משום מה אנחנו נוהגים לפגוש את הפרג בעיקר באוזני המן, מה שגורם לנו לשכוח כי מדובר בחומר גלם שימושי מאוד בעולם האפייה, שיכול להוסיף גם טעם וגם מרקם. אז נכון שהחיבור בין פרג לשוקולד הוא לא חיבור מתבקש מאליו, אבל יש שיגידו כי שני המרכיבים האלה הם שילוב בלתי מנוצח שרק מתבקש שיחבור לקינוח אחד ומיוחד, אז יש לנו כאן בשבילכם כמה הצעות לחיבור בין השניים, אבל לא רק - מסתבר שפרג הולך טוב גם עם קוקוס וגם עם תפוחים ואפילו עם גבינת ריקוטה.

קראנץ' פרג

רוני ונציה
המצרכים: למלית - 100 גר' פרג טחון טרי ‭1/3‬ כוס ‭75)‬ מ"ל) חלב קליפה מגוררת מ-‭1/2‬ לימון גדול 50 גר' חמאה ‭1/3‬ כוס ‭65)‬ גר') סוכר 1 כף פירורי עוגיות
לעוגה - 3/4 1 כוסות ‭250)‬ גר') קמח לחם (שטיבל מס' 2) 15 גר' שמרים יבשים ‭1/4‬ כוס ‭50)‬ גר') סוכר ‭1/2‬ כפית מלח ‭1/2‬ כוס פחות 2 כפיות ‭100)‬ מ"ל) מים 1 ביצה 75 גר' חמאה רכה, חתוכה לקוביות
הכלים - תבנית אינגליש קייק באורך כ-28 ס"מ, משומנת ומרופדת בנייר אפייה
10 צפייה בגלריה
עוגת קראנץ פרג
עוגת קראנץ פרג
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את המלית - שמים את כל חומרי המלית, למעט פירורי העוגיות, בסיר בינוני-כבד. מביאים לסף רתיחה על להבה בינונית, תוך כדי ערבוב, עד לקבלת תערובת אחידה. מסירים מהאש, מוסיפים את הפירורים ומניחים לצינון מוחלט בטמפרטורת החדר.
  2. מכינים את העוגה - שמים את הקמח, השמרים, הסוכר והמלח בקערת מיקסר ומערבבים בעזרת וו הלישה. מפעילים את המיקסר על מהירות בינונית ומוסיפים בהדרגה את המים והביצה. לשים 5 דקות במהירות נמוכה-בינונית עד שהבצק נפרד מבסיס הקערה ונדבק לוו. מוסיפים בהדרגה את קוביות החמאה. מגבירים למהירות בינונית ולשים כ-3 דקות עד שכל הקוביות נטמעות בתערובת. ממשיכים ללוש עוד 10-8 דקות, תוך כדי ניקוי הדפנות מדי פעם, עד שכל החמאה נספגת פנימה. לשים עוד דקה-שתיים במהירות גבוהה, עד לקבלת בצק רך מאוד וקטיפתי שנדבק לקערה.
  3. מניחים את הבצק על משטח מקומח ולשים בידיים עוד 30 שניות. מעבירים לקערה משומנת, מכסים ביריעת ניילון ומתפיחים כשעה בטמפרטורת החדר, עד להכפלת הנפח. מקמחים שוב את הבצק ואת הקערה, עוטפים ביריעת ניילון ומתפיחים במקרר ללילה.
  4. מרכיבים את העוגה - "מפילים" באגרוף את הבצק שתפח ומעבירים למשטח מקומח. מרדדים למלבן באורך 36 ס"מ וברוחב 28 ס"מ. מורחים את המלבן בשכבה דקה ואחידה של מלית הפרג ומשאירים שוליים ברוחב 1/2 1 ס"מ מכל הצדדים.
  5. מגלגלים את המלבן מצידו הארוך לרולדה. חוצים את הרולדה לאורכה וקולעים את שתי הרצועות לבורג. מכווצים קצת את העוגה משני הצדדים כדי להתאים לגודל התבנית ומעבירים לתבנית המשומנת. מכסים ביריעת ניילון ומתפיחים כשעה בטמפרטורת החדר, עד שהתערובת מגיעה שני שלישים מגובה התבנית (לא עד להכפלת הנפח).
  6. אופים את העוגה בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות (חום בינוני) כ-25 דקות, עד שהעוגה מקבלת גוון זהוב-שחום (אם העוגה משחימה מדי במהלך האפייה, מכסים בנייר אלומיניום רופף‭.(‬ מצננים 10 דקות בתבנית על רשת, מוציאים מהתבנית וממשיכים לצנן צינון מלא על הרשת.

