ניר עקיבא: יין לא לפי החוקים

ללגום יינות ורודים ולבנים צוננים מול הכרמים המוריקים והמטופחים של יקב גלאי במושב ניר עקיבא, זה להגשים את חזונו של דוד בן-גוריון להפרחת הנגב, וכל לגימה מעמיקה את ההתרגשות. אסף גלאי - שנטע כאן יחד עם רעייתו סיגלית כרם יחידני (כרם שכל הענבים בו נבצרים מאותה החלקה) בסמוך ליקב הבוטיק המשפחתי - נושא עיניו אל המרחבים החומים המנוקדים בירוק ומחייך. דבר ראשון הוא לוקח אותנו אל הענבים, שבעונה זו של השנה נראים יותר כמו אפונה ירוקה וקטנטנה על הגפן, אבל עוד יספגו כאן את שמש המדבר והאהבה שמרעיפים עליהם ויפיקו את היינות הטעימים של היקב.
6 צפייה בגלריה
הכרם של אסף גלאי בניר עקיבא
הכרם של אסף גלאי בניר עקיבא
הכרם של אסף גלאי בניר עקיבא
(צילום: הרצל יוסף)
הסיור ביקב כולל ביקור בחדרי התסיסה והחביות, עם הסברים. על שולחן האוכל בחצר היקב, עם מפה אדומה משובצת, אסף מניח בזה אחר זה בקבוקים - בלאן דה נואר (יין לבן שעשוי מענבים אדומים) על בסיס קברנה סוביניון, רוזה שעשוי ממרלו פירותי שמעניק לו צבע ועומק, בלנד של לבן + רוזה - כן כן, ערבוב של לבן ורוזה - בגוון כתום-זהוב עמוק, כי לשם מה נועדו חוקים אם לא כדי לשבור אותם, וכמובן יין הקינוח בסגנון פורט שנקרא כאן "סוויטי", התיישן עשר שנים בחביות, וכמו שאר היינות הדרומיים של משפחת גלאי, מעוטר במדליות ובפרסים לרוב.
אפשר להגיע לכאן לסיור טעימות, ולשבת מול הנוף הממכר עם סלסילה שמרכיבים באופן עצמאי ממקרר השירות ביקב, והמחיר לפי מה שבוחרים. הסל כולל גבינות ממחלבות האזור, ירקות, מטבלים, לחם ועוד. ואפשר גם לערוך טעימה מודרכת, של ארבעה-שישה מיינות היקב, במחיר של ‭ 75‬שקלים לאדם (שעה וחצי), לא כולל אוכל.‬ המקום פתוח במהלך כל השבוע, בתיאום מראש בלבד.
להזמנות: ‭ 077-7295876 ‬‬

יושיביה: שמן כמו אז וכמו היום

בשנת 2004 הקימו בני הזוג שמואל ושושנה ביתן את בית הבד המודרני "ביתן הבד", שמעניק שירותי כבישה וייצור של שמני זית למגדלי האזור, שמגיעים אליו עם הזיתים שטופחו באדמת הנגב. כאן מפיקים עבורם את השמן בכבישה קרה ובאמצעים מודרניים, וגם מפיקים שמן של בית הבד, שאפשר לטעום ולקנות פה. מרכז המבקרים של ביתן הבד לוקח את המבקרים לסיור בעולם שמן הזית בליווי הסברים והדגמות על בית הבד העתיק והמודרני וההבדלים ביניהם.
6 צפייה בגלריה
שושנה ביתן מבית הבד ביושיביה
שושנה ביתן מבית הבד ביושיביה
שושנה ביתן מבית הבד ביושיביה
(צילום: הרצל יוסף)
לאחר צפייה בסרטון קצר יוצאים לסיור בבית הבד המודרני ובכרמי הזיתים המקיפים אותו, ושומעים את סיפורה של המשפחה. בעונת המסיק מוסקים זיתים, ומכינים מהם שמן זית על אבני רחיים בשיטות קדומות בבית הבד העתיק שנמצא במקום, וכן לומדים כיצד לכבוש זיתים. ניתן גם להשתתף בפעילות "מהחיטה ללחם", שבה המשתתפים מקבלים גרעיני חיטה, טוחנים אותם ברחיים של פעם, מכינים בצק ואופים פיתות על סאג'. הסיור והפעילות הם לקבוצות של 20 איש ומעלה, ללא תשלום. פיתה על הסאג' עם זעתר ושתייה חמה ‭ 15 -‬שקלים לאדם.‬ מרכז המבקרים והחנות פתוחים כל השנה לביקורים עצמאיים ולמכירת שמן זית.
להזמנות: ‭077-7295810 ‬‬

