המהפכה החקלאית של ימינו מתרחשת בתחום החקלאות האורבנית: חקלאות וגידול מזון נכנסים יותר ויותר למרכזי הערים, לגגות ולבתים שלנו. החקלאות האורבנית הביתית, זו שמתבצעת על ידי אנשים פרטיים לצריכה של מזון שגידלו בעצמם, היא שיטה יעילה, חסכונית במים, חסכונית בחומרי דישון ונקייה מריסוסים. החקלאות הזאת מייצרת יותר מזון, צורכת פחות משאבים ומתאימה לסביבה האורבנית הצפופה.
לגידול הביתי יתרונות רבים: פחות ריסוס, אפס פסולת (קוטפים רק מה שאוכלים), טריות מקסימלית, עיסוק בתחביב שהוא מרפא לנפש, והזדמנות לשינוי הרגלי תזונה לכל המשפחה.
3 צפייה בגלריה
חקלאות הידרופונית, רמת רחל
חקלאות הידרופונית, רמת רחל
חקלאות הידרופונית, כל אחד יכול
(צילום: יח"צ)
אבל בתוך החקלאות האורבנית הולכת ומתפתחת הנישה של גידולים הידרופונים - גידולים במים במקום באדמה. למהפכה ההידרופונית יש פוטנציאל אדיר להגיע למגדלים הביתיים בעיקר משום שזו שיטת גידול קלה ומוצלחת הרבה יותר מגידול באדניות אדמה.
הידרופוניקה היא, כאמור, טכניקה לגידול צמחים על מצע של מים. השיטה מאפשרת לנו לגדל ירקות בכל מקום: במרפסת, על הגג וגם בתוך המטבח. החקלאות ההידרופונית חסכונית במשאבים ולכן היא גם ידידותית לסביבה - בשיטה זו יש למגדל שליטה ובקרה מלאה על כל הפרמטרים של הגידול, כמו איכות הדשן והרכבו, הטמפרטורה והלחות, מה שמאפשר תנאים אופטימליים לצמח ומעניק יבול רב, מחזורי גידול קצרים ואיכות גבוהה של תוצרת.
השיטה ההידרופונית היא לא רק חסכונית בשטחי גידול אלא היא גם מצריכה הרבה פחות ריסוסים, דורשת הרבה פחות מים ומייצרת יבול איכותי יותר.
בקיבוץ רמת רחל, למשל, גידלו לאורך השנים תפוחים, דובדבנים, הדרים, אבוקדו ועוד, בחקלאות מסורתית, אבל אחרי צמצום שטחי החקלאות נדרש הקיבוץ למציאת פתרונות חדשים. הקיבוץ חבר למשפחת חקלאים ממושב היוגב, משפחת כרמל, ויחד הם הקימו בהרי ירושלים חווה הידרופונית של 12 דונם שבהם חממות. בהמשך הקיבוץ חבר גם לחברת הידרופינקס נטוורק, חברת טכנולוגיה ישראלית, ויחד הקימו ברמת רחל חממה לימודית, שממחישה ומדגימה את שיטות חקלאות המחר, שיטות שכל אחת ואחד יכולים לאמץ בבית.

אז איך עושים את זה לבד בבית?

בקלות. קודם כל, מי שלא רוצה לרכוש ציוד ולהתחיל ממש להתמקצע בנושא, יכול לעשות את זה, לפחות בהתחלה, בקטן - לוקחים בקבוק מים מינרלים פשוט, חותכים ממנו את החלק התחתון, והופכים את הבקבוק כך שהפקק סגור (אפשר גם בלי פקק בכלל).
3 צפייה בגלריה
חקלאות הידרופונית, רמת רחל
חקלאות הידרופונית, רמת רחל
חסה, ככה בקטנה
(צילום: יח"צ)
מחוררים את הפקק, ומניחים אותו בתוך צנצנת, כך שהפקק נוגע במים. מכניסים לתוך הבקבוק ההפוך שתיל של חסה, ומקפידים שהחסה בחוץ והשורשים בתוך המים.

