הכרובית היא ירק מהפנט. הפרחים הקטנים שלה הם העתק מוקטן שלה הירק השלם וכל חלק קטן ממנה דומה לצורה המקורית שלה. לא הרבה יודעים, אבל את השם "כרובית" חידש אליעזר בן יהודה.
הכרובית אוהבת חורף, אבל לא תנאי קור קיצוניים במיוחד. אנחנו נוהגים לאכול רק את התפרחת הלבנה שלה, אבל האיטלקים אוכלים את כל החלקים - כולל את העלים ואת הגבעולים הירוקים.
תהילה רצון היא דור שלישי לחקלאים ממושב בית עזרא, מושב הנמצא בין אשדוד לאשקלון. כבר 40 שנה שהמשפחה שלה מגדלת כרובית לצד ירקות נוספים כמו קולורבי, סלרי, שומר, חסה וכרוב. "בתקופת הקיץ קשה לגדל כרובית בגלל החום", מסבירה רצון, "כי הכרובית מצהיבה מהשמש. לכרובית יש עלים ארוכים ואנחנו פשוט 'מכסים' את הכרובית בעלים שלה עצמה, בשביל שהיא לא תצהיב. בפטנט הזה אנחנו משתמשים לעתים גם בחורף כי גם בחורף שלנו יש ימים חמים. אחוזי ההצלחה של הגידול בחורף גבוהים יותר מאלה שבקיץ. בחורף הכרובית גדולה יותר ועמידה יותר, והביקוש לירק הזה עולה עם צניחת הטמפרטורות כי הרבה מאכלים חמים שאפשר להכין איתה כמו פשטידות ומרקים".
ועכשיו לעבודה: שלושה מתכונים מקוריים שתוכלו להכין מכרובית.

כרובית צלויה בחמאה חומה וטימין

המצרכים: 1 כרובית גדולה 200 גר' חמאה 1 צרור טימין 2 עלי מרווה
להגשה - 1 צרור זעתר טרי חופן צנוברים קלויים 150 גר' גבינת בושה
3 צפייה בגלריה
כרובית
כרובית
(צילום: טל שחר)
אופן ההכנה:
  1. מחממים תנור ל-250 מעלות במצב טורבו.
  2. חותכים את הכרובית לפרוסות בעובי 2 ס"מ ומסדרים על מגש.
  3. ממלאים במים עד לכיסוי ומוסיפים קוביות חמאה, מלח, פלפל מרווה וטימין. מכסים בנייר כסף ומכניסים לתנור למשך 3-4 שעות, עד לריכוך הכרובית וצמצום הנוזלים.
  4. להגשה - מטגנים במחבת קוביות חמאה עד לקבלת חמאה חומה, צורבים את הכרובית משני צידיה ומעבירים לצלחת. מפזרים מעל צנוברים, עלי זעתר וגבינת בושה.

מרק כרובית

המצרכים:
למרק - 1 כרובית בינונית 2 תפוחי אדמה קטנים 1 בצל לבן בינוני 1 כרישה 3 ענפי טימין 100 גר' חמאה 50 מ"ל שמנת מתוקה
לציר ירקות - (לא חובה) 2 גזרים 1 בצל לבן גדול 4 ענפים של סלרי
לגריסיני - 10 גר' שמרים יבשים 130 מ"ל מים 250 גר' קמח 1 כפית גדושה מלח 20 מ"ל שמן זית מעט שומשום וקצח
להגשה - 1 צרור עירית
3 צפייה בגלריה
כרובית
כרובית
(צילום: טל שחר)
אופן ההכנה:
  1. להכנת הגריסיני - לשים בוו גיטרה (או ידנית) את כל המצרכים עד לכדי איחוד החומרים, כ-3-4 דקות, מניילנים באמצעות ניילון נצמד ומניחים למנוחה למשך שעה.
  2. מחלקים לכדורים קטנים ומגלגלים לצורת מקל גריסיני.
  3. מניחים את המקלות בתבנית עם נייר אפיה ומברישים עם שמן זית בנדיבות. אופים בתנור שחומן ל-170 מעלות למשך 25-40 דקות, עד להשחמה.
  4. להכנת ציר ירקות - חותכים את הגזר, הבצל והסלרי חיתוך גס, צורבים עם כף שמן את הירקות, מוסיפים 1.5-2 ליטר מים ומבשלים כחצי שעה - שעה. מסננים את הירקות.
  5. להכנת המרק - קוצצים דק את הכרישה והבצל ומטגנים בחמאה עד שהבצלים שקופים ורכים.
  6. מקלפים את תפוחי האדמה וחותכים לקוביות גסות, מפרקים את הכרובית ומכניסים לסיר עם ציר הירקות או עם מים. מוסיפים מלח, פלפל וטימין ומבשלים עד לריכוך הכרובית ותפוח האדמה - בערך שעה.
  7. מוסיפים את השמנת המתוקה וטוחנים עד לקבלת מרקם חלק. מגישים עם עירית קצוצה מעל ועם מקלות הגריסני.

סלט כרובית ורימונים

המצרכים: 1 כרובית בינונית 3 ענפי סלרי 1 רימון 2 לימון ליים 3 גבעולים בצל ירוק 10 עלי נענע 1 צרור עלי אורגנו 1 צרור ג'רג'יר, רוקט או גרגר נחלים חופן פיסטוקים, קלויים שמן אגוזי לוז או שמן זית 2 כפות יוגורט עיזים או כבשים
3 צפייה בגלריה
כרובית
כרובית
(צילום: טל שחר)
אופן ההכנה:
  1. מפרקים את הכרובית לפרחים קטנים, קולפים את שורש הכרובית וחותכים לקוביות.
  2. מפרידים את גרעיני הרימון ושמים בקערה עם הכרובית.
  3. חותכים את הסלרי והבצל הירוק למקלות, מפרידים את עלי הנענע והאורגנו ומוסיפים לקערה. מערבבים את הכל עם גרידת ליים, מיץ ליים, שמן אגוזים, מלח ופלפל.
  4. להגשה - מורחים על הצלחת יוגורט, מניחים מעליו את הסלט ומגישים עם פיסטוקים קלויים מעל.
  • המתכונים באדיבות "כרמלה" משלוחי ירקות משוק הכרמל
  • עומר סיטון ועדן זרח הכירו בבית הספר בישולים - בית הספר הישראלי ללימודי קולינריה, השתתפו בתוכנית הריאליטי MKR המטבח המנצח, הגיעו לגמר ואחרי התוכנית הקימו עסק לאירועים פרטיים