אוזני המן פרג

אורי שפט
המצרכים (ל-40 יחידות):
לבצק - 1/2 ק"ג קמח (כ-4 כוסות) 50 גר' שקדים טחונים דק ומנופים (1/4 כוס) 275 גר' חמאה 2 ביצים 120 גר' אבקת סוכר (1/2 כוס) 50 גר' סוכר (1/4 כוס) 1 קורט מלח 3 גר' אבקת אפייה
למלית פרג - 300 גר' חלב (כוס וחצי) 300 גר' פרג טרי טחון 200 גר' סוכר (כוס לא דחוסה) חופן צימוקים חופן אגוזי מלך קצוצים 3 כפות ריבה או דבש 1 גרידה מלימון שלם
7 צפייה בגלריה
(צילום: דניאל לילה)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הבצק - מנפים את הקמח, אבקת האפייה, המלח והשקדים הטחונים בקערה נפרדת.
  2. בקערת מיקסר עם וו בחישה (גיטרה) בוחשים את החמאה עם סוכר ואבקת סוכר (אפשר גם במעבד מזון). מוסיפים לתערובת החמאה את הביצים בהדרגה, עד לקבלת מסה אחידה.
  3. עוצרים את המיקסר ומוסיפים את החומרים היבשים. לשים מעט מאוד עד לקבלת מסה אחידה.
  4. משטחים את הבצק למלבן, עוטפים בניילון נצמד ומניחים במקרר לשעה לפחות.
  5. מרדים את הבצק המצונן לעלה בעובי של כ-3-2 מ"מ וקורצים עיגולים בקוטר של 8 ס"מ.
  6. מכינים את המלית - שמים בסיר חלב, פרג, סוכר, גרידת לימון וצימוקים ומבשלים על להבה בינונית כ-15 דקות.
  7. מוסיפים את הריבה או הדבש ואת האגוזים. מבשלים 5 דקות נוספות על להבה קטנה. מעבירים לשק זילוף ומצננים.
  8. הרכבת אוזני המן - מזלפים מלית במרכז כל עיגול בצק וסוגרים לצורת אוזן המן.
  9. מניחים את האוזניים על תבנית מרופדת בנייר אפייה, מברישים בביצה טרופה ומכניסים לתנור שחומם מראש ל-180 מעלות. אופים כ-10 דקות עד שהעוגיות מזהיבות.

אזני המן מקמח כוסמין

ענבר חוברה
המצרכים (לכ-40 יחידות): 4 כוסות (480 גר') קמח כוסמין מלא + קמח לקימוח 1 שקית (10 גר') אבקת אפיה 1 כפית תמצית וניל 1/2 כוס (120 גר') טחינה גולמית 3/4 כוס (177 מ"ל) מים 1/2 כוס (177 מ"ל) דבש או סילאן 3 ביצים
לממרח אגוזים ושוקולד - 1/2 2 כוסות (375 גר') אגוזי לוז קלויים, יבשים 1/4 כוס (25 גר') אבקת קקאו נא 4-3 כפות סילאן או סירופ מייפל טהור באיכות גבוהה 1 כפית תמצית וניל 1 כפית אבקת מסקיט או אבקת חרובים 1/2 כפית מלח ים או הימלאיה 3/4 כוס מים חמים
אופן ההכנה:
  1. להכנת הממרח - במעבד מזון או בבלנדר, מעבדים את אגוזי הלוז הקלויים כ-10 דקות או עד שהתערובת הופכת לחמאת אגוזים.
  2. מוסיפים את יתר המרכיבים למעט המים, ומעבדים היטב עד שנוצרת תערובת אחידה.
  3. לאט ובהדרגה מוסיפים את המים החמים לתערובת, ומעבדים עד לקבלת תערובת חלקה, אחידה וסמיכה. אם הבלנדר שלכם לא אוהב לעבד חומרים חמים, התחילו בערבוב התערובת עם מעט מים בכל פעם. בשלב הזה, התערובת תהפוך מעט דביקה, אל תדאגו, המשיכו להוסיף מים.
  4. להכנת הבצק - בקערה גדולה מערבבים את הקמח עם אבקת האפייה. מוסיפים את יתר המרכיבים ומערבבים היטב לבצק אחיד. מכדררים אותו לכדור ומכניסים למקרר לכ-30 דקות.
  5. מחממים את התנור ל-180 מעלות, מרפדים את התבנית בנייר אפייה ומקמחים היטב את משטח העבודה והמערוך.
  6. מוציאים את הבצק מהמקרר, חוצים אותו, מעבירים חלק אחד למשטח עבודה ואת החלק השני מחזירם למקרר.
  7. מקמחים את הבצק ומעבדים אותו עם הידיים עד שהוא אלסטי למגע ולא דביק מדי.
  8. מרדדים את הבצק וקורצים ממנו עיגולים בעזרת כוס.
  9. להרכת האוזן המן - שמים במרכז כל עיגול כפית אחת מהממרח. מרימים שלושה קצוות ומהדקים היטב. שימו לב שהחלק הפנימי יהיה פחות מקומח, כדי שיידבק היטב.
  10. מניחים את כל אזני ההמן בתבנית ואופים 20-15 דקות עד שהבצק מזהיב. חשוב לא להגיע להשחמה. מוציאים, מצננים ומגישים.

