עוגת דבש, תפוחים ובירה שחורה

כבר שנים אני מכינה את העוגה הזאת לחגים. אין לה תחליף. היא רכה ועסיסית הודות לתפוחים שבה, והבירה נותנת לה טעם קרמלי עמוק וגוון מושלם.
המצרכים (לתבנית בקוטר 22 ס"מ או 2 תבניות אינגליש-קייק): לעוגה - 350 גר' קמח (½2 כוסות) 2 כפיות אבקת אפייה 1 כפית גדושה סודה לשתייה 200 גר' סוכר (1 כוס) קורט קינמון 4 ביצים גדולות 350 גר' דבש (1 כוס + 1 כף) 150 מ"ל שמן קנולה (⅔ כוס) 200 מ"ל בירה שחורה (¾ כוס) 2 תפוחי גרנד סמית גדולים קלופים ומגוררים, סחוטים היטב
לקישוט - 100 גר' שוקולד מריר תאנים או פירות טריים אחרים לבחירתכם
3 צפייה בגלריה
עוגות בחושות
עוגות בחושות
עוגות בחושות
(צילום: דרור קאליש)
אופן ההכנה: 1. שמים בקערה את כל החומרים היבשים, ומערבבים. 2. בקערה שניי, שמים את שאר החומרים, פרט לתפוחים, ומערבבים. 3. מאחדים את תכולת שתי הקערות, מוסיפים את התפוחים המגוררים ומערבבים. יוצקים את התערובת לתבנית, ואופים בתנור שחמם מראש ל-170 מעלות בין 45-40 דקות. 4. מקררים את העוגה. אם רוצים, בוזקים עליה אבקת סוכר לפני ההגשה.
גיוון:
  • אפשר להמיר את הבירה השחורה שבמתכון ב-¾ כוס קפה מוכן.
  • להגשה מיוחדת - ממיסים 100 גרם שוקולד מריר, ומורחים אותו על נייר אפייה. ממתינים שהשוקולד יתייבש, וחותכים ממנו עיגול או מלבן בגודל העוגה. מעבירים למקפיא ל-10 דקות. משחררים את השוקולד מנייר האפייה, ומדביקים אותו בזהירות על העוגה באמצעות מעט קרם או שוקולד מומס. סמוך להגשה מקשטים בפירות טריים.
*העוגה נשמרת עד שבוע, בלי הקישוט, בטמפרטורת החדר, כשהיא מכוסה היטב.

עוגת אגסים ושקדים

עוגה מפנקת של חורף. אני אוהבת אותה כל כך, שאני מכינה אותה גם בקיץ, ואם אין אגסים - אני מחליפה אותם בתפוחים.
המצרכים (ל-2 תבניות אינגליש-קייק קצרות או תבנית אינגליש-קייק ארוכה או תבנית אובלית): לאגסים - ‎3 אגסים קטנים בקליפתם ‎180 מ"ל מים (¾ כוס) ‎100 גר' סוכר (½ כוס) 1/2 כפית קינמון תכולה של מקל וניל או ½ כפית מחית וניל או תמצית וניל לעוגה - 100 מ"ל שמן (½ כוס פחות 2 כפות) 200 גר' סוכר (1 כוס) ‎200 גר' ביצים (4 ביצים) 140 גר' אבקת שקדים או שקדים טחונים (1/2 1 כוסות) 150 גר' קמח (1 כוס + 1 כף) 5 גר' אבקת אפייה (1 כפית) 1 כפית סודה לשתייה 200 מ"ל שמנת חמוצה (1 גביע) ‎60 מ"לחלב (¼ כוס) ‎לקישוט - 1 כוס שקדים פרוסים אבקת סוכר ‎אופן ההכנה:
3 צפייה בגלריה
עוגות בחושות
עוגות בחושות
עוגת אגסים ושקדים
(צילום: דרור קאליש)
  1. מבשלים את האגסים - שמים בסיר את המים, הסוכר והאגסים בשלמותם עם התבלינים, ומבשלים על להבה בינונית עד ריכוך קל בלבד (אין לבשל יתר על המידה!). מעבירים למסננת ומקררים היטב. חותכים את האגסים לשמיניות ומסירים את הליבה.
  2. מכינים את העוגה - מערבלים את השמן עם הסוכר בקערת מיקסר עם וו גיטרה במשך 4-3 דקות, עד לקבלת קרם תפוח. מוסיפים את הביצים בהדרגה ומערבלים עד שהן נטמעות בבלילה.
  3. מערבבים בקערה את הקמח עם אבקת השקדים, אבקת האפייה והסודה לשתייה. מנמיכים את מהירות ההקצפה, ומוסיפים בהדרגה את תערובת החומרים היבשים.
  4. בקערה נפרדת, מערבבים את החלב עם השמנת החמוצה ומוסיפים לקערת המיקסר. מערבלים רק עד שהתערובת אחידה. יש להימנע מערבוב יתר. אפייה - יוצקים את התערובת לתבנית, מניחים את האגסים על התערובת ומשקעים אותם מעט בבלילה. מפזרים מלמעלה את השקדים הפרוסים, ואופים בין 40-35 דקות בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות.

