קציצות בשר טלה ברוטב עגבניות

שגב משה
המצרכים (לסיר משפחתי): 1 ק"ג אנטרקוט, טחון במטחנת בשר (אפשר גם לבקש מהקצב שיטחן אותו עבורכם) 4 בצלים, קצוצים דק מאוד 2 חופנים מלאים בעשבי תיבול טריים וקצוצים (כוסברה, פטרוזיליה, שמיר, טרגון, בצל ירוק) 1/2 צרור טימין טרי, קצוץ דק מאוד 1 גבעול רוזמרין (רק העלים), קצוץ דק מאוד 2 ביצים 4 שיני שום, כתושות 3 כפות סילאן 2 כפות חרדל גרגירים 1/2 כוס פירורי לחם 2 כפות מלח גס 1 כפית פלפל גרוס
לרוטב - 3 כפות שמן זית 5 כפות גדושות של עגבניות חתוכות 1 כף גדושה של אריסה 2 כוסות מים חמים 1 חציל לא מקולף, חתוך לקוביות ומטוגן מראש בשמן עמוק 1 תפוחי אדמה מבושל, חתוך לקוביות 4 כפות כוסברה, קצוצה דק 2 כפות שמיר, קצוץ
6 צפייה בגלריה
(צילום: נועם פריסמן)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הקציצות - במיקסר מערבבים את הבשר הטחון עם בצל, ביצים, חרדל, סילאן, עשבי תיבול, פירורי לחם, שום מלח ופלפל. טועמים, אם התערובת רטובה מדי ודביקה, מוסיפים עוד פירורי לחם וממשיכים לערבב. מוסיפים מלח במידת הצורך.
  2. יוצרים מהתערובת קציצות בגודל הרצוי, וצולים מכל הצדדים במחבת צלייה מחוממת על אש בינונית.
  3. מכינים את רוטב העגבניות - מכניסים לסיר גדול ורחב שמן זית, עגבניות מרוסקות, כף גדושה של אריסה, 2 כוסות מים חמים ומביאים לרתיחה. ממשיכים לבשל על אש קטנה במשך 25 דקות נוספות.
  4. לפני ההגשה, מוסיפים לרוטב את קוביות החציל המטוגנות, קוביות תפוחי האדמה, כוסברה ושמיר. מתבלים במידת הצורך, מוסיפים את הקציצות ומבשלים במשך 10 דקות נוספות.

תבשיל במיה ברוטב עגבניות

חיים כהן
המצרכים: 1/2 ק"ג במיה 2 ק"ג עגבניות שרי מסוג תמר 1/4 כוס שמן זית
6 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מסדרים את העגבניות בתבנית אפייה, ומכניסים לתנור שחומם מראש לחום גבוה של 220 מעלות. יוצקים מעל שמן זית, ומערבבים כך שכל עגבניה תתעטף בשמן. צולים בתנור במשך כ-1/2 שעה או עד לריכוך מוחלט (קצת צבע שרוף קל יתקבל בברכה).
  2. מרסקים את העגבניות במעבד מזון, ומסננים דרך מסננת לסיר.
  3. קוטמים מעט את הצ'ופצ'יק של הבמיה, ומטגנים בשמן עמוק במשך כ-3 דקות (חשוב מאוד לא לפצוע את הבמיה, כדי שכל הריר הנפלא הזה ישאר בתוכה ואז כל הנפש של הבמיה, שהיא עולם ומלואו, תימס בפה. הריר יתפזר בתוך הרוטב, ונרגיש תחושה מופלאה של ריבה, ממש כמו השוקולדים במילוי ליקר בבונבוניירה).
  4. מוציאים את הבמיה מהשמן, ומעבירים לתוך הרוטב. הטיגון גם אוטם אותה וגם מרכך אותה. מבשלים בסיר סגור במשך כ-1/2 שעה.
  5. מדי פעם פותחים את הסיר, מנערים קלות ונזהרים לא להכניס כף או כל כלי ערבוב אחר כדי לא לפצוע את הבמיה. אפשר להשאיר חלק מהעגבניות שיצאו מהתנור, ולהוסיף לתבשיל. אני מוסיף גם 6-5 שיני שום שלמות, ומתאפק מלהוסיף פלפל חריף. עושה לי סיר אורז, ומתענג על זה בעיניים עצומות.