אוזני המן מבצק שוקולד במילוי שוקולד

אורן בקר
המצרכים (ל-30 יחידות):
לבצק - 150 גר' חמאה רכה 2/3 כוס (90 גר') אבקת סוכר 2 כפות שקדים טחונים 1/2 כפית תמצית וניל 1/2 כפית גרידת לימון 1 ביצה גדולה טרופה 2/3 1 כוסות (200 גר') קמח 5 כפות (55 גר') אבקת קקאו כהה קורט מלח
למלית - 200 גר' (2/3 כוס) ממרח שוקולד מריר ("השחר", למשל) 50 גר' (1/2 כוס) אגוזי פקאן מסוכרים קצוצים גס
7 צפייה בגלריה
אוזני המן שוקולד
אוזני המן שוקולד
(צילום: דודו אזולאי)
אופן ההכנה:
  1. להכנת הבצק - מתקינים במיקסר את וו הגיטרה (אפשר להכין את הבצק גם במעבד מזון). מערבבים קצרות את החמאה עם אבקת הסוכר והשקדים הטחונים.
  2. מוסיפים את תמצית הווניל, קליפת הלימון והביצה ומערבלים עד שהן נטמעות בתערובת.
  3. מנפים לקערה את הקמח, אבקת הקקאו וקורט מלח ומערבלים במהירות נמוכה רק עד ליצירת בצק אחיד. יש להימנע מלישת יתר, שתפגע בפריכות הבצק.
  4. מוציאים את הבצק מהמערבל, עוטפים בניילון נצמד ומעבירים למקרר ל-3 שעות לפחות (אפשר גם להקפיא את הבצק לשימוש עתידי ולהפשירו במקרר יום לפני השימוש).
  5. להכנת המלית והאפייה - מחממים את התנור ל-160 מעלות. מרפדים תבנית תנור בנייר אפייה.
  6. מערבבים את ממרח השוקולד עם אגוזי הפקאן המסוכרים.
  7. מקמחים קלות את משטח העבודה ומרדדים את הבצק לעלה בעובי 4 מ"מ. קורצים עיגולים בקוטר 7 ס"מ בעזרת מיקד או כוס.
  8. מניחים במרכז כל עיגול כפית מהמלית. מקפלים את הבצק מעל המלית משלושה כיוונים, כך שנוצרת צורת משולש והמלית מבצבצת במרכז. מהדקים היטב את קצוות הבצק כדי שלא ייפתחו באפייה.
  9. מעבירים את אוזני ההמן לתבנית ואופים כ-15 דקות, עד שהן מזהיבות. מצננים היטב ושומרים בכלי אטום.

