התופת של אל דנטה: משבר האנרגיה, עליית מחירי החשמל ועצירת אספקת הגז הרוסי הצליחו להתנקז לקלחת אחת - סיר הפסטה של האיטלקים. סערה גדולה פרצה בימים האחרונים באיטליה סביב המאכל הלאומי האהוב, אחרי שהפיזיקאי האיטלקי זוכה פרס הנובל, ג'ורג'יו פריזי, קרא לאיטלקים לחסוך בגז כשהם מכינים פסטה, ופשוט לכבות את הלהבה בזמן שהפסטה מתבשלת במים.
3 צפייה בגלריה
סוגי פסטה ורוטב
סוגי פסטה ורוטב
הפסטה במרכז משבר האנרגיה
(צילום: Shutterstock)
פריזי, אחד המדענים הבכירים באיטליה, פרסם פוסט בפייסבוק ועורר סערה בעולם האוכל: פריזי העז להיכנס למקום הכי חשוב לאיטלקים - הצלחת. המדען בסך הכל הציע דרך לחסוך בגז בימים שבהם אירופה מתכוננת לחורף קשה בצל משבר האנרגיה העולמי, אבל ההצעה שלו הביאה שפים, בשלנים חובבים וסועדים לנקודת הרתיחה.
שף אנטונלו קולונה: "כיבוי הגז והורדת החום יגרמו לפסטה לקבל מרקם דביק מאוד. פריזי אולי גאון, אבל לא במטבח, והשיטה הזו לא ישימה במסעדות הטובות"
בימים אלה נמצאת אירופה בלחץ גדול לקראת חודשי החורף הקרים, ומדינות רבות ובהן גרמניה, בריטניה וצרפת קוראות לחסוך בגז ובחשמל, ומציעות דרכים שונות לכך, כמו צמצום של זמני המקלחת או להתקלח במים פושרם ולא חמים. בפוסט שכתב בפייסבוק, הציע פרופ' פריזי בן ה־74 שיטה להכנת פסטה, שלפיה יש להביא את המים בסיר לרתיחה, להוסיף את הפסטה ואז לכבות את הלהבה או להוריד את עוצמת הגז למינימום, תוך כיסוי הסיר במכסה. "אני מאמין שהפסטה תמשיך להתבשל באותה צורה", כתב הפיזיקאי, "וככה אפשר לחסוך שמונה דקות שלמות של שימוש בגז. אנחנו חייבים לחשוב על שינוי ההרגלים שלנו, וזה לא בהכרח דבר רע".
3 צפייה בגלריה
ג'ורג'ו פריזי
ג'ורג'ו פריזי
ג'ורג'ו פריזי: "ככה אפשר לחסוך שמונה דקות שלמות של שימוש בגז"
(צילום: קרן וולף)
מדענים רבים תמכו בדבריו של פריזי, שמלמד באוניברסיטת "לה ספיאנצה" היוקרתית ברומא, וטענו שהם מגובים במחקרים שבוצעו על ידי יצרני הפסטה. "התהליך שמתרחש במהלך הבישול כולל את ספיגת המים על ידי העמילן והתגבשות הגלוטן, וזה קורה כשהמים מגיעים לטמפרטורה של 80 מעלות", הסביר הכימאי האיטלקי פרופ' דריו ברסאניני, כוכב רשת, שכבר שנים מקדם את השיטה הזו להכנת פסטה, כולל סרטוני הדרכה שזוכים למיליוני צפיות. "כשמכסים את הסיר אחרי כיבוי הגז, טמפרטורת המים יכולה להיות מעל 85 מעלות גם במשך 15 דקות".
אבל שפים רבים הגיבו בזעזוע להצעה: "כיבוי הגז והורדת החום יגרמו לפסטה לקבל מרקם דביק מאוד", הזהיר השף אנטונלו קולונה, "פריזי אולי גאון, אבל לא במטבח, והשיטה הזו לא ישימה במסעדות הטובות". שף אחר, לואיגי פומאטה, אמר כי "זה יהיה אסון לפסטה. בואו נשאיר לשפים את המטבח ולמדענים את המעבדה".
הוויכוח, שהגיע לכל כלי התקשורת באיטליה, פרץ גם בעקבות מחקר שערך לאחרונה איגוד תעשייני המזון האיטלקיים שמייצגים את יצרני הפסטה במדינה, ולפיו האיטלקים יכולים להגיע לחיסכון של עד 47 אחוז בצריכת האנרגיה אם יתחילו ליישם שיטה דומה לזו שפריזי הציע.
3 צפייה בגלריה
ספגטי של חיים כהן
ספגטי של חיים כהן
השיטה עובדת: תכבו את הגז אחרי שהפסטה כבר במים
(צילום: ירון ברנר)
לפי המחקר, אם איטליה כולה תשנה את שיטת הכנת הפסטה לתקופה של שנה, אפשר יהיה לחסוך מספיק אנרגיה כדי להאיר את כל אצטדיוני הכדורגל באירופה למשך 24 שנים. עיתון ה"טיימס" הלונדוני ציין כי זלזול בדרך שבה זרים נוהגים לבשל ולהגיש פסטה הפך למעין "ספורט לאומי" אצל האיטלקים, והזכיר כי עבור האיטלקים החוקים ברורים וידועים: ליטר מים ו־10 גרם מלח לכל 100 גרם של פסטה, שאותה כמובן יש להגיש "אל דנטה" והיא מרכז המנה, "נתמכת ברוטב אבל לא טובעת בו".
לצד רבים שנשבעים כי כיבוי הגז בעת הבישול הוא פשע של ממש במטבח האיטלקי, הסערה חשפה באמצעות סרטונים שונים של אזרחים מן השורה, כי בשקט־בשקט, גם הם מבשלים פסטה בשיטה הזו - והיא אפילו עובדת.
ברשתות החברתיות העלו אזרחים איטלקים סרטונים והסברים שלפיהם בשיטה, שפורסמה כבר לפני כמה שנים על ידי הכימאי ברסאניני, השתמשו דורות של סבתות איטלקיות שהעבירו אותה לצאצאיהן. אחרים טענו ששיטת "הבישול הפסיבי" של הפסטה נלמדת בקורסים לבישול באיטליה עצמה, ויש לה מעריצים בקרב השפים.