רבים טוענים כי התווית שעל בקבוק היין אמורה לייצג זמן, מקום ומסורת. בעבר רוב התוויות אכן היו קפדניות - מרובעות ובעלות צבע אחד או שניים, מייצגות איור של היקב או אחוזה, עם אזכור שם היקב באותיות מודגשות. בשנים האחרונות השתנתה המגמה ותוויות היין החלו להתפרץ מן המדפים בחנויות בשלל צבעים, בצורות הנדסיות גזורות שלעיתים הופכות את הבקבוק להמשך ישיר של התווית. עכשיו, משהגיעה אופנת היינות הטבעיים, מקובל להבליט על התווית מחרוזת של חיות, שכבות של איורים או מוטיבים משניים, וחלקן אף כוללות גופנים סודיים ממרתפי הארכיון של המעצב הגרפי.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם:
מארזי היין עברו כבר לפני שנים אחדות לבקבוקים משוכללים עם קפסולות מתברגות ופקקי סיליקון או שעווה המעטרים אותם מלמעלה. יחד עם זאת, שום דבר לא חשוב יותר לזיהוי המותג מאשר התווית המודבקת עליו. הסיבה היא שאנחנו הצרכנים לא מצליחים לנתק את רגשותינו מהמיתוג - מה שמופיע על הבקבוק שווה למה שבתוך הבקבוק. בעולם עדכני עם שוק תחרותי מאוד, תווית היין וכלל מארז הבקבוק, חשובים היום יותר מתמיד.
9 צפייה בגלריה
תוויות בקבוקי יין
תוויות בקבוקי יין
(צילום: יח"צ)

עד כמה באמת חשובה התווית?

התווית היא המגע הראשון של הצרכן עם המוצר, והיא הגורם החשוב ביותר במכירה הסופית. יקבים נוהגים להשקיע בה הרבה בשביל למשוך את תשומת הלב הראשונית של הצרכן לבקבוק. תפקידם של יצרני התוויות הוא לספר סיפור, או לפחות ליצור משיכה לצבע או לצורה - כל דבר שיגרום לחובב היין לאיזה טריגר, ויגרום לו להרים את הבקבוק מן המדף. תפקידם של אנשי השיווק, ובעיקר של הגרפיקאים, הוא ליצור את המשיכה של הצרכן לבקבוק בעת המפגש הראשוני ביניהם. תפקידו של היינן הוא לגרום לצרכן לחזור ולקנות את אותו הבקבוק בפעם השנייה.
תעשיית הדפוס מתעדכנת עם טכנולוגיה חדשה מדי יום, ומעצבים דורשים מהמדפיסים לייצר דברים שלא עשו עד היום: להפוך את הזהב לזהוב יותר, לחדד את הצבעים ולהקפיד על כל פיקסל. קשה לרצות מעצבים ואנשי שיווק שנמצאים במרדף אחר השאיפה לחידושים, אבל כאן צריך להודות - שאם בקבוק היין לא יעבור במסלול המהיר לחידוש, עלולה להיות לזה השפעה ישירה על המכירות של היקב, ללא כל קשר כמה טוב היין שבפנים.
צרכני היין הישראלים כבר למדו להכיר תוויות יין מכל העולם, וההתפרצות של סצנת התוויות הצבעוניות והמשוגעות בתקופה האחרונה מרהיבה במיוחד. נראה שיותר ויותר יקבים כבר לא מתמקדים בתמות עיצוב מסורתיות של סיפורי יין אציליים, אירועים היסטוריים ומשלי אהבה. כל אלו הופכים כיום למשניים לטובת תווית מצחיקה, היפסטרית ומלאת אנרגיה וחיים.
9 צפייה בגלריה
מצפה רמון
מצפה רמון
חנוך פיבן וג'נט שטיין ליקב שיזף
(צילום: תיקי גולן)
אנשי השיווק בעולם היין למדו שאפשר להגיע לצרכנים דרך הרגש, כפי שנהוג בתעשיות אחרות. מחלקות השיווק ביקבים גילו ששתייני וצרכני היין של היום אינם וינופילים רומנטיים כמו שהיה בעבר, אלא הדור החדש מתעניין לא רק בטעם של היין, והיקבים (בייחוד היקבים המסחריים הגדולים) התחילו להגיש להם את כל הכיף הזה לא רק עם יינות נגישים במחיר אלא גם לנופף סביבם בדגלים צבעוניים.

