משפחתו של ג'ייסון כהן, יהודי אמריקאי שנולד וגדל בניו ג׳רזי, אוהבת מאוד חמאת בוטנים. למעשה, בני המשפחה כל כך אוהבים חמאת בוטנים, שכאשר עלו ארצה ולא הצליחו למצוא את המוצר הטבעי והבריא שהכירו מחנויות הטבע האמריקאיות, הם הפצירו בג'ייסון, רופא מרדים במקצועו, להכין להם חמאת בוטנים ביתית.
כהן לקח על עצמו את האתגר ויצא למסע בעקבות הבוטנים הישראלים שגדלים בעוטף עזה, עם מטרה אחת ברורה: להיות הראשון שמייצר חמאת בוטנים ישראלית - וגם לעשות אותה הכי טובה בעולם. "כשהגעתי לארץ הבנתי שעושים כאן כבוד גדול לירקות ולפירות", מספר כהן, "אז למה אין כאן את אותו הכבוד לאגוזים? בחנויות הפיצוחים 90 אחוז מהאגוזים והגרעינים מיובאים. איך זה יכול להיות? התאכזבתי מאוד. כעולה חדש ידעתי שהאוכל בישראל הוא הטוב בעולם, אבל אגוזים אנחנו מייבאים מסין, כולל גרעיני חמנייה. זה מצחיק כי חמנייה נחשבת למוצר מאוד ישראלי, אבל הוא בעצם סיני".
5 צפייה בגלריה
ג'ייסון חמאת בוטנים
ג'ייסון חמאת בוטנים
ג'ייסון כהן והבוטנים
(צילום: סט ארונסטם)
כהן התחיל לעשות ניסויים במטבח הביתי שלו, אבל אז פרצה הקורונה, וכשהוא כבר לא יכול היה לטוס ונשאר עם הרבה זמן פנוי, הוא החליט להפוך את הבקשה של בני המשפחה שלו לביזנס. אחרי שהוא הכין חמאת בוטנים מזנים שונים של בוטנים שהצליח להשיג בשוק והתוצאה לא באמת סיפקה אותו, עלה לו רעיון: לצאת למסע בעקבות הבוטנים הישראלים בניסיון להבין איך זה יכול להיות שהישראלים אוכלים אגוזים מיובאים באיכות לא משהו.
כהן דיבר עם חקלאים, נפגש עם ועדות חקלאיות והקשיב לאיגודים חקלאיים, וכך הבין שהבוטנים והשקדים שגדלים בישראל נחשבים, כאמור, לאיכותיים מאוד. בדרך הוא פגש גם יבואנים שמייבאים את האגוזים מכל העולם, ובעיקר מסין, ואחרי שחקר ולמד הכל על הנושא הגיע גם לחקלאים ולשדות. "עשיתי סיורים בשדות, פגשתי את האנשים שזוהי משימת חייהם, למדתי איך מגדלים את הבוטנים וראיתי כמה אגוזי האדמה הישראלים האלה ייחודיים", הוא מספר.
5 צפייה בגלריה
ג'ייסון חמאת בוטנים
ג'ייסון חמאת בוטנים
גם לבוטנים יש טרואר
(צילום: סט ארונסטם)
בחיפושיו אחר זן הבוטנים שמתאים במיוחד לחמאת הבוטנים שלו, הבין כהן כי לפולי הקפה בצורתם המקורית באתיופיה ובקולומביה יש צבע ירוק, ושהטעם, הצבע והארומה של פולי הקפה תלוים בתהליך הייבוש והקלייה, בדיוק כמו עם יין - אם טעמו של היין מושפע מהטרואר שלו, מאופן הבציר ומהחביות שבהן אוכסן, אין סיבה שזה לא יקרה גם לבוטנים. "כמו שמאותו זן ענבים בשני יקבים שונים מופק יין שונה לגמרי, אותו הדבר עם בוטנים. גם לבוטנים יש טרואר, וגם אופן הקלייה והטחינה של הבוטנים משפיע עמוקות על הטעם ועל המרקם של חמאת הבוטנים. למדתי הרבה על יין כשהגעתי לארץ, אבל בסוף את כל מה שלמדתי יישמתי על בוטנים ושקדים".
אבל את התגלית הגדולה ביותר כהן לא יכול היה לצפות: הוא הבין מהחקלאים שרוב הבוטנים הישראלים עוברים לייצוא כי "מסתבר שהבוטנים הישראלים נחשבים לבוטנים הטובים ביותר בעולם", הוא אומר, "ודווקא אותם אנחנו מייצאים ולא אוכלים בעצמנו".

