בימים האחרונים מצא עצמו השף אבי ביטון (קפה פופולר, סוליקה) חוטף תגובות זועמות בעקבות קמפיין דיגיטלי ששמו מקושר אליו, המעורר סערה ברשת. חברת הארוחות המוכנות והדיאטות Food n Shape אשר מתהדרת בשמו של ביטון כמי שאחראי על התפריט שלה, פרסמה בפייסבוק מודעה המציגה את דמותה של אשה שמנה ועליה מגשים המתפקעים קינוחים ולצדה הכותרת "לפעמים החיים שלך חסרי מעצורים ובא לך לטרוף? בואי לטרוף חכם את האוכל של שף אבי ביטון, זה גם מרזה כ-5 קילו בחודש".
בטקסט שמלווה את הפוסט נכתב "בינינו אין כמו שופינג ואוכל טוב, רק ששופינג לא משמין... אוכל כן!", והוסיפו כי "עם כל השעות במשרד ואז לבשל בבית אוכל בריא ולצאת לספורט... לא קל. אז הבאנו את הפתרון המושלם... את מקבלת פעמיים בשבוע משלוח מנות אוכל טריות מהמגוון המטורף שלנו עליו אחראי שף אבי ביטון... אנחנו מחברים אותך לאפליקציה לתזונאית ולמאמן כושר שלנו... וכל חודש את נהנית מאוכל גורמה ומרזה, כ-5 קילו. כל חודש!".
4 צפייה בגלריה
אבי ביטון מודעה
אבי ביטון מודעה
(צילום: מתוך פייסבוק)
התגובות הזועמות שלא איחרו לבוא, מאשימות את הקמפיין בשמנופוביה ובהעברת מסר לא אחראי וסטריאוטיפי, שממנו משתמע שלהיות שמנה פירושו להיות לא בריאה וכי שמנים הינם אנשים עצלנים שיושבים על הספה ואוכלים ולכן לא מרזים. בנוסף, עולות שאלות בדבר טיבן של ההבטחות הכתובות בו, שכן לא נהוג להבטיח כמה קילוגרמים אדם ירד בדיאטה. כמו כן צירוף המילים "אוכל מרזה" הינו מטעה שכן תהליך ההרזייה מתרחש מגרעון קלורי ולא מאוכל, גם אם מדובר באוכל בריא.
בתגובה למודעה פירסמה גאלה רחמילביץ', סטייליסטית וממובילות תנועת הבודי פוזיטיב בארץ, פוסט נוקב: "הקאתי בפה. כן - שמנות גם מקיאות ורק שתדעו ותיידעו את החברה המפרסמת שכמו שכתבו במודעה אנחנו ב-2023 ואנשים שאינם בורים וכסילים יודעים שיש המון סוגי השמנה, אבל בניגוד לאימג' המכוער שבחרו, לשמנות יש חיים, עבודה, משפחה, הצלחה וכו', כך שהן ממש לא יושבות כל היום ומסביבן שולחן ממתקים.
"נשים שמנות הן מלאות אנרגיה וחיים, בניגוד לאימג' שבחרו שיוצר רושם מוטעה ששמנות לא יכולות לזוז מהספה ובטח גם אין להן סיבה, כי שמן זה מכוער ולמכוער אין חברים או קריירה או חיים וכו'... ואם זו פרסומת שמעודדת אותך לדיאטה אז עזבו את הדיאטה ולכו לפסיכולוג או פסיכיאטר כי יש לך בעיה רצינית - והיא לא השומן. סטריאוטיפים שמנופובים מחרידים - אין להם מקום וכנראה שהגיע הזמן שנגיד את גם לחברה המפרסמת שאין להם מקום כי ככה לא מתפרנסים... והם לא ראויים לשקל אחד בחייהם".
4 צפייה בגלריה
תמונתו של השף אבי ביטון
תמונתו של השף אבי ביטון
ידע או לא? השף אבי ביטון
(צילום: דנה קופל)
גאלה, מה הכעיס אותך במודעה הזאת? רחמילביץ': "בתור מישהי שמנה, אני רגילה כל החיים לסטריאוטיפ של 'את שמנה כי את עצלנית, את יושבת כל היום על הספה ואוכלת' וזה סטריאוטיפ שקשה לחיות איתו, אנחנו חיים במדינה מאוד שמנופובית. התקדמנו מאז ואנשים מבינים שלא כל בנאדם שמן יושב על הספה ואוכל את עצמו למוות, ואז באה המודעה הזאת וזו בדיוק התמונה שהם שמו שמעצימה שנאה עצמית. אפשר למכור דיאטות ואורח חיים בריא אבל יש הרבה דרכים שלא מונעות משנאה ולא מהגעלת שמנים. הכל במודעה הזאת מזעזע. אי אפשר לחיות עם זה יותר".
"לא מגיע לי שיביישו אותי, מספיק שמעתי כל החיים שאני לא יפה ואני עצלנית ולא מוצלחת. יש בזה משהו מזלזל ומאוד גרוטסקי. גם למה זה מדבר רק לנשים, אין גברים שמנים? מזל שיש גבר שמסביר לנו שאפשר לטרוף בצורה חכמה, הרי אנחנו באות לטרוף כי אין לנו שליטה עצמית. זה שיש משרד פרסום, שכנראה רק גברים עובדים בו, שהוציא כזה דבר, זה מזעזע. גם השפה, גם זה שאי אפשר להבטיח להוריד 5 קילו כי כל בנאדם הוא אחרת - הכל שם רע מההתחלה עד הסוף".