עוגת פרג לימונית

רוני ונציה
שימו לב: מומלץ להשתמש בקמח רך לא תופח, כמו קמח מס' 5 של שטיבל
המצרכים: ‭‬2 ביצים, בטמפרטורת החדר 1 חלמון, בטמפרטורת החדר 200‬ גר' שמנת חמוצה נטו (מסננים 2 מכלים 3 שעות מראש) 1 כפית תמצית וניל טהור 250 גר' קמח עוגות (1.75 כוסות + כף) 1/2 1 כפיות אבקת אפייה 1/2 ‬כפית אבקת סודה לשתייה 1/3‬ כפית מלח 3/4 כוס (150‬ גר') סוכר "דק דק" קליפת לימון מגוררת מ-5 לימונים בינוניים 1/3 כוס (50 גר') גרגירי פרג שלמים (לא טחונים!) 200‬ גר' חמאה רכה
לסירופ לימון - 7‬ כפות מיץ לימון טרי 80‬ גר' (1/3‬ כוס) סוכר
10 צפייה בגלריה
עוגת פרג לימונית
עוגת פרג לימונית
(צילום: גיא בלומנשטיין)
אופן ההכנה:
  1. בקערה בינונית טורפים מעט במטרפה את הביצים, החלמון, ‭1/4‬ כוס מהשמנת החמוצה והווניל, עד לקבלת תערובת אחידה.
  2. מנפים לתוך קערת מיקסר את הקמח, אבקת האפייה, אבקת הסודה והמלח. מוסיפים את הסוכר, קליפת הלימון המגוררת והפרג, ומערבלים במהירות נמוכה כמה שניות בעזרת וו הגיטרה לקבלת תערובת אחידה.
  3. מוסיפים את החמאה ואת השמנת שנותרה, ומערבלים במהירות נמוכה עד לקבלת תערובת אחידה. מגבירים למהירות בינונית ומערבלים עוד דקה וחצי, עד שהתערובת מתבהרת והיא תפוחה וקלילה.
  4. מוסיפים את תערובת הביצים פעמיים ובהדרגה. מערבלים במהירות בינונית כ־30 שניות לאחר כל הוספה, עד לקבלת תערובת אחידה בכל פעם.
  5. מעבירים את התערובת לתבנית קוגלהוף משומנת בקוטר 25 ס"מ, ואופים בתנור שחומם מראש ל-170 מעלות במשך כ-45 דקות או עד שהעוגה קפיצית למגע במרכז וקיסם הננעץ במרכזה יוצא נקי.
  6. מכינים את הסירופ - בסיר קטן שמים את מיץ הלימון עם הסוכר ומבשלים על להבה נמוכה, תוך ערבוב מדי פעם, עד שהסוכר נמס (אסור להרתיח‭.(‬ מסירים מהאש ומכסים.
  7. מיד כשהעוגה יוצאת מהתנור, מניחים אותה בתבנית על רשת לצינון. בעזרת שיפוד מחוררים על פניה חורים, מברישים כ־‭1/3‬ כוס סירופ חם ומניחים לצינון למשך 10 דקות.
  8. מעבירים סכין קטנה וחדה מסביב לשוליים ולגליל המרכזי, והופכים את העוגה מעל צלחת הגשה. מברישים את כל העוגה בסירופ שנותר, וממשיכים לצנן צינון מלא.
טיפ: יום אחרי האפייה היא תהיה במיטבה.

