אם יש משהו שישראלים אוהבים לעשות בחגים זה לנפנף: במרפסת, בגינה או בפארק, הכל הולך. אבל לפני שניגשים למלאכה יש כמה דברים שצריך להבין. אם יש טיפ אחד שאנחנו יכולים לתת לכם זה לעמוד כמה שיותר ליד הגריל מן הראשי באירוע, ולנסות להבין מה הוא עושה.
9 צפייה בגלריה
בשר - אילוסטרציה
בשר - אילוסטרציה
מדיום- רייר
(צילום: shutterstock)
רק ככה בסוף לומדים. הממנגלים שאתם היום - אלה לא הממנגלים שתהיו בשנה הבאה. יש כל כך הרבה מה ללמוד, שייקח לכם לפחות עשור של פרקטיקה עד שתגיעו לתוצאה האופטימלית. בנימה אופטימית זו כדאי לגשת למלאכה.
9 צפייה בגלריה
איציק הגדול
איציק הגדול
פחם או גז?
(צילום: ירון ברנר)
אז מנגל גז או מנגל פחם? יש את המדקדקים שיגידו לכם שמנגל גז זה פשוט לא, ואין כמו טעם של מנגל פחם אמיתי. אז מי שאומר לכם את זה - צודק. אף מנגל גז בעולם לא יכול לצלות בשר שטעמו משתווה לבשר שנצלה על מנגל פחם. אבל יחד עם זאת אין להתעלם מהיתרון המרכזי בין השניים - נוחות התפעול.
בעוד שמנגל פחם קשה לתפעל, מנגל גז ייתן לכם לעתים תוצאות קרובות לתוצאות במנגל פחם ואפילו טובות. מנגל גז ילכלך הרבה פחות, יפריח בצורה משמעותית פחות עשן ממנגל פחם, וללמוד את התורה שלו זה יחסית פשוט, כמעט כמו להכין שניצל במטבח. מנגל פחם לעומת זאת מתנייד בקלות, והרי לא תנסו לסחוב מנגל גז לפארק.
גם בגזרת המחיר מנגל פחם מנצח - הוא זול הרבה יותר מאשר המכשירים החדשים שעובדים על גז, והפחם זול גם הוא - בטח יחסית לגז.
9 צפייה בגלריה
איציק הגדול
איציק הגדול
איך אתם מתבלים את הסטייק שלכם?
(צילום: ירון ברנר)
אז מה עדיף - מנגל פחם או מנגל גז? תבינו מה החסרונות ומה היתרונות של כל אחד ותחליטו בעצמכם. כמובן שיש שיטות צלייה נוספות, כמו טאבון או פויקה, אבל מכשירי צלייה אלה נדירים יותר.

מה צריך?

  • מנגל רשת
  • מצית או ברנר
  • פחמים
  • בקבוק לחיץ של מים או שפריצר או חצי כוס מים (על מנת להרגיע את האש אם צורך)
  • "נפנף" (או מאוורר קטן)
  • קערית קטנה עם שמן רגיל וחצי בצל
  • מזלג גדול
  • מלקחיים
  • קערה, סיר או תבנית לבשר המוכן
9 צפייה בגלריה
טראק דה לוקס
טראק דה לוקס
(צילום: ירון ברנר)

מה כדאי לצלות על המנגל?

