כשפסטיבל "דרום אדום" נולד לפני כשני עשורים, אוכל לא היה הצד החזק שלו. למשפחות שהדרימו לצפון הנגב לראות את מרבדי הכלניות האדומים והמרהיבים, ציפתה שממה קולינרית. בשנים הבאות היה ניסיון לפתוח מקומות רק לכבוד הפסטיבל, אבל הם התקשו לשרוד אחרי שכבו האורות והפסטיבל נגמר.
11 צפייה בגלריה
פודטראק דרום אדום
פודטראק דרום אדום
(צילום: רפי בביאן)
"ואז הגיעה הקורונה והתפוצצה התופעה של סלסלות פיקניק", מעידות דורון אשטן, מנהלת עמותת התיירות שקמה־בשור, ונטע שחר, רכזת התיירות. "בשנים האחרונות גם הפודטראקים ועגלות קפה הפכו להיות ה־דבר. הם מציעים פתרונות כייפים, שמשתלבים בטבע ובסביבה. חלקם הגדול פתוח בשבת, שזו כבר מהפכה, כי בעבר לא היה מה לאכול ב'דרום אדום' בשבתות. חשוב לזכור שהפודטראקים לא מתיימרים להציע קולינריה עילית, אבל הם מספקים פתרונות טעימים וכייפים למשפחות שמטיילות כאן, ולא רק בזמן הפסטיבל".
הפסטיבל ה־18 של פסטיבל "דרום אדום" בצפון הנגב ייצא לדרך מחר (1/2), ויימשך חודש. השנה יעמוד הפסטיבל בסימן אקולוגיה, מחזור, קיימות, שמירה על הסביבה, היערות והשטחים הפתוחים. וזה יבוא לידי ביטוי בפעילויות סביב הנושאים הללו וגם בתגבור פחי האשפה ותדירות פינוי האשפה.
אחרי מסע בצפון הנגב, שבו פגשתי מפעילי ומפעילות עגלות קפה ומשאיות אוכל, וטעמתי את מרכולתם, הנה מקבץ המלצות למי שיורד דרומה ליהנות מפריחת הכלניות.

פיצה הביתה: נפוליטנית בעבודת יד

לפני שמונה שנים, במהלך שיעור סלסה בתל־אביב, הכירו והתאהבו אריאל שערבי ולי ברק. הוא קבלן שיפוצים, היא זמרת אופרה, מאמנת הוליסטית ומטפלת במגע. הם התחתנו והשתקעו במושב תלמי יוסף שבצפון הנגב. בסגרי הקורונה, שרעבי מצא את עצמו כמעט מחוסר עבודה, אך במהרה, נמצא פתרון תעסוקתי יצירתי.
"לאריאל היה יום הולדת ורציתי לחגוג לו, אבל בגלל שאי־אפשר היה לקחת אותו לאיטליה, הכנתי לו פיצה בצהריים וריזוטו בערב", משחזרת ברק, שהייתה אז בחודש התשיעי עם בתה פלג. "מאחר ואני דוברת איטלקית, חיפשתי באינטרנט מתכון לפיצה. המשפחה של אריאל טעמה מהפיצה וכולם נפלו ממנה. גם החברים שלנו אמרו: 'אתם צריכים לפתוח מקום'".
11 צפייה בגלריה
פודטראק דרום אדום
פודטראק דרום אדום
(צילום: חיים הורנשטיין)
שרעבי שמע בקולם, וכיאה לקבלן שיפוצים, בנה בעצמו את הפודטראק "פיצה הביתה", שבו שלושה טאבונים שמהם נשלפות פיצות נפוליטניות נהדרות בקוטר 28 מ"מ. התפריט חלבי, חלק מהפיצות קרויות על שם עונות השנה, וחומרי הגלם הטובים מגיעים ממשקי האזור.
11 צפייה בגלריה
פודטראק דרום אדום
פודטראק דרום אדום
(צילום: חיים הורנשטיין)
במהלך השנה הזוג מאיר הפנים הזה פועל בתלמי יוסף ומסתובב ברחבי המועצה אזורית אשכול. ב"דרום אדום" הם יתייצבו ביער בארי עם תפריט יותר מהודק, וטווח מחירים שינוע בין 42 ל־70 שקל. בין הפיצות המומלצות: מרגריטה, נפוליטנה, פיצה "קיץ" (עם גמבה ואננס), "חורף" (רוטב שמנת, פטריות ומחית כמהין), "אביב" (פוקאצ'ת חמאת שום ומעליה סלט קפרזה טרי) ולקינוח - קלצונה שוקולד. גם הטבעונים לא יקופחו.
פיצה הביתה, מרווה 39, מושב תלמי יוסף וברחבי חבל אשכול. בזמן "דרום אדום" הפודטארק יפעל בסופי־שבוע בחניון רעים, יער בארי, 058-7472007

