תפוח אדמה הוא חומר גלם זול וטעים, ויש שפע של מנות שאפשר להכין ממנו. נכון שצ'יפס זו כמעט תמיד הבחירה האוטומטית - בשרניים, פריכים בחוץ ורכים בפנים, אבל יש עוד הרבה מאוד דברים טעימים שאפשר להכין מתפוחי אדמה, ואנחנו לא מתכוונים רק לפירה.

קנישס במילוי תפוח אדמה

ארז קומרובסקי
המצרכים:
לבצק - 1/2 ק"ג קמח 1/2 כפית שמרים 220 גר' תפוחי אדמה מעוכים 100 מ"ל מי הבישול של תפוחי האדמה 1 כפית מלח 130 גר' חמאה
למילוי - 1/2 1 ק"ג תפוחי אדמה, מבושלים בקליפתם 1/2 כפית מלח 3 בצלים גדולים, קצוצים ומטוגנים בשמן תירס עד להזהבה פלפל שחור גרוס דק, בנדיבות
למריחה על הבצק - ביצה מדוללת במעט חלב
8 צפייה בגלריה
(צילום: אביהו שפירא)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הבצק - לשים את כל חומרי הבצק עד לקבלת בצק אחיד וחלק, ומניחים בקערה קטנה מכוסה בניילון למשך מספר שעות מנוחה במקרר.
  2. מכינים את המילוי - בינתיים, מועכים את תפוחי האדמה ומערבבים עם הבצלים המטוגנים, המלח והפלפל השחור.
  3. ממלאים את הקנישס - מרדדים את הבצק ליריעה לא דקה מדי (בעובי 3 מ"מ בערך). חותכים לריבועים של 5*5 ס"מ, ומניחים בכל מרכז ריבוע כף מהמילוי. סוגרים היטב את ריבועי הבצק, "קוטמים" את חלקיו ומסדרים בתבנית מרופדת בנייר אפייה כך שה"תפר" יפנה כלפי מטה. מורחים את המאפים בביצה מדוללת במעט חלב.
  4. אופים ומגישים - אופים את הקנישס בתנור שחומם מראש לטמפרטורה של 180 מעלות במשך כ-20 דקות, או עד להזהבה. מומלץ להגיש לצד כוסית וודקה.

מרק קרם תפוחי אדמה עם קוביות סלמי

אבי ביטון
המצרכים: 3 תפוחי אדמה, חתוכים לקוביות 1 כרישה בינונית פרוסה 1 בצל בינוני פרוס 1 שן שום מעוכה 5 כפות שמן זית מלח, פלפל 5 כוסות מים 150 גר' נקניק סלמי, חתוך לקוביות קטנות ומטוגן במחבת עד להשחמה
8 צפייה בגלריה
(צילום: צביקה טישלר)
אופן ההכנה:
  1. יוצקים את שמן הזית לסיר בינוני ומטגנים היטב את הכרישה, הבצל והשום.
  2. מוסיפים את כל המרכיבים, מביאים לרתיחה ומנמיכים את האש. מכסים, ומבשלים במשך 45 דקות נוספות.
  3. מתבלים במלח ופלפל, וטוחנים בבלנדר מוט עד לקבלת מרקם חלק.
  4. יוצקים את המרק לצלחת הגשה, מפזרים מעל את קוביות הנקניק המטוגנות ומגישים.

סלט תפוחי אדמה תוניסאי

נופר זוהר
המצרכים: 5 תפוחי אדמה אליאנס בינוניים 3 ביצים קשות 1 כף טבעות צ'ילי מוחמץ או טרי 1 כפית אריסה חריפה 1 כפית לימון כבוש 1 חבילת טונה בשמן איכותית מסוננת מהשמן 2 גבעולי פטרוזיליה, רק העלים 1 כפית צלפים כבושים במלח
לרוטב - קורט מלח ים קורט פלפל שחור גרוס מיץ מחצי לימון 4 כפות שמן זית
8 צפייה בגלריה
(צילום: טל שחר)
אופן ההכנה:
  1. מבשלים את הביצים בהרבה מים, עד לקבלת ביצים קשות. מצננים, קולפים וחותכים לרביעיות.
  2. שמים את תפוחי האדמה בסיר רחב עם מים שיכסו את תפוחי האדמה, מוסיפים למים 1 כף מלח ים, מבשלים על להבה בינונית עד שמתרכך. מסננים את הנוזלים מצננים מעט ומקלפים.
  3. חותכים את תפוחי האדמה הקלופים לטבעות בעובי 2 ס"מ ומסדרים על הצלחת. בין תפוחי האדמה מפזרים כפית מהטונה, לימון כבוש, צלפים, ומספר נקודות של אריסה, מפזרים מלח ופלפל, מוסיפים את הפטרוזיליה הקצוצה, ומגישים.