אוזני המן מבצק מרציפן

אסנת לסטר
המצרכים (לכ-10 אוזני המן): 500 גר' מרציפן כ-30 דובדבנים מסוכרים 200 גר' שוקולד מריר
7 צפייה בגלריה
אוזני המן מרציפן
אוזני המן מרציפן
(צילום: אסנת לסטר)
אופן ההכנה:
  1. מחלקים את המרציפן ל 10 חלקים שווים. יוצרים מכל חלק כדור, משטחים ומרדדים לעיגול בקוטר של 10-9 ס"מ.
  2. שמים במרכז כל עיגול 3 דובדבנים מסוכרים. מקפלים את הקצוות לכיוון המרכז מ-3 כיוונים, ליצירת צורה של אוזן המן. מהדקים.
  3. ממיסים את השוקולד. במיקרוגל: מחממים 30 שניות, מערבבים – וחוזרים על החימום הקצר והערבוב עד שהשוקולד נמס לגמרי. בסיר: שמים את השוקולד בסיר קטן, ומניחים אותו מעל סיר גדול שבו מעט מים רותחים (אסור שהמים ייגעו בסיר הקטן). מחממים תוך בחישה, עד שהשוקולד נמס לחלוטין.
  4. טובלים כל אוזן המן בשוקולד המומס, כך שהוא יצפה אותה עד למחצית מגובהה. מניחים אותה הפוכה על מגש, עד שהשוקולד מתקשה.

אוזני המן במילוי תמרים ואגוזים

אסתר דורון צרפתי
המצרכים (לכ-20 אוזני המן): 200 גר' חמאה בטמפרטורת החדר 1/2 כוס (100 גר') סוכר 1 ביצה בגודל L 2/3 2 כוסות (375 גר') קמח לבן 1/2 שקית אבקת אפייה 1 כפית תמצית וניל
למלית - 1 קופסה (450 גר') ממרח תמרים 1/3 כוס (50 גר') תמרים מזן מג'הול, קצוצים 1/2 כוס (50 גר') אגוזי מלך קצוצים 1/2 כוס (50 גר') אגוזי פקאן קצוצים 1 כף קינמון טחון 1 כף ציפורן טחון
7 צפייה בגלריה
אוזני המן תמרים ואגוזים
אוזני המן תמרים ואגוזים
(צילום: אסתר דורון צרפתי)
אופן ההכנה:
  1. מתקינים במיקסר את וו הגיטרה (אפשר לעבוד גם עם מיקסר ידני). שמים את החמאה והסוכר בקערת המיקסר ומערבלים לתערובת אחידה. מוסיפים את שאר מרכיב הבצק ומערבלים רק עד לקבלת בצק אחיד (עיבוד יתר יפגע בפריכות הבצק).
  2. מעבירים את הבצק למשטח העבודה ויוצרים ממנו כדור. חוצים את הכדור ומניחים את אחת המחציות על נייר אפייה. מכסים בנייר אפייה נוסף ומרדדים לעלה בעובי 1/2 ס"מ. מרדדים באותו אופן את מחצית הבצק השנייה.
  3. קורצים מהבצק עיגולים בקוטר כ-7.5 ס"מ בעזרת חותכן או כוס הפוכה.
  4. מערבבים את כל מרכיבי המלית.
  5. מניחים כפית מהמלית במרכז כל עיגול בצק. מקפלים את שולי העיגולים מ-3 מקומות כלפי המרכז, ליצירת צורת אוזן המן. מניחים את אוזני ההמן בתבנית מרופדת בנייר אפייה ומעבירים למקפיא ל-30 דקות.
  6. מחממים את התנור ל-170 מעלות. אופים את אוזני ההמן במשך כ-13 דקות, עד שהתחתית שלהן מזהיבה. מצננים לטמפרטורת החדר לפני שמגישים או אורזים.