נוריתא: סתלבט בקיבוץ

נורית פינלי מקיבוץ בית קמה חלמה לפתוח בית קפה. לאחרונה, בעלה אורי החליט להגשים לה את החלום, וגם להפיח רוח חיים באזור. "הרבה שנים שום דבר לא זז בקיבוץ, אז רצינו להזיז דברים ולהרים משהו צעיר", מספר אורי, בעל מסגריה חקלאית. "אז בניתי לנורית את הפודטראק ואת המתחם סביבו. עשיתי הכול מאפס".
11 צפייה בגלריה
פודטראק דרום אדום
פודטראק דרום אדום
(צילום: חיים הורנשטיין)
וכך נולד "נוריתא" שניצב בשטח שהיה נטוש, מוקף בצריפים ששימשו את החלוצים. מאחר ופינלי אוהבת חיטה, ולאור שם הקיבוץ, לא מפתיע שבעיצוב שולטים שיבולי חיטה. פינלי המקסימה נהנית לארח את הלקוחות, שמגיעים מהסביבה וממרחקים כאחד, ושמחים להירגע תחת העצים, מוקפים בסוקולנטיים, ציקסים, צמחי תבלין ורקפות. "הלכנו על תפריט פשוט וטעים, בלי מנות מסובכות ויקרות", היא אומרת. "התפריט כולל מאפים, קישים וקינוחים תוצרת ביסקוטי ולצידם קרואסון סלמון ופלפלים שעף אצלנו, כריך מוצרלה ואפרסמון". ויש גם ארוחת בוקר מפנקת (75 שקל ליחיד, 140 שקל לזוג).
נוריתא, קיבוץ בית קמה. פתוח בשישי, ובמהלך "דרום אדום" גם בשבתות וכנראה שגם בשאר ימי השבוע. כדאי לעקוב אחרי הרשתות החברתיות של "נוריתא", שעשוי לצאת מנקודת הקבע בקיבוץ לנדודים במרחב. 052-6100661

קפה קטן: צעצועי רטרו ונוף חלומי

אחרי נדודים בארץ ובעולם, כרמית בן־יהוד, אומנית קרמיקה ופסיפס, הגיעה לדרום בעקבות האהבה. לפני שנה היא חנכה עגלת קפה משובבת בחצר חנות העודפים של המותג "קולומביה" במושב קלחים, וקישטה אותה בצעצועי רטרו שליקטה בשווקי פשפשים: טלפון ישן, קופה עתיקה, קופסאות פח ומשחק זיכרון משנות ה־50.
11 צפייה בגלריה
פודטראק דרום אדום
פודטראק דרום אדום
(צילום: חיים הורנשטיין)
"קפה קטן" משקיפה על נוף מרהיב של חורשה, ברושים, שדות, גידולים חקלאיים ודקלים. הלקוחות שמחים לשבת על ספסלי קרן קימת או להשתרע על מחצלות מול הנוף, בעוד הצאצאים משחקים בצעצועים, קוביות וספרים, שמציעה המארחת.
לצד כריכים שווים, בן־יהוד מכינה שייקים, קפה איכותי, שוקו פרלינים ומרשמלו. "אני נותנת מענה לכמה שיותר קהלים: לטבעונים אני מכינה כריך חביתת חומוס ומבחר מתוקים. לצליאקים יש קינוחים נטולי גלוטן", היא מדווחת.
קפה קטן, מושב קלחים. ב"דרום אדום" העגלה פועלת בימים ג'-ו’ בקלחים, ובשבתות תתמקם ביער ניר משה, 053-9180199