פירה תפוחי אדמה

המצרכים (ל-6 סועדים): 1 ק"ג תפוחי אדמה (עדיף מזן ראטה, לא חובה) 250 גר' חמאה קרה 250 מ"ל חלב מלח גס – לפי הטעם
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אופן ההכנה:
  1. מנקים היטב את תפוחי האדמה, אם אפשר בעזרת מברשת. בכל מקרה, לא מקלפים.
  2. בסיר מלא בשני ליטר מים קרים וכף מלח מבשלים את תפוחי האדמה. אחרי כ-25 דקות בודקים בעזרת סכין אם הם בשלים. הסכין חייבת לחדור בקלות לתוך תפוח האדמה. מוצאים את תפוחי האדמה ומסננים היטב את המים.
  3. קולפים את תפוחי האדמה בעודם חמים ומעבירים את התפוחי אדמה דרך מטחנה ידנית או שמרסקים בצורה ידנית אחרת לתוך סיר גדול.
  4. מחממים את הסיר עם המחית על אש נמוכה כ-5 דקות כדי לאדות את שארית הנוזלים. במקביל מרתיחים את החלב בסיר נפרד.
  5. חותכים את החמאה הקרה לקוביות קטנות. על אש נמוכה מוסיפים לסיר עם המחית את קוביות החמאה ומערבבים היטב עד לקבלת מרקם אחיד. מוסיפים בכמויות קטנות את החלב ומערבבים עד לקבלת מחית אחידה ועדינה.
  6. לקבלת מרקם קטפתי מומלץ להעביר את הפירה דרך מסננת דקיקה או חיתול ואחר כך להקציף בעדינות בעזרת מטרפה ידנית כשלוש דקות.

תפוח אדמה ממולא בשר

המצרכים: 10 תפוחי אדמה 3 כפות שמן זית 3 בצלים, קצוצים דק 500 גר' בשר בקר טחון, ברמת שומן בינונית 50 גר' צנוברים מלח ופלפל שחור, לפי הטעם 2 ליטר ציר עוף או מרק צח, חם
אופן ההכנה:
  1. מקלפים את תפוחי האדמה ומרוקנים את תכולתם בעזרת כף פריזיאן או קישואן. אם הקליפה דקה מאוד (תפוחי אדמה צעירים מאוד), אפשר להשאירה. אם אין כף פריזיאן, אפשר להשתמש בכפית רגילה. כדאי לרוקן את תפוחי האדמה לאורך, כך שמתקבלים צילינדרים מאורכים. מניחים בצד.
  2. מחממים את השמן במחבת ומטגנים בה את הבצל עד שהוא שחום, כעשר דקות. מוסיפים את הבשר, מערבבים ומפוררים אותו בעזרת מרית ומטגנים גם אותו עד להשחמה.
  3. במחבת נפרדת, קולים את הצנוברים עד להזהבה ומוסיפים אותם לתערובת הבשר. מתבלים במלח ובפלפל ומערבבים עד לקבלת תערובת אחידה. מניחים לצינון.
  4. מחממים את התנור לטמפרטורה של 150 מעלות. מחממים את הציר, ממלאים את תפוחי האדמה בתערובת הבשר ומניחים בתבנית. יוצקים את הציר החם לתבנית, מכסים בנייר אלומיניום ואופים במשך חצי שעה.
  5. מעלים את הטמפרטורה של התנור ל-180 מעלות, מורידים את הכיסוי ומחזירים לתנור לאפייה נוספת של כרבע שעה, או עד שתפוחי האדמה רכים. מוציאים ומגישים.

