ימים אחדים לפי סדר פסח. בעוד עם ישראל עסוק בהכנות, בקניות ובבישולים, דניאל עמית, אחת הבלוגריות אינסטגרמריות האוכל הכי מצליחות ומשפיעות בישראל, עדיין מתחבטת מה תהיה התרומה שלה לארוחת החג המשפחתית. "העליתי לכבוד הפסח מתכון של תבשיל אסאדו ופטריות שבושל שעות בתנור", היא מדווחת, "אולי אעשה קציצות או עוף במילוי אורז וצנוברים".
גם אם עדיין לא ברור אם על שולחן החג של משפחת עמית יהיו קציצות או עוף - דבר אחד בטוח - בסדר הזה יהיו קניידלעך מושקעים וטעימים. "אימא שלי, עדנה, מכינה קניידלעך נדירים", מכריזה עמית, "אני מתה עליהם ואנחנו מחכים להם כל שנה".
מה מיוחד בהם? "שום דבר מיוחד - הם פשוטים, טעימים, בייתים. אימא פשוט מתבלת אותם בול, היא עושה את המתכון שלה בעיניים עצומות".
איך את מסתדרת עם אימא שלך? ראיתי שגם היא מככבת אצלך באינסטגרם. "אפשר לעשות עלינו תוכנת ריאליטי. אנחנו מסתדרות מעולה. אימא מרבה לבוא לדירה שלי ואנחנו מבשלות ביחד. היא מצחיקה והיא דמות מוכרת ומרכזית באינסטגרם שלי. כשהיא הולכת ברחוב אנשים כבר מזהים אותה ומבקשים חתימות ורוצים לעשות איתה סלפי. זה מטורף - יום אחד היא כתבה לי: 'אני לא יכולה כבר ללכת בקניון לא מאופרת. אני צריכה להתגנדר'".
4 צפייה בגלריה
דניאל עמית
דניאל עמית
דניאל עמית (מימין) ועדנה עמית
(צלם: נועם פריסמן)
לא מפתיע שעדנה עמית מקבלת כזאת תשומת לב: לבת שלה יש 282.000 עוקבים ועוקבות באינסטגרם. חשוב להבין את המספר הזה, ולהשוות אותו למספר העוקבים של שפים מפורסמים - בשביל לקבל קצת פרופורציה נספר שאיל שני שמחזיק חשבון אינסטגרם מפואר עם 121,000 עוקבים, לחיים כהן יש 93,300 עוקבים ולשגב משה - שהוא חיית אינסטגרם, יש 201,000 עוקבים. לדניאל עמית יש הרבה יותר מלכל אחד מהם.
דניאל עמית: "בהתחלה העליתי לאינסטגרם סתם שטויות - שקיעה, את הכלב וכדומה. זה לא הביא הרבה עוקבים. ואז החלטתי לבטא את האהבה שלי לאוכל ולמסעדות, גם בצורה הומוריסטית, ואנשים התחילו להתחבר"
בשנה האחרונה, בעוד רבים בתעשיית האוכל מצאו את עצמם מובטלים, בחל"ת או בהליך של פשיטת רגל, עמית היא אחת הבודדות שהקורונה היטיבה עימה. עוד לפני הקורונה היא הייתה פופולרית, אבל עכשיו היא הפכה לאימפריה של איש אחד. "מספר העוקבים שלי טס משמעותית במהלך הקורונה כי אנשים היו כל הזמן בבית וחיפשו איך להעסיק את עצמם ומה לאכול, אז הם התחילו לגלות את המתכונים שלי. אני עושה עכשיו הרבה שיתופי פעולה מסחריים עם חברות גדולות".
אבל לא רק חברות מזון מודעות להיותה של עמית משפיענית אמיתית ומחזרות אחריה. "גם חברות אופנה וביוטי פונות אלי. אפילו אסתי לאודר. אני מאוד מבסוטית".
4 צפייה בגלריה
דניאל עמית
דניאל עמית
בשם האם: הקניידלעך של עדנה
(צלם: נועם פריסמן)
את לא חושבת שהפכת לממוסחרת מדי? "אני לוקחת רק דברים ומוצרים שאני מאמינה בהם. ככל שאני גדלה, ההצעות מתרבות וזורמות, אבל להרבה אני אומרת לא. למשל הציעו לי לעשות קמפיין לכפכפים ולא הסכמתי. בחיים לא אפרסם תוספי תזונה וכדורי הרזייה".
