עוגת גבינה עם אפרסמונים

עידו זרמי
המרכיבים (12 מנות): 200 גר' (2 כוסות) אגוזי מלך, קצוצים 1/3 כוס סוכר חום 3 כפות חמאה מומסת 2 כוסות מחית אפרסמונים (ניתן להכנה במעבד מזון) 3 גביעים (750 גר') גבינת שמנת 1 ו-1/4 כוסות סוכר 3/4 כוס שמנת חמוצה 1/4 כפית קינמון 1/2 כפית אבקת ג'ינג'ר 6 ביצים 1 ו-1/4 כוסות שמנת חמוצה 3 כפות סוכר 1 כפית תמצית וניל כלים: תבנית עגולה בקוטר 26 ס"מ
2 צפייה בגלריה
עוגת אפרסמון
עוגת אפרסמון
(צילום: דלית שחם)
אופן ההכנה:
  1. מחממים תנור ל-165 מעלות. מרפדים את התבנית בנייר אפייה.
  2. קוצצים דק את אגוזי המלך במעבד מזון, ומעבירים לקערה. מוסיפים את החמאה המומסת ואת הסוכר החום ומערבבים היטב. לוחצים את התערובת לתחתית התבנית, מעבירים לתנור ואופים כ-12 דקות. מוציאים ומניחים בצד, לצינון מוחלט.
  3. מעבדים במעבד מזון את מחית האפרסמונים עם גבינת השמנת,הסוכר, 3/4 כוס שמנת חמוצה, הקינמון והג'ינג'ר למחית חלקה ואחידה. מנקים את צידי המעבד מדי פעם ומוסיפים את השאריות למחית.
  4. מוסיפים את הביצים, אחת בכל פעם, עד קבלת תערובת אחידה.
  5. יוצקים את התערובת על תחתית האגוזים המצוננת, מעבירים לתנור ואופים כשעה עד שעה ורבע, או עד שהתערובת מתייצבת חלקית (המרכז עדיין יכול "להתנדנד").
  6. מקציפים בקערה 1 ו-1/4 כוסות שמנת חמוצה, עם 3 כפות סוכר וכפית תמצית וניל. מוציאים את העוגה מהתנור ומצפים אותה בתערובת. מחזירים את התבנית לתנור ואופים עשר דקות נוספות.
  7. מוציאים את התבנית מהתנור ומצננים.
  8. מצפים את העוגה בעדינות בנייר אלומיניום או בניילון נצמד (להיזהר שלא ייגע בעוגה), ומכניסים למקרר לארבע שעות לפחות, לפני ההגשה.

מאפין אפרסמונים

פיליס גלזר
המרכיבים: 100 גרם חמאה בטמפ' החדר 1/3 כוס דבש 2 ביצים 2 כפיות תמצית וניל טבעי 1/4 1 כוסות קמח חיטה מלא 3 כפיות אבקת אפייה 1/4 כפית מלח 1/2 כוס קוקוס 1/4 כוס מים רותחים 1 כוס אפרסמונים בשלים אך מוצקים, קצוצים (2-3 אפרסמונים)
אופן ההכנה:
  1. בקערת מערבל חשמלי, טורפים חמאה, ומוסיפים כוס דבש בהדרגה. טורפים פנימה את הביצים והוניל.
  2. בעזרת מסננת, מנפים את הקמח, אבקת האפייה והמלח יחד. בוחשים פנימה את הקוקוס. מוסיפים לתערובת החמאה לסירוגין, מים רותחים. בוחשים פנימה את האפרסמונים.
  3. יוצקים לתבנית מאפין משומנת או מקרופדת במנג'טים מיוחדים לאפייה. ממלאים עד 3/4 גובה.
  4. אופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות, 15-20 דקות, או עד שקיסם שמוחדר למרכז יוצא נקי. אוכלים את המאפינס חמימים עם חמאה ודבש.

