זוכרים את ממתק הילדות האולטימטיבי שנקרא שערות סבתא? בדרך כלל זה סוכר בצורה שמזכירה את הפריזורה של סבתא, אבל מעכשיו תוכלו לאכול צמר גפן מתוק בצורת פרח, הלו קיטי, חד קרן ועוגיפלצת.
3 צפייה בגלריה
סער אברהמוב, שיערות סבתא
סער אברהמוב, שיערות סבתא
רק שתי כפות סוכר
(צילום: מתן טורקיה, מתוך הסרטון)
מי לא מכיר את טעמו הדביק של צמר גפן מתוק? השם של הממתק הזה משתנה בהתאם למקום שבו גדלתם: "שערות סבתא", "צמר גפן מתוק", "ימבמבם" או "שמבלולו"- כולם שמות שונים המתכוונים לשילוב המושלם בין סוכר לאוויר, בצורת הענן המסורתית. אבל מה כבר אפשר לחדש במוצר העתיק שהומצא על ידי רופא שיניים ונמכר לראשונה (ביריד העולמי בשיקגו) ב-1893? בעידן של היום יש רק תשובה אחת: להפוך אותו למשהו ששווה לצלם ולהעלות לסטורי.
אבל לא פחות מסקרן מהאומנות עצמה, הוא האומן שמאחוריה: הכירו את סער אברהמוב, שכאשר שואלים אותו במה הוא עובד הוא תמיד עונה אותה תשובה: "תלוי באיזו שעה". בשעות היום אברהמוב מנהל פיתוח בחברת הייטק, ובשעות הערב והפנאי הוא מפסל בצמר גפן מתוק.
אבל הרבה לפני שהפך את הסוכר לאומנות, הייתה לו מכונת סוכר רגילה שאותה נהג להשכיר לאירועים. כאבא לתאומים בכיתה ב׳, הוא התנדב לועד ההורים בשתי הכיתות, והיה צריך להשיג מכונת סוכר לאחד האירועים בבית הספר. אבל במקום לשכור מכונה, הוא החליט שהוא קונה אחת. למחרת הוא כבר הקים אתר להשכרות.
3 צפייה בגלריה
סער אברהמוב, שיערות סבתא
סער אברהמוב, שיערות סבתא
סער אברהמוב, אומן שערות סבתא
(צילום: מתן טורקיה, מתוך הסרטון)
מהר מאוד ההכנסה הצדדית והפסיבית הפכה למרכזית ואקטיבית: אחרי שבוע אנשים דרשו גם את סער כמפעיל, ותוך זמן קצר הגיעו מכונות נוספות: מכונת פופקורן, וופל בלגי, ברד ואפילו מכונת נקניקיות, למרות שהמשפחה צמחונית.
איך הסביבה הגיבה לשינוי המתוק? ״אשתי הייתה בשוק מהקונספט והילדים התלהבו כי פתאום הייתה לנו מכונת סוכר בבית, זה נראה לי חלום רטוב של כל ילד בערך. היו לי חברים ששאלו אם אני נורמלי ולא הבינו למה אני מתעסק עם זה, והתגובה הזאת הגיעה הרבה פעמים מקולגות שעבדו איתי בהייטק".
להשכיר מכונה לאירועים בסדר, אבל איך הפכת למפעיל בימי הולדת שמפסל בצמר גפן מתוק? ״אחרי שנה התחלתי לחשוב איך אני מצליח לייחד את עצמי משאר האנשים שעושים אטרקציות, כי שערות סבתא יש לכולם. בדיוק באותה תקופה התחיל לרוץ בפייסבוק סרטון של איזה סיני שמייצר פרח משערות סבתא, ואמרתי לעצמי שזה בדיוק מה שאני רוצה להיות. התחלתי להתאמן כל יום, במשך שעות. בהתחלה צפיתי באותו סרטון בסלו מושן, עוד פעם ועוד פעם, ומהר מאוד גיליתי שאני צריך גם תמיכה טכנית, אז מצאתי את עצמי מדבר עם סינים בסקייפ, סינים שזו המומחיות שלהם - לעשות פרח משערות סבתא.
