נראה שאין כמעט דבר שמדפסת תלת מימד לא יכולה להדפיס - מאיברים להשתלה ועד טילים המשוגרים לחלל וגם בתחום האוכל יש פיתוחים רבים המתבססים על הדפסת מזון במדפסת תלת מימד, כמו המבורגרים מהצומח וגם סלמון. אבל אם חיכיתם להמצאה הטכנולוגית שתחסוך לכם את הזמן והמאמץ שבאפיית עוגה, בטח תשמחו לדעת שחוקרים מאוניברסיטת קולומביה חשפו עכשיו כי הצליחו ליצור את עוגת הגבינה הראשונה בעולם - שהודפסה באמצעות מדפסת תלת מימד.
2 צפייה בגלריה
עוגת גבינה מדפסת
עוגת גבינה מדפסת
לא תערובת קונבנציונלית. עוגת גבינה ממדפסת תלת מימד
(צילום: Jonathan Blutinger/Columbia Engineering)
כפי שפורסם ב-The Guardian, עוגת הגבינה עשויה משבע שכבות שונות כאשר בסיס העוגה עשוי מאבקת ביסקוויטים והשכבות מחמאת בוטנים, ממרח נוטלה, דובדבנים, מחית בננה, ג'לי תות וקצפת. מטרת הפרויקט הייתה להדגים שלהדפסה בתלת מימד יש פוטנציאל לחולל מהפכה במטבח על ידי שימוש במשחת מזון ובאבקה לצורך הכנת ארוחות אכילות, ואולי יום אחד, אפילו מפתות.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם:
"עוגת הגבינה היא הדבר הכי טוב שאנחנו יכולים להציג עכשיו אבל המדפסת יכולה לעשות הרבה יותר", סיפר ג'ונתן בלוטינגר, מהנדס במעבדת המכונות של אוניברסיטת קולומביה שיצרה את העוגה. "אנחנו יכולים להדפיס עוף, בקר, ירקות וגבינות. כל דבר שאפשר להפוך למשחה, נוזל או אבקה".
בלוטינגר הוסיף כי "ההתאמה האישית הופכת את מדפסת המזון לפרקטית במיוחד עבור שוק הבשר מהצומח, שבו צריך לגבש את המרקם והטעם בקפידה כדי לחקות בשר אמיתי". הצוות מאמין שהשיטה תעזור לשפים למקם את הטעמים והמרקמים בקנה מידה מילימטרי כדי ליצור חוויות אוכל חדשות.
2 צפייה בגלריה
עוגת גבינה מדפסת
עוגת גבינה מדפסת
שבע שכבות. מרכיבי העוגה המודפסת
(צילום: Jonathan Blutinger/Columbia Engineering)
המהנדסים סיפרו כי העוגה היא טבעונית וכי הניסוי נועד להדגים כיצד שימוש במדפסות תלת מימד הולך לשנות את תעשיית המזון. עוד טענו כי הדפסה מדויקת של דברי מאכל המיוצרים משכבות, כגון העוגה, יכולה לייצר מאכלים שאפשר להתאים באופן אישי ולאפשר למשתמשים לשלוט בתכולת המרכיבים של הארוחות בקלות רבה יותר ובפחות זמן. "אנשים עם הגבלות תזונתיות, הורים לילדים קטנים, דיאטנים וספורטאים יוכלו למצוא את הטכניקות המותאמות אישית הללו שימושיות ונוחות מאוד בתכנון הארוחות", שיתפו המהנדסים.
ראש המדפסת כולל קצה מזרק קטן שבו נמצאים המרכיבים בהתאם למתכון שהוגדר בתוכנה. המהנדסים תכננו את הקינוח במחשב, ושבע שכבות העוגה נמזגו בלחיצת כפתור. "למיטב ידיעתנו, בעוגת הגבינה היה מספר שיא של מרכיבים במוצר מזון מודפס בודד", כתבו החוקרים במחקר שפורסם ב-Nature. "תהליך עיצוב העוגה מזכיר בניית בית שיש בו רצפות, קירות ותקרות, שמהוות את הבסיס, ומעין 'בריכות' פנימיות מנוטלה ומחמאת בוטנים, שבתוכן מרכיבים רכים יותר כגון בננה וג'לי".
לחלקנו אוכל מודפס לא נשמע אטרקטיבי במיוחד, אבל בלוטינגר טוען כי המעבר בסופו של דבר הוא בלתי נמנע: "ברגע שהנדסת התוכנה מגיעה לכל תעשייה, אי אפשר לחזור אחורה. זה מניע אותנו קדימה בדרכים שלא חשבנו שהן אפשריות. בתחום המזון זה עדיין לא קרה, אבל החזון הוא שתהיה מדפסת מזון המשולבת עם סיר לייזר, שיכולה להיות סוג של מכשיר למטבח שהוא One Stop Shop. זה יהיה השף הדיגיטלי האישי של כל אחד".
ואיך הטעם? לצוות נדרשו שבעה ניסיונות עד שהמערכת יצרה את עוגת הגבינה הסופית. לאחר חמישה ניסיונות כושלים, החוקרים עלו על הצורה והעובי הנכונים עבור השכבות השונות שימנעו מהעוגה לקרוס ולצרכי המחקר, נאלצו לטעום גם את הגרסאות שנכשלו. "היה לזה טעם של משהו שלא ניסיתי קודם לכן", אמר בלוטינגר. "די נהניתי מזה, אבל זו לא תערובת קונבנציונלית. אנחנו לא שפים של מישלן".