תקופת הקורונה, שסגרה את דלתות המסעדות ואת כולנו בתוך הבתים, הייתה מנוע משמעותי לצמיחתם של בתי עסק רבים העוסקים ברוכלות מזון, וביניהם הפוד טראק. פוד-טראק (Food truck) או משאית אוכל, היא דרך נפלאה למכור מזון, והיא מקובלת בכל העולם - ההשקעה קטנה לעומת בית קפה או דוכן אוכל נייח וההוצאות קטנות גם. משאית אוכל מאפשרת למזון מסוגים שונים להגיע עד אלינו – ליריד שבו מתקיים אירוע, לפארק וגם עד הבית.
פוד-טראק - וכל עסק אחר של רוכלות מזון, מחויב ברישיון עסק ספציפי, המתיר לבעליו לעסוק בממכר מזון במבנה יביל (מבנה ארעי, שאינו קבוע). למרות כל היתרונות של הפוד-טראק, עד לאחרונה התחום לא היה מוסדר כראוי בצו לרישוי עסקים, ולכן היה קשה מאוד להוציא רישיון עסק עבורו.
כבר בשנת 2015, הרבה לפני ששיגעון הפוד טראקס כבש את ישראל, הגיש המסעדן ליאור בן עדי עתירה מנהלית לבית המשפט, אחרי שבקשתו להציב משאית אוכל בתחום העיר תל אביב נדחתה על הסף בעירייה. בעתירתו טען בן עדי כי עיריית תל אביב לא יכולה לאסור באופן גורף על הצבת משאיות אוכל בתחומה. פסק דין של השופטת יהודית שיצר מבית המשפט המחוזי, קבע אז כי המדיניות של עיריית תל אביב בכל הנוגע למשאיות מזון פסולה, וכי העירייה תצטרך לדון שוב בבקשה לרישיון, רק שהפעם יצטרכו נציגי העירייה להסביר לעותרים באיזה אזורים מותר להם למקם את המשאית ובאילו שעות, ולא לסרב לכל הבקשות באופן גורף.
3 צפייה בגלריה
משאית אוכל
משאית אוכל
משאית אוכל
(צילום: יח,צ)
עד עכשיו, כל מה שהיה קשור ברוכלות מזון לא היה מוסדר, וכל רשות מקומית החליטה מה היא עושה עם זה. ידוע לכל שיש מספר רשויות מקומיות שבאופן עקבי וגורף מתנגדות להצבת משאיות אוכל בתחומן ומקשות על התהליך, ובהן תל אביב וחיפה. חשוב לציין כי משאית מזון לא חייבת בתשלום ארנונה, היא גם לא חייבת בתשלום אגרת שילוט, היא לא צריכה סגירת חורף, היא לא משלמת אגרת כיסאות ושולחנות על הרחוב, ומשום כך לרשות המקומית אין באמת תמריץ כלכלי לאשר את זה.
אבל לא עוד: בתחילת 2021 פרסמה הממשלה מפרט אחיד לרישוי של רוכלות מזון, המגדיר ומעגן את הדרישות להפעלת העסק, והקל משמעותית על קבלת רישיון עסק בתחום זה. חוק רישוי עסקים, שחל על כל רשות מקומית בארץ, קובע שבכל עניין הרוכלות הרשות יכולה להגביל את הפעילות לאזורים מסויימים ולשעות, לפי ראות עיניה - אבל אין לאסור את זה באופן גורף.
אז נכון שזה לא גרם לעיריית תל אביב לפתוח את השערים ולאשר העמדת משאיות אוכל בכל מקום, אבל המצב כרגע הוא שהממשלה עשתה "יישור קו" בכל הנוגע לרוכלות, וישנן ערים שכבר רואים בהן את השינוי בשטח, כדוגמת אשדוד.
חשוב לזכור כי משאיות האוכל הן לא באמת תחרות למסעדות כי האוכל שם מהיר וזול, ויש דברים מאוד ספציפים שאפשר לעשות בהן. המשאיות יכולות להגיע לאיזורים נידחים שאין בהם מסעדות והן גם יכולות בקלות להתחבר לחשמל ולמים.
פוד טראק
חשוב לזכור כי בסופו של דבר יש גם מטרה כלכלית-חברתית לדבר הזה - המחירים במשאית אוכל זולים יותר ללקוח וההקמה והתפעול של משאית אוכל זולה יותר לבעל העסק, שפטור מתשלום שכירות, ארנונה, אגרות שילוט ועוד.
מאז חודש אפריל האחרון יש עלייה של מאות אחוזים במספר הפניות שמגיעות מלקוחות שמבקשים להוציא רישיון לפוד טראק, וזה קורה בכל העולם ולא רק בישראל.

