ריזוטו אפונת גינה

רפי כהן
המצרכים (ל-6 מנות): 1 כוס ריזוטו 1 כוס אפונה טרייה נקייה 2 בצלי שאלוט, קצוצים דק 1/2 כפית עלי תימין טרי 2 חופני תרד, קצוצים גס 1/2 2 כוסות מרק עוף צח או מים או ציר ירקות 50 גר חמאה 2 כפות שמן זית 100 גר' גבינת פרמזן, מגורדת דק מאוד מלח
6 צפייה בגלריה
ריזוטו אפונת גינה - רפי כהן
ריזוטו אפונת גינה - רפי כהן
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מחממים 1 כף שמן זית בסיר שטוח ועמוק (קלחת או קסרול) ומאדים כדקה את השאלוט הקצוץ.
  2. מוסיפים את האורז והתימין ומאדים כחצי דקה, מוסיפים 1 כוס מרק צח ומביאים לרתיחה עדינה תוך כדי ערבוב תמידי עד אשר הנוזלים כמעט נספגים לגמרי, ואז מוסיפים עוד כוס וממשיכים כ-10 דקות נוספות עד אשר האורז כמעט מוכן.
  3. מוסיפים 1/2 כוס נוספת ואת האפונה וממשיכים לבשל כדקה תוך כדי ערבוב, מוסיפים מלח, טועמים, מספיגים כמעט את כל הנוזלים ומסירים מהאש.
  4. מוסיפים את החמאה בהדרגה כשהיא קרה. כאשר החמאה "נבלעת" פנימה, מוסיפים את התרד הקצוץ ואת הפרמזן ומבליעים פנימה תוך כדי ערבוב בצורת "קיפול" מהדפנות למרכז. טועמים, מוסיפים מלח אם צריך ומוזגים לצלחות. בוזקים שמן זית, מגרדים עוד פרמזן אם מתחשק ומגישים.

סלט קוסקוס, גזר ואפונה

שאול בן אדרת
המצרכים (ל-6 מנות): 2 כוסות קוסקוס איסטנט מבושל - לפי הוראות יצרן 1 כוס אפונה טרייה, חלוטה או קפואה, מבושלת 2 דקות במים חמים 2 גזרים קלופים, חתוכים לקוביות קטנות 1 כוס של עשבי תיבול קצוצים (פטרוזיליה, כוסברה, נענע וסלרי) 3 כפות צימוקים שחורים 1 כף שמן שומשום 2 כפות סילאן מיץ מחצי לימון 2 כפות שמן זית מלח, פלפל 1 קובייה קטנה של גבינה בולגרית
6 צפייה בגלריה
זריקת מזון
זריקת מזון
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
מערבבים את כל המרכיבים מלבד הגבינה. בהגשה מפזרים מעל המנה גבינה בולגרית מפוררת.