בסלון הדירה המעוצבת - שגם היא שופצה בשיתוף פעולה מסחרי - של עמית במרכז תל אביב, אותה היא חולקת עם מיו ("זה בא ממיונז"), הכלבה המלטיזית הלבנה שלה ("היא נראית כמו בן אדם ולא כמו כלבה"), ניצבת גיטרה. "אני לא מנגנת בגיטרה", היא מיידעת.
אז מי מנגן? "חברים. הם באים בערב, מנגנים וחוגגים".
עמית: "הסוד במתכונים שלי שהם מאוד קלים, נגישים ולא מורכבים מדי. לא צריך ללמוד שום דבר כדי להבין אותם. אני יודע מה טוב ומה לא, מכירה את השילובים הנכונים"
ואפרופו גיטרה ומסיבות: לאחרונה זכתה עמית לכבוד יום הולדת 30 לקבל מתנת יום הולדת שווה ומיוחדת - הופעה פרטית של אביב גפן. "אני ממש אוהבת את אביב ואת השירים שלו, ולפני יום ההולדת העליתי סטורי: 'היי, שבוע הבא יש לי יום הולדת והחלום שלי לקבל ברכה מאביב גפן. מי שיגשים לי את החלום הזה, יקבל סיר פסטה. מלא עוקבים שלחו לאביב הודעות וביקשו ממנו לשלוח לי ברכה. כמה ימים אחרי זה הייתי אצל חברים ופתאום אני מקבלת באינסטגרם סרטון מאביב, בו הוא אמר: 'היי דניאל, התקיפו אותי מכל כיוון ואמרו שאת רוצה ברכה, אז בואי נעשה דבר כזה: אם את משיגה לי תוך שבוע 20,000 עוקבים חדשים, אני מכין לך סיר פסטה ושולח לך ברכה'. ישר העליתי את הסטורי של אביב בשיא ההתלהבות, וביקשתי מהעוקבים שלי לעקוב אחריו. הגענו ל-20,000 עוקבים חדשים בפחות מ-24 שעות. בבוקר, יצרתי קשר עם אביב ואמרתי לו: 'בוא נעלה את האתגר ל-30,000 עוקבים, ואז תבוא אלי ותכין אצלי סיר פסטה'".
4 צפייה בגלריה
אביב גפן הגיע ליומולדת עם סיר פסטה
אביב גפן הגיע ליומולדת עם סיר פסטה
אביב גפן הגיע ליומולדת עם סיר פסטה
(צילום: מוטי קמחי)
תוך יום וחצי חשבון האינסטגרם של גפן תפח, "ואז הוא הגיע אלי ביום ההולדת שלי ובישל, ובילינו ערב נחמד. הוא אפילו עמד במרפסת ושר שני שירים: 'השיר שלנו' ו'אולי'. החברים שלי הצטרפו ובאו עם בלונים".
אז אנחנו אולי לא נוכל לקבל פסטה מאביב גפן, אבל עכשיו כן נוכל לטעום את הקניידלעך של משפחת עמית, בזכות "פופ-אפ קניידלעך", שייערך השבוע (רביעי וחמישי) בשרונה מרקט בתל אביב. דניאל ואימא שלה יכינו את הכופתאות, ולמבקרים בדוכן יהיו שתי אופציות לבחירה: מרק עוף או מרק ירקות לצמחוניים. ההכנסות של הפופ-אפ יועברו לארגון "לקט ישראל", לרכישת מצרכים וארוחות פסח לנזקקים. "העוקבים שלי תמיד שואלים: 'יאללה, מתי תעשי כבר פופ אפ?', אבל זה אף פעם לא עניין אותי. אבל כשביקשו לשתף איתי פעולה לקראת פסח וסיפרו שכל ההכנסות הולכות לתרומה, הסכמתי. מה גם שהם הציעו שאלך על קניידלעך, וזה היה בינגו מבחינתי וממש זרם לי טוב. אני מקווה שההכנסות ילכו לנערות בסיכון או לניצולי שואה. לצערנו, לא חסרים אנשים שזקוקים לאוכל".