קפה בסיבוב: מרק חם, ג'חנון ושקשוקה

כשחגי הורביץ היה ילד בקיבוץ כפר עזה, ההסעה לבית הספר עברה ליד בית שביתת הנשק הנטוש. "ובכל פעם שעברנו על פניו, אני והחברים שלי אמרנו: 'יום אחד נקים פה בית קפה'", הוא משחזר. כשגדל, הורביץ הפך ליזם ולאגרונום. 15 שנה הוא חי ופעל באפריקה.
11 צפייה בגלריה
פודטראק דרום אדום
פודטראק דרום אדום
(צילום: חיים הורנשטיין)
לפני שנתיים וחצי הורביץ שב לקיבוץ והחליט לממש את החלום הנושן. וכך השיק את הפודטראק השוקק "קפה בסיבוב" הצמוד לבית שביתת הנשק, סמוך לאנדרטת "חץ שחור", שהוקמה לזכר חללי פעולות הצנחנים בשנות ה־50 וכן לתצפית ע"ש סופפו ולאנדרטה ולמצפור לזכר אל"מ נביה מרעי, המשקיפים על עזה.
המקום פתוח שבעה ימים בשבוע ומושך אליו את תושבי האזור, תיירים שמגיעים לאנדרטות ולתצפיות, וגם את חבריו האופנוענים של הורביץ וזמרים בדרך להופעות. על הקולינריה הופקדו האחים המוכשרים יערה ונעם ספילטר.
11 צפייה בגלריה
פודטראק דרום אדום
פודטראק דרום אדום
(צילום: חיים הורנשטיין)
בין המנות המומלצות: מרקים, שקשוקה, ג'חנון, כריכים (כדאי במיוחד את הסביח, פינוק ביצת עין והסלמון המעושן), "סלט אמיתי מהקיבוץ" וקינוחים שמכינה שני אשר מקיבוץ דורות. לנמנעים מגלוטן מוצעים פריטים שווים תוצרת "גלוטריה" של השף ערן זינו. לכבוד "דרום אדום" יפעל במקום ברז בירה. ואז יהיה כדאי לקחת את המשקה והמאכלים ולהשתרע על הערסלים בזולה שהקים הורביץ בחורשת האורנים ועצי הפרי, מאחורי הפודטראק. טווח המחירים: 41-27 שקל.
קפה בסיבוב, אנדרטת "חץ שחור", 050-7775857

עגלאטה: באים לפנק

באחת החצרות של המושב הדתי כפר מימון בנגב הצפוני־מערבי ניצב אמיר רוטשטיין, חמוש בשאריות תספורת מוהוק, זקן צרפתי ובגדי רוקר שחורים ומנהיג עגלת קפה כשרה ומשודרגת, בצבע מוקה בשם "עגלאטה".
אחרי ששוטט על אופנוע בהודו ועבד במסעדות ברחבי הארץ, רוטשטיין החליט לחזור לכור מחצבתו וייסד לפני חודשים את "עגלאטה" במשק הפורח של הוריו. "לא מצאתי את מקומי בצפון ובחרתי לשוב למושב. איך מקבלים אותי פה? בעבר, כשחזרתי מהודו עם ראסטות, משכתי את כל האש. עכשיו מתייחסים אלי יפה".
11 צפייה בגלריה
פודטראק דרום אדום
פודטראק דרום אדום
(צילום: חיים הורנשטיין)
התפריט כולל סלטים טובים וכריכים מושקעים (גבינת עיזים וסלק, כריך קציצות כרישה, בטטה ארטישוק) וטעימים שמחירם נע סביב 50-40 שקל. בקינוחים אל תחמיצו את העוגה הבאסקית והקרואסונים. הקפה האיכותי שהוא מכין מגיע מקולומביה. רוטשטיין נהנה לפנק את אורחיו, ו"אין דבר שיותר מספק אותי מחיוך של בן אדם שטועם מהאוכל שהכנתי".
במהלך "דרום אדום" רוטשטיין יעתיק את "עגלאטה" ליער שוקדה עתיר הכלניות, שהיה מגרש המשחקים של ילדותו, ועכשיו הוא לב הפסטיבל. "בתקופת 'דרום אדום' אני מכווץ את המנות וגם את המחירים. כן אני מוכר סלי פיקניק (350-250 שקל) וג'חנון".
עגלאטה, התאנה 25, מושב כפר מימון. במהלך "דרום אדום" – יער שוקדה, 052-8212197