אורז עם פול, אפונה וירוקים

מיכל וקסמן
המצרכים (ל-6 מנות): 3 כוסות אורז לבן מבושל אחד-אחד (אני משתמשת באורז יסמין) 2 כוסות גרגירי פול טרי 1 כוס גרגירי אפונה טרייה צרור קטן של כוסברה טרייה 1 פלפל ירוק חריף, חתוך גס חופן עלי שום ירוק (אם אין אז 2 שיני שום גם טוב) עלים מ-3 בצלים ירוקים קורט נדיב של מלח גס שמן זית בנדיבות קליפת לימון מגוררת ומיץ מלימון אחד טרי
6 צפייה בגלריה
אורז עם אפונה - מיכל וקסמן
אורז עם אפונה - מיכל וקסמן
(צילום: מיכל וקסמן)
אופן ההכנה:
  1. מרתיחים מים בסיר רחב. זורקים את גרגירי הפול למים הרותחים וחולטים אותם 3-2 דקות (תלוי בגודלם) עד שהם רכים אבל לא משחתיים. מוציאים מהמים בעזרת כף מחוררת ומקררים תחת זרם מים.
  2. זורקים את גרגירי האפונה למים הרותחים שבהם בושל הפול. נותנים להם חליטה קצרצרה (חצי דקה עד דקה, תלוי בגודל וברכות הראשונית) ומסננים. מקררים גם אותם תחת מים זורמים.
  3. מקלפים את גרגירי הפול החלוטים מקליפתם (זה הקילוף השני שלהם: הראשון היה השליפה מתוך התרמילים).
  4. במעבד מזון שמים כוסברה, עלי שום ובצל, פלפל חריף ומלח. טוחנים בפולסים למשחה גסה ולא חלקה. מעבירים את המשחה לקערית ומשקים בנדיבות בשמן זית משובח. המרקם יהיה כמו של פסטו גס וריחני במיוחד.
  5. מערבבים את האורז עם 3-4 כפות מהפסטו עד שגרגיריו עטופי צבע וטעם. כדאי לעשות את זה כשהאורז עוד חם, אז ספיגת הטעמים מקסימלית.
  6. מוסיפים לאורז את הקליפה המגוררת ומיץ לימון ומערבבים. מוסיפים פול ואפונה ומערבבים בעדינות רבה מבלי למעוך את גרגיריהם הרכים. מגישים כתוספת לטלה ומרגישים אביב מושלם בפה ובצלחת.

קציצות עוף עם אפונה

לירן גבאי
המצרכים (ל-6 מנות):
לקציצות - 1 בצל גדול, קצוץ דק 1 כף שמן זית 1 ביצה 1/4 כוס קמח 1/2 כוס פטרוזיליה, קצוצה 1/2 ק"ג עוף טחון 1/4 כף פלפל שחור טחון 1/4 כף מלח
לרוטב - 1 פלפל אדום (גמבה), חתוכה לרצועות 1/4 שקית אפונה (אפשר גם קפואה) 2 כפות שמן 1/4 כף פלפל שחור
6 צפייה בגלריה
פלאפל גבאי קציצות
פלאפל גבאי קציצות
(צילום: אפיק גבאי)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הקציצות - מטגנים את הבצל במעט שמן עד להזהבה, ויוצקים לתוך הקערה. מוסיפים פנימה את העוף הטחון, הביצה, הפטרוזיליה, הקמח, כף שמן זית, רבע כף פלפל שחור ורבע כף מלח. מעסים היטב את התערובת (רצוי עם הידיים), מעבירים לקירור, ומכינים בינתיים את הרוטב.
  2. מכינים את הרוטב - בסיר עם שמן מטגנים את הגמבה האדומה משני הצדדים עד להזהבה. מוסיפים את האפונה, מתבלים בפלפל שחור, מערבבים ומוסיפים 2 כוסות מים. מבשלים עד לרתיחה.
  3. מבשלים את הקציצות - בעזרת ידיים רטובות מעט יוצרים מתערובת הקציצות עיגולים שווים בגודל כדור פינג פונג, ומעבירים לסיר עם הרוטב הרותח.
  4. מנמיכים את הלהבה, מכסים את הסיר וממשיכים לבשל במשך כחצי שעה.

מרק אפונה ושומר

רפי כהן
המצרכים (ל-6 מנות): 1/2 כרשה ירוקה וצעירה פרוסה דק 3-2 שומרים צעירים או אחד בינוני שטוף ופרוס דק 2 שיני שום קצוצות 400 גר' אפונה טרייה נקייה 2 ענפי שומר או שמיר 1 ליטר מרק עוף צח או מים או ציר ירקות 1/2 כוס שמן זית עדין מלח פלפל שחור גרוס 1 פלפל סודני קטן 50 גר' גבינת פרמזן, מגוררת דק מאוד
6 צפייה בגלריה
מרק אפונה
מרק אפונה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מחממים שמן זית בסיר עמוק ומוסיפים את הכרשה, מאדים כמה דקות עד ל"שקפקפות" ומוסיפים את השום, הפלפל השחור וממשיכים לערבב, מוסיפים את שאר המרכיבים ומביאים לרתיחה.
  2. מנמיכים להבה, מכסים ומבשלים כ-20 דקות.
  3. מצננים מעט ומעבירים לבלנדר או דרך מטחנה ידנית וטוחנים טחינה גסה ובשום אופן לא חלקה מידי.
  4. מחזירים לסיר ומביאים לרתיחה, מוסיפים מלח ופלפל.
  5. מוזגים לצלחות, מוסיפים פרמזן ובוזקים שמן זית.
  6. מוסיפים ענפי שומר (או "ניצנים") או שמיר קצוץ גס וחי.