לא סופרת קלוריות

היא נולדה וגדלה בראשון לציון. לאבא שלה יש בית דפוס בתל אביב והאימא עבדה עד הקורונה בסוכנות נסיעות. "הייתה לי ילדות מדהימה ואין לי שום סיפור עצוב או שובר לב לספר. אין דרמות. הכול הלך טוב", היא מצהירה.
בבית שלה הכל סבב תמיד סביב אוכל: "אימא שלי ממוצא סורי אז היא מכינה מאכלים מהעיר חלב, ובגלל שאבא פולני, אז היא עושה לו מאכלים פולניים. גם אבא מבשל מטורף. תמיד נהניתי לאכול".
לעמית יש תואר בקרימינולוגיה ובממשל. "כשהייתי ילדה דמיינתי את עצמי חוקרת פרטית או בלשית", היא מגלה, "תמיד עניינו אותי חקירות ובילוש". אבל עמית לא הפכה לבלשית או חוקרת פרטית, אלא נשאבה לחיי הלילה של תל אביב ועבדה כמלצרית, אחראית משמרת וברמנית בשלל מסעדות בעיר. "התקופה הזאת הייתה אמא'לה. חלום, חלום, חלום", היא מתמצתת בקצרה את פרק הברים בחייה.
4 צפייה בגלריה
דניאל עמית
דניאל עמית
דניאל עמית: מעמידה סירים לשישי
(צלם: נועם פריסמן)
הרומן שלה עם האינסטגרם התחיל בשנת 2013 - היא פתחה עמוד ו"בהתחלה העליתי סתם שטויות - שקיעה, את הכלב וכדומה. זה לא הביא הרבה עוקבים. ואז החלטתי לבטא את האהבה שלי לאוכל ולמסעדות, גם בצורה הומוריסטית ואנשים התחילו להתחבר. החשבון עבר מפה לאוזן וקיבלתי עבודה בתור מנהלת עמודי פייסבוק ואינסטגרם של מסעדות. בהמשך פתחתי עסק משלי עם שותפה, ואנחנו מנהלות דפים לעסקים. הפריצה הגדולה באמת החלה לפני כשלוש שנים, כשהעליתי כמה מתכונים. כיום יש לי כבר בלוג שמאגד את כל המתכונים. אם פעם לא ממש בישלתי ארוחות, היום בארוחות שישי אני כבר מעמידה סירים. כמובן שהעבודה שלי כאינסטגרמרית משתלמת יותר מעבודה כשכירה. כמובן שלא אנקוב בסכומים".
עמית: "הייתי רזה, אבל השמנתי בשנתיים האחרונות בגלל העיסוק באוכל. אני רוצה להרזות, אבל חיה עם המשקל שלי בשלום. אני לא מלקה את עצמי וסובלת"
עמית חבה את הצלחתה בעיקר ל"פסטה בסיר אחד", מנה שאת המתכון שלה העלתה לפני כשלוש שנים. "הכנסתי כמה מצרכים לסיר וכך נולד המתכון. את הפסטה הזאת אני עושה בחצי שעה וככה גם חוסכת מלא כלים. בגלל כמויות הפרמז'ן הכל הופך להיות מאוד קרמי, הרוטב נדבק לפסטה, והיא מקבלת את הטעם של הרוטב. זה המתכון הכי מתויג שלי", היא מגלה.
במהלך הקורונה עוד ועוד אנשים גילו את הסיר עתיר הפחמימות הזה, שלמעשה מבטא את משנתה של עמית: אוכל מושחת שלא סופר קלוריות - בכלום זמן. בעוד שפים, בשלנים ופודי'ס מקפידים בדרך כלל להעלות לרשתות תמונות של מנות אסתטיות ומצולחתות, עמית משתדלת להיות כמה שיותר עממית, והיא לא מתחכמת ולא מתיימרת.
