חג הסופגניות הלאומי זו הזדמנות מצויינת להכיר את האלטרנטיבה הבריאה לכריות הפחמימה התפוחות. במשך שנים נלחמתי בסופגניות ובעצמי, הקצבתי לעצמי סופגנייה אחת לכל חג והסתכלתי בקנאה בחלונות הראווה החגיגיים של הקונדיטוריות ובסופגניות המעוצבות בסגנון הארכיטקטורה של גאודי שהוצגו בהם. לא עוד. הכירו את הסופגניות הקטוגניות שתוכלו לזלול מבלי לספור קלוריות.
במתכון דל הפחמימות והקל להכנה שלפניכם, את קמח החיטה מחליף קמח שקדים. את הסוכר מחליף ממתיק טבעי שלא משפיע על ההורמונים בגוף ועל תחושת הרעב. אלה סופגניות שונות, כאלו שבאמת תרצו לאכול - מזינות, בריאות, רכות וטעימות, ובלי גרם אחד של קמח או סוכר. עם הציפוי הנכון, גם ילדים יתלהבו מהן.
5 צפייה בגלריה
סופגניות קטוגניות טליה בנימיני
סופגניות קטוגניות טליה בנימיני
(צילום: טליה בנימיני)
ציפוי הסופגניות מתבסס על תחליף סוכר (שאינו מעלה את רמות האינסולין ואינו מתפרק בגוף לתוצרי לוואי מזיקים). כדאי להשקיע בתחליף סוכר איכותי - המחיר לא זול אבל התוצאה תהיה טובה בהרבה. סוויטאנגו במרקם אבקת סוכר אפשר למצוא כמעט בכל סופר ובבתי טבע. יש אתרים (כמו אייהרב) שבהם אפשר להזמין ממתיקים איכותיים ובריאים נוספים כמו סטיביה נקיה ללא תוספים, מונק פרוט או אלולוז.
מה הקאטץ' אתם שואלים? הסופגניות הבריאות לא זהות בטעם ובמרקם לסופגניות הקלאסיות. אבל סופגניות הן כמו אקסים מיתולוגיים - פשוט אסור להשוות אליהן. אבל אם תפנו מקום בלב ובבטן, תגלו שהסופגניות האלה יכולות להיות טעימות ומספקות בפני עצמן.

סופגניות קטוגניות

המצרכים (ל-10 סופגניות קטנות, בתבנית שקעים או במולטי קייק): 1 כוס קמח שקדים 1/2 כפית אבקת אפיה 3 כפות ממתיק אבקתי, למשל סוויטאנגו או סטיביה ללא תוספות 1 ביצה 1 כפית תמצית וניל 2 כפות קרם קוקוס 1 כפית חומץ תפוחים
להגשה - מעט אבקת סוכר סוויטנגו
5 צפייה בגלריה
סופגניות קטוגניות טליה בנימיני
סופגניות קטוגניות טליה בנימיני
(צילום: טליה בנימיני)
לציפוי שוקולד - 50 גר' שוקולד מריר איכותי (למשל גודייבה 90%, או כל שוקולד שאוהבים, רצוי בעל מוצקי קקאו גבוהים) 1 כף שמן קוקוס או חמאה 1 כף קרם קוקוס או שמנת מתוקה
לציפוי פירות יער ורוד - 2 כפות פירות יער קפואים, מופשרים עם הנוזלים (מעורבים/אוכמניות/דובדבן וכו') או מעט צבע מאכל אדום טבעי 4 כפות ממתיק סוויטנגו במרקם אבקת סוכר או סוויטנגו "רגיל", טחון 1 כף קרם קוקוס או שמנת מתוקה
לציפוי מאצ'ה ירוק - 4 כפות ממתיק אבקתי סוויטנגו במרקם אבקת סוכר או סוויטנגו "רגיל", טחון 1/2 כפית אבקת מאצ'ה 2 כפות קרם קוקוס או שמנת מתוקה
לציפוי וניל לבן - 4 כפות ממתיק אבקתי סוויטנגו במרקם אבקת סוכר או סוויטנגו "רגיל", טחון 2-3 כפות שמנת מתוקה או קרם קוקוס 1/2 כפית תמצית וניל
5 צפייה בגלריה
סופגניות קטוגניות טליה בנימיני
סופגניות קטוגניות טליה בנימיני
(צילום: טליה בנימיני)
אופן ההכנה:
  1. מחממים תנור ל-170 מעלות.
