עוף בתנור עם תפוחי אדמה

חיים כהן
המצרכים (ל-6-4 מנות): 1 עוף גדול 12-14 תפוחי אדמה בינוניים 1 לימון מלח גס - לפי הטעם שמן זית
6 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. משכיבים את העוף על החזה (בצורה כזו שהגרון קרוב לגוף), ובעזרת סכין חותכים מהחלק האחורי לכיוון הגרון כך שהוא ישאר מחובר באזור החזה (צורת פרפר). נשענים עם הידיים על 2 הצדדים, כדי שהוא לא יתקפל. בוזקים מעל חופן מלח גס, מתבלים את העוף משני הצדדים, ומניחים במקרר לשעה.
  2. בינתיים מקלפים את תפוחי האדמה, ופורסים לפרוסות בעובי של שתי אצבעות. מעבירים לקערה, ומערבבים עם מלח ושמן זית, כך שהשמן יצפה את תפוחי האדמה מכל הצדדים. מסדרים בתבנית אפייה.
  3. מנגבים את העוף מהמלח, סוחטים עליו מיץ לימון ומשפשפים היטב את הצד החיצוני והפנימי עם מיץ הלימון. מזליפים עליו כמה טיפות של שמן זית, ומניחים על תפוחי האדמה כשהצד של העור פונה כלפי מעלה.
  4. מכסים היטב את התבנית בעזרת נייר כסף, ומכניסים לתנור שחומם מראש ל-150 מעלות במשך שעה. אחרי שעה מסירים את נייר הכסף, וממשיכים לאפות במשך כחצי שעה בטמפרטורה של 180 מעלות. במידה ולא קיבלנו צבע חום יפה ומגרה - אפשר להמשיך לאפות במשך 10 דקות נוספות בחום גבוה.

עוגת עלי גפן

נופר זוהר
מצרכים (לתבנית בקוטר 24 ס״מ, עגולה או מרובעת):
לעיטור - 1/4 כוס חמוציות מיובשות 20 גר' שקדים קלויים גפרורים
למלית - 350 גר' עלי גפן טריים או משומרים 1/2 3 כוסות אורז עגול, מושרה במים רותחים למשך כשעה 5 עגבניות מגי, מגוררות בפומפייה 6 שיני שום, כתושות 1 כפית בהרט 12 גבעולים של שמיר, קצוצים רק העלים 1 כפית מלח דק 1 כפית פלפל שחור גרוס
לרוטב - 3 כוסות ציר עוף או מים 4 כפות שמן זית 1/2 כפית מלח ים 1/2 כפית פלפל שחור גרוס 2 כפות רכז רימונים 1/4 כפית בהרט קורט פלפל אנגלי 1 כף רכז ענבים או סילאן
6 צפייה בגלריה
(צילום: אביגיל עוזי)
אופן ההכנה:
  1. מחממים תנור ל-160 מעלות.
  2. מרפדים את התבנית - מפזרים את השקדים והחמוציות בתחתית של תבנית פיירקס או חרס עם שוליים גבוהים. מניחים עליהם שכבה של עלי גפן בחפיפה, כך שיכסו את התחתית והדפנות, וחלק מן העלים יגלשו מעבר לשולי התבנית.
  3. מכינים את המלית - משרים אורז למשך שעה במים רותחים, מסננים ושוטפים היטב מספר פעמים להוצאת העמילן מהאורז
  4. מרכיבים את המנה - מפזרים בתבנית עלי גפן בצורה שיגלשו לשוליים, משאירים את התחתית ריקה. על החלק הריק שבתחתית מפזרים את החמוציות והשקדים. מכסים את התחתית בעלי גפן ומרפדים בתערובות האורז ומהדקים היטב ומקפלים את שולי העלים הנותרים מהדפנות ומרפדים את כל החורים היטב ומהדקים, מוודאים שהכל סגור כמו שצריך.
  5. יוצקים את הנוזל או הציר מכסים בנייר אפייה ונייר כסף ומכניסים לתנור שחומם מראש לטמפרטורה של 160 מעלות למשך 90 דקות.

דג סלמון בתנור

תום פרנץ
המצרכים: 1 ק"ג פילה סלמון, ללא עור חתוך ל-6 או ל-8 מנות (לפי גודל המנה שתרצו) 4 כפות סילאן 4 כפות רוטב סויה 2 כפות שמן זית 3 שיני שום, כתושות מלח ופלפל לפי הטעם 3 כפות שומשום
להגשה - 3 כוסות של ירקות, מגוררים (למשל זוקיני, גזר, שעועית ירוקה חלוטה או מיקס של הכל יחד) 3 כפות שמן זית מלח ופלפל לפי הטעם 6 פלחי לימון חתוכים דק - לא חובה
6 צפייה בגלריה
פילה סלמון
פילה סלמון
(תמונה: יח"צ)
אופן ההכנה:
  1. מחממים תנור ל-180 מעלות.
  2. בקערה מערבבים את הסילאן, הסויה, שמן הזית, והשום מוסיפים פנימה את נתחי הדג (אפשר ומומלץ לתת להם לספוג טעמים למשך כ-15 דקות עד שעה).
  3. אם משתמשים בירקות המגוררים בהצעת ההגשה - מערבבים את הירקות המגוררים עם שמן זית, מלח ופלפל ומפזרים בתבנית בשכבה אחידה.
  4. מסדרים את הדגים על הירקות, מפזרים מלח ופלפל מעל (מעט מאוד מלח כי הסויה כבר מלוחה).
  5. מפזרים על כל פילה דג מעט שומשום. מעבירים לצלייה בתנור החם למשך כ-20 דקות עד שהדגים צלויים.
  6. מגישים עם פלחי לימון דקיקים מעל.

