כמה פעמים נעמדתם מול ערימת מלפפונים אצל הירקן והתלבטתם איזה מלפפון לבחור? ומה בנוגע לכרובית ולחציל? כל מי שאי פעם היה בסיטואציה הזאת יודע היטב שלפעמים היא מתסכלת. הכי פשוט זה לשלוף את המלפפון בראש הערימה, להכניס לשקית ולהתקדם הלאה, אבל אם תשקיעו קצת תשומת לב בבחירות שלכם - זה ישתלם. אבל איך בעצם נדע איזה מלפפון הוא הכי טוב, מה באמת חשוב לדעת כשבוחרים אבטיח, מה הצבע שמעיד על בעיה בתפוח אדמה, האם יש קשר בין ריח המלון לטריות שלו ועל מה מעידה קליפה מבריקה של אבוקדו?

עגבניות

עגבניות הן עולם ומלואו, ויש לא מעט סוגים של עגבניות לשימושים שונים. עגבניות טריות הן בעלות מרקם גמיש אך מוצק, וגוון אדום עמוק ועשיר. אם אתם מחפשים עגבניות לתבשיל, תלכו על האדמות ביותר והרכות ביותר. אם אתם מכוונים לעגביה עבור סלט, תלכו על הקשות יותר שלהן חיי מדף ארוכים יותר.
8 צפייה בגלריה
עגבניות
עגבניות
(צילום: Shutterstock)
הצבע האדום של העגבנייה מעיד על איכויות שאינן קשורות רק לטעם, אלא גם לנוכחות וריכוז של הוויטמינים A ו-C. לפיכך, העדיפו לבחור את העגבניות האדמדמות ביותר. אם אתם מבחינים בכתמים צהבהבים אין סיבה לדאגה, אך הימנעו מרכישת עגבניות שמכוסות בנקודות שחורות, שריטות או פגמים נוספים שבולטים לעין. הקליפה בעגבנייה מכילה ליקופן המעניק לה את צבעה האדום.

מלפפונים

קטנים או גדולים, כולנו אוהבים אותם קריספיים בסלט. אז מה חשוב לדעת? המלפפון מכיל ויטמינים ומינרלים רבים והוא גם מקור נהדר לאשלגן ולנוגדי חמצון, אך מרבית הרכיבים החשובים הללו מרוכזים בקליפה, כך שמומלץ לא לקלף לפני שאוכלים.
8 צפייה בגלריה
מלפפונים
מלפפונים
(צילום: Shutterstock)
המלפפונים צריכים להיות קשים, גם במרכז ובמיוחד בקצוות, כדאי לבחור את הקטנים או הרזים יותר. אם מצאנו רק שמנים ורכים יחסית, נשליך את מרכז המלפפון לפח.
חשוב שקליפת המלפפונים תהיה בהירה (אך לא צהובה), קליפה כהה מדי מעידה על בשלות-יתר. אם מצאתם בקצוות שלהם "פרחים" לבנים קטנים, זה מעולה! הם יחזיקו חיי מדף ארוכים יותר. ועוד טיפ זהב: אם המלפפונים נהפכו ל"עייפים" במקרר, נסו להטביע אותם במשך שעה בקערה מלאה במים. המלפפונים אמורים לספוג את המים ולהפוך לפריכים.

אבוקדו

בקצה של האבוקדו תמצאו גבעול קטן. קלפו אותו, והסתכלו בחלק שנמצא בין הגבעול לפרי - אם מופיע גוון חום, האבוקדו בשל מדי, ואם הצבע ירוק הוא עוד לא בשל. אנחנו מחפשים את הצבע הצהוב - אם מצאתם שם צבע צהבהב האבוקדו מוכן לאכילה.
8 צפייה בגלריה
אבוקדו
אבוקדו
(צילום: Shutterstock)
כעת הביטו בקליפה - אם הקליפה לא מבריקה האבוקדו בשל לאכילה, אם היא עדיין מבריקה, תיאלצו לחכות. אם עדיין לא הצלחתם להחליט, אין כמו השיטה הישנה והטובה - לחצו עליו לחיצה עדינה. האבוקדו צריך להרגיש כבד ויציב ושלא יהיו בו אזורים רכים יותר מאחרים או קשים מדי.