עם גלגלים או בלי

קיימים שני סוגים עיקריים של פוד-טראק: הסוג הראשון הוא הפוד-טראק הנייד - משאית, אוטובוס או רכב מסחרי, הנוסעים ממקום למקום ומוכרים מזון במקומות שאושרו מראש על-ידי מחלקת רישוי העסקים המקומית.
הסוג השני הוא פוד-טראק קבוע או נייח, שבנוי על תשתית כמו עגלה נגררת המתחברת לכלי רכב, ופועל כמו מזנון קטן. פוד-טראק מסוג זה נמצא במקום קבוע בכל תקופת פעילותו, או בתקופות מסוימות שנקבעו מראש.
3 צפייה בגלריה
משאית אוכל
משאית אוכל
נגרר או נוסע?
(צילום: יח"צ)
חשוב לדעת כי רישיון העסק שניתן לרוכלות מזון תקף אך ורק בתחומי הרשות המקומית בו הוא ניתן ונחתם, וכי יש להוציא רישיון עסק מתאים לכל רשות אחרת שבתחומה הוא פועל.
חשוב לזכור כי הפעולות המותרות לטיפול במזון בפוד טראק מצומצמת וכוללות בעיקר חימום של מזון מוכן לאכילה וארוז (שניצלונים, נקניקיות, בורקסים אפויים, פיצות אפויות, טוסט, חביתה מביצים מפוסטרות, קלחי תירס או פופקורן); אפייה וטיגון של מון צמחי (צ'יפס, בורקס, פיצות קפואות); וערבוב ומריחה של מוצרים מוכנים לאכילה כמו - חומוס, טחינה, דברי חלב ונקניקים.

הוראות כלליות שחשוב להכיר

  • פעולות הטיפול במזון בעסק כוללות חימום מזון, הרכבת כריכים, הכנת מיצים, טיגון ביצה או הכנת סלט ירקות או פירות - כל אלה ייעשו במנות אישיות, לעיני הלקוח ולצריכה מיידית, למעט מספר פעולות מצומצם שהותר לעשות לא לעיני הלקוח כמו חימום נקניקיות במתקן חימום רציף, הכנת צ'יפס קפוא מראש, הכנת קלחי תירס או פופקורן, אפיית מוצרי מאפה.
  • לא ניתן להחזיק או לטפל במוצרים גולמיים מן החי שאינם מוכנים לאכילה (גולמי או נא), למשל, בשר ועוף מחויבים להגיע במצב קפוא או חם ומוכן לאכילה מספק יצרן מאושר. בהתאם, לא ניתן לעבוד עם ביצים טריות, אלא עם נוזל ביצים מפוסטרות בלבד.
  • בפוד טראק אסור לבצע פעולות בישול של מזון שאינו מוכן לאכילה, מה שאומר שאתם לא יכולים להכין שם תבשילי קטניות, אטריות או ירקות. ירקות ופירות אתם צריכים לקבל שטופים ומוכנים לעבודה, ורק מספק יצרני מורשה, ולא במצב גולמי.
  • אי אפשר להכין את המנות מראש, אלא חייבים להרכיב את המנות לעיני הלקוח ולצריכה מיידית. כן אפשר להכין שתיה חמה ומיצים מפירות שטופים, שאותם סיפק ספק יצרני מורשה.
  • אפשר לשמור אריזות מזון מוכנות לאכילה שנפתחו לצורך מכירתן בתפזורת, עד לסיום תכולת האריזה.
  • הגשת מזון בתפזורת תיעשה תוך שימוש בכפפות חד פעמיות, אשר יוחלפו אחת לשעה לפחות, או לאחר כל ביצוע פעולה שאינה קשורה להגשת המזון, כמו פעולות ניקיון או טיפול בסחורה.

התקנה ושימוש בתשתיות סביבתיות והנדסיות במשאית מזון

מים: המים המסופקים למשאית חייבים להיות באיכות של מי שתייה. יש להתקין חיבור פיזי מאושר להזנת מים או מכלי מים, המרוקנים בסוף כל יום עבודה וממולאים מחדש ביום העבודה הבא. במשאית שבה מתבצע טיפול במזון, יש להתקין שני כיורים לפחות – אחד לרחיצת ידיים והשני כיור תפעולי, כולל מים קרים וחמים, באמצעות אטמור לחימום מים. אפשר להשתמש בשני כיורים צמודים עם מחיצת הפרדה.
3 צפייה בגלריה
 פוד טראק במתחם משאיות האוכל החדש בירושלים
 פוד טראק במתחם משאיות האוכל החדש בירושלים
פוד טראק במתחם משאיות האוכל החדש בירושלים
(צילום: חורחה נובומינסקי)
חשמל: במקרה של הפסקה באספקת החשמל למשאית המזון, יש להפסיק את הפעילות בעסק עד לחידוש אספקת החשמל.
ניקוז: יש להתקין פתרון לניקוז שפכי העסק, על-ידי חיבור קבוע לביוב או על-ידי אגירת שפכים במיכל ייעודי, הכולל אישור לריקון המיכל במקום המיועד לכך.
בטיחות אש: יש להתקין מטפה אבקה 6 ק"ג בעל אישור תקינות.
גז: על מערכת הגז המותקנת בעסק לענות לדרישות ת"י 158 ועל העסק להחזיק באישור מבעל מקצוע (עם רישיון לעבודות גפ"מ).
סביבת העסק: צריכה להיות בטוחה ונקייה ממפגעים. גודלה והציוד שתכיל יתאימו להיקף ולסוג הפעילות בעסק. על הסביבה לכלול אזור המתנה המיועד ללקוחות, מוצל מהשמש ומוגן מפני הגשם. בעל העסק צריך לוודא כי לא עשנים בתוך המשאית.
המפרט החדש, שעושה סדר בכל הקשור להוצאת רישיון עסק לרוכלות מזון, הוא אולי בשורה נהדרת לאלה שרוצים לפתוח משאית אוכל, אך התהליך עדיין חדש לרשויות וכרוך בטרחה, בהשגת כל האישורים הנדרשים ובעבודה לפי תכנון מוקפד ומקצועי.
הכותבת היא עורכת דין ומנכ"ל חברת ברקת, העוסקת בהוצאת רשיונות עסק