צבעוני והרפתקן

תוויות ססגוניות והרפתקניות נתפסות כמצליחות במיוחד, בהנחה והן נעשות על ידי יקב גדול ואמיץ, כחלק מסדרת היינות הנמכרים במחיר של 40-75 שקלים. נראה כי אנחנו מצפים מיקבי בוטיק להיצמד למסורתיות, כיוון שאין להם את האמצעים שיש לשחקנים הגדולים בשוק, ואולי גם כי שוק היינות הכולל תוויות צבעוניות הוא מעט מסוכן. בנוסף, היקבים הקטנים לא מנסים להגדיל את שוק היין למטרות כלכליות, כפי שמקובל בעולם - אלא ממוקדים יותר בתרבות וההנאה שבעשיית היין.
הכל מתחיל בבקבוק. ראו למשל מה קרה לעיצובי הבקבוקים בעשור האחרון: לפני כעשור היו רק כשלוש או ארבע צורות של בקבוקים (בורדו, בורגון, אלזאס ועמק הרון). כיום יש יותר מ-12 סוגי בקבוקים. אנשי השיווק רואים את בקבוק היין כפסל, ואת התווית שעליו כפיסת אמנות.
"בשנתיים האחרונות חלו שינויים רבים בתהליך בחירת היין בקרב הלקוחות", אומר אלעד סלובטיק, סמנכ"ל שיווק אספיריט, "אם בעבר הצרכנים היו פונים אוטומטית ליינות עם תווית קלאסית והיה נדיר לראות בחנויות יינות עם תווית מעוצבת, בשנים האחרונות יש שינוי במגמה ואנו רואים עלייה בביקוש ליינות עם תוויות ייחודיות וצבעוניות. בעקבות הקורונה, מגיעים לחנויות היין קהלים חדשים, לרוב צעירים יותר, שמתעניינים גם בנראות המוצר ונמשכים לעיתים קרובות ליינות עם תוויות צבעוניות. המגמה החלה בעולם לפני מספר שנים וניתן למצוא גם ביקבים הקלאסיים תוויות לא שגרתיות".
תווית היין הפכה לחלק מהתרבות הפופולרית, והתווית היא נקודת המפגש בין אנשי האמנות ואנשי המסחר. לעיתים אנשי עסקים נתקלים בקשיים להבין את שפת האמנים – אך אמנות טובה נוטה לזרום ולהשתנות עם השנים – בדיוק כמו הסגנון והאופי של צרכני היין.
9 צפייה בגלריה
תוויות בקבוקי יין
תוויות בקבוקי יין
(צילום: יח"צ)
הפילוסופיה שמאחורי יצירת הקשר בין העין ליין עוזרת לבקבוק מסוים לבלוט בין שורת היינות בסופר או בחנות היין. הצרכנים שנכנסים לחנות לא תמיד יודעים מה הם רוצים, והבקבוקים המעוצבים הופכים להיות למטרות בזכות תוויות צבעוניות או משעשעות. צרכנים אלו לא תמיד מבינים ביין, ולעיתים המחיר מהווה גורם חשוב בבחירת המוצר. וכן, יש אנשים שבוחרים יין רק לפי התווית.

טעימה מתווויות היין המסקרנות שאפשר למצוא על המדפים:

לה בל אנג'ל, פינו נואר

לה בל אנג'ל היתה דמות מפורסמת בתחילת המאה ה-20. יופיה הידוע היווה השראה עבור ציירים אימפרסיוניסטים צרפתיים רבים. יינות סדרת לה בל אנג'ל הקרויים על שמה, חולקים את אותם הערכים שאפיינו את דמותה: קסם, אלגנטיות, שמחת חיים וטעם משובח.
9 צפייה בגלריה
La Belle Angèle Pinot-Noir 2019
La Belle Angèle Pinot-Noir 2019
(צילום: יח"צ)
אלו הם יינות מהנים, בעלי אופי פירותי מודגש, שמח ונגיש. הפינו נואר מדרום צרפת עבר תסיסה במכלי נירוסטה מבוקרי טמפרטורה והפרדה מהירה יחסית של הקליפות לקבלת מרקם קל, עם התבגרות בת 6-8 חודשים במכלים. היין עצמו נהנה מבשומת של פרי אדום טרי ודובדבנים, ובסך הכל זה משקה עם אופי צעיר, רענן וקל, עם מרקם עגול ועפצנים רכים. 44 שקלים.

