41 סיפורי גבורה של שורדי שואה, לצד מתכון המזכיר להם את ילדותם, אוגדו לספר אחד, אותו יזמה רעות עפרוני, בוגרת תכנית המלגות !IMPACT של ארגון FIDF, שהייתה צריכה להתנדב במסגרת המלגה, ובחרה להתנדב עם שורדי שואה.
הספר נועד להנציח את הזיכרון בצורה חיה גם דרך האוכל, מתוך תקווה שהסיפורים יעברו לדורות הבאים גם באמצעות אותם תבשילים אותנטיים ומחברים.
"דווקא בגלל שאני לא באה מבית שסבי וסבתי שורדי שואה, חשוב להכיר את זה מקרוב ושיהיה לי חיבור ריגשי ואישי". אמרה עפרוני לאולפן ynet, "התמזל מזלי ובעקבות החיבור הזה אני התחברתי לשורדת שואה בשם יוכבד, ומהר מאוד המפגש בינינו הפך לקשר של נכדה וסבתא. שמתי לב שככל שבישלנו יחד, שם בעצם הסיפורים צצו. אז גם הבנתי שזה בדיוק הגשר שיכול לגשר בינינו לבין דור שורדי השואה. זה פרויקט התנדבותי שמאחד את הסיפורים לצד המתכונים שמזכירים להם את בית אימא, וארגנו את זה לספר מתכונים".
דב לנדאו (93), שורד שואה, מספר בספר על מרק הירקות שהוא זוכר מבית אימא.
מה היה מיוחד במרק הזה? "אני משתדל לבשל מרק ירקות שמורכב מ-10 סוגי ירקות, מצאתי לנכון שזה מרק לבריאות של האדם, אני מאוד אוהב לבשל, משום שבילדותי בישלתי מרק דומה, אבל לא עם כל כך הרבה ירקות, כמו עכשיו. כשהייתי בשבי הירדן כמעט שנה במלחמת תש"ח והוטל עליי התפקיד לבשל לגדוד גדול, הכנתי מרק ירקות עם חתיכות כבש, והוא היה מאוד טעים למען 200 נפשות. היו שם 653 מוקדי בישול, ועלי הוטל התפקיד הזה למען 200 בלבד. ועכשיו אני ממשיך בבית המשפחה ואני ממשיך לבשל את המרק הזה, בילדותי הייתי גם עוזר לאימא שלי לבשל, אבל לא מרק כמו שהיום, שהוא מרק מלא ויטמנים. ואני חושב שכל מי שרוצה לטעום אותו צריך לבשל אותו לפנ המתכון שלי״.
3 צפייה בגלריה
(מתוך אלבומו הפרטי של דב)
כשאתה אוכל היום את המרק הזה, זה מחזיר אותך שנים אחורה לשנות ה-40? אפילו מוקדם יותר לבית אימא? "זה לא בדיוק אותו הדבר מה שהיה לפני 80 שנה משום שהיום האפשרויות הרבה יותר טובות, והמדע היום פיתח את הירקות יותר טוב ממה שהיה לפני 80 או 100 שנה, ברוך השם הגעתי עד הלום ואני משתדל להחזיק פסון על הגרסון, ככה שאני אוכל את המרק הזה אז אני מרגיש טוב".
״עשינו את זה על מנת להנגיש את הסיפורים החשובים האלה לדור הצעיר״, מוסיפה עפרוני, ״וחשוב לי לציין את זה דווקא היום, ערב יום השואה, יום שחשוב שנזכור, ננצור, ונעביר הלאה כמה שיותר סיפורים, כדי להנגיש את זה לדור הצעיר. גם הפקנו ביחד עם דב, סרט של 13 דקות שמראה את החיבור למנה, וגם את החיבור האישי שלו, ואת סיפור החיים שלו באמצעות הסרט הזה. אני קוראת לכולם לצפות בסרט. כל ההכנסות מהספר תרומה וכל אחד מאיתנו יטול בחיקו את הרגע המשמעותי אותו הוא בוחר לקחת מהיום הזה לשארית חיו. הערב הזה לא יכול להישאר בגדר אירוע חד פעמי, זה תהיה טעות להשאיר את הזיכרון בסלון, זיכרון השואה נועד גם בכדי לעצב עתיד אחר לישראל, עתיד שיש בו אתוס לאומי ואהבת אדם". דב לנדאו גדל בעיר בזסקו שבפולין. בשנת 1942 הוכנס לגטו בעיר וקצת לפני פינוי הגטו הצליחו דב, אביו, סבו וסבתו לברוח לעיר בוכניה הקרובה.
בנובמבר 1943 הועברו דב ואביו לאושוויץ ומשם לעבודות כפייה במכרות פחם, ואחרי המלחמה בשנת 1945 עלה דב לארץ. ב-1947 התגייס לשירות ההגנה ונפל בשבי הירדני למשך 11 חודשים. כיום מתגורר דב בתל אביב, והוא אב לשלושה ילדים וסבא ל-15 נכדים ו-58 נינים.
המצרכים: 1 בצל לבן גדול 1 קולורבי 2 תפוחי אדמה גדולים 1 שורש סלרי (עם העלים) 1 קישוא 2 גזר 1 בטטה צרור פטרוזיליה צרור כוסברה 5 שיני שום 1 ראש שומר 1/4 דלעת מלח, פלפל
3 צפייה בגלריה
( פרויקט "ניחוחות מן העבר")
  1. אופן ההכנה: בסיר גדול מטגנים את הבצל עם כפית מלח וכפית פלפל כ-2-3 דק', לאחר מכן מוסיפים את ראש השומר החתוך עד שמקבלים גון זהוב, נותנים לסיר להתבשל כ-7 דק' על אש נמוכה (יש לערבב כל 2-3 דקות את תכולת הסיר).
  2. לאחר מכן, חותכים את ראש הסלרי ומאדים על להבה בינונית כ-3-4 דק' (מוסיפים מים חמים לכיסוי הירקות). מוסיפים תפוח אדמה, בטטה וגזר כאשר הם חתוכים דק, ולאדות כ-5-7 דקות, תוך כדי ערבוב.
  3. חותכים את הקולורבי, ראש שומר ורבע דלעת ומוסיפים למרק (ניתן להוסיף מים חמים במידת הצורך לכיסוי הירקות ועוד קצת).
  4. כאשר המרק מגיע לרתיחה מוסיפים את צרור הפטרוזיליה ביחד עם צרור הכוסברה ועלי הסלרי (יש לקשור את העלים כצרור עם חוט תפירה כיוון שמוציאים אותם מהמרק בהמשך) ומבשלים את המרק במשך כשעה על להבה נמוכה עד בינונית.
  5. לאחר כשעה או רתיחת המרק, מוציאים את צרור העלים ונותנים להם להתקרר בצד כדי שנוכל לקצוץ אותם, מוסיפים 5 שיני שום כתושים לתוך המרק למשך 3 דקות נוספות.
  6. מכבים את הלהבה ומוסיפים את צרור העלים הקצוצים. מכסים את הסיר ומניחים ל-5 דקות.
  7. טועמים ומתקנים תיבול במידת הצורך.
רעות עפרוני היא יוזמת הפרויקט ובוגרת תוכנית IMPACT! של FIDF. "ניחוחות מן העבר", מחיר הספר 40 שקלים, אפשר לרכוש באתר
פורסם לראשונה: 17:12, 07.04.21