לאף אחד השנה אין באמת חשק לחגוג שום דבר. הנרצחים, החטופים, ההרוגים, החיילים בעזה ואלפי הפצועים, בראש ובלב של כולנו. ארוחות הפאר היקרות במסעדות לציון השנה החדשה, שהרקיעו בשנים קודמות למחירים של מאות שקלים לסועד, פינו את מקומן לאירועים צנועים בווליום נמוך, תרתי משמע.
למרות הכל, בסוף השבוע תסתיים השנה, ויש כאלה שרוצים לשנות קצת אווירה ולציין את השנה החדשה, אבל הפעם בבית במקום במסיבות רהבתניות או בארוחות שחיתות מלוות בשמפניות יוקרתיות שלא מתכתבות עם המצב. אז איך עושים את זה בבית? מסתבר שזה הרבה יותר פשוט ממה שנדמה לכם.
הנובי גוד הוא חג חילוני שמציין את תחילתה של השנה האזרחית החדשה והוא נחגג בלילה שבין 31 בדצמבר ל-1 בינואר. השם הנפוץ יותר שהערב הזה קיבל הוא סילבסטר, אבל אנחנו נדבוק במסורת הרוסית של הנובי גוד. יש המאמינים שהשנה החדשה תהיה מוצלחת או לא, לפי ערב הנובי גוד, ולכן המאמינים משקיעים בערב הזה וחוגגים אותו עד הסוף - בשביל שהשנה החדשה תהיה מוצלחת כמו הערב הזה.
4 צפייה בגלריה
ביצים ממולאות: מעדן רוסי
ביצים ממולאות: מעדן רוסי
ביצים ממולאות: מעדן רוסי
(צילום: קירה קלצקי)
המסורת של הנובי גוד החלה למעשה במדינות ברית המועצות לשעבר, אבל החג המשיך להיות פופולרי גם לאחר התפרקות המעצמה. בעבר, הנובי גוד צוין רק בקרב עולים מברה"מ, לרוב בארוחה חגיגית בבית, במסעדה רוסית או באחד מאולמות האירועים בבעלות רוסית. הנוסטלגיה הסובייטית בשנים האחרונות בארץ, הפכה את המושג "נובי גוד" לחלק מהלקסיקון הישראלי. אז אם בעבר השילוב בין סלק ומיונז גרם ללא מעט ישראלים לעקם את האף, היום הוא למעשה מאכל נחשק, וכמוהו גם הדגים המלוחים שיש כאלה שמתעקשים לאכול אותם לצד שמנת חמוצה, ממש כמו סובייטים אמיתיים.
חוץ מהאוכל שמוגש לשולחן, המסורת כוללת בדרך כלל גם כוס שמפניה והרבה כוסיות של וודקה. למרות היותו, כאמור, חג חילוני, לנובי גוד יש מספר סממנים הדומים לחג המולד – כמו הצבת עץ אשוח קטן ומסביבו מתנות, וגם דמותו של "דד מורוז" ("סבא כפור") - הדמות המקבילה לדמותו של סנטה קלאוס - רק סובייטי.
אבל אנחנו כאן בשביל האוכל.

מה אוכלים בנובי גוד?

הבסיס של כל חגיגת נובי גוד הוא שולחן מלא ב"זקוסקי" - מנות תחת הכותרת "פתיחת שולחן". יהיו שם צלחות עם בשרים קרים ונקניקים; צלחות של דגים מלוחים ומעושנים; לשון בקר מבושלת קרה; רגל קרושה; סלט תפוחי אדמה עם בשר ("סלט אוליבייה"); ומנת הדגל של הסעודה - מנת ה"שובה" (מעיל "פרווה" בתרגום מרוסית) - מנה שמורכבת משכבות של דג מלוח, תפוח אדמה מבושל, סלק, מיונז, גזר, ולעיטור - מיונז וביצה קשה מגוררת. וכן, הרבה מיונז. תמצאו שם גם חביתיות בליני עם שמנת חמוצה וביצי דגים; פירושקי במילוי דלעת; כיסונים במילוי בשר; וחמוצים מעגבניות, מלפפונים ושום.
4 צפייה בגלריה
זקוסקי: צלחת קטנות עם דגים מעושנים ובשר קר
זקוסקי: צלחת קטנות עם דגים מעושנים ובשר קר
זקוסקי: צלחת קטנות עם דגים מעושנים ובשר קר
(צילום: רוני בלחסן)
צלחות קטנות נוספות שאפשר לפגוש במהלך חגיגות הנובי גוד הן צלחות עם כריכוני ביס פתוחים וקוויאר אדום; וביצים קשות ממולאות ומעוטרות בשמיר. אחרי המנות הראשונות מוגשות לשולחן מנות בשר שמשתנות מבית לבית. לרוב, נהוג להגיש בנובי גוד מאכלי בשר חגיגיים כמו ברווז ממולא.
אבל אתם הפעם בבית ואף אחד לא רואה, אז תוכלו לעגל פינות, לשנות את התפריט המסורתי ולשמור רק על הקונספט - מנות קטנות בצלחות קטנות ומנת חלוקה מושקעת אחת שתוגש למרכז השולחן.