4 צפייה בגלריה
אבי ביטון מודעה
אבי ביטון מודעה
(צילום: מתוך פייסבוק)
אלא שהסיפור לא מסתיים בזה. לאחר שרחמילביץ' העלתה את הפוסט, יצר איתה קשר השף אבי ביטון וביקש ממנה להסירו. "הוא התקשר אליי נסער מאוד", מספרת רחמילביץ', "ושאלתי אותו מה זה הביזיון הזה?, הוא בא לתקוף אותי על מה שכתבתי והיה צריך לעצור את עצמו. הוא נעלב וטען שזה לא קשור אליו ושאין לו יד ורגל בדבר ושהוא לא היה עושה כזה דבר בחיים".
"הוא ביקש שאוריד את הפוסט כי לטענתו השתמשו בשם שלו שלא בידיעתו. רציתי להאמין לו ובאמת ערכתי את הטקסט והוספתי דיסקליימר שיכול להיות שלקחו את השם שלו ושמו על משהו כל כך מכוער. אבל אז חיפשתי וגיליתי שהוא חלק מהמיזם הזה של ארוחות מוכנות שמגיעות הביתה, שאליו הוא חבר בינואר. בקיצור, זה לא כמו שהוא הציג את זה שאין לו יד ורגל בדבר. אולי לא אישרו דרכו את המודעה, אבל יש יד ויש גם רגל".
4 צפייה בגלריה
גאלה רחמילביץ'
גאלה רחמילביץ'
"מספיק כל החיים שמעתי שאני עצלנית ולא מוצלחת". גאלה רחמילביץ'
(באדיבות המצולמת)
בהמשך הלילה, פנתה אל רחמילביץ' גם אשתו של הבעלים של החברה, והתנצלה על הפוסט שהעלו. "בניגוד לאבי ביטון, היא לקחה אחריות והתנצלה את נפשה", מספרת רחמילביץ'. "עיצבן אותי חוסר לקיחת האחריות ואי ההתנצלות של אבי ביטון שיצר כדור שלג שלא נגמר, במקום פשוט להתנצל. תבוא ותגיד שאתה חלק מהמיזם ושלא עברה דרכך המודעה, בוא קח אחריות. אין לזה צורה בלי להוציא פוסט רשמי, בלי להתנצל בעמוד שלך, רק להתקשר לרדוף אחרי בנאדם פרטי שאני אוריד את הפוסט".
השף אבי ביטון מסר בתגובה: "אני עושה ייעוץ קולינרי לחברה הזאת, זה חבר'ה צרפתים שהם כמעט ולא דוברי עברית. לא ידעתי על הקמפיין הזה, אתמול שלחו לי את זה וחטפתי שוק מוחלט. ישר שלחתי להם והם הורידו את זה מיד. אני בסך הכל נותן להם ייעוץ קולינרי לחברה, הקמפיין הזה לא קשור אלי בשום מצב".
גאלה רחמילביץ' אומרת שביקשת שהיא תוריד את הפוסט. "ברור, כי לכתוב 'אבי ביטון העלוב נותן יד לשמנופוביה' זה שיימינג כי המודעה הזאת היא משהו שראיתי באותו רגע בפעם הראשונה. היד קלה על המקלדת, אני הרבה דברים אבל עלוב אני לא. בכלל לא מעניין אותי מי רזה ומי שמן ואני עושה את זה בשביל להכין אוכל בריא. אני חושב שזה קמפיין מביש ונוראי, גם לי הוא לא החליק בגרון, זה החמצה".
התנצלת בפניה? "על מה להתנצל? אמרתי לה שזה לא קשור אליי. אפילו אמרתי לה שניפגש אצלי בסוליקה, בשמחה. להתנצל זה לקחת אחריות וזה לא קשור אליי בשום צורה. צריך להיכנס לפרופורציות, אם זה היה משהו שהיה לי יד בו אז הייתי מתנצל, אבל זה משהו שאין לו קשר אליי. העולם הוירטואלי כל כך גלובלי, פי מאה מהעולם הרגיל שאנחנו חיים בו ובמיוחד אם אתה מישהו מוכר. זה קמפיין של מישהו טיפש שהחליט לעשות את זה ללא ידיעתי וללא ידיעת החברה".
מחברת Food n Shape נמסר: "לא ראינו ולא אישרנו את המודעה הזאת, איך אפשר לעשות את זה? מיד כשראינו את זה אמרנו לחברת שיווק לעצור את הקמפיין. זה לא קשור לאבי ביטון בכלל. דיברנו עם גאלה רחמילביץ' והתנצלנו, הסברנו שזו טעות של החברת שיווק ושאנחנו מיד עוצרים איתם. אנחנו לא ישראלים ולא הבנו הכל וחבל שזה קרה. דיברנו עם רחמילביץ' והיא הבינה שזו טעות. זו חברה חדשה שהתחלנו לעבוד איתה, הם עשו הרבה קמפיינים ולא ראינו את זה, לא אישרנו וכשראיתי לא הבנתי איך עושים דבר כזה. מיד עצרנו את הקמפיין ואת העבודה מול החברה".