בורקס בוראטה על רוטב עגבניות

גיא גמזו
המצרכים:
לבצק בסיסי לבורקס (בויוס) - 1.1 ק"ג קמח לבן 1 כף מלח 1/2 ליטר מים שמן קנולה לכיסוי חצי גובה הבצק (משתנה בין כלי לכלי)
לבוראטה על רוטב עגבניות - 1 כדור בייבי בוראטה או כדור מוצרלה גדול 3 כפות שמן זית 2 שיני שום פרוסות 3 עגבניות מגי, חתוכות גס 1/2 פלפל צ'ילי אדום, פרוס דק חופן עלי בזיליקום קורט מלח ים אטלנטי 4 כפות עגבניות מרוסקות קורט פלפל שחור 1/2 כפית סוכר
אופן ההכנה:
  1. מערבבים את הקמח עם המלח והמים, ולשים ביד עד ליצירת מסה אחידה.
  2. לאחר שנוצר בצק אחיד, מחלקים את המסה לכדורים שווים ולשים כל כדור.
  3. מניחים את הכדורים שנוצרו בכלי שטוח, ומכסים עד מחצית גובה הכדורים בשמן. נותנים לבצק לנוח מעט. חשוב להפוך את הכדורים לפחות פעם אחת בזמן המנוחה, כדי שכל הבצק יקבל שמן.
  4. להכנת הבוראטה: מחממים מחבת עבה לחום בינוני-גבוה. יוצקים שתי כפות שמן זית למחבת, ומטגנים את השום והצ'ילי עד להזהבה.
  5. מוסיפים את העגבניות ומערבבים כדקה או שתיים. מוסיפים את עלי הבזיליקום, המלח והפלפל השחור.
  6. מבשלים במשך דקה, מוסיפים את העגבניות המרוסקות והסוכר ומבשלים כשתי דקות נוספות. מוסיפים עוד מעט עלי בזיליקום ומורידים מהאש.
  7. לאחר שהבצק נח, פותחים כדור בצק לדף קטן יחסית. שמים את כדור הגבינה במרכז, ואוספים את הבצק למרכז עד שנוצרת צורה דמוית שק ומהדקים.
  8. מורחים בביצה טרופה, ואופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות עד שהבצק מזהיב. מגישים את הבורקס החם על רוטב העגבניות.

שקשוקה עגבניות קלאסית

רפי כהן
המצרכים (ל-6-4 מנות): 6 עגבניות בשלות קלופות, חתוכות לקוביות ומסוננות 8 שיני שום קצוצות גס או שרופות על אש גלויה 4-5 פלפלים ירוקים חריפים, מטוגנים או שרופים על אש גלויה, נקיים מגרעינים וחתוכים גס 1/2 כוס שמן זית 1 כפית פלפל שחור 2 כפות פפריקה מרוקאית או רסק פלפל יבש 8-6 ביצים טריות
6 צפייה בגלריה
תמונה של שקשוקת עגבניות
תמונה של שקשוקת עגבניות
(צילום: Shutterstock)
אופן ההכנה:
  1. מפרידים חצי מכמות הביצים לחלמונים וחלבונים. שומרים את החלבונים לשימוש אחר אם רוצים.
  2. מחממים שמן זית במחבת רחבה, מוסיפים את השום ומזהיבים מעט, מוסיפים את הפפריקה ומערבבים בכדי ש"תפתח" בשמן החם, מוסיפים את העגבניות, פלפל שחור ומכסים, מנמיכים להבה ומבשלים כ-20 דקות.
  3. מוסיפים את הפלפלים החריפים והמלח מערבבים וממשיכים לבשל כ-10 דקות נוספות.
  4. מוסיפים את הביצים והחלמונים, מפזרים מעט פלפל שחור נוסף ומלח, ממשיכים לבשל כ-5 דקות נוספות ומגישים.