עשרת הדיברות למגדל ההידרופוני המתחיל

מתחילים בקטן - לפני שקופצים למים חשוב לטבול את הרגליים: אתם לא צריכים לבחור את המערכת הכי גדולה והכי יקרה, אלא נכון יהיה להתחיל עם משהו שנראה לכם מתאים להתנסות ראשונית. רוב המערכות מגיעות בגדלים שונים, כדאי לבחור משהו קטן שממנו אפשר רק לגדול ולצמוח.
שומרים על פשטות - כמו בכל דבר, בתחילת הדרך זה נראה מסובך. אבל אין צורך לצלול ישר לכל עניין המדידות, אפשר להתחיל עם מתכון בטוח ופשוט של הוספת 4 מיליליטר של דשן על כל ליטר מים במיכל. כשתרגישו מוכנים ותרצו לשפר את התוצאות, התקדמו למדידות ולמעקב שוטף.
שומרים על מחזורי גידול קצרים - צמחים עם מחזור גידול קצר מצליחים יותר, מהסיבה הפשוטה שיש פחות זמן בו דברים יכולים להשתבש. התחילו עם צמחים שמסיימים את מחזור הגידול תוך שלושה-ארבעה שבועות ותהנו מתוצאות מהירות ומספקות. צמחים עם מחזור גידול קצר הם העלים הירוקים השונים כמו חסות מסוגים שונים, רוקט, בצל ירוק, קייל, באק-צ'וי, תרד, מנגולד, צנונית.
מגדלים מה שאוהבים לאכול - למרות הסעיף הקודם, אם אתם שונאים חסה - אין טעם לגדל חסה. המטרה היא להנות מהטעם המיוחד של ירק בשיא הטריות. חפשו את הדברים שיעשו לכם את זה: תותים, פלפל חריף, בזיליקום או כוסברה. ההנאה תהפוך אתכם למכורים.
שומרים על הסדר במערכת - נורא קל לייצר "סלט" במערכת: הבזיליקום עולה על החסה, הכרוב דוחף את הפטרוזיליה, והעירית נעלמה מאחורי השעועית. נסו לעשות סדר שיאפשר לכל צמח להתפתח במרחב שלו. תכננו מראש את השתילה בקבוצות, זה גם יקל על המעקב, הטיפול והחלפת הצמחים.
לא לשכוח לעשות ריסטארט - כשהמחשב נתקע אנחנו עושים לו ריסטרט, וככה גם במערכת ההידרופונית שלכם - הריסטרט שלה זה החלפת המים. אם הצמחים נראים לכם סובלים, תחליפו מים, זה כמעט תמיד עובד.
3 צפייה בגלריה
חקלאות הידרופונית, רמת רחל
חקלאות הידרופונית, רמת רחל
מגדלים רק מה שאוהבים
(צילום: יח"צ)
מתחילים בסוף אוגוסט - אם אתם לא גרים בגובה של 800 מטר מעל פני הים, תעשו הפסקה בגידולים ביולי ואוגוסט, כי החום והלחות מקשים מאוד על המגדל המתחיל להחזיק מערכת בריאה ומשגשגת. רוקנו את המים, נקו את המערכת, וככה תגיעו לספטמבר עם כוחות מחודשים.
משתפים את הילדים - בשתילה, בקטיף ובמעקב אחר ההתפתחות, חשוב לשתף את כל בני הבית בתהליך. יצא לתות שדה פרח חדש? קראו לכולם שיבואו לראות; מצאתם חיפושית פרת משה רבנו שהגיעה לשמור על הסלרי? הסבירו לילדים שהיא טורפת את המזיקים; הפרחים של העגבנייה זקוקים להפרייה? ציידו את בני הבית במכחול קטן - ושלחו אותם למשימה. כולם יאהבו את זה, בכל גיל.
בקרו את הצמחים לפחות פעם ביום - פנקו את עצמכם בעשר דקות על הבוקר של שיחה צפופה עם הצמחים, אחר כך תודו לנו על זה. שם קורה כל הקסם, וחוץ מזה, שם גם מצליחים לזהות התחלה של בעיה ולטפל בה בשלב מוקדם: אם אתם רואים מזיק בזמן אפשר להרחיק אותו מהמערכת וככה להציל את כל הצמחים ללא צורך בפעולות דרסטיות.
מתחילים עם שתילים איכותיים - השלב הראשון של חיי הצמח (כשלושה שבועות מזרע לשתיל) יקבעו הרבה מאוד לגבי המשך ההתפתחות שלו (זה קצת כמו שלוש השנים הראשונות אצל בני אדם). אל תטריחו את עצמכם בהנבטות ובחיפוש זרעים: מצאו משתלה טובה שיכולה להציע שתילים בריאים (עדיף קרוב לבית או עם שירותי משלוחים), ותהנו מהתחלה בריאה.
הכותב הוא היזם של חברת הידרופוניקס נטוורק