וודקה ונאום

לאורך כל הערב נמזגים צ'ייסרים של וודקה איכותית, ויש גם מנהג: בכל פעם מישהו אחר מהחוגגים מרים כוסית, ונושא נאום מצחיק לשנה החדשה. כמובן שהברכות המצחיקות והמביכות ביותר הן אלו שנחרתות בזיכרון, והן נאמרות לקראת סוף הערב, כשכולם כבר שתויים. אז אולי השנה אין שום דבר מצחיק באמת להגיד, אבל אנחנו כאן בשביל לשנות אווירה, ושווה לחשוב גם על נאום או שניים שאפשר לשאת במהלך הערב, שיתאים גם בתוכן למצב.
4 צפייה בגלריה
וודקה - אילוסטרציה
וודקה - אילוסטרציה
תנו כבוד לוודקה
(צילום: shutterstock)

תה ועוגה

יש האומרים שאם הצלחתם להגיע לשלב הקינוח בנובי גוד - סימן שלא חגגתם כמו שצריך. אלה שהחזיקו מעמד עד סוף האירוע (בתרגום חופשי: את הוודקה) ועדיין מסוגלים לעמוד על שתי רגליים, לדבר ולאכול - הם אלו שימלצרו ויגישו לכל שאר האורחים את העוגות ואת התה ב"סמובר", כלי מסורתי עם ברז קטן בקצה ששומר על הטמפרטורה של המשקה. אבל בינינו כל קנקן תה שיש לכם בארון יעשה את העבודה.

אווירה

השקיעו גם באווירה ולא רק באוכל: מי שרוצה באמת להשקיע לא יוותר על עץ אשוח עם נורות צבעוניות, על מתנות אחד לשני ועל דד מורוז - סנטה המלווה תמיד על ידי נכדתו שלובשת מעיל תכלת ושמה סנגורוצ'קה. זה יכול להכניס עניין לערב שלכם, לא רק אם יש ילדים בסביבה.

סלט אוליבייה

הסלט הזה הפך לסמל הבורגנות והדקדנטיות, הוקע מהתפריטים במהפכה הבולשביקית ב-1917 וחזר לצלחות רק בשנות ה-30, בתקופתו של סטלין. בינתיים, המנה הזאת הצליחה לפרוץ מגבולות ברית המועצות, והיא היום מנה נפוצה בעולם.
4 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
המצרכים (ל-6 – 8 מנות):
750 גר' תפוחי אדמה מבושלים בקליפתם 3 ביצים קשות 3 מלפפונים חמוצים גדולים, חתוכים לקוביות 3 גזרים, חתוכים לקוביות ומבושלים 200 גר' אפונה מבושלת 1 בצל שאלוט, קצוץ דק מאוד 3 כפות שמיר, קצוץ 3 כפות מיונז 1 גביע שמנת חמוצה מיץ מ-1/2 לימון 1 כף חומץ בן יין לבן 1 כף חרדל מלח, פלפל
אופן ההכנה:
  1. קולפים את תפוחי האדמה, וחותכים אותם לקוביות גדולות. קוצצים את הביצים הקשות ומעבירים לקערה.
  2. מוסיפים את כל יתר החומרים ומערבבים היטב.
  3. מקררים לפחות שעתיים לפני ההגשה.
פורסם לראשונה: 18:58, 30.12.21