כפר מימון: ליקרים וסיפורים

"שסק לא קונים, שסק גונבים", במשפט הזה, שאמרו בשכונה שבה גדלתי ואני מגלה שאומרים גם כאן, בחצר של אורה, כשהנכד של ראובן ואורה רוזנבלט ממושב כפר מימון נותן לי אישור לקטוף כמה שסק שאני רוצה מהעץ המשפחתי. "אבל תקטפי מהימני, הוא יותר מתוק", הוא אומר בנדיבות. וכמו שהשסק מתוק, כך גם הזוג שיושב מולי. יחד הם כמעט בני מאתיים, אבל צעירים בנפש. הוא בעל עיני תכלת ממזריות, בן למשפחה ששרדה את השואה. היא בעלת עיני שוקולד עמוקות ושמחות, שעלתה מתימן ברגל בהיותה בת שלוש ואיבדה את הוריה בדרך.
הם הכירו בצבא, לאחר שאורה כמעט נהרגה מירי של צלף מצרי. היא חמקה מבוהלת לתוך העמדה שבה תיצפת ראובן, והשאר היסטוריה בבקבוק. היום, יותר מ-‭60‬ שנים אחרי, הם עוסקים בייצור ליקרים מפירות אקזוטיים.‬ בבוסתן הייחודי שלהם, שאותו הקימו לפני 25 שנים כאשר יצאו לפנסיה והחליטו שהם חייבים להמשיך לעבוד, נטועים ‭ 120‬עצי פרי הכוללים ‭ 80‬זנים של פירות אקזוטיים, חלקם לא מוכרים בארץ, כמו למשל מרולה, פיטאיה (קקטוס שמהעלים שלו עושים "על האש" לטבעונים) או פרי עץ השוקולד, שנקרא ספוטה, ושהם משדלים אותנו לטעום. הם בוצעים עבורנו את בשרו הירוק, ובפנים מסתתרת חמאת טבע שוקולדית, גם בטעם וגם בצבע.‬‬
6 צפייה בגלריה
ראובן ואורה רוזנבלט בבוסטן בכפר מימון
ראובן ואורה רוזנבלט בבוסטן בכפר מימון
ראובן ואורה רוזנבלט בבוסטן בכפר מימון
(צילום: הרצל יוסף)
הסיור כולל טעימת מיצים וליקרים מפירות הבוסתן - אתרוגים, שסק, רימונים, שזיפים ועוד. מגיעים לכאן לשבת בחצר הבית ולשמוע תוך כדי הלגימות שמסחררות את הראש את הסיפורים של ראובן ואת הזיכרונות של אורה, כולל סיפור ראשית ההתיישבות בנגב וסיפור ההיכרות של בני הזוג. "את רואה אותו בעיניים של אז?" אני שואלת את אורה, שנסמכת על הליכון, בעקבותיו של ראובן שמדווש עם ההליכון שלו בין השבילים הפורחים. "אני רואה אותו כמו שהוא, אז והיום", היא עונה וכובשת חיוך מסתורי.
אפשר לרכוש ליקרים וקונפיטורות אורגניות מתוצרת הבוסתן, חלקם מאוד לא שגרתיים, לצד בירת בוטיק וסיידר תוצרת בית. ביקורים בימים ראשון עד שישי, בתיאום מראש בלבד. כרגע אין סיורים בבוסתן, והם יתחדשו בהמשך.
להזמנות: 077-7295739

מושב‬ דקל: בירה בכל הגוונים

מבשלת הבירה ‭ ,isis‬על שמה של אייסיס, אלת הפריון המצרית, מייצרת מדי חודש‭ 3,000 ‬ליטר בירה מסוגים שונים. איציק לוי, הבעלים, מוזג לנו בירות לטעימה - מהכהה ביותר ועד הזהובה - ומספר ששבעה סוגי בירה יש כאן באופן קבוע על בסיס שעורה, ומדי פעם מיוצרות בירות מיוחדות כמו בירת חורף מתובלת עם ‭ 7%‬אלכוהול, ועבור מי שלא צורכים אלכוהול או אלה שנוהגים את החבר'ה הביתה, יש בירות ללא אלכוהול וגם גזוז.‬‬‬ בימי שישי המבשלה הופכת לביר-גרדן עליז עם מעשנות של בשר ליד הבירה, זולות ומקומות ישיבה מוצלים, ולא צריך לקבוע כלום, אלא פשוט להגיע.
6 צפייה בגלריה
מבשלת הבירות של איציק לוי במושב דקל
מבשלת הבירות של איציק לוי במושב דקל
מבשלת הבירות של איציק לוי במושב דקל
(צילום: הרצל יוסף)
מי שרוצה להגיע באמצע השבוע לסיור במקום, צריך לקבוע מראש עם איציק, ויקבל סיור מודרך עם הסברים מרתקים על תהליך ההכנה והבישול של הבירה, משלב חומרי הגלם ועד המוצר הסופי. הסיור מלווה בטעימות ממגוון הבירות במקום. עוד פועל כאן מטבחון המוציא למבקרים תפריט משתנה של גבינות, לחם טעים חם מהתנור וירקות עם מטבלים. פתוח בימי שישי בשעות ‭ 17:00-12:00‬‬ובימים חול בתיאום מראש.
להזמנות: 077-7295890

חוות בודדים "משק צאן": מחלבת צאלה

יוגורט לפיקניק
את פנינו בחוות הבודדים "משק צאן" מקבל בורדר קולי נמרץ, ללמדנו שיש כאן מי שאוסף את העדר למרעה וממנו. ‭ 54‬שנים קיימת כאן חוות הבודדים, שהקימו הוריה של צאלה גורדנצ'יק. המקום החל כחווה חקלאית שההורים התפרנסו בה מגידולי שדה - קישואים, שעורה ותפוחי אדמה. בשנת 2008 הקימה כאן צאלה מחלבה יצרנית שמוכרת את התוצרת שלה גם במקום וגם ביישובים הסמוכים.‬
6 צפייה בגלריה
חוות צאלה
חוות צאלה
(צילום: יח"צ)
6 צפייה בגלריה
(צילום: ליבנת גינזבורג)
המוצר החדש ביותר שהיא מייצרת הוא יוגורט עיזים או כבשים בבקבוק - ואותו היא משלבת בסלי פיקניק מוכנים יחד עם גבינות, לחמים, מטבלים ועוד. ניתן לאכול בשטחי החווה, במסעדה במקום, או לקחת לפיקניק באזור. לקבוצות מעל 15 איש ניתן גם לערוך סיורים מודרכים בחווה. משך הסיור הוא שעה, והמחיר - ‭30‬ שקלים לאדם כולל טעימות.‬ פתוח בימים א'-ו' בשעות ‭ .16:00-9:00‬‬
להזמנות: 077-7295712