בשנת 2002 קם בוקר אחד אלי מזרחי, סוחר ותיק בשוק מחנה יהודה - שאז היה שוק של פירות, ירקות, עוף ודגים בלבד - והחליט לעשות צעד שנראה לרבים הזוי לחלוטין: לפתוח בית קפה בלב השוק, בין ההמולה, הצפיפות וצעקות הסוחרים. המהלך ההוא סימן נקודת מפנה ועיצב את פניו של שוק מחנה יהודה בעשורים הבאים, שבהם הפך בהדרגה משוק קניות רגיל לאחד ממוקדי הבילוי, הקולינריה וחיי הלילה הבולטים בישראל, ואף לכזה שזכה להכרה בינלאומית.
מזרחי ז"ל הלך לעולמו לפני שלוש שנים והותיר אחריו מורשת ירושלמית ענפה. ועכשיו, כמעט 25 שנה אחרי המהפך הגדול, השוק הירושלמי הוא אתר חובה עבור כל מבקר ותייר בעיר. אך מאחורי הססגוניות, המוזיקה והטעמים - מסתתרת גם תעשייה של ניצול תמימותם של הקונים, ובעיקר מבוגרים ותיירים שאינם דוברי עברית. פוסט נוקב שהתפרסם בימים האחרונים וזכה לוויראליות עצומה, הצית מחדש את הדיון סביב מצבו של השוק.
חלווה ב-160 שקל
בפוסט שעלה בפייסבוק, טוענת הכותבת כי השוק, שבעבר שימש מרחב קניות עממי ונגיש, סיים את דרכו כשוק של תושבים והפך למתחם בילוי יקר במסווה של חוויה. "שמישהו כבר יגיד את זה בקול -שוק מחנה יהודה – בילוי במסווה של עקיצת תיירים. הוא יפה, צבעוני, מצטלם פצצה ומריח טוב. אך תחפושת מצטיינת לא מסתירה את העובדה - זה כבר מזמן לא שוק". לדבריה, מדובר כיום ב"מלכודת לתיירים ולמי ששכחה לחשב כמה שילמה על מלפפון... קצת מוזיקה לא מצדיקה חלווה ב-159 שקל לקילו".
"השוק של פעם היה שוק של ריחות תבלינים, צעקות של סוחרים וסיבוב קניות פשוט שבו אפשר היה לקנות קילו עגבניות ב-4.90 ולצאת בתחושה שעשית קנייה הגיונית. זה היה בילוי עממי, שפוי, עם מחירים של אנשים - לא של אילי הון. היום זה מרגיש כמו קניון מעוצב עם גג", נכתב בפוסט, תוך ביקורת חריפה על המחירים. "כל תפוח מתמחר את עצמו כמו קינוח אצל דודו אוטמזגין, וכל קילו חלווה עולה כמו טיסה הלוך-חזור ליוון".
הטענות הללו מקבלות ביטוי גם בעדויות מהשטח. כך למשל, תייר אמריקני צעיר שהגיע לישראל במסגרת טיול מאורגן הסתובב בשוק מחנה יהודה, נכנס לאחד מדוכני התבלינים וביקש לרכוש שתי שקיות תבלינים בגודל סטנדרטי — שקיות בגודל של סנדוויץ' לבית הספר. עבור שתי השקיות התבקש לשלם 400 שקלים. הוא שילם בתמימות מבלי להבין שמדובר במחיר חריג ביחס לכמות. רק מאוחר יותר הוא גילה שנעקץ ובעיקר היה נבוך מול עצמו.
גם התגובות לפוסט עצמו חיזקו את תחושת התסכול. גולשים רבים סיפרו כי התופעה אינה מוגבלת לתיירים בלבד, אלא פוגעת גם בקהל המקומי. אחת המגיבות טענה כי בדוכן מאפים בשוק נמכר "מאפה דק כמו פיתה עם גבינה -50 או 70 שקל", והוסיפה: "זו לא מלכודת רק לתיירים, זו מלכודת גם לישראלים פראיירים". אחרים הצביעו על תמחור לא ברור במוצרי משקל. "כל מה שבמשקל שמים לפי העין", כתבה גולשת, שסיפרה כי בעוד היא הגבילה מראש רכישה ל-20 שקל, קרוב משפחתה חויב ב־250 שקל על חליטת תה. לצד הביקורת החריפה, היו גם מי שניסו למסגר את המצב כחוקי השוק. "זה עניין של ביקוש והיצע", כתב אחד המגיבים. "כל עוד אנשים משלמים את המחיר - זה לא ייפסק. פשוט לא לקנות במחירים המופקעים".
