ביום ב' השבוע הלך לעולמו ישעיהו ליכטנשטיין, מי שהיה אחד מארבעת השותפים בגלידת מונטנה, גלידרייה שהוקמה בתחילת שנות ה-60 ופעלה כ-50 שנה ביריד המזרח סמוך לשפך הירקון ולנמל תל אביב.
בגלידה מונטנה צולמו סצינות מרכזיות מסדרת הסרטים "אסקימו לימון", והגלידרייה הייתה מוקד בילוי מרכזי של בני הנוער בשנות ה-60 וה-70 בארץ. החלל של הגלידרייה שימש גם לצילומי הסדרה "דני הוליווד".
בגלידרייה היו מגישים גלידה אמריקאית בטעם שוקו או וניל עם סירופ בשני טעמים וקצפת, ומעל הכל היו מניחים דובדבן. בחלל הגלידרייה היו מכונות משחק ומכונת תקליטים. הגלידרייה נקראה "מונטנה" על שם מדינת מונטנה בארצות הברית, ממנה הגיע אחד מהמייסדים והשותפים במקום, אברהם פוגל, שעשה עלייה לישראל, והביא איתו את המכונות המתאימות לייצור גלידה אמריקאית.
3 צפייה בגלריה
ישעיהו ליכטנשטיין ז"ל
ישעיהו ליכטנשטיין ז"ל
ישעיהו ליכטנשטיין ז"ל
(באדיבות המשפחה)
"הוא היה אבא מדהים, מהאנשים של פעם שכבר לא מייצרים כאלו היום", מספרת רונית פן, בתו, "אנחנו חמישה ילדים וכולנו עבדנו אצלו בגלידת מונטנה בחופשים, וגם היינו על הסט של אסקימו לימון. הגלידרייה היתה מרכזית בחייו, הוא עבד שם מבוקר ועד לילה עד לפני עשור. על אף זאת, הנוכחות שלו הייתה גדולה והוא תמיד היה שם בשבילנו.
"לאבא היה חשוב מאוד שנלמד, מה שהוא לא הצליח בעצמו בגלל השואה, והיו לו ארבע שנות לימוד בלבד. וזה הצליח לו, כולנו למדנו, וחלקנו פנה לתחום הרפואה. תמיד שואלים אותנו אם אבא רופא. כשהוא חלה בדמנציה והרגשנו שמתחילה ההידרדרדות במצבו, כתבנו עליו ספר, ואבא חתם לכל ילד ונכד על עותק".
3 צפייה בגלריה
גלידה מונטנה
גלידה מונטנה
(צילום: מיכאל יעקובסון)
3 צפייה בגלריה
המבנה הסגלגל של גלידה מונטנה, בשנות ה-70 (למעלה) ולפני עשור (למטה)
המבנה הסגלגל של גלידה מונטנה, בשנות ה-70 (למעלה) ולפני עשור (למטה)
המבנה הסגלגל של גלידה מונטנה, בשנות ה-70 (למעלה) ולפני עשור (למטה)
(צילום: אביגיל עוזי)
טלי פרל, בת נוספת של ליכטנשטיין, סיפרה: "אבא תמיד מצא את הזמן להיות איתנו ולצאת לטיולים בשבתות הפנויות. יכולנו לפנות אליו בכל נושא ותמיד לקבל עצה טובה. הוא שרד את אושוויץ אך איבד את הוריו, שתי אחיות ואח. כל חייו סבבו סביב המשפחה. הוא לא רצה כל השנים לנסוע לפולין אבל לאחר שמסר עדות ליד ושם הסכים לנסוע, לעמוד על אדמת פולין ולהראות שניצח. זה היה מרגש".
ליכטנשטיין טופל במסירות על ידי אשתו האהובה, לה הוא היה נשוי מאז 1954, והוא נפטר בביתו בזרועות רעייתו. ליכטנשטיין נטמן בבית העלמין קריית שאול, והותיר אחריו רעיה, חמישה ילדים, 17 נכדים, ושמונה נינים.