לכל מדינה יש את הצרות שלה, אבל נראה שכל העולם יכול להיות מודאג מהבעיה הקנדית הזו: מחסור מדאיג מאוד בשמורת סירופ המייפל היחידה בתבל.
השמורה הממוקמת בקוויבק נמצאת בשפל של 16 שנים, מה שמעלה שאלות לגבי גורלו של המצרך המתוק האהוב במציאות של שינויי אקלים. השמורה מיועדת להכיל כ־60 מיליון קילוגרם של סירופ מייפל בכל שנה נתונה, אבל ב־2023 ההיצע צנח ל־3.1 מיליון.
1 צפייה בגלריה
yk13857635
yk13857635
טמפרטורות חמות הביאו לירידה בייצור המייפל
(צילום: אי־פי, Wayne Parry)
מומחים קושרים את המחסור גם לעלייה בביקוש וגם למזג אוויר חם יותר, מה ששיבש את הייצור, אבל הם סבורים שלפחות בינתיים זה לא ישפיע על הזמינות או המחיר של סירופ מייפל לצרכנים. "העתודה האסטרטגית מחזיקה בכמות הנמוכה ביותר של סירופ מייפל מאז 2008", אמר ל־BBC סיימון דורה־אואלה, סגן המנכ"ל של מפיקי סירופ המייפל בקוויבק, "אבל אנחנו לא צופים בעיות אספקה בעתיד הקרוב ומאמינים שנוכל לחדש את הרזרבות“.
תעשיית סירופ המייפל בקנדה מהווה 75% מכלל הייצור של סירופ מייפל בעולם. כ־90 אחוז מאספקת הסירופ מיוצר בשמורה בקוויבק, שם הוקמה העתודה האסטרטגית היחידה בעולם לפני 24 שנים. ייצור הסירופ, הנעשה בדרך כלל בין תחילת מארס לסוף אפריל, מסתמך במידה רבה על איזון עדין של טמפרטורות מתחת לאפס בלילה וטמפרטורות יומיות מעל האפס. הטמפרטורות הקרות מסייעות לעץ המייפל לספוג מים מהאדמה, בעוד שמזג האוויר החם יותר במהלך היום יוצר לחץ שדוחף מים לתחתית העץ, מה שמקל על הקציר. בשנים 2021 ו־2023, טמפרטורות אביביות חמות יותר שהורגשו ברחבי קנדה הביאו גם לירידה בייצור הסירופ. עכשיו יוצאת קנדה מאחד החורפים החמים ביותר בהיסטוריה שלה ולא ברור כיצד זה ישפיע על טעמו העתידי של הפנקייק.
פורסם לראשונה: 00:00, 27.03.24