משה, שמזדהה כסוחר שעבד בשוק מחנה יהודה במשך 35 שנה, טוען כי ראה את השינוי מתרחש מבפנים. לדבריו, התהליך שבו השוק התרחק מהיותו שוק קניות אמיתי היה הדרגתי אך הרסני. "כל מה שנכתב נכון - המחירים לא אמיתיים, קילו חליטת תה ב-250 שקל זו הזיה". לדבריו, חנויות ירקות ופירות רבות נסגרו עם השנים ופינו את מקומן לחנויות "צבעוניות ויקרות" של חליטות ומתוקים. לצד זאת, הוא מדגיש כי לא הכול שחור, וכי עדיין פועלות בשוק גם חנויות הוגנות. "מחנה יהודה מזמן לא שוק - זה היה ונגמר, לדאבוני", סיכם, והוסיף כי לדעתו מדובר במצב שלא יוכל להימשך לאורך זמן: "בסוף זה מתפוצץ - וזה יקרה".
"לא נעבור על זה בשתיקה"
בשיחה עם טלי פרידמן, יו״ר ועד סוחרי השוק, אפשר לשמוע את התסכול הרב בעיקר נוכח העובדה שלדבריה, מדובר במיעוט של בעלי עסקים שמפקיעים מחירים. היא מנסה להילחם בתופעה כבר שנים ואף השיבה לקורבנות עוקץ כספים בעצמה.
"ועד סוחרי שוק מחנה יהודה מגנה בחריפות כל מקרה של הפקעת מחירים וניצול מבקרים וקונים בשוק״, אמרה ל-ynet. "מדובר בהתנהלות פסולה שאין לה מקום, ולא ניתן לה לעבור בשתיקה. מדובר בתופעות ממוקדות שמתרחשות בעסקים בודדים בלבד, והובאו לידיעתנו בעקבות פניות של הציבור לקוחות, מבקרים ותיירים. המקרים שהגיעו לוועד טופלו באופן ישיר מול בעלי העסק, תוך דאגה לפיצוי מלא ולהחזר כספי.
"שוק מחנה יהודה הינו מוקד מסחר ותיירות המשלב תרבות, קולינריה ואירוח. הרוב המכריע של סוחרי השוק פועלים בהגינות, ביושרה ובמסירות יום יום, לאורך שנים ואף דורות, ושומרים על שמו הטוב של השוק. לצערנו, משרד הכלכלה האמון על תחום האכיפה לא נענה לפניותינו ולא פעל בהתאם להתחייבויות שניתנו לנו בעבר. בהיעדר אכיפה ברורה ועקבית, קשה לצפות לשינוי עומק בשטח.
"ועד סוחרי שוק מחנה יהודה דורש מהרשויות הרלוונטיות למצות את הדין ולהפעיל את כל הכלים העומדים לרשותן לצורך אכיפת החוק, מניעת פגיעה בציבור הקונים, המבלים והתיירים, ושמירה על שמו הטוב של השוק ושל מאות סוחרים ישרים והוגנים הפועלים בו כחוק".
גורם נוסף שמעורה בפרטים הדגיש בשיחה עם ynet כי "משרד הכלכלה חייב להתערב, לשלוח פקחים שלו לשוק ולראות את המצב הזה מול העיניים ולפעול. זה הגוף היחידי שיכול לשנות את המצב".
ממשרד הכלכלה נמסר בתגובה: "משרד הכלכלה והתעשייה מבהיר כי סמכות האכיפה שלו בתחום המחירים, חלה אך ורק על מוצרים המצויים בפיקוח ממשלתי, ובהם בין היתר חלב, ביצים ולחם. במהלך השנה האחרונה התקבלו במינהל אכיפה ומדידה של המשרד שתי פניות בלבד בנוגע לחשד להפקעת מחירים בשוק מחנה יהודה ושתיהן עסקו במוצר בפיקוח – ביצים. שתי הפניות טופלו במלואן, ובכל אחת מהן נפתח תיק חקירה פלילית כנגד המפקיעים, בתוך פרק זמן קצר.
"בנוסף, המינהל מקיים בדיקות שוטפות וסדורות של תקינות וכיול משקלים ומדידות בהתאם לתוכנית עבודה שנתית, וב-8 באפריל 2025 אף הוביל מינהל האכיפה במשרד, מבצע אכיפה משולב בשוק, יחד עם גופי אכיפה נוספים, שבמהלכו בוצעה פעילות אכיפה משמעותית בשטח. יודגש כי חשדות להפקעת מחירים או למחירים בלתי סבירים במוצרים שאינם בפיקוח, מצויים בסמכות הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן המטפלת בפניות מסוג זה בהתאם לחוק.
"בנוסף היינו ממליצים לוועד סוחרי השוק כמי שמייצג אותם, לעשות אסיפה של הסוחרים ולהסביר להם את השלכות הפקעת מחירים של מחירים שונים, הרי לא מצופה ממשרד הכלכלה להחליף את עבודתם של ועד הסוחרים ומשרד הכלכלה לא בודק את אופן ההתנהלות של הוועד, זה תפקידה של העירייה".









