פאי רועים טבעוני עם פירה בטטה

דניאלה נויפלד
המצרכים (לתבנית בקוטר 20X30 ס"מ):
לפירה בטטה - 3 בטטות (בערך 1 ק"ג) 2 כפות שמן זית 1/4 כוס פטרוזיליה, קצוצה דק 1/2 כפית מלח 1/4 כפית פלפל שחור
לאפיית הבטטות – 1/2 ק"ג מלח גס שמן זית להברשת הבטטות
לשכבת העדשים - 1 כוס עדשים ירוקות, מושרות לשעתיים לפחות, שטופות ומסוננות היטב 1 בצל בינוני, קצוץ דק 2 ענפי סלרי, קצוצים (1 כוס) 1 בטטה קטנה, מגורדת דק (1 כוס) 100 גר' ערמונים קלופים וקלויים, קצוצים גס 400 גר' עגבניות מרוסקות או פאסטה (מחית עגבניות) 3 שיני שום, קצוצות 3 כפות שמן זית 2-3 ענפי אורגנו טרי, קצוץ (או1 כף אורגנו יבש) 1 ענף רוזמרין, קצוץ (1 כף) 1 כף פפריקה מתוקה 1 כפית מלח 1/2 כפית פלפל שחור 1 כוס מים
5 צפייה בגלריה
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הבטטות - מחממים תנור לטמפרטורה של 200 מעלות טורבו. מכינים תבנית מרופדת בנייר אפייה או משטח סיליקון, ועליה שופכים בשכבה עבה מלח גס (כמצע לבטטות). מברישים את הבטטות במעט שמן זית, בעזרת מזלג מחוררים את הבטטה לאורכן ומניחים אותן על המלח גס. מכניסים לתנור ואופים כשעה, עד שהבטטות רכות מאוד. מניחים להצטנן.
  2. מכינים את העדשים - במחבת רחבה ועמוקה מחממים שמן זית. מוסיפים בצל וסלרי קצוצים ומטגנים, תוך כדי ערבוב 3-4 דקות. מוסיפים בטטה מגורדת דק ושום קצוץ וממשיכים לטגן 2 דקות נוספות. מוסיפים את שאר המרכיבים – ערמונים קצוצים גס, עגבניות מרוסקות (או פאסטה), אורגנו, רוזמרין, פפריקה מתוקה, מלח, פלפל שחור וכוס מים. מערבבים היטב, מכסים ומביאים לרתיחה. לאחר הרתיחה מנמיכים לאש בינונית ומבשלים 25-30 דקות, עד שכל הנוזלים מתאדים והעדשים רכות. משאירים מכוסה עוד מספר דקות.
  3. מכינים את הפירה – מסירים מהבטטות את הקליפה, שמתקלפת די בקלות. מעבירים את הבטטות לקערה ומועכים את הבטטות בעזרת מזלג או ממעך תפו"א. מוסיפים לבטטות המעוכות 2 כפות שמן זית, פטרוזיליה קצוצה דק, מלח ופלפל ומערבבים היטב.
  4. מחממים תנור לטמפרטורה של 180 מעלות, משמנים את התבנית במעט שמן זית. מניחים בתחתית את תבשיל העדשים ומשטחים. מעל לשכבת העדשים מניחים שכבה של פירה הבטטה וגם אותה משטחים ומיישרים. אם רוצים, אפשר להעביר מזלג על השכבה העליונה וליצור כך צורה יפה. אופים ללא כיסוי למשך שעה. אם רוצים השחמה יפה של השכבה העליונה, מוציאים את המאפה כ-10 דקות לפני סיום האפייה, מרססים מעל מעט שמן זית ומחזירים לתנור ל-10 דקות אחרונות. בתאבון.

