אם אתם צמחונים או טבעוניים שמתגעגעים לסטייק או להמבורגר מדמם אתם בטח מכירים את התחושה: זה טעים, אבל עדיין לא מרגיש כמו הדבר האמיתי - גם לא בנראות החיצונית החיוורת. אבל עכשיו לראשונה בעולם חברת סטארט-אפ ישראלית הצליחה לייצר דם מלאכותי מאצות, שאמור לשמש תחליף דם בתעשיית הבשר המתורבת - לא עוד סטייק חיוור ואנמי אלא חוויית אכילה משופרת, כך מבטיחים החוקרים, הדומה יותר לחוויה המקורית של ביס מסטייק פרה אמיתי.
3 צפייה בגלריה
דם מלאכותי מאצות
דם מלאכותי מאצות
(צילום: זגדון הפקות)
הצורך הגדל בבשר מתורבת הוליד גם צורך בדברים נוספים שישפרו את האכילה - גם את הטעם וגם את המראה. חברת ימוג'ה הישראלית, שהוקמה על ידי צוות מומחים בביולוגיה ימית, פיתחה מיקרו-אצה אדומה. ה"אונייה" (Ounje) שפרושו "מזון" בשפת היורבה, אמור להוסיף לבשר המתורבת והצמחוני את האקס פקטור שהיה חסר לו – עסיסיות, צבע ומרקם. הדם המלאכותי אמור לשדרג את הביס שלכם, והפקתו אינו מזהמת את הסביבה. הדם המלאכותי מגיב לצלייה וחימום כמו מיצים של בשר חי, ומשחים את האוכל. למעשה, תחליף הדם הזה מייתר את תוספי הצבע המלאכותיים המשמשים היום את תעשיות תחליפי הבשר הפועלות בעולם.


תעשיית הבשר המתורבת, שהולכת ומתפתחת במהירות, משתמשת במיץ סלק או ברכיבי צבע מלאכותיים בשביל לצבוע את הבשר המתורבת בצבע אדום ומגרה. הסלק ושאר השיטות אויל באמת צובעים את הסטייק וההמבורגר בצבע אמין ומעורר תיאבון, אבל הצבע לא משתנה ולא "מתקרמל" בזמן הצלייה, כמו בשר חי על האש. בכדי להשיג את האפקט הזה נאלצים ברוב המקרים יצרני תחליפי הבשר להשתמש בסוגים שונים של סוכר. כאן, החברה מספקת את הפיגמנט האדום למוצרי בשר נא, והפיגמנט הזה גם משחים את הסטייק בעת חימום או צלייה, כמו שקורה עם מיצים של בשר רגיל.
3 צפייה בגלריה
דם מלאכותי מאצות
דם מלאכותי מאצות
(צילום: זגדון הפקות)
משבר האקלים, הגידול באוכלוסיית העולם, הפליטה המשמעותית של גזי חממה הנוצרים בגידול והפקת בשר חי, והסבל לחיות, עוררו את הצורך הדחוף ביצירת מזון מתורבת. בשנים האחרונות, תעשיית הפודטק העולמית, המתבססת על פיתוחים טכנולוגיים פורצי דרך, מציעה שלל מוצרים ורכיבים חדשים שהופכים את המזון המתורבת למושך ומעורר תיאבון. חברות הפודטק התגברו על המכשול התזונתי, ומצליחות להציע מוצרים בריאים, אך הטעם, המרקם והמראה לא ממש זהים למקור, ויש כאלה שלא מוכנים להתפשר.
3 צפייה בגלריה
דם מלאכותי מאצות
דם מלאכותי מאצות
(צילום: זגדון הפקות)
הסטארט-אפ פיתח מערכת לתירבות ביולוגי של רכיבים טהורים ממיקרו אצות, כאלה שעד עכשיו השתמשו בהם בעיקר לתעשיות המזון והקוסמטיקה. המערכת שפיתחה החברה יוצרת מניפולציה של אור, טמפרטורה וחומציות, ומאפשרת יצירת חומרים בעלי ריכוז מדויק של רכיבים ביואקטיביים. השוס מסתבר זה שבתהליך ההפקה נדרשים משאבים מועטים. "הגענו אל אצת הפורפירידיום ממש במקרה, תוך כדי שעבדנו על פיתוח רכיב לתחום הקוסמטיקה", מספר ד"ר עמיקם בר-גיל, המייסד והמנהל הטכנולוגי של החברה, "להפתעתנו גילינו כי רכיבי האצה דומים לדם במראה ובטקסטורה, וקיבלנו תוצאות חיוביות של ניסויים שערכנו וזה עודד אותנו למתוח את הגבולות ולנסות את הרכיבים על מוצרי בשר מתורבת".
צבעה של אצת הפורפירידיום הוא אדום כהה, והבונוס בכל הסיפור הזה הוא שהדם המלאכותי הוא למעשה סופר פוד, וכך היתרונות של אצת הפורפירידיום לא מסתכמים רק ביתרונות אסטתיים וחושיים, אלא גם ביתרון תזונתי. מיקרו אצות הן גידול בר קיימא, ואצות הן גם מקור לחומצות שומן חיוניות, מינרלים וויטמינים.