לרגע הזה חיכה שנים ארוכות המסעדן הירושלמי איתמר טריווקס: הדו"חות שניתנו לו בגלל גרימת רעש, בוטלו.
טריווקס (33), הבעלים של שני ברים בשוק מחנה יהודה, חזר השבוע הביתה אחרי ארבעה חודשים במילואים, וקיבל את הבשורה כי המאבק המשפטי מול העירייה, שנמשך שלוש שנים, הגיע לסיומו. עשרות הדו"חות ניתנו לו בניגוד לחוק מניעת רעש, והם מבוטלים.
ההחלטה התקבלה על ידי השופטת יעל ענתבי-שרון, שקבעה בבית המשפט לעניינים מקומיים בירושלים, כי אזור השוק המקורה במחנה יהודה אינו נחשב כאזור מגורים, וכי אין הצדקה לאכוף רעש במקום, כאילו מדובר באזור מגורים. "יש להודות כי התנהלות העירייה בעניין זה אכן מעוררת אי נוחות", ציינה השופטת בהחלטתה. אדיר שורץ, יו"ר תנועת התעוררות, שליוותה את מאבק בעלי העסקים אמר: "הישג ענק שיחזיר את הצבע לחיי הלילה בירושלים".
2 צפייה בגלריה
איתמר טריווקס
איתמר טריווקס
איתמר טריווקס. "לא ויתרתי"
(צילום: עמית שאבי)
מחנה יהודה בירושלים, שהיה שוק של סוחרים ובעלי בסטות, עבר במהלך השנים האחרונות שינוי - בדומה לשווקים אחרים בארץ, ובהם שוק הכרמל בתל אביב ושוק תלפיות בחיפה - והפך למקום בילוי שוקק חיים בירושלים. רובו של השוק המקורה (החלק הסגור של השוק) הופך בלילה לשדרה של פאבים וברים, המארחים מבלים רבים. בגלל קרבתו של השוק לשכונות חרדיות, הנושא הצית מוקד מריבה נוסף בין דתיים לחילונים בעיר.
העובדה שהשוק הפך למקום בילוי אף עלתה לדיון בבחירות המקומיות האחרונות לפני חמש שנים, כשהודיע סגן השר דאז, יעקב ליצמן, כי ידרוש מהמועמדים לראשות העיר התחייבות לסגירת מתחם חיי הלילה בשוק. ליצמן אמר אז כי מדובר ב"מוקד הוללות וחינגאות" שהפך ל"מטרד סביבתי וחינוכי" עבור תושבי האזור.
שניים ממוקדי ה"הוללות", כפי שכינה אותם ליצמן, הם הפאבים של טריווקס: "הפנינה" ו"הסוויטה". טריווקס נולד בכפר עזה ומתגורר כיום בירושלים. כבר חמש שנים שהוא מנהל את הפאבים שבבעלותו. השבוע הוא סיים שירות מילואים ארוך, אליו נקרא בצו 8, עם פרוץ המלחמה, בתפקיד מפקד טען בחטיבה 7 של השריון. הוא מספר שההחלטה של בית המשפט השבוע הורידה לו אבן מהלב. "כמעט כל לילה שוטרים היו נכנסו לי לבר", נזכר טריווקס, "החרימו לי ציוד. הייתי מבלה שלוש-ארבע פעמים בשבוע בבית משפט. גם נעצרתי בגלל זה, אבל לא ויתרתי והלכתי עד הסוף. חזרתי מהמילואים עייף ולא מפוקס, וההחלטה של בית המשפט שחררה לי כבלים מהידיים והורידה לי שק מהגב. הוקל לי. אני חושב שעכשיו זו התחלה חדשה לחיי הלילה בשוק מחנה יהודה".

39 כתבי אישום

כנגד העסקים של טריווקס לבדם הוגשו 39 כתבי אישום בגין גרימת רעש בניגוד לחוק מניעת רעש. לאורך כל הדרך טען טריווקס, דרך עורך דינו, ד"ר מתן גוטמן, כי העירייה מצהירה מצד אחד על עידוד ופיתוח חיי הלילה בשוק מחנה יהודה, ומצד שני אוכפת שם את דיני הרעש של שכונת מגורים.