הצילומים שלה לא מסוגננים וגם ממש לא מעודנים. "אוכל מושחת זה טעים. מי לא אוהב אוכל טעים? כל מי שרוצה לאכול אוכל בריא והרופאים ממליצים לו לפתוח בדיאטה, מוזמן ללכת לבלוג של אחותי, שירי. היא עושה את ההיפך הגמור ממני - יש לה אינסטגרם CLEAN EATING. אבל אני מראה בדיוק את המנות שבא לי לאכול. אין לי את העניין עם כן לאכול את זה או לא לאכול. הסוד במתכונים שלי שהם מאוד קלים, נגישים ולא מורכבים מדי. לא צריך ללמוד שום דבר כדי להבין אותם. אני יודע מה טוב ומה לא, ומכירה את השילובים הנכונים".
בין התבשילים המושחתים שלה תמצאו "עוגת בורקסים", "גבינת עיזים מטוגנת בדבש", "סיר פתיתים ונקניקיות" ו"החמין של אימא שלי ששבר את הרשת כי היא שמה ג'חנונים מעל". עכשיו קחו את כל זה ותכניסו הכל לקמפיין למותג הלבשה תחתונה. "לא הצטלמתי בהלבשה תחתונה", היא ממהרת להבהיר. "במסגרת הקמפיין עשיתי שיחה עם קורין גדעון על דימוי גוף. אני לא בעד רזון וכל מה שמראים לנו בתקשורת. זה סבבה לאכול ויחד עם זאת חשוב לאזן. אם לאנשים בא לרזות אז אחלה, שירזו".
"אני לא מתחרה של שפים ולא מתיימרת להיות שפית ולקחת להם את המקום. אני חושבת שהחשבון שלי הוא פלטפורמה מושלמת לפרסום של מסעדות, אז השפים דווקא אוהבים אותי. הם יודעים שאם אני באה ומפרסמת, אז למחרת הם פול בוקינג"
זה משמח שאת לא מצייתת לדיקטטורת הרזון. "לא הייתי ילדה שמנמנה אגב. הייתי רזה, אבל השמנתי בשנתיים האחרונות בגלל העיסוק באוכל. אני רוצה להרזות, אבל חיה עם המשקל שלי בשלום. אני לא מלקה את עצמי וסובלת".
איפה את אוהבת לאכול? "זו שאלה קשה. אני אוכלת הכול - גם ג'אנק וגם פנסי, החל מנאפיס ועד מסעדות שף. מאז שנפתחו המסעדות מחדש הספקתי להיות כבר בכמה: אנימאר, סושיאל קלאב וקאב קאם. אני לא מתחרה של שפים ולא מתיימרת להיות שפית ולקחת להם את המקום. אני חושבת שהחשבון שלי הוא פלטפורמה מושלמת לפרסום של מסעדות, אז השפים דווקא אוהבים אותי. הם יודעים שאם אני באה ומפרסמת את המסעדה שלהם, אז למחרת הם פול בוקינג".
הבנתי שמסעדות משלמות לך כדי שתבואי. מה את עושה כשאת מגלה שהמסעדה לא טובה? "אז אני לא כותבת ולא לוקחת כסף. בכלל, אני ממליצה רק על מוצרים ומסעדות שאני חושבת שהם טובים. כמו כן, לפעמים המון מפרסמים שנותנים לי מוצר לפרסם רוצים להכניס לי מילים לפה, וזה משהו שמאוד מבאס אותי. אני לא רוצה שיגידו לי מה לומר ומה לעשות, בגלל שזה הופך את כל הסיפור ללא אותנטי".
עמית מייחסת את מאות אלפי העוקבים גם לאופי החשבון שלה. "יש המון אנשים שמעלים אוכל, אבל אני מראה את המשפחה, החברים, הצחוקים. כל מה שאני עושה בחיים אני מעלה בסטורי. הסוד שלי הוא להיות אמיתית, אותנטית וכנה - אני לא מזייפת ולא מפלטרת את המציאות. הטיפ שלי - תשארו מי שאתם ואתן", היא אומרת.
את יכולה להמליץ על עוד משפיעני אוכל? "אני מאוד ממליצה על הבלוגים של נטע לויה, רותם ליברזון ועוז תלם. אני לא עוקבת אחר בלוגרים מחו"ל. הייתי הרבה בחו"ל, בארה"ב, הודו, תאילנד ועוד, אבל אני הכי מתה על האוכל שיש לנו כאן בארץ. יש כאן אוכל טוב, אין מה לעשות. הטעמים שלנו נהדרים".