טארט טאטן אפרסמונים

דניה ויינר ודיאנה לינדר
המצרכים (למחבת בקוטר 22 ס"מ):
לבצק: 1/2 1 כוסות קמח 2 כפות סוכר 3/4 כפית מלח 200 גר' חמאה קרה ללא מלח 1/4 כוס מי קרח
למילוי: 125 גר' חמאה 1/2 כוס סוכר 8 אפרסמונים, חתוכים לשמיניות
2 צפייה בגלריה
טארט אפרסמון
טארט אפרסמון
(צילום: דניה ויינר)
אופן ההכנה:
  1. הבצק: מכניסים קמח, סוכר ומלח למעבד מזון. מפעילים בקצרה - רק לערבוב קל. מוסיפים את החמאה ומפעילים שוב, בפולסים קצרים, עד לקבלת מרקם פירורי. מוסיפים את מי הקרח ומערבבים עד שהתערובת הופכת לבצק. יש להימנע מעיבוד יתר, שישפיע לרעה על פריכות הבצק. יוצרים מהבצק כדור, עוטפים בניילון נצמד ומכניסים למקרר למשך שעה לפחות.
  2. על נייר אפייה עם מעט קמח, מרדדים את הבצק לעיגול בעובי של 2 ס"מ (כן, זה יותר עבה ממה שאתם בדרך כלל מרדדים לטארט) ובגודל של כ-5 ס"מ גדול יותר מהמחבת שאיתה אתם רוצים לעבוד. מכניסים את הבצק למקרר עד שהמילוי מוכן. מחממים תנור ל-200 מעלות.
  3. המילוי: מניחים על אש בינונית את המחבת שתשמש אתכם לאפייה בתנור וממיסים בה את החמאה. כאשר החמאה מבעבעת קלות מפזרים את הסוכר באופן אחיד. מסירים מהאש.
  4. מסדרים את פרוסות האפרסמונים במחבת בצורת מניפה. לאחר תום השכבה הראשונה ממשיכים לשכבה נוספת, עד שייגמרו האפרסמונים.
  5. מחזירים לאש ומבשלים (ללא ערבוב) כ-15 דקות, עד שהסוכר והחמאה מקבלים צבע חום זהוב. מסירים מהאש.
  6. מוציאים את עיגול הבצק המקורר ומניחים מעל האפרסמונים. את שארית הבצק מסדרים בצמוד לשולי המחבת (ראו תמונה). יוצרים 2-3 חורי אוורור בבצק בעזרת סכין.
  7. מכניסים את המחבת לתנור ואופים במשך 30-40 דקות, עד שהבצק הופך פריך וזהוב.
  8. נותנים לעוגה לנוח כ-5 דקות ואז הופכים את המחבת מעל צלחת שטוחה. אם חלק מהאפרסמונים נדבקים למחבת פשוט מסדרים אותם מחדש על העוגה ההפוכה.
  9. מומלץ להגיש חמים עם גלידה וניל או קצפת לא ממותקת.

עוגיות אפרסמון

המצרכים (כ־30 עוגיות): 60 גר' חמאה קרה, חתוכה לקוביות 1/2 כוס (100 גרם) סוכר חום בהיר (דמררה) 1 ביצה גדולה 80 גר' בשר אפרסמון רך (מ-1 אפרסמון בינוני) 1/4 1 כוסות (180 גר') קמח 1/2 כפית אבקת סודה לשתייה 1/8 כפית מלח (רצוי אטלנטי דק) 1/2 כפית קינמון טחון 1/8 כפית אגוז מוסקט מגורר 1/2 כוס (50 גר') אגוזי פקאן טבעיים, שבורים גס 45 גרם (חופן) אוכמניות מיובשות או צימוקים כהים קטנים אפשרות לעיטור: חצאי אגוזי פקאן
אופן ההכנה:
  1. שמים בקערת מעבד המזון בעל להב המתכת (או המערבל עם וו הגיטרה) את החמאה והסוכר ומעבדים לקרם אחיד. מוסיפים את הביצה והאפרסמון ומעבדים.
  2. מערבבים בקערה נפרדת את הקמח, אבקת הסודה, המלח, הקינמון והמוסקט. מוסיפים לקערת המעבד ומעבדים לבצק אחיד.
  3. עוצרים את פעולת המכשיר, מוסיפים את אגוזי הפקאן והאוכמניות (או הצימוקים) ומערבבים ידנית לפיזור אחיד. מכסים בניילון נצמד ומאחסנים במקרר כשעתיים.
  4. מחממים את התנור ל־170 מעלות בתוכנית טורבו ומרפדים שתי תבניות בנייר אפייה.
  5. קורצים מהבצק כדורים בקוטר 4-3 ס"מ ומניחים בתבניות ברווח של כ־3 ס"מ זה מזה. אם רוצים, נועצים בהם חצאי פקאן.
  6. אופים - מומלץ כל תבנית בנפרד - כ־10 דקות, עד שהעוגיות יציבות וזהובות. מוציאים, מצננים כחצי שעה ומגישים. איך שומרים? מומלץ להגיש ביום ההכנה, אפשר לשמור בהקפאה.