סקונס פרג ותותים

אושרת סולימני
המצרכים: 315 גר' קמח 50 גר' סוכר 1/2 7 גר' אבקת אפייה 3 כפות פרג (25 גר') גרידה מלימון אחד טרי 170 גר' חמאה קרה, מאוד חתוכה לקוביות 242 גר' שמנת חמוצה (מומלץ להשתמש בכזו שיש בה אחוזי שומן גבוהים) עלים משני גבעולי טימין 1 כוס תותים, חתוכים גס ביצה עם מעט חלב, להברשה
10 צפייה בגלריה
מתכוני פרג לפורים
מתכוני פרג לפורים
(צילום וסטיילינג: יפית בשבקין)
אופן ההכנה:
  1. במיקסר עם וו גיטרה מערבבים את החמאה הקרה עם הקמח, הסוכר, אבקת האפייה, גרידת הלימון והפרג עד לקבלת תערובת במרקם פירורי.
  2. לתוך התערובת מוסיפים את השמנת, מערבבים, מוסיפים פנימה גם את הטימין והתותים, ולשים רק עד לאיחוד החומרים. נותנים לבצק מנוחה של 5 דקות.
  3. מיישרים את הבצק על משטח מקומח מעט לעובי של 4 ס"מ, מניחים למנוחה נוספת של 5 דקות וקורצים עיגולים בקוטר 6 ס"מ, בין 15-12 סקונסים.
  4. מברישים את העיגולים בתערובת של ביצה וחלב, מפזרים מעל סוכר ומכניסים למקרר למנוחה אחרונה, במשך כ-10 דקות.
  5. בתנור שחומם מראש ל-175 מעלות אופים את העיגולים עד להזהבה קלה בין 25-18 דקות, מוציאים ומצננים על רשת.
  6. הסקונס מומלצים לאכילה עד 24 שעות מתום ההכנה.

שטורדל וינאי עם פרג ותפוחים

אורגד רואש
המצרכים:
למלית פרג - 200 גר' פרג טחון 150 גר' חלב קליפת לימון מגוררת 100 גר' חמאה 120 גר' סוכר 25 גר' שקד טחון
לתפוחים המקורמלים - כ-6 תפוחים מקולפים חתוכים קורט קינמון 20 גר' חמאה 35 גר' סוכר דמררה
לשטרודל - 250 גר' קמח 25 סמ"ק שמן 5 גר' מלח 125 גר' מים 45 גר' פירורי לחם 10 גר' חמאה
10 צפייה בגלריה
שטרודל פרג
שטרודל פרג
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. בסיר מבשלים את החלב, הסוכר והחמאה עד לרתיחה. מוסיפים את הפרג וקליפת הלימון המגוררת, ומבשלים כ-3 דקות. מוסיפים את השקדים הטחונים ומקררים היטב.
  2. מכינים את התפוחים המקורמלים - ממיסים במחבת את החמאה, מפזרים מעל את התפוחים, הסוכר והקינמון ומקפיצים במחבת. מסננים ומצננים היטב.
  3. מכינים את השטרודל - במחבת רחב ממיסים חמאה ומקפיצים פירורי לחם עד לקבלת תערובת מעט יבשה. במיקסר בעזרת וו-לישה מערבבים היטב קמח, שמן, מלח ומים עד לקבלת בצק אחיד. ממשיכים ללוש כ-7 דקות על מהירות בינונית עד לקבלת בצק חלק. מכדררים לכדור ומניחים בצד. מורחים במעט חמאה מומסת את הכדור, ומניחים בצד לשעתיים.
  4. הרכבה - מכינים תבנית שמעליה מונחת מגבת או בד בגודל התבנית. פותחים את הבצק בעזרת מערוך, ומותחים אותו בעזרת קצות האצבות (הבצק מאוד אלסטי). מניחים את הבצק על התבנית, ומדקקים אותו בעזרת משיכת הקצוות עד לקבלת בצק שקוף מעל המגבת. ממיסים מעט חמאה, ומטפטפים בעדינות מעל הבצק. מפזרים מעט פירורי לחם על הבצק לרוחבו ולאורכו. מניחים מעל את התפוחים, ובעזרת שק זילוף מזלפים את הפרג. מגלגלים בעזרת המגבת את הבצק. צובטים את הקצוות, ומורחים את השטרודל בחמאה.
  5. אופים בתנור שחומם מראשל-190 מעלות במשלך 40 דקות עד להזהבה