פלפל

כאן תלוי למה נחוץ לכם הפלפל, לסלט טרי, לתבשיל או לממולאים? פלפלים עם ארבע בליטות הם לרוב מוצקים יותר ומתאימים לבישול (משום שיש בהם נפח גדול למילוי). הפלפלים עם שלוש בליטות יתאימו למאכל ללא בישול מאחר שהם מתוקים יותר והנפח שלהם קטן יותר וקריספי יותר. חשוב לא לקנות פלפלים שבורים מכיוון שהם יירקבו לכם מהר מאוד.
אם יש עוקץ ארוך לפלפל, קצצו אותו. תמיד העדיפו את הפלפל המבריק, ללא השריטות והקימוטים.

תות שדה

כמה מתוק ונפלא תות שדה טוב. כדאי לבחור תותים בשרניים, בצבע אדום זוהר ומבריק, משום שהברק מעיד על טריות התות. אם קצות התותים באזור הגבעול ירקרקים בהירים, זה סימן שהתותים עדין לא הבשילו, ועדיף לשמור אותם במקרר יום נוסף.
8 צפייה בגלריה
תות שדה
תות שדה
(צילום: Shutterstock)
אם צבע התות הוא אדום כהה, הדבר מעיד על פרי שעבר את שיא בשלותו, והוא בדרכו לריקבון. רוצים להיות בטוחים עוד יותר? הריחו את התות - ריח של תות טרי יהיה חזק, כך שכדאי תמיד לבחור את התותים עם הריח הכי דומיננטי.

אננס

במבחן העין של אננס בשל נבחין בקליפה נטולת סדקים או שקעים. במבחן המגע והמישוש, לחיצה על הפרי תביא אותו לכדי מעיכה קלה אך הוא מיד יחזור חזרה לצורה המקורית שלו. במבחן הריח - לאננס בשל יש ניחוח נהדר, ואילו אננס שאינו בשל ריחו כמעט ואינו מורגש. בשונה מהתותים, עלי האננס ייפרדו ממנו בקלות, ואם זה לא קורה אז זה סימן לפרי לא בשל.
8 צפייה בגלריה
אננס
אננס
(צילום: Shutterstock)
טיפ נוסף לזהות אננס בשל הוא להתבונן על חלקו התחתון, שם הוא אמור להיות מעט לח. הלחות הזו מעידה כי הפרי טרי ובשל.

אבטיח

על מנת לזהות אבטיח איכותי ראשית כל כדאי להתבונן על ה"זנב" שלו, הגבעול הקטנטן שמבצבץ ממנו. גבעול של אבטיח בשל יהיה חום ויבש, ולרוב יהיה פשוט מאוד לתלוש אותו מהאבטיח. כשמתבוננים על הקליפה של האבטיח תגלו קליפה מבריקה שעל אחד מצדדיה יהיה כתם. כתם זה הוא הנקודה שעליה שכב האבטיח בשדה, כך שמדובר בסימן נורמלי שאין סיבה לדאוג לגביו.
עם זאת, הגוון של אותו כתם יכול ללמד אתכם לא מעט – אם הוא צהוב או כתום, האבטיח שלפניכם בשל. אם אתם מאתרים מספר כתמים שונים, סימן שהאבטיח שהה תקופה ממושכת בשמש ולכן עדיף לחפש אחר אבטיח אחר.
8 צפייה בגלריה
אבטיח
אבטיח
(צילום: Shutterstock)
רצוי גם להריח את האבטיח: אבטיח טרי הוא בעל ריח שקשה להתעלם ממנו, כך שאם האבטיח שבחרתם הוא כמעט נטול ריח, סימן שהוא אוחסן זמן רב מדי במחסן לפני שהגיע אל החנות. בקשר לטפיחה המסורתית והנפוצה, הקול שעליכם לשמוע הוא הדהוד ברור ונקי, והמשמעות היא שהאבטיח הוא בעל מרקם טוב ולא מימי. תוכלו גם לנסות ולדחוס את האבטיח בעדינות בשתי הידיים - אבטיח טרי ישמיע קול התפצחות קל כאשר תעשו זאת.