ירקות, טופו, בשר, דגים או פירות - כמעט ואין דבר שאי אפשר לצלות על המנגל. הכי חשוב זה להדליק את הפחמים שעה וחצי לפחות לפני זמן הארוחה, ולא להתמלא בסלטים.
אנטרקוט
האנטרקוט הוא נתח שומני, ובשביל לקבל תוצאה טובה על המנגל מומלץ לקנות את הבשר לפחות יומיים לפני הכנתו ולהניחו במקרר במשך 24 שעות על מגש עם מסננת כדי שיגיר את כל הנוזלים. כשעתיים לפני הצלייה הוציאו את הבשר מהמקרר והניחו אותו בפינה מוצלת על השיש. לא מניחים מיד על המנגל בשר שזה עתה יצא מהמקרר.
9 צפייה בגלריה
נתח 1 אנטרקוט
נתח 1 אנטרקוט
אנטרקוט
(צילום: Shutterstock)
תיבול מומלץ: לנתח אנטרקוט התיבול המומלץ ביותר הוא מלח גס ופלפל גרוס, אבל אפשר גם למרוח את הסטייק בחמאה, למשל חמאה שהומסה עם שום, טימין ורוזמרין, שיעצימו את טעמו של הבשר. אפשר גם להשרות את הנתח ביין אדום כשעה לפני הצלייה, ובעת הצלייה לתבל במלח ובפלפל.
וכמה זמן לצלות על המנגל? זמן הצלייה תלוי בעוצמת הלהבה ובגודל הנתח. מרגע הנחת הסטייק על הרשת צולים אותו כדקה וחצי ואז הופכים לדקה וחצי נוספת. ברגע שחלקו העליון רטוב מנוזלים, הנתח במידת עשייה מדיום. ברגע שהנוזל שלמעלה מצטבר, כבר הגעתם למדיום-וול. אם תרצו מידת עשייה וול דאן, הפכו שוב את הבשר וצלו אותו כדקה וחצי נוספת (לא מומלץ).
צלעות כבש
הצלעות הן נתח שומני, ומרכז הצלע הוא בעצם נתח הבשר. הצלעות אחרי הצלייה צריכות להיות בצבע ורוד-רוזה, והשומן צריך להיות שרוף היטב. אם הבשר מוכן לפני שהשומן נשרף, חלצו את הבשר מהצלע והחזירו את הצלע למנגל.
9 צפייה בגלריה
כמו סוכריות על מקל: צלעות כבש
כמו סוכריות על מקל: צלעות כבש
כמו סוכריות על מקל: צלעות כבש
(צילום: טל שחר)
בשלב הצלייה ייתכן ויעלו להבות מהמנגל בעקבות השומן שמטפטף, לכן כדאי תמיד להחזיק בהישג יד שפריצר עם מים. זמן הצלייה כאן הוא בערך ארבע דקות מכל צד, תלוי בעובי הצלע.
תיבול מומלץ: בדומה לשאר נתחי הבשר האדום, מלח גס ופלפל גרוס יספיקו. אפשר גם להשרות את הצלעות במרינדה של יוגורט, שום ועשבי תיבול לפני הנחתן על המנגל.
סינטה
נתח הרבה פחות שומני משאר הנתחים, אבל טעים מאוד כשהוא מגיע בדרגת עשייה מדיום. מי שרוצה וול-דאן שייחפש נתח אחר.
9 צפייה בגלריה
סינטה
סינטה
סינטה
(צילום: Shutterstock)
זמן הצלייה שוב תלוי בעובי ובמידת העשייה הרצויה, אבל בגדול ארבע דקות מכל צד לסטייק בעובי של 1/2-1 ס"מ, יספיקו. אם לא - תנו עוד דקה מכל צד. התיבול הכי טוב לנתח הזה הוא מלח ים אטלנטי ופלפל שחור גרוס. במקרה של הסינטה, כל המוסיף גורע.
קבב
קבב אפשר לקנות מוכן או להכין בקלות לבד בבית. בכל מקרה זיכרו שהפרופורציה המושלמת לקבב היא 70% בשר ו-30% שומן, והתיבול המומלץ הוא מלח, פלפל וכמון. יש כאלה שמוסיפים גם בצל קצוץ ופטרוזיליה, וברוב המקרים זה מקפיץ את הטעם.
9 צפייה בגלריה
חוות שקמים
חוות שקמים
קבב
(צילום: תיקי גולן)
קבב אהוב על ילדים ועל מבוגרים כאחד, ועכשיו גם על טבעונים: לא מעט חברות לתחליפי בשר מציעות קבב מהטבע, אז אם אתם מזמינים טבעונים למנגל שלכם תדאגו גם לרשת צלייה חדשה, כזו שלא הונח עליה מעולם בשר.
כנפיים
בכנפיים אולי אין הרבה בשר, אבל יש בהן הרבה טעם. את הכנפיים מומלץ להשרות קודם הצלייה בקערה עם מרינדה כלשהי. עצלנים יכולים להשתמש גם ברוטב צ'ילי מתוק שקונים בסופר, והוא יעשה את העבודה. זה יהיה גם התיבול, כלומר - אין צורך להוסיף מלח ופלפל.
הכי חשוב כאן זה לשים לב שהעור לא נשרף ונחרך בעוד פנים הכנף נשאר לא עשוי. כדאי להנמיך את החום (בגריל פחם זה אומר להזיז את הפחמים או את הבשר בהתאם לטמפרטורה באזורים השונים במנגל), ולקחת את הזמן עם הכנפיים. סבלנות היא כאן מילת המפתח. זמן הצלייה של הכנפיים ארוך במיוחד: כ-7 דקות מכל צד על להבה בינונית-גבוהה.
אינפו מרינדה

