דוכני הראמן ביפן הם כמעט כמו הפלאפליות אצלנו - חנויות קטנות ועממיות עם בר, שולחנות גבוהים ואנשים שמתכופפים מעל קערת הראמן ויונקים את האטריות הלבנות ואת הציר העשיר שבו הן שוחות. אפשר להתקל בראמן שופ ביציאה מתחנות הרכבת ובמרכזי הערים כשקערת ראמן מהבילה היא הפתרון המושלם לארוחת צהריים זריזה או כמשהו קטן לסתום את הרעב לפני העלייה לרכבת.
1 צפייה בגלריה
ראמן אוקינוואה
ראמן אוקינוואה
(צילום: תמוז רחמן)
לאחר שבילה את החודש האחרון ביפן בחיפוש אחר הראמן המושלם, וערב פתיחת הפופ-אפ המוקדש כולו לראמן, השף תום שמיר סיפר לנו על המקומות הכי מומלצים לאכול בהם ראמן אותנטי ומיוחד בטוקיו יפן.

Kyo Tsukemen Tsurukame

ראמנייה בקיוטו שבזכותה פיתחתי את האובססיה שלי לצקמן ראמן - ראמן טבילה שמגיע בשתי קערות. מדובר בראמנייה פצפונת שמכילה שמונה מקומות בלבד, יש תפריט באנגלית ושני העובדים שנמצאים בקושי מדברים אנגלית.
זו חוויה שאסור לפספס - יש במקום שמונה סוגי ראמן, אני לקחתי את המיסו צקמן והוא שינה אותי לעד. מדובר במקום מומלץ לחלוטין בתור יעד לטעום צקמן ראמן בפעם הראשונה ולהתמכר.
כתובת: 552 Nakanocho, Nakagyo Ward, Kyoto, 604-8042, יפן

Kagari

שיאו טורי פאייטן זה ראמן שהוא כל מה שמרק עוף היה רוצה להיות, ומעבר. יש כאן ראמן מיוחד מאוד המוגש במקום אלגנטי יחסית לראמניה הממוקם ברובע גינזה היוקרתי בטוקיו ושווה את התור שתאלצו לחכות.
רוב הראמנים שתמצאו ביפן יהיו עם חזיר ולכן התרגשתי מאוד להגיע לכאן ולטעום בפעם הראשונה ראמן עם ציר עוף. אכלתי ראמן על בסיס מלח וראמן על בסיס סויה וכמהין. הראמן על בסיס מלח היה מיוחד יותר ויש לו טעם חזק של עוף, ואילו הראמן על בסיס סויה וכמהין היה טעים מאוד אבל יותר "מעורבב" לעומת הטעמים הנקיים של הראמן על בסיס מלח.
כתובת: 6 Chome-4-12 Ginza, Chuo City, Tokyo 104-0061, יפן

Ichiran

מקום מומלץ בעיקר בשביל החוויה וקצת בשביל הראמן. ברשת המסעדות העולמית הזו מגישים קערות של טונקטסו הקאטה ראמן בתאים פרטיים - גן עדן לשואבים ביישנים, ראמניסטים כבדים וסתם אנטיפתים. כל סועד יושב בתא נפרד עם וילון נורן קטן שמפריד בין העובדים לסועדים כשהרעיון הוא להתמקד בראמן ולא בסביבה. לכל סועד יש ברז מים אישי והוא מקבל תפריט שבו הוא מסמן איך הוא רוצה לקבל את הראמן שלו.
יש המון סניפים וכולם מגישים את אותו הדבר. מקום מעולה לביקור הראשון שלכם ביפן ובמקרה זה גם היה הראמן הראשון שאכלתי בטוקיו. בכניסה תקבלו דף שבו תסמנו איך אתם מעדיפים את הראמן שלכם - עם טעמים חזקים, שומני, חריף, שומי, כמה בצל או כמה צ'אשו, כאן הכל ניתן לבחירה וזו דרך מצוינת להבין מהו סגנון הראמן המועדף עליכם.
כתובת: רשת, קיימים כ-12 סניפים בטוקיו. אנחנו היינו בסניף של 〒160-0022 Tokyo, Shinjuku City, Shinjuku, 3 Chome−34−11, Peace Bldg., B1F

KOKORO TOKYO MAZESOBA

המשמעות של "מאזה סובה" ביפנית היא "אטריות מעורבבות" - מאזה זה ערבוב, וסובה זה אטריות. זו חוויה שונה מהראמן הטיפוסי אבל טעימה במיוחד. אלה הן אטריות בשרניות שמגיעות ללא מרק אלא עם תבשיל בשרי וביצה חיה שהופכים ביחד לרוטב משוגע.
קוקורו היא רשת בינלאומית והאווירה במקום ידידותית יותר מאשר רוב הראמניות מסורתיות אז שווה לקשקש קצת עם העובדים והעובדות במקום ואפילו לנסות את המאזה סובה המיוחדים שלהם. יש מאזה סובה גבינתי במיוחד שאני שומר לביקור הבא שלי.
כתובת: 2 Chome-45-7 Kabukicho, Shinjuku City, Tokyo 160-0021, יפן

Chuka Soba Tomita

הראמנייה הזו לא ממש ממוקמת במרכז העיר וגם לא באיזור הכי מגניב או מעניין של טוקיו, אבל מדובר באחד הצקמנים האגדיים ביפן. המנה היא מנה גדולה של אטריות קרות עם ציר סמיך בטירוף ולא פחות מחמישה סוגי צ'אשו משגעים ודאמפלינג אחד ממש ממש טוב.
המקום הזה הוא יעד לראמניסטים מתקדמים. בסוף הארוחה ניתן לבקש מעט ציר מרק (דאשי) עם יוזו ולערבב עם מה שנשאר מציר הצקמן הסמיך - אבל אתם חייבים לסיים את כל האטריות בשביל לקבל את הדאשי. לי נשארה חצי אטרייה בצלחת ולא הסכימו לתת לי דאשי עד שסיימתי אותה. תתכוננו לאכול ראמן שלא טעמתם מעולם.
כתובת: יפן, 〒271-0092 Chiba, Matsudo, 1339 高橋ビル
ואם נפתח לכם התיאבון לראמן נספר כי מעבדת הראמן של תום שמיר תתארח באוקינאווה סושי (לבונטין 11 תל אביב) בשבועיים הקרובים (עד 9/3), מדי ערב החל מ-18:00 ועד גמר הראמן (70-92 שקלים). בפופ-אפ יוגשו גם סאקה, בירות יפניות מהחבית וקינוחים יפניים.