מיקי יהב (מגדן), הבת של מקימי גרעיני עפולה, הלכה לעולמה באורח מפתיע אתמול (שבת) בבוקר בגיל 73. ביום שישי בצהרים יהב בילתה ארוחת צהרים משפחתית עם בנה, פרופ' יהב, ושבה לביתה. יהב הותירה אחריה חמישה ילדים ו-18 נכדים.
בית הקלייה "מגדן גרעיני עפולה" נוסד ב-1947, ובמשך שנים היה עסק הקלייה היחידי והמוביל בעפולה. המקום, שהתחיל כבית קלייה קטן, ששימש את תושבי עפולה הקטנה, הקיבוצים, המושבים וכפרי הסביבה, הלך והתפתח עם השנים, והפך ל"תחנת חובה" למאות אלפי החיילים שעשו את דרכם מידי יום לבסיסים בצפון - ובחזרה.
1 צפייה בגלריה
מיקי יהב
מיקי יהב
מיקי יהב (מגדן) ז"ל: ממייסדי העיר עפולה
(צילום: גיל נחושתן)
"החיילים נהגו לנצל את עצירת האוטובוסים בתחנה המרכזית הישנה כדי לקפוץ לחנות ולקנות גרעינים להמשך השבוע", סיפרה באחד הראיונות יהב (מגדן) ז"ל. החיילים הביאו את בשורת הגרעינים המעולים למרכז והעצימו את המותג".
"אמא ניהלה את העסק המשפחתי הזה במשך עשרות שנים בחריצות ובמסירות אין קץ, הפיצוחים היו כל העולם שלה. מגיל צעיר היא עבדה באופן טוטאלי בעסק המשפחתי מ-5:30 בבוקר ועד הערב. אחרי הסגירה היא הייתה נשארת בחנות וממשיכה לטפל בחשבונות כמעט עד חצות. אבל למרות האהבה שלה לפיצוחים אנחנו, חמשת ילדיה, היינו אצלה תמיד במקום הראשון", כך סיפר בכאב בנה, פרופ' ערן יהב (מהפקולטה למדעי המחשב בטכניון).
לפני כשלוש שנים מכרה יהב (מגד) את העסק המשפחתי ליזמים בתחום. אז היא סיפרה ל"ידיעות אחרונות" שהיא נאלצת למכור את העסק משום שאף אחד מילדיה לא ממשיך את דרכה, וכולם בחרו בתחומי עיסוק אחרים. יהב הותירה אחריה חמישה ילדים שעוסקים כולם בתחומי אחרים: אחד פרופסור בטכניון, שניים מהנדסים ושתי בנותיה רופאות.
"אני מאמין שאם אמא הייתה ממשיכה לעבוד בעסק היא הייתה חיה עוד עשרות שנים, זה היה כוחו של ההרגל, היא עברה מעבודה בקצב של 400 קמ"ש בעסק ל-0 קמ"ש בשנייה אחת. מאז שהיא עזבה את העסק היא איבדה את החיות שלה", סיכם פרופ' יהב.
"מיקי יהב ומשפחתה הם מגרעין המייסדים של העיר עפולה", ספד לה ראש עיריית עפולה, אבי אלקבץ. "הודות לבית הקלייה שלהם שהיה הראשון בעיר וסיפק קפה, פיצוחים ותבלינים לכל הארץ נצבע המונח 'גרעיני עפולה'. מגדן הפך למוסד שעיצב את דמותה של העיר ולצד גרעינים טובים יצאו ממנו גם סיפורים פיקנטיים שיישארו איתנו לנצח".