יש דרכים שונות להכין טירימיסו, ואיכשהו ברובן אני מודה שהוא יוצא די דומה ואף פעם לא מאכזב. כאן אצלנו עם השנים פישטו את המתכון לטירמיסו האיטלקי הקלאסי, אני מניח שזה בגלל החלק המרתיע של חימום החלמונים בבן מארי.
כמו כמעט כל מאכל שיצא מהמטבח האיטלקי, גם הטירמיסו השתלט על החיך של כל העולם המערבי, והיום אפשר למצוא אותו כמעט בכל מסעדה או קונדיטוריה בצורת הגשה כזו או אחרת. הטירמיסו הוא קינוח שכבות המורכב מעוגיות בישקוטים טבולים באספרסו, גבינת מסקרפונה, סוכר, יין או ברנדי וקצף ביצים.
3 צפייה בגלריה
טירמסו - מורן גיל
טירמסו - מורן גיל
(צילום: מורן גיל)
כראוי לכל קינוח טוב, גם על הטירמיסו ישנם וויכוחים על מקורותיו ואופן המצאתו. אז הרשו לי רגע לעשות סדר במה שכן ידוע לנו עליו, ולאחר מכן תקחו את הצד שנראה לכם הכי מתאים, כי בסופו של דבר כולנו נשכח מהוויכוחים אחרי הביס הראשון.
המשמעות של ״טירמיסו״ באיטלקית זה "הרם אותי למעלה". יש טוענים שהקינוח נקרא כך מכיוון שצריך להרים אותו עם הכף מתחתית הקערה כדי ליהנות משילוב השכבות שלו באופן מקסימלי. אחרים טוענים שמשמעות השם נובעת בכלל מהרעיון שהערבוב של קפאין, סוכר ואלכוהול אמור "להרים" את מצב הרוח לאחר הביס הראשון. אבל יש אזכורים שמספרים גם שהטירמיסו הוא קינוח שבעבר היה נהוג להגיש אותו בבורדלים בצפון-מזרח איטליה, ושאולי משמעות השם קשורה לכך. מה אתם חושבים?
3 צפייה בגלריה
(צילום: מורן גיל)
אבל כך או כך, הטירמיסו הוא קינוח גבינה פופולרי מאוד, מלא באחד מהטעמים האהובים על הישראלים - קפה, ובעזרת הכלי הנכון הוא גם יכול להפוך לקינוח משפחתי מרשים או לקינוח אישי יפה לא פחות. אז לכבוד שבועות שמתקרב, אני שמח לחלוק אתכם מתכון פשוט מאוד לטירמיסו, שירים לכולם את החג.
המצרכים (לכלי זכוכית בנפח 1.5 ליטר): 500 גר' מסקרפונה בטמפרטורת החדר 300 מ״ל שמנת מתוקה 1 כפית מחית וניל 6 חלמונים 150 גר' סוכר לבן מיץ מחצי לימון 300 מ״ל אספרסו 50 מ״ל בייליס 1 חבילת בישקוטים 50 גר' קקאו
3 צפייה בגלריה
טירמסו - מורן גיל
טירמסו - מורן גיל
(צילום: מורן גיל)
אופן ההכנה:
  1. בקערה שמתאימה לבן מארי (אמבטיית מים) מקציפים בעזרת מיקסר ידני את החלמונים והסוכר לתערובת תפוחה ובהירה.
  2. את התערובת מעבירים לבן מארי ומערבבים היטב עד אשר הסוכר נמס והחלמונים מגיעים לטמפרטורה של כ-60 מעלות.
  3. מעבירים את התערובת למיקסר, מוסיפים מחית וניל ומקציפים עד שהיא מתקררת לטמפרטורת החדר (אפשר פשוט לגעת עם היד בדופן קערת המיקסר ולהרגיש מתי היא התקררה).
  4. מוסיפים את המסקרפונה וממשיכים לערבל במהירות בינונית. ברגע שהמסקרפונה התאחדה עם קציפת החלמונים, מגבירים את המהירות ומוסיפים בהדרגה שמנת מתוקה בזרם דק. מקציפים עד שהקרם מתייצב. שימו לב - יש להיזהר שלא להגיע להקצפת יתר.
  5. ברגע שהקרם מתחיל להתייצב מוסיפים מיץ מחצי לימון ומערבלים עוד קצת עד לאיחוד.
  6. בקערה נפרדת מערבבים את האספרסו עם הבייליס ומתחילים בשלב ההרכבה.
  7. מרכיבים את השכבות - לוקחים קערה שקופה ועמוקה ומתחילים בהרכבת שכבות הטירמיסו: שכבה ראשונה של הקרם, שכבה שנייה של הבישקוטים שטבולים באספרסו-בייליס, ושכבה שלישית של קקאו שמפזרים דרך מסננת דקה. חוזרים על השכבות לפי הסדר עד שמגיעים לקצה. סוגרים את הטירמיסו עם קקאו.
  8. מכניסים למקרר להתייצבות לכ-4 שעות, מחפשים את הכף הארוכה ביותר שמוצאים ומתחילים לחפור.
לעמוד האינסטגרם של מורן גיל