סלט עגבניות

שניר אנג סלע
המצרכים (ל-4-6 סועדים): 1 כוס מכל סוג וצבע אפשרי של עגבניות שרי, חתוכות לחצי (שרי תמר, שרי כתום, שרי צהוב, שרי ליקופן) 1 כוס עגבניות מגי אדומות בשלות, חתוכות לשמיניות או שישיות בהתאם לגודל 1 כוס עגבניות שחורות או ירוקות, חתוכות לשמיניות או שישיות בהתאם לגודל 1 כוס אבטיח ללא גרעינים חתוך לקוביות קטנות ויפות 2 כפות ויניגרט צ'ילי ירוק מלח פלפל שחור גרוס טרי 2 כפות שמן זית 2 כפות גבינת המאירי או גבינה בולגרית איכותית אחרת
6 צפייה בגלריה
סלט עגבניות גוז' ודניאל
סלט עגבניות גוז' ודניאל
(צילום: רוני יהודאי פיינר)
אופן ההכנה:
  1. בקערה גדולה מניחים את הויניגרט ואת שמן הזית. עליהם מוסיפים את העגבניות וקוביות האבטיח.
  2. מתבלים עם מלח ופלפל שחור גרוס טרי ומערבבים היטב. טועמים ומתקנים אם יש צורך.
  3. מעבירים לצלחת הגשה עם כל הויניגרט שבקערה. מעל הסלט מניחים את הגבינה ומגישים מיד.

דגים אפויים בעגבניות שרי

ניר צוק
המצרכים: 3 דגי מוסר במשקל 600 גר' כל אחד, מפולטים 200 גר' עגבניות שרי צהובות 200 גר' עגבניות שרי אדומות 3 פלפלים ירוקים חריפים 5 גבעולי בצל ירוק 1/4 כוס שמן זית מלח, פלפל
אופן ההכנה:
  1. משמנים תבנית בעלת שוליים גבוהים מעט, ומסדרים את הדגים עם העור כלפי מטה. ממליחים ומפלפלים קלות.
  2. שוטפים ומייבשים את עגבניות השרי, וחוצים אותן לאורכן. קוצצים את הבצל ומערבבים עם השרי. מתבלים בשמן זית, מלח ופלפל.
  3. יוצקים את העגבניות על הדגים. מניחים בתבנית את הפלפלים החריפים בשלמותם.
  4. מכסים את התבנית בנייר כסף, ואופים בתנור שחומם מראש ל-200 מעלות במשך כ-15 דקות.

לזניה ברוטב עגבניות

מיכל וקסמן
המצרכים: 1 חבילה של דפי לזניה איכותיים - עדיף של דה צ'קו (De-Cecco) 100 גר' (או יותר, תלוי בגודל התבנית ובכמות הגבינה שאוהבים) גבינת פרמזן אמיתית, מגוררת דק
לרוטב עגבניות - 1/2 3 ק"ג עגבניות בשלות ואדומות, חלוטות, קלופות וחתוכות לקוביות, או: כמות דומה של עגבניות שלמות משומרות חתוכות גס עם מיציהן (עדיף עגבניות תמר של של חברת cerio או mutti האיטלקיות) או: 5 בקבוקים (700 מ"ל כל אחד) של עגבניות מרוסקות (גם הם של חברת cerio או mutti האטלקיות) 4 כפות שמן זית 3 שיני שום, קלופות ופרוסות דק 5-4 עלי מרווה (לא חובה) 1 כף שטוחה מלח גס
לבשמל - 100 גר' חמאה 4 כפות קמח לבן 1 ליטר חלב 3% שומן 1 כפית מלח גס
6 צפייה בגלריה
(צילום: מיכל וקסמן)
אופן ההכנה:
  1. מכינים רוטב עגבניות - סיר כבד וגדול מחממים את השמן על הלהבה הגדולה ביותר. וסיפים פרוסות שום ועלי מרווה ומטגנים כחצי דקה.
  2. מוסיפים את העגבניות החתוכות ומערבבים היטב. מבשלים על להבה גבוהה ביותר כ-10 דקות. ממליחים, מערבבים ומכבים את האש. אם הרוטב עדיין נוזלי, מבשלים כ-5 דקות נוספות או עד שמסמיך.
  3. מכינים בשמל - ממיסים את החמאה בסיר כבד. מוסיפים את הקמח ומערבבים מיד בעזרת מטרף, בתנועות נמרצות עד שנוצרת רביכה חלקה.
  4. מוסיפים חלב וממשיכים לערבב במרץ עד שהרוטב מסמיך. הרוטב צריך להיות במרקם דומה לזה של שמנת חמוצה. זה יקרה בדרך כלל די מהר, פחות או יותר עד שהרוטב יגיע לרתיחה.
  5. מרכיבים את הלזניה - בתבנית מלבנית גדולה ועמוקה (כזו שיש בה מקום ללזניה תלת-שכבתית לפחות) מסדרים שכבה של עלי לזניה (אם העלים לא מכסים בדיוק את גודל התבנית, אפשר לשבור כמה עלים ולעשות פאזל בחלקים החסרים). יוצקים עליה שכבה של רוטב בשמל. מוסיפים מעל שכבה של רוטב עגבניות ומפזרים מעל מעט גבינת פרמזן מגוררת.
  6. מרכיבים שכבה נוספת - מתחילים שוב מדפי הפסטה ובונים לפי אותו סדר שתי שכבות נוספות. מפזרים למעלה את שארית גבינת הפרמזן המגוררת (אפשר להוסיף עוד אם אוהבים יותר גבינה למעלה).
  7. מכניסים את התבנית למרכז תנור, שחומם מראש ל-180 מעלות ואופים כ-40 דקות. מוציאים ומניחים ללזניה לעמוד 10 דקות או יותר לפני שחותכים אותה לקוביות, אחרת היא תתפרק בחיתוך.

