קציצות הבקר שמכין שוקי מפונדק אקספרס ביהוד נצלות על המקום ותוך שתי דקות הן נשתלות בתוך הפיתה הרכה בין ערימת בצלים צלויים, חומוס מעולה שעושים במקום, סלט ביתי וחמוצים. הביס הראשון יזכיר לכם שזה כנראה הכי קרוב לטיול לטורקיה שתמצאו בקרוב. זה לא קבב רגיל, זה קבב קופטה.
כשמסתובבים ברחובות איסטנבול ובטורקיה בכלל, ניתן להתרשם ולהנות, בין יתר הדברים, גם מעשרות סוגי קבב שונים. בטורקיה יש אינסוף סוגי קבבים בגרסאות שונות, שמגיעים מאזורים שונים ובסגנונות צלייה ובישול מגוונים. בין היתר ניתן למצוא את הקופטה - קציץ בשר שטוח. הטעם של קבב הקופטה פחות עמוק ואגרסיבי מטעמו של קבב, פחות שומני ומשתלב בעדינות מסוימת עם יתר מרכיבי המנה ועם הפיתה עצמה. לקבב אקספרס מגיעים עדיין לקוחות שקוראים למנה "הקבב של נג'רי" על שמו של ליאון נג'רי, שוטר לשעבר שפתח את המקום בשנת 1963.
3 צפייה בגלריה
פונדק אקספרס יהוד
פונדק אקספרס יהוד
הקבב של פונדק אקספרס
(צילום: דוד קישקה)
תחילתו של הדוכן היתה בתוך שילדת אוטובוס ישן שעמד בכניסה לעיר וב-1977 המקום עבר למיקומו הנוכחי, שם הוא מנוהל עד היום על ידי שוקי, בנו של נג'רי, ואשתו ציפורה. לא מעט לקוחות מגיעים לכאן כדי לנגב חומוס ויש כאלה שמגיעים רק כדי לאכול חביתה. אפשר להזמין כאן מנה של קבב שכוללת כארבע קציצות אבל יש בתפריט גם "מנת קבב מוגברת" שכוללת שש קציצות.
אפשר להזמין כאן תוספת של קציצות ביחידה בודדת במחיר של חמישה שקלים לקציצה. אל תוותרו גם על הלימונדה הטעימה שמכינים ומגישים במקום. את המקום פוקדים לקוחות קבועים רבים והוא מהווה מוקד עליה לרגל בקרב גרגרנים סקרנים וכאלו שעוברים באזור, שפעם היה נקודה קטנה לא הרחק מנמל התעופה והיום הוא כבר צומת סואן במרכז הארץ.
רחוב אלטלף שבו נמצא הפונדק הוא עורק ראשי בלב אזור התעשייה. בתחילת הרחוב, בהצטלבות של כביש 461, נמצא הדוכן בצמוד לקניון ביג יהוד. יהוד, או יותר נכון יהוד לשעבר, נקראת כבר כמה שנים יהוד-מונוסון בעקבות איחוד העיר יהוד והמועצה המקומית נוה מונוסון.
3 צפייה בגלריה
פונדק אקספרס יהוד
פונדק אקספרס יהוד
(צילום: דוד קישקה)
התושבים הראשונים של העיר היו ברובם ממוצא טורקי ואחריהם הגיעו גם עולים מתימן ומפולין שלאחר המלחמה. ב-1950 הוכרז היישוב כמועצה מקומית - המועצה הראשונה שהוכרזה לאחר קום המדינה. ראש המועצה הראשון היה אברהם אלטלף, שפעל רבות לשימור מסורת יהדות טורקיה ועל שמו קרוי הרחוב.
ב-1995 הוכרזה יהוד כעיר, לאחר שאוכלוסייתה גדלה משמעותית עם העלייה מברית המועצות לשעבר ומאתיופיה. בין שאר האתרים, המבנים והגנים שבעיר, תמצאו גם את בית המשורר נתן יונתן, בו התגורר המשורר בשנותיו האחרונות ונמצאים בו ספרייתו העשירה וחדר עבודתו. נותר רק לזמזם את הפזמון "איפה ישנם עוד אנשים כמו האיש ההוא", להגיע לפונדק אקספרס ולהנות מקבב טורקי, קופטה סטייל.
פונדק אקספרס, אלטלף 2 יהוד

כך תכינו בבית: מתכון לקבב טורקי

נאור כהן
המצרכים (ל-4 סועדים): 500 גר' בשר טחון עם שומן טלה 1 בצל לבן גדול 3 שיני שום חופן צנובר, קלוי חופן פיסטוק, קלוי 1/2 כפית מלח 1 כפית פלפל שחור טחון 1/2 כפית כמון, טחון 1 כפית פפריקה מתוקה 1/2 כפית זרעי כוסברה קלויים וכתושים 1/2 כפית כורכום
לטיגון - 2 כפות שמן זית 2 כפות שמן קנולה
להגשה - 1/2 ק"ג תרד טורקי מעט מלח
3 צפייה בגלריה
קבב, השומר 4
קבב, השומר 4
(צילום: יאיר שגיא)
אופן ההכנה:
  1. מגררים את הבצל בפומפייה, סוחטים את הנוזלים ומעבירים לקערה. כותשים את שיני השום ומכניסים לקערה עם הבצל. מוסיפים את הבשר ואת התבלינים.
  2. קוצצים את הפיסטוק והצנובר ומוסיפים לתערובת. מערבבים היטב כחמש דקות, ומכניסים למקרר לחצי שעה.
  3. יוצרים קציצות בגודל של שזיף כל אחת. מחממים מחבת, מוסיפים שמן זית צורבים במחבת חמה שתי דקות מכל צד.
  4. מכינים את התרד - שמים את התרד במחבת ומאדים אותו במשך כחמש דקות. מתבלים במעט מלח.
  5. להגשה - מניחים את התרד המאודה על צלחת ומעליו את הקבב הטורקי. מגישים עם טחינה בצד.