לביבות בטטה

המצרכים:
1/4 1 ק"ג בטטות (ברוטו, לפני הקילוף) 1 כף רוטב סויה 1/2 כפית מלח 1 כוס קמח פלפל שחור שמן או חמאה לטיגון
להגשה: יוגורט עירית קצוצה דק

אופן ההכנה:
  1. קולפים את הבטטות וחותכים לרבעים. מאדים אותן בסיר מכוסה עם מעט מאוד מים כ- 40 דקות עד שהן רכות מאוד. מניחים את הבטטות במסננת במשך שעתיים לפחות, כדי שיתקררו ויגירו מקסימום נוזלים. מקררים את הבטטות במקרר כשעה נוספת. בחורף אפשר לא לקרר אותן במקרר.
  2. מועכים את הבטטות עם ממחה, מוסיפים את הסויה, המלח, ואם הבטטות לא ממש מתוקות, גם את הסוכר, מערבבים היטב ומוסיפים את הקמח, מערבבים רק עד שהתערובת אחידה.
  3. מחממים שמן או חמאה במחבת טפלון על להבה בינונית-נמוכה. בעזרת כף נוטלים מהתערובת ומורידים למחבת. התערובת מאוד דביקה ולא ממש נוחה לעבודה, אפשר בהחלט לעבוד עם ידיים רטובות.
  4. משטחים מעט את הלביבות על המחבת. הלביבות לא צריכות לצאת ממש עגולות. מטגנים כ-10 דקות משני הצדדים, עד שהן משחימות. מגישים לצד מטבל יוגורט-עירית.

מאפה בטטות וזיתים

חנוך בר שלום
המצרכים: 6 בטטות בינוניות, שטופות ופרוסות דק 3 תפוחי אדמה בינוניים קלופים ופרוסים דק 150 גר' זיתים שחורים מגולענים 25 גר' חמאה 1 כף קמח 1 כוס חלב 100 גר' גבינת קשקבל מגוררת 2 כפות טימין טרי קצוץ קורט אגוז מוסקט מלח פלפל שחור טרי 2 ביצים
אופן ההכנה:
  1. מסדרים את פרוסות הבטטות ותפוחי האדמה בשכבות בתבנית עגולה חסינת אש, כשבין שכבה לשכבה מפזרים מעט מהזיתים.
  2. מחממים את החמאה בסיר קטן ומוספים את הקמח, ומערבבים היטכ כדי שלא יווצרו גושים. מוסיפים תוך כדי עירבוב את החלב ומבשלים על אש נמוכה כעשר דקות.
  3. מוסיפים את אגוז המוסקט, מלח, פלפל והגבינה, מסירים מהאש ומוסיפים את הביצים תוך כדי עירבוב.
  4. יוצקים את התערובת על פרוסות הבטטות ואופים בתנור שחומם מראש לחום 180 מעלות צלזיוס, כ-40 דקות.

מרק בטטות עם חלב קוקוס

רותי קינן
המצרכים ל-6 מנות: 400 גר' כרשה (2 בינוניות) - החלק הלבן בלבד, שוטף ופרוס 2 כפות שמן זית 1 קילוגרם בטטות קלופות, חתוכות לקוביות מלח, פלפל 4 כוסות מים 2 כפות חמאת בוטנים 1 קופסה (כ-400 מ"ל) חלב קוקוס קורט פלפל קאיין או פפריקה חריפה (לא הכרחי)
להגשה: 50 גר' בוטנים, קצוצים מעט שמן זית מעט מלח קורט פלפל קאיין (לא הכרחי) חופן עירית, קצוצה
5 צפייה בגלריה
מרק בטטות וכרישה עם בוטנים
מרק בטטות וכרישה עם בוטנים
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מטגנים את הכרישה בשמן, בסיר מכוסה, עד לריכוך. מוסיפים בטטות, מלח ופלפל ובוחשים דקה. מוסיפים את המים, מביאים לרתיחה, מנמיכים את האש ומבשלים כ-20 דקות או עד שהבטטות רכות מאוד.
  2. מעבדים את המרק למחית חלקה בבלנדר, במעבד מזון או בעזרת בלנדר מוט. מחזירים ללהבה ומביאים לנקודת הרתיחה.
  3. טורפים את חמאה הבוטנים בחלק מחלב הקוקוס עד שמתקבלת תערובת אחידה. מוסיפים אותה למרק ביחד עם חלב הקוקוס שנותר ומביאים עד לסף הרתיחה. מתבלים במלח, פלפל ופלפל קאיין ומורידים מהאש.
  4. מטגנים את הבוטנים הקצוצים במעט מאוד שמן זית עד שהם מזהיבים קלות. מתבלים במלח ובפלפל קאיין.
  5. להגשה - מעבירים את המרק לצלחות, בוזקים מעט מהבוטנים על פני כל צלחת ומקשטים בעירית.