אוזני המן כמו של פעם

רוני ונציה
המצרכים (ל-46-44‬ יחידות):
לבצק - 1/4 3 כוסות ‭445)‬ גר') קמח 1/2 1‬ כפיות אבקת אפייה ‭1/4‬ כפית מלח 125 גר' חמאה רכה, חתוכה לקוביות 50 גר' מרגרינה רכה, חתוכה לקוביות ‭1/2‬ כוס ‭100)‬ גר') סוכר 2 ביצים 2 כפות מיץ תפוזים טרי 1 כפית תמצית וניל 1 ביצה טרופה ב‭1-‬ כפית מים להברשה
למלית פרג - 1 כוס חלב ‭1/4‬ כוס ‭50)‬ גר') סוכר 1 כף דבש 50 גר' חמאה, רכה 200 גר' פרג טחון 1/2 1 כפות קמח קליפה מגוררת מ‭1-‬ לימון 1 כפית מיץ לימון 1 כפית תמצית וניל
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הבצק - מנפים ביחד לקערה את הקמח, אבקת האפייה והמלח ומניחים בצד.
  2. בקערת מיקסר מערבלים את החמאה והמרגרינה בעזרת הוו השטוח במהירות בינונית-גבוהה כדקה, עד לקבלת תערובת קרמית. בהדרגה מוסיפים את הסוכר ומערבלים כמה דקות לתערובת קלילה. במהירות בינונית מוסיפים את הביצים בזו אחר זו ומקציפים היטב לאחר כל הוספה. מוסיפים את מיץ התפוזים והווניל ומערבלים לתערובת אחידה. במהירות נמוכה מוסיפים את תערובת הקמח ומערבלים מעט, רק עד לקבלת בצק אחיד ורך.
  3. מעבירים למשטח מקומח קלות ולשים ביד כמה פעמים, עד לקבלת בצק חלק ואחיד. מחלקים את הבצק לשניים ומעצבים ממנו שני עיגולים שטוחים. עוטפים ומניחים במקרר לשעה לפחות, עד שהבצק יציב. בינתיים מכינים את המלית.
  4. מכינים את המלית - יוצקים לסיר בינוני את החלב, הסוכר והדבש, מערבבים ומביאים לרתיחה על אש בינונית. מוסיפים את שאר החומרים ומבשלים על להבה נמוכה תוך ערבוב רצוף כ‭5-‬ דקות נוספות. מסירים מהאש ומצננים.
  5. מעל למשטח מקומח קלות מרדדים את אחד מעיגולי הבצק לעובי 3 מ"מ. בעזרת חותכן עגול בקוטר 8 ס"מ קורצים עיגולים בבצק. חוזרים על אותה פעולה עם עיגול הבצק השני.
  6. מברישים עיגול בצק אחד בביצה הטרופה. שמים כפית גדושה מהמלית במרכז העיגול. בעזרת שתי אצבעות יוצרים שלוש פינות בצביטה, לעיצוב משולש, ומשאירים מלית חשופה במרכז. צובטים היטב את הפינות לאטימה.
  7. מניחים את העוגיות על תבניות אפייה מרופדות בנייר אפייה במרווחים של 3 ס"מ. מברישים את החלק העליון בביצה טרופה.
  8. אופים 8 דקות בתנור שחומם מראש לחום של 175 מעלות ועד לקבלת צבע זהוב-בהיר. מסירים מהתבנית ומעבירים את אוזני ההמן לרשת לצינון מלא.

