בשיתוף ערוץ האוכל
כולנו שומרים פינה חמה בלב לאוכל של סבתא, בין אם היא הגיעה מפולניה, רומניה, עיראק או מרוקו. יש משהו באוכל של סבתא שלא דומה לשום דבר אחר שאי פעם טעמנו. בשבועות הקרובים אנחנו ב-ynet בשיתוף ערוץ האוכל ובהובלת הבשלנית והבלוגרית תמרה אהרוני, נצא למסע ברחבי ישראל בעקבות המאכלים האותנטיים והאהובים של הסבתות הישראליות.
במהלך "פרויקט סבתא" נפגוש דמויות צבעוניות ומרתקות, ניחשף למאכלים מסורתיים וייחודיים ולמטבחים מגוונים שבין מזרח למערב. לקראת היציאה למסע: הכירו את נבחרת הסבתות המשתתפות בפרויקט. והפעם: שושי אושרי, שממזגת בין המטבח הפולני, הפרסי והתימני.

קיבוץ גלויות מרתק של טעמים

שושי (76) ילידת הארץ, בת לאם פרסייה ולאב פולני, נולדה בשכונת התקווה בתל אביב וגדלה בקיבוץ בשרון. "כמעט כל מה שאני יודעת על המטבח למדתי מהאמא הפרסייה שלי. מאבא שלי למדתי לעשות מרק קניידלך, צ'ולנט של שבת עם קישקע וגפילטע פיש. חמתי התימנית לימדה אותי לעשות מרק שעועית, ג'חנון ומלוואח".
2 צפייה בגלריה
קיבוץ גלויות מרתק של טעמים, שושי אושרי
קיבוץ גלויות מרתק של טעמים, שושי אושרי
קיבוץ גלויות מרתק של טעמים, שושי אושרי
(צילום: ענת פייזר)
למטבח נכנסה שושי לראשונה בגיל 19, כשהתחתנה עם "תימני משני הצדדים מכרם התימנים. בגיל 20 כבר הייתי אמא והתחלתי להתעניין בבישול. הייתי מסתכלת איך אמא שלי, חמתי ואחותי מבשלות. בהתחלה זה לא ממש הצליח", היא נזכרת.
המטבח של שושי הוא קיבוץ גלויות מרתק של טעמים, שלוקח אלמנטים קצת מהמטבח הפרסי, קצת מהתימני וקצת מהפולני. "המטבח שלי מבולגן ויש בו הכל מהכל. אני מגוונת כל יום. בחורף לרוב זה מרקים, ובימים רגילים - גולש תפוחי אדמה, סופריטו, עיג'ה ועוד. אני מבשלת כל יום אוכל טרי ומגוון, אין אצלי דבר כזה להקפיא אוכל. אנחנו משפחה של שמנמנים שאוהבים מאוד לאכול", מספרת שושי וצוחקת.
הבישול עבור שושי, גננת במקצועה, היה במשך שנים תחביב בלבד. עד שלפני 25 שנים, בעקבות מות בעלה, היא סגרה את המשפחתון שניהלה בביתה שבתל אביב, ונכנסה לעסקי הקולינריה. "בעלי נפטר ואיבדתי קצת משמחת החיים שלי, התחלתי להיות רצינית והייתי במצב כלכלי לא טוב. לא ידעתי ממה אני אחיה, אז התחלתי למכור ג'חנון מהבית. שמנו שולחנות וכיסאות בחצר, עשינו פעילויות לילדים ואנשים נפגשו ואכלו ג'חנון. את הג'חנון הייתי מכינה מקמח, מים, חמאה ומחמאה. התימנים עושים ג'חנון רק עם מרגרינה כי זה חסכוני. היה בזה כסף טוב".
הג'חנון של שושי עשה לו שם בתל אביב ועד מהרה היא התרחבה ופתחה מסעדה ברחוב ירמיהו בתל אביב בשם חוויאג', "שזה ניגובים בתימנית". המסעדה הייתה סיפור הצלחה וגם בני המשפחה נרתמו לסיוע בניהול העסק. לאחר 6 שנים נאלצה שושי לסגור את המסעדה והתחנה הבאה הייתה מזללת נקניקיות בלב רחוב קינג ג'ורג' ההומה. "הנקניקיות היו הצלחה. המתכון היה של הבן שלי אריה שהיום הוא שף בשגרירות גרמניה. באותה תקופה פעל מועדון אלנבי 58 וכולם באו אחרי המסיבה לאכול אצלנו נקניקיות".
עסק הנקניקיות סגר את שעריו ממש לאחרונה בעקבות הקורונה, והיום שושי ממשיכה לבשל בעיקר לבני משפחתה. "אני אוהבת מאוד לבשל, למרות שאני אחרי ניתוח. הדבר שאני הכי אוהבת לבשל, עד כמה שזה יישמע מצחיק, זה שניצל ופירה. יש לי שני נכדים קטנים וכשאני שואלת אותם מה הם רוצים לאכול הם תמיד אומרים שניצל ופירה".

מרק עדשים טבעוני של שושי אושרי

רכיבים ל-4 סועדים:
2 כוסות עדשים אדומות
1 כוס אטריות דקות
1 אבקת מרק צמחוני
1 בצל גדול
צרור עלי סלרי קצוצים
1 כף כורכום
3 שיני שום
קורט פלפל שחור
מלח
2 צפייה בגלריה
מרק עדשים טבעוני
מרק עדשים טבעוני
מרק עדשים טבעוני
(צילום ביתי)
הוראות הכנה:
שוטפים היטב את העדשים האדומות, מסננים ומשרים בקערה למשך 15 דקות.
קוצצים את הבצל ומטגנים עם מעט שמן בסיר גבוה עד השחמה.
אחרי שהבצל משחים, מוסיפים לסיר את עלי הסלרי הקצוצים.
ממלאים רבע סיר במים רותחים ומביאים לרתיחה.
מוסיפים לסיר את העדשים האדומות אחרי השרייה של רבע שעה. מביאים לרתיחה.
מוסיפים את הכורכום, אבקת המרק והפלפל ומבשלים במשך 25-20 דקות.
מועכים ידנית את האטריות הדקות כך שייצאו כמו פתיתים ומוסיפים לסיר המרק. מבשלים עוד 5 דקות.
כותשים את השום, מוסיפים למרק, ומורידים מיד מהאש
"פרויקט סבתא" בחסות אחוזות רובינשטיין, סנו, רסטרטו ודקסל/אומפרדקס ייצא בשבועות הקרובים למסע בעקבות המטבח של הסבתות הישראליות. עקבו אחרינו במתחם ב-ynet ובאתר ערוץ האוכל