מתכונים למרינדות: לבשר, לדגים וגם לטופו

לפרגית: מרינדה חרדל ודבש

המצרכים: 2 כפות חרדל דיז'ון 5 כפות דבש 4 כפות רוטב צ'ילי מתוק 4-3 שיני שום, כתושות קמצוץ מלח 2 כפות שמן לטיגון

לכנפיים: מרינדה ברביקיו

המצרכים:
8-10 כפות קטשופ גדושות 4 שיני שום כתושות 2 כפות סילאן 2-3 כפות רוטב סויה 1 כף חומץ בלסמי 1/2 כוס רוטב צ'ילי מתוק 1/2 כוס שמן זית 1/4 כוס מים

לדג: מרינדה יוגורט

המצרכים:
1/2 חבילת יוגורט כבשים 3 עגבניות בשלות 2 פלפל חריף (אדום וירוק) 1 כף בצל, קצוץ דק 1 כף שום, כתוש 1 כף פפריקה חריפה

לחזה אווז: מרינדה תפוז ואננס

1/2 כוס מיץ אננס 1/4 כוס תפוז 4 שיני שום, כתושות 1/2 כפית זרעי שומר 2 שומר בר 1 פלפל אדום חריף 1 כפית פפריקה חריפה 2 כפיות כוסברה, קצוצה 2 כפות שמן זית

לטופו: מרינדה חרדל וסויה

המצרכים (ל-6-5 מנות):
1/3 כוס רוטב סויה 1/4 כוס מים 1 כפית חרדל מוכן 2 שיני שום גדולות, כתושות מיץ מלימון או תפוז אחד 1/4 כוס סוכר חום, סירופ מייפל או אגבה מלח ופלפל שחור לפי הטעם 1/4 כפית צ'ילי יבש

מתכון לפיתה

נכון שפיתות בדרך כלל קונים, אבל כאן תקבלו אלטרנטיבה נהדרת לפיתות המוכרות - פיתות תוצרת בית
המצרכים:
3 כוסות קמח לבן 1 כף שמרים יבשים 1 כף סוכר 1 כוס מים פושרים 1 כפית מלח
9 צפייה בגלריה
תמונת פיתות
תמונת פיתות
(צילום: Shutterstock)
אופן ההכנה:
  1. מערבבים בקערה או במיקסר עם וו גיטרה את כל המרכיבים עד לקבלת בצק אחיד.
  2. משמנים את הקערה במעט שמן זית, מניחים את הבצק בתוכה, ומתפיחים כשעה.
  3. מחלקים את הבצק לשמונה כדורים שווים בגודלם.
  4. מרדדים כל כדור לצורה של פיתה בעובי של 5 מ"מ, ושומרים שיישאר עגול.
  5. מניחים בתבנית תנור מרופדות בנייר אפייה, ומתפיחים שוב כחצי שעה.
  6. מחממים תנור ל-220 מעלות ומכניסים את התבנית למרכז התנור. אופים כעשר דקות או עד שהפיתות שזופות.