עוגת הדרים וריבה

זו אחת העוגות האהובות עלי. ניחוח ההדרים, רכות העוגה ומתיקות הריבה משתלבים ביחד למשהו קסום, ואם משדרגים את המראה כמו בתמונה - החגיגה מושלמת.
המצרכים (ל-2 תבניות אינגליש-קייק או ל-2 תבניות בצורת גליל באורך 27 ס"מ): לעוגה - 200 גר' ביצים (4 ביצים) 200 גר' סוכר (1 כוס) 1 כפית תמצית וניל קורט מלח 120 מ"ל שמן (½ כוס) 200 מ"ל קרם קוקוס (1/2 פחית) 80 מ"ל מיץ לימון סחוט טרי (⅓ כוס) ½ כפית גרידת לימון ½ כפית גרידת תפוז 280 גר' קמח (2 כוסות) 10 גר' אבקת אפייה (1 שקית) 75 גר' פיסטוקים או שקדים טחונים (¾ כוס) לקישוט - 5 כפות ריבת תפוזים או ריבת משמש ½ מכל שמנת צמחית או קרם קוקוס 150 גר' שוקולד לבן פרווה
3 צפייה בגלריה
עוגות בחושות
עוגות בחושות
עוגת הדרים וריבה
(צילום: דרור קאליש)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את העוגה - בקערה גדולה טורפים לתערובת אחידה את הביצים עם הסוכר, הווניל, המלח, השמן, קרם הקוקוס, מיץ הלימון וגרודות ההדרים. מוסיפים את הקמח, אבקת האפייה והפיסטוקים הטחונים, ומערבבים רק עד שהתערובת אחידה.
  2. אפייה - יוצקים את הבלילה לתבניות, ואופים בתנור שחומם מראש ל-170 מעלות בין 45-35 דקות או עד שהעוגות תפוחות, זהובות ויציבות למגע. מצננים לחלוטין.
  3. מקשטים את העוגה - מחממים את הריבה במיקרוגל, ומורחים בה את העוגה מסביב. מקציפים את השמנת הצמחית או את קרם הקוקוס, מעבירים לשקית זילוף וחותכים את הקצה שלה באלכסון. מזלפים את הקצפת על חלקה העליון של העוגה, ומקשטים בחיתוכי שוקולד לבן.
  4. מכינים את חיתוכי השוקולד - ממיסים את השוקולד במיקרוגל או בבן מארי, מורחים אותו על שקף או על נייר אפייה וממתינים לייבוש בטמפרטורת החדר.
  5. בעזרת סכין טובה וסרגל, חותכים מהשוקולד ריבועים בגודל 5X5 ס"מ. אם רוצים להעניק לריבועי השוקולד מראה תלת-ממדי, מגלגלים את השקף על גליל של ניילון נצמד או על מערוך מיד לאחר חיתוך השוקולד.
  6. סוגרים את קצה השקף בפיסת דבק סלוטייפ, מעבירים למקפיא ל-10 דקות ומשחררים בזהירות. אפשר להבריש את הריבועים במעט צבע מאכל. אם אופים את העוגה בתבנית גלילית, מומלץ לחתוך את השוקולד לדסקיות ולהדביק אותן בצידי העוגה.
המתכונים לקוחים מתוך הספר "אפרת ליבפרוינד מגישה עוגות בחושות" מאת אפרת ליבפרוינד. סטיילניג: לינוי לנדאו. צילום: דרור קאליש. הוצאת "דני ספרים", 144 עמודים
פורסם לראשונה: 10:59, 04.04.19