מלון

את הריח של המלון אי-אפשר לפספס, ואפשר גם להבחין בטריותו על פי ריח זה. הריח האופייני למלון מעיד על כך שהמלון טרי ולכן, ככל שהריח יהיה חלש יותר ודומה לזה של עשב, המלון יהיה פחות טרי. עוד טיפ שיכול לעזור לכם להבין את מידת הטריות של המלון הוא לחיצה על הקליפה של המלון על מנת ליצור בה שקע, אם המלון עוד לא טרי יהיה קשה ללחוץ, ואם המלון עומד להירקב השקע יישאר, לכן לחיצה היוצרת שקע אך נעלמת מעידה על טריות המלון. בנוסף, טפיחה על המלון המייצרת צליל חלול מעידה אף היא על מלון טרי.

תאנים

הטיפ הראשון לזהות תאנים טריות, ואולי גם הטיפ המקורי מכולם, הוא נגיעה קלה על האף שלכם ואז בתאנה - מגע דומה ביניהם, מעיד על בשלות התאנה, שהרי תאנה בשלה הינה קשה מעט, אך לא יותר מדי, קצת כמו בקצה האף.
8 צפייה בגלריה
תאנים
תאנים
(צילום: Shutterstock)
תאנים בעלות ריח חמוץ במקצת הן בשלות מדי ועשויות להגיע בקרוב לריקבון ולכן, כדאי להימנע מהן. קליפת התאנה חייבת להיות אלסטית אך לא נימוחה, ובעלת מרקם חלק ללא נזק לקליפה.

ענבים

אם תביטו על ענבים בשלים באור השמש תוכלו להבחין כי האור עובר דרכם באופן חלקי. עובדה זו מעידה כי הענבים גדלו בכמות מועטה במיוחד של אמצעים כימיים וריסוסים כאלו ואחרים. ענבים שעוד לא הבשילו יחסרו את הברק הזה, וצבעם יהיה כהה יותר.
8 צפייה בגלריה
ענבים
ענבים
(צילום: Shutterstock)
אשכול ענבים עם כמות מועטה של ענבים מעיד כי הפירות מתחילים להרקיב ולכן כדאי להימנע מהם. טלטול קל של האשכול יכול להעיד גם כן על בשלות הענבים - אם מספר ענבים נשרו ממנו בשל כך. כמו כן, גם מבט על הענף יכול להעיד על בשלות הענבים: ענף בריא הוא ענף בעל גוון דומה או קרוב לזה של הענבים עצמם.

מנגו

הדבר הבולט ביותר לעין במנגו זה הצבע הרענן והבהיר של הקליפה, לכן אם אתם מבחינים במספר כתמים כהים זוהי התראה לכך ששיא בשלותו אחריו, ורצוי לוותר עליו. מבחינת הריח, הנקודה הבולטת במיוחד של המנגו היא זו הצמודה ל"פטמת" המנגו - אם ריחו של הפרי מתוק, נעים וחזק סימן שהוא בשל.
בנוסף, מנגו טרי ובשל יהיה מוצק, אך לחיצה קלה על קליפתו תייצר בו שקע קטן, לכן, אם מקום הלחיצה לח ורטוב במקצת, זה סימן שהוא כבר בשל מדי ויירקב בקרוב. זכרו - קליפת מנגו טרי ועסיסי נפרדת בקלות יתרה מבשר הפרי.
הטיפים באדיבות אבי ומתן פיין, הבעלים של משק פיין, תוצרת חקלאית ישירות מהחקלאי לצרכן