במשך כחצי יובל עלו אליו לרגל גדולי המדינאים מהארץ ומהעולם ומאות אלפי תיירים ומטיילים. הם השקיפו ממנו, ממרפסת התצפית של בית הקפה קופי ענן במרומי הר בנטל, על משולש הגבולות של סוריה, לבנון וישראל. עם כוס קפה איכותי הם נהנו מאסקפיזם, למראה הנוף המרהיב של שלוש המדינות, במקום שנקרא על שמו של מזכ"ל האו"ם בזמנו, קופי אנאן.
כחצי שנה אחרי פרוץ מלחמת חרבות הברזל, ולמרות שרמת הגולן מוגדרת כ"שטח ירוק", בית הקפה קופי ענן, שנעל את שעריו בבוקר שבעה באוקטובר, לא ישוב לפעול. "לא יכולנו להמשיך ולהפעיל את המקום שהרשויות נלחמו בו ולא הסכימו להסדיר. המכה הכלכלית עם פרוץ המלחמה העמידה אותנו בפני מצב של חוסר ברירה" סיפר בעצב שפי מור, מנכ"ל התיירות בקיבוץ מרום גולן, שהפעילו מאז שנת 1999 את בית הקפה הייחודי, הנחשב לגבוה ביותר במדינה (1,160 מטרים מעל פני הים).
1 צפייה בגלריה
yk13856386
yk13856386
קופי ענן
(צילום: אביהו שפירא)
במלחמות ששת הימים ויום הכיפורים שימש שטח בית הקפה כמוצב צבאי, וחברי הקיבוץ ביקשו להמיר את רעמי התותחים בשריקות קיטור של מכונת קפה. מהמקום נהנו מדינאים בינלאומיים כמו ג'ורג' בוש הבן ומדליין אולברייט, בכירי או"ם וגם סתם אזרחים סקרנים שהעפילו אל פסגת הר בנטל. "השקענו במקום כסף רב בהתאמת כביש גישה לכאן, שירותי סדר וניקיון, תצפית והסברה והכול ירד לטמיון כי אף אחד לא היה מסוגל להסדיר חלקה של 15 דונם", מסביר מור בתסכול. "הבנו כי מבקרים לא יגיעו לכאן במצב הזה וסגרנו תפעולית את בית הקפה. כשהאירוע התמשך הבנתי שזו קריאת השכמה לסגור את המקום כי לא כדאי יותר להשקיע בו".
בית הקפה הפופולרי הוא רק עסק אחד מיני רבים שננעלו בשבעה באוקטובר ונגזר עליהם כיליון. "לדעתי כחמישים אחוזים מעסקי האטרקציות בצפון כבר לא יחזרו בכלל", מעריך בכאב מור.