"התאמנתי במשך חודשים, וכל יום הכנתי מאות או אלפים של צורות שונות. בהתחלה יצאו לי כל מיני דברים מוזרים כמו פרחים נבולים, גבעולים, פטריות והרבה דברים חוץ מפרח. באיזשהו שלב כבר לא היה לי נעים לזרוק אז הייתי מחלק לשכנים. עד היום אני לפעמים בודק שאין עלי נמלים לפני שאני הולך לישון. בסוף הבנתי שיש לי את זה ולא רק סינים יכולים".
איזה צורות אתה יודע להכין מסוכר?
פרח, ברווז, לב, חד קרן, משהו שהוא בין אריה לצב, תלוי באיזה יום שואלים ואת מי. יש לי גם ארנב, מיני מאוס, תרנגול, לפעמים עוגיפלצת והלו קיטי שלפעמים יוצא הלו קריפי, או לפחות ככה הוא התחיל".
לא כואב לך שאוכלים לך את האומנות?
"אני לא רואה את עצמי כאומן ובסופו של דבר זה סוכר, ולזה זה נועד, זה פשוט עטוף יפה. זה גם לא נועד להחזיק הרבה זמן, אם לא יאכלו את זה זה יימס, זה מחזיק 2-3 דקות וזהו. יש צורות שאני לא יכול לעשות, למשל, פורטרטים. ביקשו ממני לפסל את מסי אבל אני לא ממש סגור איך נראה מסי, וגם אני לא יכול לרדת לדקויות כאלה של פנים. לפעמים יש כל מיני בקשות כמו: 'אתה יכול לעשות ביבי', 'אתה יכול לעשות ציצים'".
3 צפייה בגלריה
סער אברהמוב, שיערות סבתא
סער אברהמוב, שיערות סבתא
סער אברהמוב: "שני עולמות במקביל"
(צילום: מתן טורקיה, מתוך הסרטון)
זה לא מגעיל קצת שמבקשים דברים כמו איברי מין משערות סבתא? ״אם אין ילדים מסביב, למה לא? זו צורה די פשוטה בסך הכל. בסופו של דבר זה סוכר זה לא ממש משנה אם זה נראה ככה או כמו פרח".
ואיך הקהל מגיב לאומנות שלך?
״זה לא משנה באיזה גיל - אנשים מתלהבים. זה שערות סבתא עם טוויסט, זה פתאום משהו שאפשר להצטלם איתו לאינסטגרם. יש גם אנשים שעומדים לידי והם בכלל לא רוצים שערות סבתא, הם פשוט נהנים להסתכל ולצלם. לפעמים אני מוצא את עצמי עומד מול 15 איש שמצלמים אותי״.
זה גם לא הדבר הכי בריא בעולם. "בשערות סבתא אין הרבה סוכר, זה בעיקר אוויר. במנה סטנדרטית יש 2-3 כפיות סוכר, כמה יש בכוס ברד או בקולה? הרבה יותר".
אז הסוכר ניצח את ההייטק? "אף פעם לא פרשתי לגמרי מההייטק, תמיד הייתה לי את הנישה של ההייטק שרצה במקביל. אלה שני עולמות מקבילים ואני משתדל מאוד לשמור שלא יתנגשו, אבל קורה שהעולמות מתנגשים. היה לי אפילו אירוע אחד שפגשתי קולגה שהכרתי מעולם ההייטק באיזה אירוע ושנה אחרי זה נפגשנו שוב כשהפעם שנינו כמנהלי פיתוח. זה היה קטע".
לצפייה בראיון המלא וביצירות של סער אברהמוב צפו בסרטון בראש הכתבה.