  2. אם מכינים ציפוי כדאי להתחיל ממנו כדי שהוא יספיק להתקרר ולהתמצק (הוראות בהמשך).
  3. מערבבים בקערה את היבשים - קמח שקדים, ממתיק ואבקת אפייה. מוסיפים את הרטובים, למעט החומץ: תמצית וניל, ביצה וקרם קוקוס. מערבבים עד קבל בצק אחיד ודליל.
  4. משמנים תבנית שקעים בצורת דונאטס או עיגול (אפשר גם בפלטת מולטי קייק). מוסיפים לבצק את החומץ ממש לפני האפייה. מערבבים היטב ומוזגים אל השקעים עד ל-3/4 הגובה.
  5. אופים במשך כ-15-20 דקות עד להזהבה. מוציאים מהתנור ומצננים לחלוטין. הסופגניות נשמרות היטב במשך 3 ימים במקרר או חודש בקופסה אטומה במקפיא.
  6. להגשה - מנפים מעל מעט תחליף סוכר במרקם אבקת סוכר, או סוויטנגו טחון לאבקה דקה במטחנת קפה או תבלינים. חותכים את הסופגניה לשניים, מורחים מעט ריבה ללא סוכר וסוגרים עם או בלי אבקת "סוכר".
5 צפייה בגלריה
סופגניות קטוגניות טליה בנימיני
סופגניות קטוגניות טליה בנימיני
(צילום: טליה בנימיני)
להכנת ציפוי שוקולד -
  • ממיסים במיקרו שוקולד, קרם קוקוס ושמן בפולסים של 30 שניות, עד שהשוקולד נמס. מערבבים. טובלים את הסופגניות שהתקררו ומניחים על נייר אפיה בתבנית. מניחים במקרר עד להתייצבות.
להכנת ציפוי פירות יער ורוד -
  • מסננים את פירות היער במסננת קטנה מעל קערית ושומרים את הנוזלים. לאחר ההפשרה מערבבים כף אחת מנוזל של פירות היער עם הממתיק האבקתי. ניתן להשתמש בסוויטנגו במרקם אבקת סוכר או סוויטנגו רגיל או ממתיק אבקתי אחר טחון במטחנת קפהאו תבלינים.
  • מוסיפים כף שמנת מתוקה ומערבבים עד לקבלת מרקם משחתי דומה לתערובת פנקייק). אם התערובת יבשה מידי, מוסיפים מעט שמנת (כפית אחת בכל פעם). אם התערובת דלילה מידי מוסיפים אבקת ממתיק.
  • ניתן להשתמש בצבע מאכל באבקה או בג'ל, מוסיפים כמה טיפות לממתיק יחד עם שתי כפות שמנת ומערבבים היטב. במידת הצורך מוסיפים עוד כפית שמנת בכל פעם, כדי להגיע למשחה דלילה.
  • טובלים את הסופגניות שהתקררו בציפוי ומניחים על נייר אפיה בתבנית. מקשטים מעל עם פירות היער המסוננים והמופשרים. מניחים במקרר להתייצבות.
5 צפייה בגלריה
סופגניות קטוגניות טליה בנימיני
סופגניות קטוגניות טליה בנימיני
(צילום: טליה בנימיני)
להכנת ציפוי מאצ'ה ירוק -
  • מערבבים בקערית אבקת ממתיק טחונה, מאצ'ה ושמנת עד לקבלת תערובת דלילה במרקם דומה לבלילת פנקייק. אם התערובת סמיכה מידי, מוסיפים עוד כפית שמנת עד לקבלת המרקם הרצוי. אם המרקם דליל מידי מוסיפים אבקת ממתיק. טובלים את הסופגניות בציפוי ומניחים על נייר אפיה במגש במקרר, עד להתייצבות.
להכנת ציפוי וניל -
  • מערבבים ממתיק וניל ושתי כפות שמנת בקערית עד לקבלת משחה נוזלית, במרקם דומה לבלילת פנקייק. אם התערובת יבשה מדי, הוסיפו 2-3 כפיות שמנת בהדרגה. אם משתמשים בקרם קוקוס, הקפידו לנער היטב את האריזה. קרם הקוקוס דליל יותר ולכן 2 כפות יספיקו. לאחר הצינון, טובלים את הסופגניות על נייר אפיה במגש במקרר עד להתייצבות.
טליה בנימיני היא בעלת הבלוג מתוק בריא