חצילים קלויים עם עגבניות וביצה חצי קשה

אבי ביטון
המצרכים: 5 פרוסות חציל, קלוף 5 כפות שמן זית 1 ביצה מבושלת 5 דקות במים רותחים 5 כפות עגבניות בשמן זית (ראו מתכון למעלה)
אופן ההכנה:
  1. על גבי מחבת שטוחה יוצקים את שמן הזית. מטגנים על להבה גבוהה את החצילים, כחמש דקות מכל צד.
  2. מסדרים את החצילים והעגבניות על צלחת, ובצד מניחים את הביצה החצי קשה. מגישים מיד.

ריבת עגבניות שרי

ניר צוק
המצרכים: 1 ק"ג עגבניות שרי 560 גר' סוכר 1/2 כפית פלפל שחור, טחון דק 1 ענף רוזמרין מיץ מ-1 לימון
אופן ההכנה:
  1. בסיר כבד מאוד מניחים חופן עגבניות, סוכר ולימון ומועכים היטב.
  2. מוסיפים עגבניות, ענף רוזמרין ופלפל ומבשלים על סף רתיחה כשעתיים, תוך ערבוב מדי פעם.
  3. מסירים מהאש, מוציאים את הרוזמרין ומצננים. שומרים בקירור (בגלל מיעוט הסוכר).

בלאדי מרי טרי

שניר אנג סלע
המצרכים (ל-2-4 קוקטיילים): 1 ק"ג עגבניות אדומות בשלות מאוד חתוכות לרבעים 1 בצל שאלוט קלוף 1 צ'ילי קטן אדום טרי 2-3 כפיות מיץ לימון סחוט טרי טבסקו לפי הטעם חזרת טריה מגורדת לא חובה רק מי שאוהב מלח פלפל שחור גרוס טרי 1-2 כפיות אבקת סלרי (סלרי יבש טחון לאבקה)
לקוקטייל - 1 מנת וודקה איכותית 2 מנות בלדי מרי מיקס 1 מקל סלרי לקישוט 1 פרוסת לימון לקישוט קרח
6 צפייה בגלריה
בלאדי מרי
בלאדי מרי
(צילום: רוני יהודאי פיינר)
אופן ההכנה:
  1. בעזרת סטיק בלנדר לטחון עד חלק את העגבניות, השאלוט והצ׳ילי. אם אתם רוצים תערובת ממש חלקה אפשר לסנן פה את התערובת אבל אני מעדיף את המיקס ללא סינון. מתבלים את המיקס עם מלח, פלפל שחור גרוס טרי, מיץ הלימון, אבקת הסלרי והטבסקו. אם אתם מאוהבי החזרת, זה הזמן להוסיף אותה פנימה. טועמים ומתקנים תיבול אם נדרש. מכסים ומקררים לילה במקרר. ביום אחרי מכינים את הקוקטייל.
  2. ממלאים כוס גבוהה עם קרח, שופכים על הקרח מנת וודקה ועליה שתי מנות מיקס בלדי מרי, מערבבים עם כפית. מקשטים עם לימון וסלרי ומגישים.