הום פרייז - קוביות תפוחי אדמה מושחמות

רות אוליבר
המצרכים (ל-4 מנות): 4 תפוחי אדמה שלמים בקליפתם 3 כפות שמן קנולה 3 כפות מיונז 3 כפות קטשופ 3 כפות רוטב סויה 1 כפית סוכר 3 שיני שום, קצוצות דק מלח, פלפל שחור גרוס טרי
גיוון: מחליפים את תפוחי האדמה בבטטות או בפלחי דלעת.
אופן ההכנה:
  1. מבשלים את תפוחי האדמה חצי בישול: מניחים אותם בסיר עם מים ומביאים לרתיחה. מבשלים 10 דקות, מסננים ומצננים. מקלפים (אם רוצים) וחותכים לקוביות בגודל 3 ס”מ.
  2. מערבבים שמן עם מיונז, קטשופ, סויה, סוכר, שום, מלח ופלפל בכלי רחב. מוסיפים את תפוחי האדמה, מערבבים קלות ומעבירים לתבנית.
  3. אופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות במשך כ-25 דקות, עד שתפוחי האדמה זהובים ורכים.

צ'יפס בגרסה הצרפתית

חגי לרנר
הגרסה הצרפתית לצ'יפסים בשרניים וטובים, פריכים בחוץ ורכים בפנים, שממש מתחננים לסטייק טוב לצידם. הכלי היעיל והמדויק ביותר לקבלת תוצאה טוב הוא סיר טיגון (צ'יפסר), בזכות השליטה בחום השמן. מי שאין לו צ'יפסר - יכול להשתמש במדחום לבישול, ואפילו רק בחושים בריאים.
המצרכים (ל-4 סועדים): 1/2 1 ק"ג תפוחי אדמה, בעלי קליפה אדומה שמן קנולה לטיגון עמוק מעט מלח דק
8 צפייה בגלריה
צ'יפס
צ'יפס
(צילום: Shutterstock)
אופן ההכנה:
  1. קולפים את תפוחי האדמה, וחותכים למקלות באורך 5 ס"מ ובעובי 1 ס"מ לערך. מניחים בקערה עם מים קרים לכמה דקות. מחממים שמן בסיר בינוני (בגובה 5 ס"מ לפחות) על אש קטנה.
  2. מוציאים את תפוחי האדמה מהמים ומייבשים היטב. בודקים שהשמן חם דיו, אם נעזרים במדחום - יש להגיע ל-120 מעלות. במידה שאין מדחום, תפוחי האדמה צריכים לשקוע והשמן סביבם מבעבע קלות. אם תפוחי האדמה צפים מיד ומשחימים מהר, השמן חם מדי ויש לצנן אותו - או על ידי הסרתו מהאש או על ידי הוספת שמן קר.
  3. מטגנים את תפוחי האדמה במשך מספר דקות. בסוף התהליך הם אמורים להתרכך לגמרי, אך להישאר לבנים. מוציאים את תפוחי האדמה מהשמן לתבנית, ומניחים להם להגיע לטמפרטורת החדר.
  4. מחממים שמן לטמפרטורה של 180-170 מעלות. אפשר לזהות שאתם בחום הנכון, אם תניחו את אחד מתפוחי האדמה בשמן והוא יצוף תוך 10 שניות בערך. הפעם הבעבוע סביבו יהיה חזק יותר.
  5. מטגנים כך את יתר תפוחי האדמה, במשך כמה דקות, עד הזהבה עמוקה (כדאי לטגן בכמה מחזורים בכדי לא להוריד את טמפרטורת השמן, מה שלא יאפשר פריכות טובה). מוציאים לנייר סופג וזורים מיד מלח דק.
  6. מעבירים לצלחת הגשה, מסדרים בצורת מזבח (אם רוצים לנהוג לפי הקלאסיקה), ומגישים מיד.

קציצות מעקודה - קציצות תפוחי אדמה עם עשבי תיבול

אבי לוי
המצרכים (ל-10 קציצות): 3 תפוחי אדמה מבושלים עד לריכוך, עם קליפתם 1 בצל קצוץ 1 שן שום, קצוצה 1/2 כוס כוסברה, קצוצה 1 כוס פטרוזיליה, קצוצה 2 כפות מלח גס 1.5 כף פלפל שחור גרוס 1 כפית כורכום 1 כפית קארי 3 ביצים שמן לטיגון עמוק
להגשה - מטבוחה חריפה - לפי הטעם טחינה ירוקה - לפי הטעם
8 צפייה בגלריה
(צילום: אסף קרלה)
אופן ההכנה:
  1. מסדרים את תפוחי האדמה המבושלים בתבנית אפייה גדולה ומפזרים מסביב מלח גס. אופים בתנור שחומם מראש ל-200 מעלות במשך 20 דקות, על מנת שהמלח יספוג את הנוזלים שמפרישים תפוחי האדמה.
  2. מעבירים את תפוחי האדמה לקערה ומועכים גס. מוסיפים את הבצל, עשבי תיבול, תבלינים והביצים. מערבבים היטב לכדי תערובת אחידה וצרים ממנה קציצות בגודל כדור פינג-פונג.
  3. מחממים היטב, במחבת עמוקה, את השמן לטיגון לשמן חם מאוד. מטגנים היטב משני הצדדים עד כדי הזהבה.
  4. מגישים לצד טחינה ירוקה (רצוי ירוקה ולימונית עם כוסברה) ומטבוחה פיקנטית.