תבשיל קינואה ואפונה

רותי קינן
המצרכים (ל-6-4 מנות): 3 כפות שמן זית 1 בצל בינוני, קצוץ 1/2 1 כוסות קינואה לבנה (250 גר') 3 כוסות ציר ירקות או מים 1 כפית מלח קורט פלפל 250 גר' אפונה 2 כפות פטרוזיליה, קצוצה 1 כפית פפריקה מתוקה קורט פפריקה חריפה
אופן ההכנה:
  1. מחממים כף מהשמן בסיר בינוני ומטגנים בו את הבצל עד שנעשה שקוף.
  2. שוטפים את הקינואה במסננת, מנערים את שאריות המים ומוסיפים לסיר. מערבבים כדקה.
  3. מוסיפים את הציר או המים, המלח והפלפל. מביאים לרתיחה.
  4. מנמיכים את הלהבה ומבשלים (בסיר לא מכוסה) כ-10 דקות נוספות.
  5. מוסיפים את האפונה, מערבבים, מחזירים לרתיחה ומבשלים על להבה נמוכה, 5 דקות נוספות.
  6. מסירים מהאש, מתקנים את התיבול ומוסיפים את 2 כפות השמן שנותרו, הפפריקה המתוקה והחריפה והפטרוזיליה. מערבבים היטב ומגישים מיד.

תבשיל אפונה טבעוני

המצרכים (לשתי מנות): 2 כוסות אפונה קפואה, מופשרת 4 כפות שמן זית 2 שיני שום מעוכות 1/4 כפית מלח 1/4 כפית פלפל שחור טחון 1/4 כפית צ'ילי גרוס 20 עלי נענע, קצוצים גס
6 צפייה בגלריה
אפונה עם שום
אפונה עם שום
(צילום: מיכל רביבו)
אופן ההכנה:
  1. יוצקים למחבת את שמן הזית. מוסיפים את השום, המלח, הפלפל והצ'ילי. מחממים על להבה בינונית עד שהשום מזהיב.
  2. מגבירים את הלהבה, ומוסיפים את האפונה. מערבבים כ-2 דקות על להבה גבוהה, מוסיפים את הנענע ומגישים.

פסטה עם אפונה

יעל גרטי
המצרכים (ל-2 מנות): 20 גר' חמאה 250 גר' (משקל נטו, אחרי קילוף, משקל ברוטו 500 גרם) אפונת גינה טרייה, שטופה מלח פלפל שחור גרוס גס 60 גר' עגבניות מיובשות לחות, חתוכות לרצועות דקות 250 גר' פסטה בצורת קונכיות 1 כף שמן זית 60 גר' גבינת פרמזן, מגוררת
אופן ההכנה:
  1. מחממים חמאה במחבת על אש גבוהה ומוסיפים אפונה. מטגנים-מערבבים במשך חצי דקה, מנמיכים את האש ומבשלים במשך 20 דקות או עד להתרככות מספקת. מתבלים במלח ובפלפל ומניחים בצד.
  2. מבשלים פסטה לפי הוראות היצרן. מסננים ומחזירים לסיר (הריק), על אש נמוכה.
  3. מוסיפים במהירות אפונה, עגבניות מיובשות, כף שמן זית, פרמזן מגוררת ומערבבים.
  4. מתבלים במלח ובפלפל, טועמים, מתקנים תיבול במידת הצורך ומגישים חם.