צ'יפס בטטה בתנור

אסנת לסטר
המצרכים: 3 בטטות, רחוצות היטב ומיובשות 1/3 כוס (או יותר) שמן זית 3-2 כפות מלח גס 1 כף פלפל שחור גרוס 1 כף פפריקה מתוקה
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור ל-200 מעלות. מרפדים תבנית תנור בנייר אפייה.
  2. חותכים את הבטטות לפרוסות בעובי של כ-1.5 ס"מ - חשוב שכל הפרוסות יהיו באותו עובי, כדי שכל הצ'יפסים ייאפו באופן אחיד. חותכים כל פרוסה לכמה רצועות.
  3. מניחים את הבטטות בתבנית בשכבה אחת ומזלפים עליהן בנדיבות שמן זית. מתבלים במלח, בפלפל, ובפפריקה.
  4. אופים כ-20 דקות, עד שהבטטות מתרככות ומזהיבות – רצוי להפוך אותן פעם-פעמיים בזמן האפייה. אם רוצים, אפשר להמשיך לאפות את הצ'יפס עד לרמת הפריכות הרצויה.

פסטה עם בטטה ומרווה

דניאלה נויפלד
המצרכים (ל-3 מנות): 250 גר' פסטה לפי בחירה 1 בטטה (בערך 300 גר') 2 בצלים סגולים 1-2 ענפים של מרווה, עלים בלבד (כ-15 עלים) 3 כפות שמן זית 1/4 כפית אגוז מוסקט 1 כפית מלח
לרוטב - 1 כף שמן זית 20 גר' חמאה (רגילה או טבעונית) 1-2 שיני שום, קצוצות 1/4 כוס צנוברים 1/4 כוס ממי הבישול של הפסטה
5 צפייה בגלריה
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור לטמפרטורה של 180 מעלות. קולפים את הבטטה ופורסים לקוביות בגודל נגיסה (בערך 1/2 1 ס"מ). את הבצלים הסגולים פורסים לאורך לרבעים או שמיניות. מניחים בתבנית מתאימה את הבטטות הפרוסות, פלחי הבצל הסגול, עלי מרווה, שמן זית, אגוז מוסקט ומלח. מערבבים כך שכל הירקות עטופים היטב ואופים בתנור כחצי שעה, עד שהבטטות רכות והבצל הסגול מקבל חריכה.
  2. מבשלים את הפסטה לפי הוראות היצרן. מכינים את כל המרכיבים מראש ומתזמנים להתחיל את השלב הבא (סיום הכנת הרוטב) 2-3 דקות לפני תום זמן בישול הפסטה.
  3. במחבת רחבה מחממים שמן זית וחמאה. כאשר החמאה נמסה מוסיפים את השום הקצוץ ומטגנים כחצי דקה בלבד (חשוה להקפיד שהשום לא יישרף). מוסיפים למחבת את הבטטה והבצל האפויים, יחד עם עלי המרווה וכל המיצים מהתבנית, מוסיפים את הצנוברים ומערבבים בזהירות.
  4. מוסיפים למחבת את הפסטה המבושלת יחד עם רבע כוס ממי בישול הפסטה, ומערבבים בעדינות עד שכל הפסטה עטופה ברוטב מהמחבת. מגישים מיד. אם רוצים, אפשר להוסיף גבינת פטה מעל.

קציצות בטטה ובורגול אפויות

אפרת סיאצ'י
המצרכים (כ-16 קציצות): 1/2 כוס (120 מ"ל) בורגול גס 1 בטטה בינונית, קלופה ומגוררת 1 בצל קטן, מגורר 1/2 כוס עלי פטרוזיליה קצוצים 1 כף שמן זית או קנולה 1 ביצה גדולה או 2 קטנות 5 כפות גדושות פירורי לחם 1 כפית גדושה מלח פלפל שחור גרוס
אופן ההכנה:
  1. משרים את הבורגול במים במשך שעה. מסננים.
  2. מחממים את התנור ל-190 מעלות. מרפדים את תבנית התנור בנייר אפייה ומשמנים את הנייר.
  3. שמים את כל המרכיבים בקערה ומערבבים לתערובת אחידה.
  4. מרטיבים את הידיים ויוצרים מהתערובת קציצות בקוטר של כ-5 ס"מ ובעובי כשל כ-1.5 ס"מ. מניחים בתבנית ומברישים במעט שמן (אפשר להשתמש גם בתרסיס שמן).
  5. אופים 30-25 דקות. הופכים את הקציצות ואופים כ-10 דקות נוספות, עד להזהבה.