אוזני המן במילוי תפוחי אדמה

רינת צדוק
המצרכים (ל-30-25 אוזני המן):
לבצק - 350 גר' ( 1/2 2 כוסות) קמח 1 כפית מלח 1 כפית סוכר 250 גר' חמאה קרה מאוד, חתוכה לקוביות קטנטנות 70 מ"ל (1/3 כוס) מים קרים
למילוי - 3-4 תפוחי אדמה קלופים 5-4 כפות שמן זית או חמאה 1/4 צרור פטרוזיליה 1/4 צרור כוסברה 2 שיני שום קצוצות קורט מלח קורט פלפל שחור גרוס 1 כף מיונז
לציפוי - 100 גר' שומשום 1 ביצה טרופה
7 צפייה בגלריה
אוזני המן תפוחי אדמה
אוזני המן תפוחי אדמה
(צילום: דודו אזולאי)
אופן ההכנה:
  1. להכנת הבצק - שמים את הקמח, המלח והסוכר במעבד מזון ומעבדים כמה שניות, כדי שיתערבבו. מוסיפים את החמאה ומעבדים בכמה פולסים, רק עד שמתקבל בצק מפורר ולא אחיד.
  2. מוסיפים את המים ומעבדים רק עד שכמעט נוצר גוש בצק – עדיין צריכים להיראות גושי חמאה קטנטנים וברורים (חשוב מאוד להפסיק את העיבוד בשלב זה, מפני שעיבוד יתר יפגע בפריכות הבצק).
  3. עוטפים את הבצק בפלסטיק נצמד, מועכים אותו בעזרת הידיים לצורת מלבן ומניחים במקרר לשעה.
  4. להכנת המלית - חותכים את תפוחי האדמה לקוביות בגודל 1X1 ס"מ.
  5. מחממים במחבת גדולה את השמן (או החמאה) על אש בינונית. מוסיפים את תפוחי האדמה ומטגנים 10-8 דקות, תוך ערבוב מדי פעם, עד שהם משחימים אך לא מתרככים מדי.
  6. מורידים מהאש ומצננים.
  7. מערבבים את תפוחי האדמה הקרים עם שאר מרכיבי המילוי.
  8. המילוי והאפייה - מחממים את התנור ל-180 מעלות. מרפדים תבנית בנייר אפייה.
  9. שמים את השומשום בקערה בינונית.
  10. מקמחים קלות את משטח העבודה ומרדדים את הבצק לעלה בעובי של 3-2 מ"מ.
  11. קורצים מהבצק עיגולים בקוטר 8-7 ס"מ באמצעות טבעת מתכת או כוס.
  12. מברישים את עיגולי הבצק בביצה הטרופה. טובלים את צדם המוברש בשומשום ומניחים אותם על משטח העבודה כשצדם המצופה פונה כלפי מטה.
  13. מברישים את צדם העליון של העיגולים במעט ביצה טרופה. מניחים כפית גדושה של מלית במרכז כל עיגול ומקפלים מעליה את הבצק משלושה כיוונים, לקבלת צורה של אוזן המן. מהדקים בעדינות.
  14. מניחים את אוזני ההמן בתבנית כשהן מרוחקות מעט זו מזו. אופים 18-15 דקות, עד שהן מזהיבות. אם התבנית אינה יכולה להכיל את כל אוזני ההמן אופים אותן בשני סבבים, כשבזמן אפיית הסבב הראשון שומרים את שאר אוזני ההמן במקרר.

אוזני המן מבצק עלים עם שלושה סוגי שוקולד

מאיה דרין
המצרכים (לכ-30 יחידות): 1/2 חבילה (300 גר') בצק עלים על בסיס חמאה, מופשר לפי הוראות היצרן 1/2 כוס (100 גר') סוכר 1 כפית קינמון
למילוי - 1 כוס (240 מ"ל) ממרח שוקולד 3 כפות פצפוצי שוקולד לבן 3 כפות פצפוצי שוקולד לבן
7 צפייה בגלריה
אוזני המן מבצק עלים מקורמל
אוזני המן מבצק עלים מקורמל
(צילום: לירון אלמוג)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור ל-210 מעלות. מרפדים תבנית תנור בנייר אפייה. מערבבים את כל מרכיבי המילוי.
  2. מפזרים 1/4 כוס סוכר על משטח העבודה. מניחים מעל את הבצק, וזורים עליו את הסוכר הנותר ואת הקינמון. מרדדים בעדינות רבה, רק כדי שהסוכר ייטמע בבצק (בזמן האפייה הסוכר יימס ויתקרמל, ויפוך את הבצק לטעים במיוחד).
  3. קורצים מהבצק 30 עיגולים בקוטר של 5 ס"מ.
  4. מניחים במרכז כל עיגול כפית מהמילוי וסוגרים עליה את הבצק משלושה כיוונים לצורת אוזן המן.
  5. מניחים את אוזני ההמן בתבנית, ופורשים עליהן נייר אפייה. מניחים מעל תבנית קלה, בלי להדק (משקל התבנית ימנע מהבצק להתרומם, כך שהוא יהיה פריך במיוחד).
  6. אופים כ-5 דקות. מסירים את התבנית ואת נייר האפייה וממשיכים לאפות כ-5 דקות נוספות, עד שהבצק מתקרמל.