זה לא קשה לחיות כל הזמן באינסטגרם? "לא. אני לא יושבת ועורכת את הדברים. מה שאני מצלמת, אני מעלה. זאת לא עבודה בשבילי".
את לא שומעת קריאות מהחברים ומהמשפחה "תפסיקי להיות כל הזמן באינסטגרם"? "הם כבר התרגלו אלי ואוהבים את זה".
את נהנית מתשומת הלב של סלב? "בכל מקום עוצרים אותי ומבקשים סלפי וחתימות. זה כיף. אני לא אגיד לך שזה היה חלום חיי. זה קרה לא בכוונה, אבל אני מברכת על כל מה שקורה לי. איכות החיים השתדרגה וההצלחה מאפשרת לי להתפרנס ממה שאני אוהבת - אני מאחלת לכל אחד להתפרנס ממה שהוא אוהב".
ומה עם קנאה, חוסר פירגון וצרות עין? "99 אחוז מהתגובות שאני מקבלת הן טובות. טפו, טפו, טפו. מעטים האנשים שלא מפרגנים. אני לא מאמינה בעין הרע, אז אני לא חוששת להעלות דברים מתוך מפחד שייפתחו עלי עיניים".
ויש לך כבר חקיינים. "לא הייתי קוראת לזה חקיינים. אם אני מספקת השראה למבשלים צעירים זה אחלה בשבילי. אני מפרגנת לכולם".
מעניין אותך לפתוח מקום משלך? "לא מעניין אותי לפתוח מסעדה משלי, אבל לפני הקורונה הייתי אמורה לפתוח חלל שמארח אירועים פרטיים. בעקבות הקורונה זה קצת התמסמס, ואני לא יודעת מה יקרה עם הפרויקט הזה".
איך זה שעוד לא חטפו אותך לריאליטי? "הציעו לי כמה פעמים, כולל ל'הישרדות' ול'מאסטר שף', אבל סירבתי. אני לא צריכה את החשיפה והפרסום האלה. טוב לי בשקט ובסבבה שלי. אני מרגישה שמי שטס מהר גם יורד מהר. אסור להמאיס את עצמך ולקחת כל דבר שמציעים לך, לכן אני אומרת לא להרבה תוכניות אירוח ובוקר. פעם עניין אותי ללכת ל'האח הגדול' ועכשיו אני מסתפקת בצפייה בתוכנית".
והצעות רומנטיות מגיעות דרך האינסטגרם? "כן, אבל אין כרגע משהו מעניין על הפרק. אני אוהבת גברים שאוהבים לאכול. החבר הקודם שלי דווקא אכל כשר והיה צמחוני, אז הלוואי שאמצא את הגבר שיאהב לאכול ולהתפרע איתי ותהיה לו תשוקה לאוכל".

קניידלעך של דניאל עמית

המצרכים:
1 חבילה שלמה קמח מצה (500 גרם) 1/2 1 כפית גדושה מלח 1 כף גדושה אבקת מרק עוף מעט פלפל שחור גרוס 2 ביצים, טרופות 1/2 כוס שמן בערך 1/2 כוס מים רותחים
אופן ההכנה:
  1. שמים בקערה את כל המצרכים היבשים. מוסיפים את הביצים הטרופות ואת השמן, ומערבבים.
  2. מוסיפים קצת מים רותחים ומערבבים. ממשיכים להוסיף בהדרגה כל פעם עוד קצת מים עד שהכל מתגבש לעיסה אחידה שאפשר ליצור ממנה כדורים. שימו לב - חשוב לא להוסיף יותר מדי מים.
  3. כשהעיסה מוכנה, נותנים לה לנוח רבע שעה. אחרי רבע שעה משמנים ידיים ומתחילים ליצור כדורים בגודל שזיף.
  4. את הקניידלך מבשלים בסיר עם מים רותחים - מוסיפים לסיר כפית מלח וכפית אבקת מרק ומבשלים כחמש דקות עד שהם צפים (לא מבשלים את הקניידלך במרק כי אז המרק הופך עכור והכדורים יוצאים ספוגים ונוזליים מדי).
  5. מוציאים את הכדורים לתבנית משומנת ושומרים עד שמגישים את המרק.