לחם בטטה

ליאור אדרי
המצרכים (לשתי תבניות אינגליש קייק, או תבנית עגולה בקוטר 26 ס"מ): 3/4 2 כוסות קמח 2 כפיות אבקת אפייה 1/2 כפית מלח 1 כפית קינמון 1/2 כפית אגוז מוסקט טחון 1/3 כוס שמנת מתוקה 450 גר' בטטות מבושלות, קלופות ומעוכות 1/2 כוס סוכר חום 2 כפות סוכר רגיל 120 גר' חמאה מומסת אך לא חמה 3 ביצים 1/2 כוס צימוקים שחורים ללא גרעינים
5 צפייה בגלריה
לחם בטטה
לחם בטטה
(צילום: shutterstock)
אופן ההכנה:
  1. מערבבים בקערה את הקמח, אבקת האפייה, המלח הקינמון ואגוז המוסקט.
  2. מקציפים במיקסר את מחית הבטטות, השמנת והסוכר החום והלבן במשך 3 דקות. מוסיפים את החמאה המומסת וממשיכים להקציף. מוסיפים את הביצים בהדרגה, בהפרשי זמן של חצי דקה בין אחת לשנייה. ממשיכים להקציף רק עד לקבלת תערובת אחידה.
  3. מוסיפים את הצימוקים ותערובת הקמח בהדרגה. מקפלים בעזרת כף עץ עד לקבלת תערובת אחידה.
  4. מעבירים לתבנית ואופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות צלזיוס במשך 60-70 דקות או עד שקיסם הננעץ במרכז הלחם יוצא יבש.

פשטידת בטטה

המצרכים: 500 גר' פרוסות בטטה 3 בצל, פרוס ומטוגן עד להזהבה 50 גר' חמאה 2 כפות קמח 2 כוסות חלב 1 גליל גבינת עזים קורט אגוז מוסקט חופן טימין טרי קצוץ (אם אין אז אפשר גם עירית) 1 ביצה טרופה מלח ופלפל שחור חופן מיקס גבינות קשות (צהובה, פרמזן, קשקבל, צ'דר)
אופן ההכנה:
  1. מחממים תנור ל-180 מעלות צלזיוס.
  2. מטגנים את פרוסות הבטטה עד שהן מזהיבות.
  3. מחממים את החמאה בסיר קטן, מוסיפים את הקמח ומערבבים היטב. מוסיפים את החלב תוך כדי עירבוב.
  4. מתבלים במלח, פלפל ואגוז מוסקט. מבשלים על להבה נמוכה כ-20 דקות.
  5. מוסיפים את הגבינה ומערבבים עד שהתערובת חלקה. מסירים מהלהבה ומצננים.
  6. מוסיפים את הביצה הטרופה והטימין ומערבבים.
  7. מסדרים את פרוסות הבטטה בתבנית ומסדרים מעל ובין הפרוסות את הבצל. יוצקים מעל את הרוטב. מפזרים מעל את תערובת הגבינות הקשות ואופים בתנור 40-35 דקות.

מאפינס בטטה ומייפל

סיון ורקר-פלג
המצרכים (ל-16 מאפינס, 120 קלוריות ליחידה): 2 בטטות גדולות 1/3 כוס שמן קנולה 6 כפות סירופ מייפל אמיתי 1 כפית מלח 1/4 כוס סוכר 1/2 כוס קמח תופח 1/2 כוס קמח מלא 1/2 כוס פירורי לחם מלא 1/2 כוס חלב 3 ביצים
אופן ההכנה:
  1. מחממים תנור ל-160 מעלות. מקלפים את הבטטות ומרככים במים עד לריכוך מלא. מועכים במזלג עד שמתקבלת עיסה חלקה ורכה עם מעט גושים.
  2. מוסיפים אל הבטטות, הביצים והשמן ומערבבים עד ליצירת בלילה חלקה.
  3. מוסיפים את שאר החומרים ומערבבים לתערובת אחידה.
  4. ממלאים מנז'טים עד 3/4 גובה ומניחים בתבנית שקעים.
  5. אופים כ-25 דקות עד שהמאפינס משחימים מעט.
  6. כאשר המאפינס יוצאים חמים מהתנור כדאי להזליף עוד מעט מייפל למעלה.