אלבר בישו, מר ללא סולפיט (Mr. No Sulfite)

יקב בישו משיק לראשונה יין טבעי שבהליך הייצור שלו אין שימוש בסולפיטים, שמרים תעשייתיים, חומרי הדברה ושיטות סינון כימיות.
9 צפייה בגלריה
MR NO SULFITE יקב אלברט בישו
MR NO SULFITE יקב אלברט בישו
(צילום: יח"צ)
זהו יין אדום יבש המיוצר מ-100% ענבי גאמיי מאזור בוז'ולה, שהתבגרו במיכלי נירוסטה במשך 5-6 חודשים. ליין טעמים רכים של פטל אדום ואוכמניות לצד עשבי תיבול וקרמל. 59 שקלים.

יקב שיזף, מלבק

הכרם של יקב שיזף הוא כרם לא מרוסס שרובו מדושן בקומפוסט. העשבייה מתייבשת מעצמה והופכת לחומר אורגני מדשן ולחיפוי קרקע שמונע מהשורשים להתחמם ומהקרקע לאבד מים. היינות טבעיים (וכך גם שמן הזית והזיתים).
9 צפייה בגלריה
תוויות בקבוקי יין
תוויות בקבוקי יין
(צילום: יח"צ)
המאייר המפורסם חנוך פיבן הוא חבר של הבעלים – העיתונאי ואיש הטיולים המפורסם – צור שיזף, ועל כן אייר לו כמה סדרות, יחד עם אשתו ג'נט שטיין, אומנים חשובה בפני עצמה ושותפה ליצירת התוויות היפהפיות האלה. כך למשל, המלבק של היקב קליל, נעים ורך לשתייה. 115 שקלים.

דמרי, סבייה

יקב דמרי (Demarie) מייצג שלושה דורות של עבודת אדמה באזור רוארו בפיאמונטה שבצפון איטליה. היינות של דמרי מיוצרים תוך מתן כבוד רב למסורת המקומית, למערכת האקולוגית ולערכי הסביבה. הכרמים כולם בבעלות המשפחה וההשפעה על הסביבה נלקחת בחשבון בכל פעולה במהלך הטיפול בהם.
9 צפייה בגלריה
יין דמרי, סביה
יין דמרי, סביה
(צילום: יח"צ)
היקב החדיש תוכנן כיקב ירוק תוך שימוש באנרגיה מתחדשת. יין הסבייה הוא גם אורגני וגם טבעי, ובמקרה זה – יין כתום המורכב 100% מענבי ארנייס. הנוזל מתבגר בחביות אלון משומשות לאחר תסיסה ספונטנית, ללא בקרת טמפרטורה והשרייה ארוכה על הקליפות. 120 שקלים.

דומיין לפאז', טארונז'ה

דומיין לאפאז' הוא יקב משפחתי מצליח הממוקם במבנה עתיק מהמאה ה-15, בסמוך לעיירה הציורית פרפיניאן בדרום צרפת. היקב נחשב לאחד המובילים באזור רוסיון הסמוך לחופי הים התיכון. ז'אן מרק לאפאז', יינן היקב, ידוע כמומחה לזני הענבים של האזור. היינות שלו מפגינים מורכבות ועוצמה לצד רעננות.
9 צפייה בגלריה
BOUTEILLE - TARONJA - LAFAGE
BOUTEILLE - TARONJA - LAFAGE
(צילום: יח"צ)
יין הטארונז'ה הוא יין טבעי, המורכב מ-50% גרנאש גרי, 40% מוסקט ו-10% ויונייה. היין תסס בחביות עץ פתוחות בנות 500 ליטר, חלק באשכולות שלמים עם השזרות ועובר התבגרות במשך 8 חודשים בחביות עץ ובניית הממסך לפני הבקבוק. 125 שקלים.

זימא קאירוס

ממסך של כ-15 זני ענבים שונים (11 אדומים ו-4 לבנים) המתבגרים לתקופה של 24 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי ולפחות שנה נוספת בבקבוק. ליין בשומת פירותית ומינראלית, בפה הוא מורכב ועשיר, בעל סיומת ארוכה ומתקתקה וטעמים של פירות ותבלינים. 399 שקלים.

9 צפייה בגלריה
יין זימא קאירוס 2017
יין זימא קאירוס 2017
(צילום יח"צ)