כמה פעמים הכנתם סיר משפחתי גדול של פלפל ממולא, השקעתם במילוי וברוטב אבל בסופו של דבר היצירה הקולינרית שלכם לא הצליחה להגיע בשלום מהסיר לצלחת והתפרקה כבר בשלב כניסת הכף לסיר? אז מעכשיו בשלנים לא יצטרכו להתמודד עם פלפלים ענקיים שמתפרקים בסיר, הודות לפיתוחים חקלאיים.
5 צפייה בגלריה
פלפל ממולא שהצליח להגיע בשלום מהסיר לצלחת
פלפל ממולא שהצליח להגיע בשלום מהסיר לצלחת
פלפל ממולא שהצליח להגיע בשלום מהסיר לצלחת
(צילום: ירון ברנר)
זה לא סוד שבשנתיים האחרונות עבר הבישול הביתי מהפך - חומרי גלם שהיו נגישים עד כה רק לשפים החלו לחדור למטבח בבית, והבשלנים הביתיים עלו מדרגה. הבשלנים החדשים של שנת 2022 צמאים למוצרים חקלאיים חדשים - מצבעים לא שיגרתיים ועד צורות מעניינות, וחברות חקלאיות רבות, המתמחות בפיתוח זני ירקות חדשים, הבינו את הפוטנציאל הטמון בשוק החדש, והחלו להשקיע משאבים גדולים במיוחד בפיתוח זנים חדשים. הנה כמה מהם.

חסה קראנצ'ית

חברת Nunhems ישראל תשיק שני זני חסה חדשים, להם כבר נרשם ביקוש בקרב שפים ומסעדות בארץ.
5 צפייה בגלריה
ירקות חדשים
ירקות חדשים
(צילום: נונהמס)
הזנים החדשים נקראים "פינסטאר" - חסה בעלת עלים ירוקים ו"רוביגלייס" - חסה בעלת עלים אדומים. עלי החסה קראנצ'ים, קשים ועבים. הזנים האלה גדלים בגידול הידרופוני ויש להם חיי מדף ארוכים.

עגבניית שרי בצורת לב

חברת גדות אגרו תשיק במסגרת התערוכה החקלאית את עגבניית "ליבי גולד", עגבניית שרי בצבע אדום בוהק בצורת לב. בעגבנייה הזאת יש שילוב של מתיקות ומיצות היוצרות יחד טעם עמוק. העגבנייה הזאת קשה ומוצקה, היא נשארת "נגיסה" לאורך זמן ויש לה חיי מדף ארוכים.
5 צפייה בגלריה
ירקות חדשים
ירקות חדשים
(צילום: גדות אגרו)
העגבנייה מסוג מיני פלאם ומשקלה נע בין 18-22 גרם. היא בעלת צמח חזק, עמידה בפני מזיקים והיא גדלה לאורך כל השנה.

תירס מתוק פי שלושה מהרגיל

חברת הזרע משיקה סדרה בת ארבעה זנים חדשים של תירס מתוק במיוחד - "סנטינל" - תירס סופר מתוק צהוב, "קורונדו" - תירס בצבע לבן, "פלגלר" - תירס לבן וצהוב, ו"ג'נרייטור" - תירס צהוב המתאפיין במתיקות יוצאת דופן - עד פי שלושה מתירס רגיל. התירסים בסדרה עסיסיים ובעלי מרקם פריך.
5 צפייה בגלריה
ירקות חדשים
ירקות חדשים
תירס לבן
(צילום: הזרע)

פלפל מעכב מחלות

מחלקת "חדשנות מוצרית" היא מחלקה בחברת הזרע שייעודה הוא פיתוח זני ירקות שיצמצמו סיכונים ללקות במחלות. המחלקה מורכבת מצוות של גנטיקאים וחוקרים בכירים. אחת הדוגמאות לירק בעל תכונות ייחודיות שצוות החדשנות פיתח הוא פלפל כתום מזן זוהר SHARP הכולל רכיב שלא נמצא בפלפלים בצבעים אחרים: זיאקסנתין - קרוטנואיד נוגד חמצון אשר ידוע בתור מעכב מחלות ניווניות שונות ובהן מחלת ה-AMD מחלת עיניים נפוצה הידועה גם בשם ניוון מקולרי של העין, מחלה המובילה לעיוורון.
הזיאקסנתין נחשב לרכיב נדיר בקרב המזונות שאנחנו צורכים, וחוץ מהפלפל הכתום המכיל רמה גבוהה שלו, אפשר למצוא אותו בכמויות קטנות גם בתירס, בדלעת ובפירות הדר.

מיני פלפל לממולאים ובישול

פלפל קטן במשקל 100-120 גרם המותאם למילוי ובישול פותח בחברת אפעל אגרי. המיני פלפל אמור להיות שימושי במיוחד בקרב הבשלנים והבשלניות בישראל ובאזור הבלקן, שם אחד המאכלים הפופולריים הוא פלפל ממולא.
5 צפייה בגלריה
ירקות חדשים
ירקות חדשים
(צילום: Enza Zaden)
משקלו של הפלפל הסטנדרטי הוא 300 גרם בממוצע ליחידה אחת, וברוב המקרים הוא גדול מדי ומתפרק במהלך הבישול, מה שלא קורה עם הפלפל הזה.

פלפל מקיים - טוב למגדל וטוב לכדור הארץ

ענף הפלפלים בארץ סובל ממחסור קבוע בכוח אדם, ובעקבות כך גם נוצרת עלייה מתמשכת במחירי הגידול. חוקרים בצוות המחקר והפיתוח של חברת א.ב. זרעים הצליחו לטפח זן פלפל חדש החוסך משאבים - גם למגדל וגם לכדור הארץ. הפלפל החדש מסוגל לווסת את מספר הפלפלים על כל שיח, והוא מאופיין בכך שכ-95% מהפרי מתאים לייצוא (בהשוואה לזנים אחרים בהם מתקבל רק כ-70%-85% פרי מתאים).
את הפלפל הזה קל לקטוף כי הוא מתנתק בקלות מהצמח, מה שמאפשר קצב קטיף ומיון מהירים, והתאמה לגודל האריזות - כל הפלפלים בגודל אחיד. הזן החדש מביא ליבול מירבי כך שלא נוצר יבול מיותר שנזרק לפח, כך נמנעים משאבי גידול מיותרים שמושקעים בפלפלים עודפים.

מלפפון דלוקס

זן חדש של מלפפון גדול במיוחד - 17-18 ס"מ בממוצע, שמאופיין ביכולת הסתגלות טובה לתנאי החורף הישראלי. זן המלפפון, שפותח בחברת זרעים גדרה, זוכה ליבול גבוה מהממוצע ולפרי קראנצ'י ועסיסי.
הירקות החדשים יוצגו בתערוכה החקלאית השנתית שתתקיים ב-23-24/2 במו"פ ערבה תיכונה וצפונית. הפיתוחים והשכלולים הטכנולוגיים של 200 חברות מהארץ ומהעולם יוצגו בתחנת יאיר בערבה על פני שטח של 20 דונם באווירת הפנינג. התערוכה תהיה פתוחה ביום רביעי בין השעות 9:00-16:30; וביום חמישי בין השעות 9:00-16:00. הכניסה לתערוכה ולכנס - ללא תשלום