מחר (יום רביעי) יציינו בישראל וברחבי העולם את מבצע דוגו, מיזם משותף של מוזיאון השואה בית העדות ושורד השואה דוד (דוגו) לייטנר, אשר נוהג לאכול פלאפל בכל שנה ב-18 בינואר - יום היציאה לצעדת המוות מאושוויץ, כסמל לניצחון החיים.
עם השנים, הפכה היוזמה האישית של דוגו ליום ציון רחב היקף אותו מציינים בישראל ואף ברחבי העולם. השותף המרכזי של מבצע דוגו השנה הוא נשיא המדינה מר יצחק הרצוג אשר אירח את דוגו בלשכתו.
3 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג דוד דוגו לייטנר
יצחק הרצוג דוד דוגו לייטנר
נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג עם דוד דוגו לייטנר
(צילום: יח"צ)
במסגרת המפגש שמע הנשיא את סיפורו המרגש של דוגו וכמובן גם אכל איתו מנת פלאפל. נשיא המדינה אמר לאחר המפגש "אני גאה ליטול חלק, יחד עם המוני אנשים בארץ ובעולם, ב'מבצע דוגו' שכל כולו תקווה, אהבת חיים, ואמונה עמוקה בנצח ישראל. סיפורו המרגש של דוגו, שורד אושוויץ שהבניין והתקומה עמדו ועומדים לנגד עיניו יום וליל, נגע עמוקות בלבי ומוכיח לכולנו שעם ישראל חי".
לצד הנשיא, יקחו חלק פעיל במבצע חברי כנסת ישראל אשר ייהנו ביום האירוע ממנות פלאפל אשר יוגשו במזנון הכנסת במטרה להזדהות עם ניצחונו הגדול של דוגו ולהעלות את המודעות לנושא השואה והתקומה.

המנהג הפרטי של דוגו הפך לבינלאומי

ב-18 בינואר 1945 יצא דוד (דוגו) לייטנר בן ה-14 ביחד עם כ-60,000 אסירי אושוויץ לצעדת המוות. ברגעים הקשים בצעדה הוא חלם על בילקלעך, לחמניות עגולות שאמו הבטיחה לו שיאכל בארץ ישראל. הוא שרד ועלה ארצה, וכמנהג פרטי החליט שבכל שנה ב-18 בינואר יאכל פלאפל, שדמה בעיניו לבילקלעך שהבטיחה לו אמו, כסמל לניצחון החיים. בית העדות יזם את "מבצע דוגו", שהפך את המנהג הפרטי לאירוע כלל עולמי שבמסגרתו אלפי אנשים בארץ ובעולם אוכלים פלאפל ומשתתפים באופן וירטואלי במנהג הפרטי של דוגו.
3 צפייה בגלריה
קורא לכולם לצאת ברביעי הקרוב לאכול מנת פלאפל. דוד (דוגו) לייטנר
קורא לכולם לצאת ברביעי הקרוב לאכול מנת פלאפל. דוד (דוגו) לייטנר
קורא לכולם לצאת ברביעי הקרוב לאכול מנת פלאפל. דוד (דוגו) לייטנר
(צילום: זהבה קור)
דוד (דוגו) לייטנר בן ה-93: "מבצע דוגו מהווה יום מיוחד שבמסגרתו אנו זוכרים את כל אלה שיצאו לצעדות המוות, אך לא זכו לשרוד ולהגיע אל ארץ ישראל. זאת, לצד ציון ניצחונם של מאות אלפי השורדים, ששרדו את המסעות והמחנות. אני קורא לכל בית ישראל לצאת ברביעי הקרוב לאכול מנת פלאפל, ולזכור דבר אחד: עם ישראל חי".
מנכ"לית מוזיאון בית העדות, להנחלת זיכרון השואה, רחל רוזנמן עפר מסרה: "מבצע דוגו מסמל את הניצחון האדיר של מאות אלפי יהודים ששרדו את השואה, עלו לארץ ישראל והקימו את ביתם ומשפחתם במדינת ישראל. אני מזמינה את כולכם להצטרף אלינו ביום רביעי לאכול פלאפל, להצטלם עם שלט ולהעלות לרשתות החברתיות ולתייג את מבצע דוגו".
יעקב חגואל, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית: "פלאפל, מאכל שמסמל ישראליות, הוא דרך נוספת לחגוג חיים ולהנציח את סיפור המורשת של עמנו. דוד (דוגו) ליטנר הוא סיפור יהודי, ארצישראלי, ציוני שמאגד תחתיו ניצחון הטוב על הרע, התקווה על הייאוש, החיים על המוות".
3 צפייה בגלריה
מבצע דוגו, יעקב חגואל
מבצע דוגו, יעקב חגואל
יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, יעקב חגואל: פלאפל כסמל לישראליות
גם בשב"כ הצטרפו היום למבצע דוגו, והם לא היחידים: גם שגרירות ישראל בלונדון ציינה את מבצע דוגו בתרומה של 500 מנות פלאפל לנזקקים ברחבי העיר. זאת הפעם השלישית ברציפות שהיא מצטרפת למבצע.