רפורמת הכשרות, במסגרתה גם גופים פרטיים יוכלו לחלק תעודת כשרות למסעדות ועסקים בתחום האוכל, נותנת כבר את אותותיה בשטח. המהפכה בכשרות, שאמורה לייצר תחרות ולהוזיל בסופו של דבר את המחיר ללקוח, היא חלק ממהלך התייעלות שמעביר את הכוח מידיה של הרבנות הראשית לגופים נוספים.
אירחנו באולפן ynet את המסעדן אריאל רוזנטל ממסעדת הקוסם בתל אביב, שעבר השבוע לכשרות של צהר, אחד הגופים שמעניקים כשרות בשנים האחרונות למסעדות ובתי קפה ברחבי הארץ.
"אתמול התחברנו לצהר, שזה גוף שעובד כבר 4-5 שנים בכשרות. לפני זה הוא היה מחתן אנשים ובהמשך הוא נכנס לעולם הכשרות והתחיל לעשות רפורמה".
2 צפייה בגלריה
אריאל רוזנטל (הקוסם) עם תעודת הכשרות של צהר
אריאל רוזנטל (הקוסם) עם תעודת הכשרות של צהר
אריאל רוזנטל (הקוסם) עם תעודת הכשרות של צהר
(צילום: באדיבות הקוסם)
בעצם לפני שהצטרפת לכשרות של צוהר לא הייתה לכם בכלל כשרות? "לא. היינו כשרים מרצון שזה אומר שכל המוצרים שלנו היו כשרים והמקום סגור בשבת. הייתה תקופה בסביבות שנת 2008-2009 שהייתה לנו של רבנות תל אביב, אבל מהר מאוד הבנתי שכשרות זה הרבה פוליטיקה, ואני בתור חילוני שעסוק במהות של הדברים ולא בפוליטיקה של הדברים, הבנתי שפוליטיקה וכסף זה פחות בשבילי".
אתה אומר הרבה פוליטיקה ואז הזכרת את המילה כסף זה גם הרבה מאוד כסף לא? "זה הרבה מאוד כסף, אבל בסופו של דבר מי שרוצה לאכול כשר הוא רוצה לדעת שבוררים את גרגרי החומוס שלו, שבוררים את האורז, שמנפים את הקמח. לא ממש אכפת לו מי מקבל ומה, ומי שמסתכל על המהות של הדברים רוצה לאכול כשר מבחינה רוחנית. בדקתי את צהר בשנים האחרונות וחיכיתי הרבה זמן לראות אם הם רצינים, עד כמה הם מקפידים, עד כמה הם ערכיים וכשראיתי שהם באמת עושים עבודה מהותית נכונה - בלי הפוליטיקה שמאחורי זה - החלטתי שאני מצטרף".
2 צפייה בגלריה
אריק רוזנטל, הקוסם שרונה מרקט
אריק רוזנטל, הקוסם שרונה מרקט
פיתה של הקוסם: בודקים את גרגירי החומוס
(צילום: יובל חן)
מישהו מקהל לקוחותייך הודיע לך שהוא לא יקנה אצלך כי אתה מציג כשרות צהר ולא כשרות של הרבנות? "מופעלים הרבה לחצים כשעוזבים את הרבנות הרגילה. אבל תל אביב זה לא בני ברק ולא פתח תקווה. אתמול אחרי שהתחברנו לכשרות של צהר פתאום ראיתי הרבה אנשי תקשורת דתיים ואנשי רוח דתיים באים לאכול פה, ושאלתי אותם - 'מה השתנה? לפני זה גם היינו כשרים'. אז הם ענו לי 'נכון, אבל בגלל שמכירים אותנו נוח לנו יותר לבוא לפה כי יש גוף שמפקח על הכל. לפני זה האמנו לך, אבל שמרנו על צניעות כי אנחנו אנשים מוכרים ובכל זאת הולכים עם כיפה אז יש לנו ערך רוחני וערכי'".
אז אתה אומר בעצם שלא רק שלא איבדת לקוחות אלא בעצם שיש אנשים חדשים שהצטרפו עכשיו שיש לך את הכשרות של צהר? "חד משמעית כן. מי שגר במאה שערים לא יאכל במקום שמציג כשרות צהר וגם לא יאכל במקום שמציג כשרות של רבנות תל אביב, אבל רוב האוכלוסייה המסורתית, הדתית ואלה עם הכיפות סרוגות - שהם רוב האוכלוסייה שמאמינים ברוח האלוהים וההלכה - אז הם יבואו לאכול, ובשביל זה אנחנו פה".