השפית וסופרת האוכל האוקראינית, אוליה הרקולס, ומחברת ספרי הבישול הרוסית, ד"ר אליסה טימושקינה (אוקראינית תושבת בריטניה) משלבות כוחות למען אוקריאנה: הרקולס וטימושקה הקימו פרויקט גיוס המונים שמזמין שפים, מסעדנים וגולשים ברשתות להעלות תמונות של מנות אוקראיניות מסורתיות שבישלו, ולהוסיף להן את ההאשטאג CookForUkraine#, שנועד להעלת המודעות למלחמה ולגיוס תרומות למען ילדי אוקראינה. הקמפיין הזה דוגמה נהדרת לאופן שבו המדיה החברתית יכולה להניע שינוי כשהיא מתגייסת לאתגר.
3 צפייה בגלריה
אוקראינה cook for ukraine
אוקראינה cook for ukraine
מבשלים ומתייגים: cook for ukraine
(צילום: מתוך עמוד האינסטגרם CookForUkraine)
נכון לעכשיו ההאשטאג CookForUkraine# זוכה לפופלריות עצומה באינסטגרם. היוזמה מסייעת, למעשה, בגיוס כסף עבור הסניף האוקראיני של יוניסף (UNICEF) - הארגון הבינלאומי למען ילדים, שנמצא בבריטניה ותומך באלפי הפליטים - המשפחות והילדים שנפגעו או נעקרו מביתם - שהגיעו מאוקראינה לממלכה.
הרעיון של השתיים דומה למיזם שמאחורי ההאשטאג CookForSyria# - תנועה פילנטרופית קולינרית שגייסה יותר ממיליון פאונד עבור ילדים סורים בשנת 2016. השתיים מאמינות כי ההאשטאג והבאז ברשתות יסייעו להגביר את המודעות למשבר ההומניטרי הנוכחי ולגייס תרומות, וכל זה תוך כדי חגיגת הקשר בין התרבות והמטבח הרוסי לבין האוקראיני.
3 צפייה בגלריה
cook for ukraine
cook for ukraine
טימושקינה והרקולס
(מתוך עמוד האינסטגרם CookForUkraine)
מסעדות רבות בעולם נענו לאתגר (ובהן גם הרשת המפורסמת בבריטניה בורגר אנד לובסטר) ומציעות לסועדים מנות מהמטבח האוקראיני. גיוס הכספים, שכבר עומד על למעלה מ-180,000 פאונד שנתרמו על ידי כ-3,000 תומכים, מאחד אנשי אוכל מרחבי העולם וכולל שפים מובילים, כתבי אוכל, בעלי מסעדות, בשלנים ביתיים ופודיז. גם השף והמסעדן הישראלי לשעבר יותם אוטולונגי לוקח חלק במיזם ונרתם לסייע ולבשל - לכבוד המיזם ייערך מחרתיים (ג') אירוע תרומה בתיאטרון הספרייה הבריטית, שמטרתו להעלות את המודעות למטבח האוקראיני.
חלק מהתורמים מארנים ארוחות מיוחדות שהרווחים מהן מועברים לתרומה, או מוכרים חומרי גלם שונים ומעבירים את הרווחים מהם לעמותה. שאר חובבי האוכל מוזמנים גם רק לשתף תמונות וסיפורי מתכונים בהשראת אוקראינה ומזרח אירופה ברשתות החברתיות תחת ההאשטאג CookForUkraine#. יש מסעדנים שגם בחרו להוסיף לחשבון של הסועדים תרומה המסתכמת בשקלים בודדים (על פי רצונם), ומשם מעבירים את הכסף לעמותה.
3 צפייה בגלריה
cook for ukraine
cook for ukraine
(מתוך עמוד האינסטגרם CookForUkraine)
טימושקינה והרקולס מקוות כי היוזמה תסייע להציב את המלחמה באוקראינה בראש סדר היום הציבורי, אם במהלך הזמן היא תרד מסדר היום החדשותי. "כשמעבירים מסר שאפשר לתקשר אותו עם פנים אנושיות ומאכלים שאנשים יכולים להתייחס אליהם ולראות אותם, אנחנו חושבות שהמסר יעיל יותר ונשמר כך לאורך זמן", אמרה טימושקינה ל"גרדיאן" הבריטי, והוסיפה: "זו מטרה המקרבת אנשים גם בלב וגם בבטן".