בשיתוף שופרסל
כנראה שאם נבקש מכם לספר על הדבר הראשון שקופץ לכם לראש למשמע המילה "חדשנות", נקבל לא מעט תשובות שמתארות סמארטפון חדש, מכונית חשמלית, או פריצת דרך רפואית. אבל האמת היא שאנחנו חיים בעידן שבו החדשנות מוצאת דרכה גם לדברים הרבה יותר יומיומיים. כמו המזון שאנחנו מכניסים לגופנו או הקניות השלנו בסופר.
3 צפייה בגלריה
סמארטפון מהעתיד
סמארטפון מהעתיד
סמארטפון מהעתיד
(אילוסטרציה: Shutterstock)
עד לפני כמה שנים החדשנות הזאת התבטאה במוצרים שנבראו כמעט משום מקום (שניצל סויה, אבקה שהופכת למרק וכאלה), אבל בתדירות די נמוכה. בשנים האחרונות ברור שכדי להתאים מוצרים מדויקים יותר לצרכן, ועל מנת להתחשב בצרכים הספציפיים שלו (אלרגיות, הימנעות ממרכיבים מסוימים, או סתם טעם אישי), צריך להשתמש בחדשנות כדי להעשיר את העולם הקולינרי שלנו באופן תדיר ורצוף יותר.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מה שכן, לא כל המוצרים שהכרתם בשנים האחרונות הם חדשניים. חלקם פשוט חדשים, ויעקב גולדנברג, פרופסור לשיווק ומומחה לחדשנות בבית הספר אריסון למנהל עסקים, אוניברסיטת רייכמן, מסביר טוב את ההבדל: ״הדרך לזהות מוצר חדשני היא קודם כל בראשוניות. אם מעולם לא הייתה גרנולה בתוך יוגורט, ופתאום מגיע מוצר שמשלב בין השניים – זה חדשני. מנגד, אם כבר קיים יוגורט עם גרנולה בציפוי שוקולד, ועכשיו נכנס לשוק מוצר של גרנולה בטעם וניל, זה מוצר חדש אבל לא חדשני״.
כשחושבים על זה, בתחום הקמעונאות כולו כבר ניתן לראות לא מעט דוגמאות לדברים שמתאר פרופ׳ גולדנברג, כשמוצרים חדשניים שמייצרים שילובים יוצאי דופן מחכים על המדפים בשווקים: לחמים ובגטים נטולי גלוטן, בצקים מצוננים ומוכנים לאפייה ללא הקפאה, גביעי גלידה צבעוניים העשויים מחומרים טבעיים כמו סלק או כורכום ועוד.
3 צפייה בגלריה
גרנולה
גרנולה
(צילום: Shutterstock)
ניר מטוסביץ', סמנכ״ל הסחר ומשנה למנכ״ל שופרסל, חושב שחדשנות מוצרית אמיתית היא כזו שמוצאת דרכים להקל על הצרכן, לפשט את חייו ולהפוך אותם לטובים ועשירים יותר. "המשמעות של חדשנות מוצרית היא להיות ראשון, לתפוס פוזיציה בקטגוריות שבהן אנחנו פועלים בהתאם למגמות הצרכניות המובילות. לא כל יום ממציאים מוצר חדש, אבל אפשר לחדש ללקוחות באריזה או באופן השימוש. למשל, מאפים חצי אפויים קפואים שמוכנים אחרי שמונה דקות בתנור כאילו יצא הרגע מהמאפייה, מחיות פרי וירק באריזות פאוץ׳ לתינוקות, מחיות סופר פוד גם למבוגרים, עוף ללא אנטיביוטיקה הניזון מתזונה צמחית, פיתוח מוצרים מן הצומח לטבעונים, מוצרים עם תוספת חלבון ועוד. החזון הוא להמשיך ולחפש חדשנות בכל העולם. חשוב לעבוד בטרנדים שצומחים ולשמור על טריות ואיכות ברמה הגבוהה ביותר".
ניר מטוסביץ׳, משנה למנכ"ל וסמנכ"ל הסחרניר מטוסביץ׳, משנה למנכ"ל שופרסל וסמנכ"ל הסחר
והחלק הממש מגניב? שהחדשנות הזאת לא רלוונטית רק למוצרים עצמם. קחו למשל את כל התחום של חוויית הקניה – שמטרתו להפוך את הקניות בסופר לקלות ונעימות יותר. כך למשל נוספו בשנים האחרונות עגלות חכמות שסורקות את המוצרים בלי צורך לעבור בקופה, סופרמרקטים שלמים שפועלים ללא מוכרנים (כמו "אמזון גו" בניו יורק) ועוד.
אגב, התואר "חדשני" לבדו לא תמיד מבטיח הצלחה. "הבעיה היא לא מחסור בחדשנות, אלא שהרבה מאוד רעיונות הם לא טובים״, אומר פרופ׳ גולדנברג, ״למעשה, רוב המוצרים החדשים נכשלים ואנחנו בכלל לא שומעים עליהם. ברוב המקרים הסיבה לכישלון היא שהחדשנות לבדה לא מספיקה, היא חייבת לענות על צורך שלנו ולפתור בעיה. לולא כן, היא נידונה לכישלון״.
למוצרים נוספים, היכנסו לאתר שופרסל online
הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"
בשיתוף שופרסל


פורסם לראשונה: 08:50, 07.10.21