גאולה בר: חגיגה בכרם

במהלך טיול באוסטרליה נכנס ג'וק הפודטראקס לראשו של דוד בוימן, מדביר חרקים. הוא הבין שזה פתרון תעסוקתי נהדר לחורף, כשהחרקים מתחבאים באדמה. לפני שנה וחצי, בוימן ואחיו ניצן כוננו את "גאולה בר" הכשר, בחצר של הוריהם במושב הדתי תקומה בעוטף עזה.
11 צפייה בגלריה
פודטראק דרום אדום
פודטראק דרום אדום
(צילום: אמנון ארד)
האחים בוימן, דור שלישי למגדלי ענבים, הסבו קרוון ישן ומיקמו אותו מול הכרם המשפחתי, ובהמשך גייסו את נשותיהם, רות ואלה, המופקדות בין היתר על העיצוב והרשתות החברתיות. האחים קראו את המקום על שם סבתם גאולה, שעדיין בחיים. "סבתא לא הסתפקה בגידול ארבעת ילדיה - היא אימצה עוד עשרה ילדים וידעה להעניק אהבה ואוכל לכולם ולדאוג שכולם יהיו מרוצים. בפודטראק אנחנו מושפעים מהרוח ומהערכים שהיא הנחילה לנו ומקפידים על תרבות אירוח חמה ושמחה".
11 צפייה בגלריה
פודטראק דרום אדום
פודטראק דרום אדום
(צילום: אמנון ארד)
כיף לשבת בכרם בין הגפנים וליהנות מתפריט עונתי, המסתמך על חומרי גלם איכותיים וטריים מהנגב. בין מנות הדגל: "קרואסון גאולה" עם סלמון מעושן וקרם פרש, פיתה עם חביתה ("המנה הכי טובה ונמכרת"), בראוניז ועוגת בננה טבעונית.
"גאולה בר" פועל בימי שישי והוא משלב יריד אמנים ושוק איכרים. ב"דרום אדום" הוא יפעל בימים א'-ה' ביער שוקדה (בין השעות 16:00-9:00) עם תפריט חדש: מפלטת גבינות ועד קרואסון גבינת קממבר וריבת בצל.
גאולה בר, המייסדים 10, מושב תקומה. במהלך "דרום אדום", יפעל גם ביער שוקדה, 054-2240862

דרום מסביב לשעון

לצד שדות הכלניות הבוהקים באדום, התוכנית האמנותית והקולינרית עשירה ומגוונת מתמיד: סיורים והפעלות בין הפרחים, שווקים, ירידים חקלאיים, צעדת הכלניות המסורתית של קק"ל לזכרה של שושנה דמארי, מרוץ הכלניות דרום אדום LIVE - הופעות בסופי השבוע של אדיר מילר, רמי קלינשטיין, שלומי שבן מארח את שולי רנד, יובל דיין, ג'ימבו ג'יי, עמיר בניון, שלומי קוריאט, דויד ברוזה והתקווה 6.
11 צפייה בגלריה
פודטראק דרום אדום
פודטראק דרום אדום
(צילום: עומר הרפז)
לאורך השבוע ניתן יהיה ליהנות מעשרות פעילויות: קטיף תותים וירקות, סיורים חקלאיים, סדנאות יצירה, ביקורים בחוות, טיולי אופניים. במהלך סופי השבוע, שבעה אתרי מורשת יפתחו בכניסה ללא תשלום. ביערות ובחניוני קק"ל, בהם נמצאים מוקדי הפריחה, יתקיימו סיורים מודרכים בעלות סמלית של 10 שקל.
חובבי הקולינריה ישביעו את רעבונם בשווקי איכרים, בסיורים קולינריים, בעגלות קפה, אצל בשלנים ביתיים, ביקבים ובמסעדות או בעזרת סלי פיקניק.
לפרטים: habsor.co.il