מאפינס פרג בציפוי שוקולד

אינס שילת ינאי
המצרכים (ל-12 יחידות): 120 גר' חמאה רכה 1 כוס (200 גר') סוכר 3 ביצים בטמפרטורת החדר 100 גר' (1 כוס) פרג טרי טחון 3 כפות שקדים טחונים 1/2 1 כוסות (210 גר') קמח תופח 1/2 כוס (120 מ"ל) חלב או מיץ תפוזים 1 כפית תמצית וניל 1/2 כפית קליפת לימון מגוררת
לציפוי - 100 גר' שוקולד מריר 3 כפות חלב או מים
10 צפייה בגלריה
מאפינס פרג בציפוי שוקולד
מאפינס פרג בציפוי שוקולד
(צילום: אפיק גבאי)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור ל-180 מעלות. משמנים תבנית מאפינס.
  2. מקציפים את הסוכר והחמאה במשך כ-3 דקות. מוסיפים את הביצים, בזו אחר זו, ולאחר שהן נבלעות מוסיפים את תמצית הווניל וקליפת הלימון. מוסיפים בהדרגה את החלב (או המיץ) ולאחר מכן את הפרג והשקדים הטחונים.
  3. מפסיקים להקציף, מוסיפים את הקמח ומערבבים עם כף רק עד שהוא נבלא בבלילה (חשוב שלא לבחוש יותר מדי – זה יפגע במרקם המאפינס).
  4. יוצקים את הבלילה לתבנית מאפינס – ממלאים את השקעים רק עד 3/4 מגובהם.
  5. אופים כ-25 דקות, עד שקיסם הננעץ במרכז המאפינס יוצא עם פירורים לחים. מצננים
  6. ממיסים יחד את השוקולד והחלב ויוצקים על מאפינס הפרג.

עוגת פרג-קוקוס

אסנת לסטר
המצרכים (לתבנית בקוטר 28 ס"מ או 2 תבניות אינגליש קייק): 5 ביצים 1 כוס (200 גר') סוכר 1/2 כוס (120 מ"ל) שמן (רצוי שמן קוקוס בכבישה קרה) 1/4 כוס (60 מ"ל) מיץ תפוזים 1/2 1 כוסות (150 גר') פרג טחון טרי 1 כוס (100 גר') קוקוס טחון 1 כוס (100 גר') אגוזי מלך, קצוצים 100 גר' שוקולד מריר, מגורר או קצוץ דק 1 שקית (10 גר') אבקת אפייה 1 שקית (10 גר') סוכר וניל
10 צפייה בגלריה
עוגת פרג קוקוס
עוגת פרג קוקוס
(צילום: אסנת לסטר)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור ל-180 מעלות. משמנים את התבנית.
  2. מקציפים את הביצים עם הסוכר עד לקבלת קציפה תפוחה ובהירה. מפסיקים את פעולת המיקסר.
  3. מוסיפים את השמן ומיץ התפוזים ומערבבים בעדינות.
  4. מקפלים לתוך הקציפה את שאר המרכיבים.
  5. יוצקים את הבלילה לתבנית ואופים 30-20 דקות, עד שקיסם הננעץ במרכז העוגה יוצא יבש.

