קרוב ל-20 שנים שמבשלת ISIS במושב דקל, שנמצא סמוך לגבול מצרים, מכינה מגוון בירות. ביום שישי, יום לפני השבת השחורה, עוד חגגו שם עם שירי הלהקה המקומית, The Full Bush, בחצר המבשלה. חיים כצמן ז"ל, הבסיסט של הלהקה, ניגן בחצר ביום שישי, ומיד אחרי זה נסע לנגן במסיבה קטנה שהתקיימה בסמוך לפסטיבל נובה – ולבסוף נרצח בקיבוץ חולית, בשעה שניסה להגן על השכנה שלו.
2 צפייה בגלריה
ISIS בירה
ISIS בירה
חיים כצמן ז"ל (מימין) עם להקת הבית The Full Bush, בחצר מבשלת isis בעוטף עזה
(צילום: עידן גור)
"ביום שישי לפני השבת השחורה עוד הספקנו לחגוג את האוקטוברפסט. ישבנו כולנו בחצר של המקום, ניגנו, שתינו, אכלנו. רבים מהחוגגים שהיו פה איתנו – נרצחו או נחטפו", מספר איציק לוי, בעל מבשלת isis, שממשיך בימים אלה את הפעילות במבשלה.
"חיים תיקלט במסיבה קטנה ליד הנובה. היה לו ליין של מוזיקה ערבית מיוחדת מאוד. השיחה האחרונה שלי איתו הייתה ביום שישי, כשניגנו יחד בהופעה במבשלה. בשבת השחורה כל החברים שלנו בחולית היו איתו בקשר, ובסביבות הצהריים, כשהקשר איתו נותק, הבנו שהוא נרצח. זה מדגיש את גודל הקטסטרופה של הכישלון המהדהד של תושבים מופקרים", מוסיף לוי. "כולנו איבדנו אנשים קרובים, מעגלי האובדן הם בלתי נתפסים. האירועים שקרו באותו היום מערערים לגמרי את תפיסות העולם שלנו, את מה שחינכנו עליו את ילדינו. זה רוע בלתי נתפס, אף אדם בעולם לא אמור לחוות דברים כאלה".
2 צפייה בגלריה
ISIS בירה
ISIS בירה
מבשלת ISIS
(צילום: עידן גור)
לוי מספר שחיים כצמן היה "איש אשכולות מואר, חבר ואח יקר, שהיה ביננו לזמן קצר מדי. הוא היה ד"ר לפילוסופיה, רכז הנוי בקיבוץ, די.ג'יי , נגן בס ומוסכניק. חוץ מכל אלה הוא גם היה נער הפוסטר היפה של כרזות המבשלה".
איך פועלת מבשלה שנמצאת בשטח מלחמה, ואיך שומרים כאן על אופטימיות? הכל התחיל בשנת 2004, אז הקים איציק לוי, חובב בירה, את מבשלת isis, הממוקמת במושב דקל בקצה הנגב המערבי ליד גבול מצרים. המבשלה מייצרת בירות מסוג אייל, טריות ועשירות בטעמן, המאזנות בין מתיקות הלתת, המרירות הריחנית והפירחונית של הכישות, הפירותיות וטעם השמרים.
ומה עם השם? למי שתהה, אין לו שום קשר למלחמת חרבות ברזל: "isis זהו שמה של אלת השפע והפריון המצרית, איזיס", מסביר לוי, "ובחרתי בו בגלל הסמיכות של המבשלה למצרים, וגם בגלל שהשם שלי באנגלית זה אייזיק".
איציק מספר שנשאל בעבר על מקור השם, כשמעשי הזוועה של דאע"ש פורסמו בעולם, אבל כעת בצל המלחמה הוא מבהיר שאין קשר לארגון הטרור, ומשתף שנכון לעכשיו הוא גם לא מתכנן לשנות אותו.
"מיקום המבשלה מוגדר כעת אזור מלחמה, זה חלק ממועצת אשכול. המתחם אמנם לא נפגע פיזית, אבל אנחנו בטווח האש. כרגע החלטתי להישאר כאן ולהמשיך לבשל בירות, אותן אני שולח בעזרת הבנות שלי למכירה בירידים באזור המרכז, שבהם מוצעת תוצרת ישראלית של עסקים שנפגעו בעקבות המצב הביטחוני", מוסיף לוי. "אני כאן, ואני יודע שברגע שנשמעת אזעקה יש לי 15 שניות לרוץ לממ"ד שנמצא 20 מטר ממני".
איציק מספר שלפני עשרה חודשים הוא התחיל לבנות מבשלה חדשה, באזור התעשייה של המועצה, שתיקרא "מבשלות נגב מערבי". "המצב הביטחוני עכשיו העלה לי את המוטיבציה להשקיע ולבנות באזור הזה. אני רוצה ליצור פה חיים, מקורות פרנסה לאנשים, מקומות עבודה, סביבה שפויה ומשמחת. אנחנו פועלים במרץ כדי להשלים את הפרוייקט הזה, על אף שעכשיו יותר קשה גם כלכלית, אנחנו נשארים אופטימיים", הוא מסכם.
אפשר לרכוש את בירה isis בירידים ומכירות תוצרת ישראלית של עסקים שנפגעו בעקבות המצב הביטחוני. בנוסף, ניתן לבצע הזמנות מרוכזות של הבירה בטלפון: 054-6428598