פילו במילוי קרם שקדים ואפרסמון

רובי פורטנוי
המצרכים (ל-6 מנות): 3 דפי פילו מופשרים 50 גר' חמאה מומסת למריחה
לקרם שקדים: 100 גר' (1 כוס) שקדים מולבנים טחונים 100 (1/2 כוס) גר' סוכר 1 ביצה 60 גר' חמאה 1 כף ליקר שקדים
למלית: 50 גרם חמאה 2 כפות סוכר חום 2 אפרסמונים חתוכים לקוביות בגודל 1X1 ס"מ 3 כפות רום (לא תמצית) קליפה מגוררת מחצי תפוז 1 כפית תמצית וניל
אופן ההכנה:
  1. קרם שקדים: מניחים בקערת מיקסר סוכר, שקדים וחמאה ומעבדים עד קבלת תערובת אחידה.
  2. מוסיפים לקערה את הביצה וליקר השקדים ומעבדים עד שמתקבל קרם אחיד.
  3. המלית: ממסים חמאה במחבת, מוסיפים את קוביות אפרסמון והסוכר ומבשלים כ-2 דקות על להבה בינונית.
  4. מוסיפים למחבת את גרדת התפוז, תמצית הווניל והרום ומבשלים כ-2 דקות נוספות. מורידים מהאש ומצננים מעט.
  5. הרכבת הצרורות: מורחים את דפי הפילו בחמאה המומסת בעזרת מברשת ומחלקים ל-6 ריבועים שווים.
  6. מניחים על כל ריבוע כפית קרם שקדים וכפית של מלית אפרסמון. אוספים את דף הפילו לצורת צרור ומניחים בתוך תבנית שקעים.
  7. אופים בתנור שחומם מראש ל-200 מעלות כ-6 דקות, עד שפני המאפה משחימים קלות. מגישים בזוק במעט אבקת סוכר. הערה: לקבלת קינוח פרווה, מחליפים את החמאה במרגרינה בטעם חמאה לאפייה.

משקה יוגורט ואפרסמונים

מיכל וקסמן
משקה יוגורט צונן הוא בדרך כלל עניין קיצי אבל מה לעשות שדווקא עכשיו יש אפרסמונים לרוב ושחלקם נוטים להישכח ולהתרכך אפילו במקרר? סוג המתיקות והצבע של האפרסמון, יחד עם ארומה מרומזת של חלב כבשים (שהיא עדינה בהרבה מזו של חלב העיזים) ונגיעות של הל, יש בהן כדי לספק חום ונעימות גם מתוך הצינה של המשקה.
המצרכים: 2 אפרסמונים בשלים ורכים מאוד 1 גביע יוגורט מחלב כבשים (יוגורמה, מחלבות השומרון או מחלבות גד יהיו מעולים פה) 3-4 קוביות קרח 1 כפית שטוחה סוכר גרגירים מתרמיל או שניים של הל (2 תרמילים לחובבי טעם הלי מודגש, 1 לחובבי טעם הלי מתון יותר)
אופן ההכנה:
  1. שמים את כל החומרים בבלנדר. טוחנים יחד בעוצמה במשך דקה או שתיים.
  2. שופכים לכוסות ושותים מיד.