פאי פרג שוקולד

אמיר פורת ורוסלה יונה
המצרכים (לתבנית עגולה בקוטר 20 ס"מ):
לבצק פריך - 140 גר' (כוס) קמח 25 גר' (1/4 כוס) אבקת שקדים 75 גר' חמאה 40 גר' (4 כפות) סוכר 1 חלמון קליפה מגורדת מחצי תפוז
למלית פרג - 50 מ"ל (1/4 כוס) חלב 50 גר' (1/2 כוס) פרג טחון 25 גר' (2 כפות) דבש 25 גר' (1/4 כוס) אגוזי מלך 25 גר' (1/4 כוס) צימוקים קליפה מגורדת מחצי תפוז 1 כפית תמצית וניל 25 גר' חמאה
לגנאש שוקולד מריר - 100 מ"ל (1/2 כוס ) שמנת מתוקה 2 חפיסות (200 גר') שוקולד מריר, שבור לקוביות 1/2 1 כפות (25 גר') חמאה, בטמפרטורת החדר
10 צפייה בגלריה
פאי פרג ושוקולד
פאי פרג ושוקולד
(צילום: ירון ברנר)
טיפים:
  • להעשרת הפאי, אפשר לקלות מעט אגוזי קשיו, פקאן או לוז ולפזר אותם בין שכבת הפרג לשכבת הגנאש.
  • אפשר לקשט את הפאי במעט פרג שלם מעל הגנאש.
  • במידה ואתם מעדיפים שוקולד חלב על פני מריר, אפשר להמיר עד חצי מכמות השוקולד המריר בשוקולד חלב באותו היחס.
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הבצק - מערבבים את כל החומרים במעבד מזון או במיקסר עם וו גיטרה, עד לקבלת מרקם אחיד. מקררים את הבצק במקרר למשך שעה. מרדדים ומהדקים את הבצק לתבנית פאי, ואופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות במשך כ-15 דקות עד שהפאי כולו בגוון זהוב.
  2. מכינים את מלית הפרג - מביאים את החלב לרתיחה עדינה. מוסיפים את הפרג, ומערבבים היטב עד שהחלב נספג בו. מנמיכים את הלהבה ומוסיפים את הדבש, האגוזים, הצימוקים, גרידת התפוז ותמצית הווניל ונחמאה. מבשלים על אש נמוכה כ-10 דקות עד שהמסה הופכת לסמיכה, ומקררים לטמפרטורת החדר. לאחר שהמלית הצטננה לטמפרטורת החדר, משטחים אותה בעזרת פלטה או מרית על תחתית הפאי, שהצטננה גם היא.
  3. מכינים את הגנאש - שמים את קוביות השוקולד בקערה, ואת השמנת יוצקים לקלחת על להבה קטנה ומבשלים עד לרתיחה קלה. יוצקים את השמנת על השוקולד המריר שבקערה, וממתינים כדקה. מערבבים היטב את התערובת בעזרת מטרפה עד לקבלת מסה חלקה. מוסיפים את החמאה, וממשיכים לערבב עד לקבלת גנאש הומוגני.
  4. מצננים את הגנאש לטמפרטורת החדר (הקפידו שלא יתקרר מדי ויישאר נוזלי), ויוצקים את הגנאש על מלית הפרג.
  5. מטלטלים קלות את הפאי כשהוא מונח על משטח העבודה, בכדי שהגנאש ישטח עליו בצורה אחידה ומעבירים לקירור של 3 שעות לפחות לפני ההגשה.