אין שום סיבה להוסיף סוכר

"הולי באטר" הוא שם המותג שהקים. גם הרקע שלו כרופא אורטופד הוא אחת הסיבות שדחפו אותו להקים את החברה שלו המייצרת חמאת בוטנים טבעית וחמאת שקדים טבעית, שני מוצרים שגדלים ומיוצרים בישראל. "כרופא אני יודע יודע שבוטנים הם סופר פוד", מסביר כהן, שעשה עלייה בסיוע ארגון נפש בנפש, "הם מלאים בפרוטאין, בפחמימות בריאות ובשומנים שבריאים ללב. אמרתי לעצמי למה התרבות כאן לא מודעת לכל זה, במיוחד בספורט כשהרבה ספורטאים צורכים תוספי מזון, אבל למה לא לצרוך את המזון עצמו? טיפלתי בעבר בהרבה פציעות ספורט והרבה מהספורטאים שהכרתי בהם היו צורכים באופן קבוע חמאות אגוזים. הם היו מוסיפים את זה לשייקים ואוכלים את זה כל יום, וזה היה חלק משמעותי מהאנרגיה שלהם. אני מאמין שאפשר להפוך את זה לדבר נפוץ יותר".
5 צפייה בגלריה
ג'ייסון חמאת בוטנים
ג'ייסון חמאת בוטנים
ג'ייסון כהן בשדה הבוטנים
(צילום: סט ארונסטם)
כהן עבד קשה לא רק בשביל להשיג את זן הבוטנים הטוב ביותר, אלא גם כדי לפצח מתכון מדויק שישמר את התכונות הטובות של הזמן הזה בתהליך הייצור של חמאת הבוטנים.
איך בוחרים בוטנים לחמאה שלך? ״הבוטנים שלנו מגיעים מאזור הנגב והדרום, איפה שיש אדמה חולית. אנחנו משתמשים בזן שבעיננו הוא הזן הטוב ביותר וגם נחשב כאחד הטובים בעולם - זן חנוך. עם הקלייה הנכונה אפשר לשמור על המתיקות הזאת, אבל לא שניייה יותר ולא שנייה פחות, זה צריך להיות מדויק".
5 צפייה בגלריה
ג'ייסון חמאת בוטנים
ג'ייסון חמאת בוטנים
בוטנים זה סופר פוד
(צילום: סט ארונסטם)
הצנצנות של הולי באטר - חמאת בוטנים וחמאת שקדים" נמכרות באתר של המותג, ובנקודות מכירה שונות כמו בתי טבע, מעדניות ורשתות בריאות. ג׳ייסון מספר שזו רק ההתחלה: "אני רוצה שהמוצר שלי יהיה בכל בית. אפשר להוסיף את זה לדבש סילאן או שוקולד, אפשר למרוח את זה בסנדביץ לבית הספר. זה מלא בויטמינים ובחלבונים".
בזיכרון של הרבה פודי'ס חמאת בוטנים היא משהו מתוק להחריד, ושלך ממש לא מתוקה. זה מפריע לאנשים? "לדעתי אין שום סיבה להוסיף סוכר לחמאת בוטנים, ואנחנו גם לא מוסיפים שמן מכל סוג שהוא. כשפותחים את הצנצנת של החמאה מרגישים מיד בריח המיוחד של בוטנים שנקלו זה עתה, כמו שמריחים אספרסו והריח שלו הרבה יותר עמוק ואיכותי מריח של קפה נמס. אני רוצה לשנות את התרבות ולחנך לאכילה של חמאת בוטנים ושקדים אמיתית וטובה, מוצר 100 אחוז ישראלי, וגם כרופא להסביר על התכונות הבריאותיות המדהימות של חמאת בוטנים ושקדים כזאת. זה מתאים גם לטבעונים וספורטאים. בכלל המטרה הגדולה הבאה שלי היא להיכנס לעולם הספורט והתזונה עם המוצר הזה ולחבר את שני העולמות שלי, אוכל ובריאות. אנחנו בודקים גם את עניין הייצוא לארצות הברית, לגדל בישראל ולייצא את המוצר לחו״ל. גדלתי בשנות ה-80 כולם הכירו את ישראל בזכות התפוזים, אני רוצה הבוטנים והשקדים יהיו כמו התפוזים מיפו החדשים".