השופטת ענתבי-שרון אמרה בנושא זה כי מצד אחד העירייה נתנה רישיונות להפעלת ברים בשוק המקורה, ואף אישרה הצבת כיסאות ושולחנות במקום עד השעה 2:30 בלילה, אבל מהצד השני היא אוכפת במקומות אלה עבירה על איסור הקמת רעש. "בכך אוחזת העירייה את החבל בשני קצותיו, שכן מתייחסת לאותו האזור פעם כאזור מסחרי, לעניין תשלום ארנונה ולעניין אגרת רישיון עסק, ופעם כאזור מגורים - לעניין אכיפת דו"חות בגין גרימת רעש. העירייה עצמה אינה נוהגת במקום כאילו היה אזור מגורים", ציינה השופטת.
2 צפייה בגלריה
שוק מחנה יהודה בלילה
שוק מחנה יהודה בלילה
שוק מחנה יהודה בלילה
(צילום: אלכס קולמויסקי)
בפסיקתה קבעה ענתבי-שרון כי השוק המקורה "אינו מהווה אזור מגורים כהגדרתו בחוק העזר למניעת רעש". כעת המשמעות של הפסיקה היא שבעלי עסקים בשוק מחנה יהודה, שקיבלו דו"ח בשבע השנים האחרונות בגין רעש לאחר השעה 23:00, יוכלו לתבוע מהעירייה החזר רטרואקטיבי על הקנס, וגם לתבוע פיצויים בגין נזקים שפקחי העירייה גרמו לעסק, כמו החרמת ציוד ואיסור ישיבה באזור המדרחוב בשוק. עם זאת, השופטת ציינה כי העירייה עדיין תוכל לאכוף גרימת רעש בלתי סביר המחייב מדידת עוצמת הרעש.
תנועת התעוררות בירושלים, המלווה את מאבקם של בעלי העסקים בשוק מזה שנים, הגישה מספר הצעות במועצת העיר להסדרת נושא הדו"חות. אדיר שוורץ, יו"ר התעוררות אמר כי "מדובר בהישג שנותן תקווה לחיי הלילה בירושלים. הצעירים והמבלים יוכלו לשבת על כוס בירה בשוק, ליהנות ממוזיקה ולא לחשוש מהרגע שבו יגיעו שוטרים ויכבו להם את הבילוי בשעה מוקדמת ולא סבירה. אני שמח שהצלחנו לתקן את העוול הזה ולהחזיר קצת צבע ללחיים של בעלי העסקים בשוק מחנה יהודה, שאוהבים את העיר הזאת ורוצים להתפרנס בה בכבוד".
ד"ר עו"ד מתן גוטמן, שייצג את טריווקס, מסר כי "במשך שנים ניסינו להסביר לגורמי האכיפה בעירייה שאין כל היגיון וכל בסיס חוקי לאכיפת חוקי הרעש של אזור מגורים על השוק. אם אכן מדובר באזור מגורים אז אסור למשל לפרוק בו סחורה לאחר השעה 22:00, וזה יהיה כמובן סופו של השוק. אני שמח שבית המשפט לאחר הליך ארוך בו נשמעו הראיות, קיבל את עמדתי ופסל את מדיניות האכיפה הפוגענית והבלתי חוקית של העירייה, מדיניות שפגעה בעשרות עסקים".
מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "הנהלת עיריית ירושלים מעריכה ומוקירה את עבודתם המסורה של עובדי מערך האכיפה של עיריית ירושלים. חשוב לתת את הלב לכך שבית המשפט דחה את הטענה להגנה מן הצדק, בגין אכיפה בררנית וכן דחה את הטענה לאכיפה בסתירה למדיניות העירייה לעידוד ופיתוח חיי הלילה של שוק מחנה יהודה. החלטת בית המשפט מתייחסת ל-39 דו"חות בלבד, שהם ורק הם בוטלו. על פי עמדת העירייה ועמדת המינהל הקהילתי, מדובר באזור משולב הכולל עסקים ומגורים ואינו אזור עסקים ובילויים בלבד. כמובן שעיריית ירושלים מכבדת את החלטת בית המשפט ותפעל על פי הוראות פסק הדין, כפי שהיא נוהגת, מעשה של שגרה, בפסקי הדין השונים, מאז ומעולם".