עוגת ריקוטה ופרג

אושרת סולימני
המצרכים (לתבנית מלבנית באורך של 30X24 ובקוטר 26):
לבצק - 115 גר' חמאה רכה 100 גר' סוכר 8 גר' מחית וניל 2 ביצים בגודל M 1/2 כפיות אבקת אפייה 175 גר' קמח
למלית הפרג - 115 גר' חמאה 125 גר' סוכר 1 שקית סוכר וניל 55 גר' קמח 160 גר' פרג טחון טרי
10 צפייה בגלריה
מתכוני פרג לפורים
מתכוני פרג לפורים
(צילום וסטיילינג: יפית בשבקין)
למלית הגבינה - 500 גר' גבינת ריקוטה 2 ביצים בגודל M 100 גר' סוכר קליפה מגורדת מלימון גדול 50 גר' קמח 1/2 כפית אבקת אפייה
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הבצק - במיקסר עם וו גיטרה מקציפים סוכר וחמאה, מוסיפים את הביצים והווניל ולבסוף גם את הקמח ואבקת האפייה. מערבבים עד לקבלת תערובת אחידה.
  2. מעבירים את התערובת לתבנית האפייה, ומשטחים אותה בשכבה אחידה.
  3. מכינים את מלית הפרג - במיקסר עם וו גיטרה מקציפים את הסוכרים והחמאה, ולבסוף מוסיפים גם את הפרג והקמח. מערבבים היטב, ויוצקים שכבה אחידה מעל הבצק.
  4. מכינים את מלית הגבינה - במיקסר עם בלון הקצפה מקציפים את הביצים והסוכר, מוסיפים את הגבינה ולבסוף את גרידת הלימון, הקמח ואבקת האפייה.
  5. יוצקים מעל שכבת הפרג, ואופים בתנור שחומם מראש ל-170 מעלות עד להזהבה קלה.

מאפינס פרג בזיגוג מייפל

אמיר פורת ורוסלה יונה
המצרכים (ל-20-15 יחידות, תלוי בגודל המנג'ט): 4 ביצים 1 כוס (240 מ"ל) שמן 330 גר' (3/4 1 כוס) סוכר קליפה מגורדת מתפוז אחד 1 כוס מיץ מתפוז טרי 280 גר' (2 כוסות) קמח 10 גר' ( 2 כפיות) אבקת אפייה 100 גר' (1 כוס) אבקת שקדים 200 גר' (1 גביע) יוגורט 135 גר' (1/4 1 כוס) פרג 1 כפית תמצית וניל 50 גר' (1/2 כוס) אגוזי פקאן קצוצים 1/2 כוס מייפל
10 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. בקערת מיקסר עם מטרפה, מערבבים את הביצים והסוכר למשך כ-3 דקות עד שהסוכר נמס. מוסיפים את השמן, ומערבבים במשך 3 דקות נוספות.
  2. בקערה נפרדת, מערבבים את הפרג עם אבקת השקדים ומוסיפים לקערת המיקסר. מערבבים 2 דקות עד קבלת תערובת אחידה.
  3. מערבבים את הקמח עם אבקת האפייה בקערה לתערובת אחידה, ומוסיפים למיקסר. מערבבים במשך 2 דקות עד לקבלת תערובת אחידה.
  4. מוסיפים את היוגורט, המיץ, גרידת התפוז ותמצית הווניל, ומערבבים במשך 2 דקות נוספות עד לקבלת תערובת אחידה.
  5. מוסיפים את אגוזי הפקאן הקצוצים, ומערבבים כדקה עד להטמעת האגוזים במסה (חשוב לא לערבב יתר על המידה במיקסר, ולערבב ידנית את היבשים שנדבקו לקערת המיקסר במידה ולא נטמעו היטב בתערובת).
  6. יוצקים את המסה למנג'טים אישיים או לתבנית שקעים, ואופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות במשך 15 דקות. המאפינס מוכנים כשקיסם הננעץ במרכזם יוצא עם מעט פירורים לחים.
  7. כשהמאפינס יוצאים מהתנור, מחממים את המייפל במיקרוגל כדקה, ומברישים את המאפינס החמים במייפל.
המלצות:
  • אפשר להחליף את אגוזי הפקאן באגוזי מלך.
  • בזיגוג, אפשר להחליף את המייפל בדבש או סילאן.
  • לשדרוג מראה המאפינס, אפשר לקלות מעט אגוזי פקאן קצוצים גס ולפזר מעל הזיגוג.