אזני המן פיסטוק

ענר צלאל
המצרכים (לכ- 25 אוזני המן):
לבצק - 500 גר' קמח לבן 100 גר' אבקת שקדים 180 גר' אבקת סוכר 350 גר' חמאה קרה, חתוכה לקוביות 2 ביצים בינוניות (120 גרם)
למילוי - 400 גר' קרם שקדים מוכן 40 גר' מחית פיסטוק (להשיג בחנויות קונדיטוריה מתמחות) 40 גר' שקדים טחונים 12 דובדני מסוכרים (מומלץ להשתמש בדובדבני אמרנה), מסוננים מסירופ וחתוכים לרבעים
7 צפייה בגלריה
אוזני המן פיסטוק
אוזני המן פיסטוק
אוזני המן פיסטוק
(צילום: תום להט)
אופן ההכנה:
  1. למילוי - מערבבים את המרכיבים מלבד הדובדנים יחד, עד לקבלת מסה אחידה.
  2. לבצק - מערבלים את המרכיבים היבשים במיקסר כחצי דקה. מוסיפים חמאה קרה ומערבבים עד לקבלת בצק במרקם חולי (Sable). מוסיפים את הביצים ומערבבים עד שהבצק מתחיל להתגבש. לשים מעט, עוטפים בניילון ומניחים למספר שעות במקרר.
  3. מרדדים בצק לעובי של 2 מ"מ בערך, קורצים עיגולים (5-6 ס"מ) ומניחים לשעה במקרר. בזמן הזה אפשר להכין את המילוי (סוגי מילויים ומתכונים - בהמשך)
  4. מזלפים ככף של קרם פיסטוק במרכז כל אוזן ועליו מניחים שני רבעי דובדבן.
  5. את כל אזני ההמן עדיף לצנן שעתיים–שלוש במקרר ולהכניס לתנור ישר מהקירור.
  6. אופים ב- 170 מעלות עד לצבע חום זהוב ל 12- 15 דקות. את שאריות הבצק ואת המליות ניתן להקפיא.

אוזני המן מלוחות במילוי פסטו

אינה קראבצקי
המצרכים (לכ-30 אוזני המן):
לבצק - 2 כוסות (280 גר') קמח 150 גר' חמאה קרה, חתוכה לקוביות 1 כפית מלח 100 גר' גבינת קשקבל או פרמזן, מגוררת 1 ביצה טרופה 2-1 כפות מים קרים
למילוי - 1 צנצנת טפנד זיתים או ממרח עגבניות מיובשות או פסטו 1 שקית פירורי גריסיני
אופן ההכנה:
  1. שמים במעבד מזון את הקמח, החמאה והמלח. מעבדים בפולסים למרקם פירורי. מוסיפים את הגבינה והביצה, ומעבדים בכמה פולסים רק עד שהבצק מתגבש ונפרד מהדפנות (אם הבצק עדיין מרגיש יבש, מוסיפים בהדרגה את המים). חשוב לא לעבד את הבצק יותר מדי, כדי לא לפגוע בפריכות שלו.
  2. משטחים מעט את הבצק, עוטפים בניילון נצמד ומניחים במקרר ל-30 דקות.
  3. מחממים את התנור ל-180 מעלות. מרפדים תבנית בנייר אפייה.
  4. מערבבים את המלית עם פירורי הגריסיני ביחס של אחד לאחד.
  5. מרדדים את הבצק בין שני ניירות אפייה לעלה בעובי 3 מ"מ וקורצים עיגולים בקוטר 8 ס"מ.
  6. מניחים במרכז כל עיגול כפית מהמילוי. מקפלים את הבצק מהשוליים מעל המילוי בשלושה מקומות, ליצירת אוזן המן. מהדקים.
  7. מעבירים את אוזני ההמן לתבנית ואופים כ-15 דקות, עד להזהבה קלה.