פאי רועים

שי טנא
המצרכים (ל-4 מנות):
לפירה בטעם שום - 6 תפוחי אדמה בינוניים, קלופים 4 שיני שום קלופות 1/4 כוס שמן זית 2 ביצים טריות מלח
למלית הבשר - 3 ביצים קשות, קלופות ופרוסות 1/2 ק"ג בשר בקר טחון צרור פטרוזיליה קצוץ 2 כפות שום קצוץ 2 בצלים סגולים, פרוסים דק 4 כפות שמן זית מלח, פלפל
8 צפייה בגלריה
(צילום: מור סגל)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הפירה בטעם שום - מבשלים את תפוחי האדמה במי מלח עד לריכוך. מסנים ומועכים למחית. בסיר נפרד מבשלים את השום בשמן הזית על אש קטנה מאוד במשך 10 דקות. חשוב לשמור על אש קטנה כדי שהשום יתבשל ולא יעבור טיגון. מועכים את השום בתוך שמן הזית, מוסיפים לפירה ומתבלים לפי הטעם. מניחים לפירה להצטנן, מוסיפים את הביצים ומערבבים היטב עד לקבלת מרקם אחיד.
  2. מכינים את מלית הבשר - מחממים את שמן הזית במחבת גדולה, מוסיפים את הבצל ומטגנים עד הזהבה. מוסיפים את השום ואת הבשר ומטגנים עד שהבשר משחים. נזהרים לא לטגן את הבשר יתר על המידה כדי שלא יתייבש. מורידים מהאש ומניחים את התערובת במסננת כדי להיפטר מנוזלים מיותרים.
  3. הרכבת המאפה - משמנים תבנית אינגליש קייק בשמן זית ויוצקים לתחתיתה שכבת פירה בעובי של 1 ו-1/2 ס"מ. מעל מניחים את תערובת הבשר הטחון, עליו לסדר שכבה של פרוסות ביצים קשות ומסיימים בשכבת פירה בעובי 1 ו-1/2 ס"מ.
  4. מברישים בעזרת מברשת טבולה בשמן זית את השכבה העליונה של הפירה. מכסים את התבנית בנייר אלומיניום, מכניסים לתנור שחומם מראש ל-200 מעלות ואופים במשך 20 דקות. לאחר מכן מסירים את נייר האלומיניום וממשיכים לאפות 20 דקות נוספות עד השחמה.

תפוחי אדמה עם ביצים ורוקט

נופר זוהר
המצרכים: 4 תפוחי אדמה מזן אליאנס, חתוכים לקוביות 1 ס"מ 2 מלפפונים חמוצים במלח, חתוך לקוביות 6 ענפי רוקט, קצוצים 1 כפית גרידת לימון 1 בצל סגול קטן, פרוס לשערות דקיקות 2 ביצים קשות חתוכות לקוביות 1 ס"מ 1/2 כפית מלח ים 1/4 כפית פלפל שחור 2 כפות מיונז איכותי 1 כף מיץ מלימון טרי 1 כף צ'ילי ירוק, חתוך לטבעות
8 צפייה בגלריה
(צילום: טל שחר)
אופן ההכנה:
  1. מרתיחים את הביצים במים, מצננים קולפים וחותכים לקוביות.
  2. מכינים את תפוחי האדמה - קולפים וחותכים לקוביות, מבשלים בשפע מים עם כפית מלח ים עד שמתרכך (בערך 15-20 דקות). מסננים ומצננים.
  3. קוצצים את הרוקט דק, פורסים את הבצל הסגול לשערות דקיקות, פורסים את הצ'ילי לטבעות דקות.
  4. שמים את כל רכיבי הסלט בקערה מתבלים במלח ופלפל ומיץ לימון, מוסיפים את המיונז ומערבבים היטב, במידת הצורך מתקנים טעם במלח ופלפל ומגרדים מעל הכל גרידת לימון.