ירקות בתנור

מירי צדוק
המצרכים (לתבנית אובאלית באורך 30 ס"מ): 1 זוקיני ירוק 1 זוקיני צהוב 1 קישוא 1 חציל קטן וארוך 2 עגבניות בינוניות, רצוי מזן תמר 1 בצל סגול 4 שיני שום, כתושות מלח, פלפל שחור גרוס עלים טריים מ-2 גבעולי תימין 2 כפות שמן זית
6 צפייה בגלריה
טיאן ירקות בתנור
טיאן ירקות בתנור
(צילום: מירי צדוק)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור ל-200 מעלות.
  2. חותכים את כל הירקות (בלי לקלוף אותם) לפרוסות בעובי כ-2 מ"מ – חשוב לשמור על עובי אחיד.
  3. משמנים את התבנית. מסדרים בה את הירקות במעגלים כשהם חופפים מעט, כמו רעפים.
  4. מתבלים במלח, פלפל ותימין, מזלפים את שמן הזית ומפזרים את השום.
  5. מכסים ברדיד אלומיניום ואופים את הירקות בתנור במשך 40 דקות. מסירים את הרדיד ואופים 10 דקות נוספות.

נתח אונטר ריב עם שיני שום

ירון קסטנבוים
המצרכים: נתח אונטריב במשקל של 2-2.5 ק"ג 4 כפות שמן זית 2 עצמות מח מנוסרות לאורך (לבקש מהקצב) 6 בצלים, שטופים וחצויים עם הקליפה 2 כרישות, שטופות וחצויות לחצי 2 ראשי שום 100 גר' חמאה (לא חובה) 3 כוסות ציר בקר או עוף או מים מלח גס פלפל שחור גרוס
6 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מחממים תנור ל-140 מעלות על פונקציית טורבו.
  2. מחממים מחבת רחבה עם שמן זית לחום בינוני וצולים את נתח האונטר ריב משני צדדיו כ-7 דקות.
  3. מוסיפים למחבת את הבצלים והכרישה, וצולים כ-5 דקות נוספות. מכבים את הלהבה.
  4. מוסיפים שיני שום, חמאה, מלח, פלפל וציר בקר. מכסים בנייר אפיה ונייר כסף (או במכסה תואם למי שיש) ומעבירים לצלייה איטית של 3 שעות בתנור.

בטטה בתנור

עומר מילר
המצרכים: 2-3 בטטה מאורכת בגודל בינוני 1 כוס מלח גס
למטבל - 1 מיכל שמנת חמוצה 1 כף מיונז 2-3 גבעולים של בצל ירוק מעט פלפל שחור מעט שמן זית
אופן ההכנה:
  1. מרפדים תבנית בנייר אפייה. שופכים את המלח הגס כך שישמש כמצע לבטטות.
  2. מניחים את הבטטה על המלח, ומכניסים לאפייה בתנור בטמפרטורה של 220 מעלות למשך 35-45 דקות.
  3. מכינים את המטבל - בקערה שמים את השמנת החמוצה ואת המיונז. קוצצים את הבצל הירוק דק דק, ומוסיפים לקערה. מתבלים בפלפל שחור. מערבבים.
  4. הרכבת המנה - כשהבטטה רכה וצלויה לחלוטין, מקלפים את הקליפה, מעבירים לצלחת. שמים כף מהמטבל על הבטטה, מתבלים בעוד קצת פלפל שחור, מזליפים מעל מעט שמן זית, ומגישים.

מניפת תפוחי אדמה

רחלי קרוט
המצרכים (ל-6-8 מנות): 8-6 תפוחי אדמה בינוניים (עדיף אדומים) 2 גזרים (יש להם ממש טעם של בטטה אחרי האפייה) 10 שיני שום, קלופות 1/4 כוס שמן זית עלים מ-2 ענפי רוזמרין עלים מ-2 ענפי טימין 20 גר' חמאה (לא חובה) 5 בצלי שאלוט, קלופים מלח גס פלפל שחור גרוס
6 צפייה בגלריה
מניפת תפוחי אדמה
מניפת תפוחי אדמה
(צילום: רחלי קרוט)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור ל-240 מעלות. שוטפים היטב את תפוחי האדמה והגזר, אך לא מקלפים. מייבשים.
  2. חותכים את תפוחי האדמה והגזר לפרוסות בעובי 5-3 מ"מ. מקפידים לא לחתוך עד הסוף, אלא לעצור סנטימטר אחד לפני החיתוך הסופי. בגזר אפשר להשאיר פחות מס"מ. גם אם חתכתם במקרה עד הסוף, אל דאגה: הצמידו בתבנית את החלקים שנחתכו זה אל זה.
  3. כותשים דק-דק 2 שיני שום מתוך ה-10 ומניחים בקערה. מוסיפים את שמן הזית, עלי הרוזמרין ועלי הטימין ומערבבים היטב. אין צורך לקצוץ את עשבי התיבול (אם רוצים להוסיף חמאה, מוסיפים אותה לשמן הזית והשום שבקערה ומחממים מעט במיקרוגל עד שהחמאה נמסה. רק אחרי שהחמאה נמסה מוסיפים את הרוזמרין והטימין ומערבבים).
  4. מניחים בתבנית את תפוחי האדמה והגזר, כשהחלק החתוך פונה כלפי מעלה. מפזרים מסביב את שיני השום ובצלי השאלוט.
  5. מברישים בשמן הזית המתובל את תפוחי האדמה, הגזר, שיני השום והבצלים. מקפידים לפזר באופן שווה את הטימין והרוזמרין. חשוב מאוד להבריש גם את שיני השום והבצל בשמן - אחרת הם יישרפו לפני שתפוחי האדמה יהיו מוכנים. מתבלים בנדיבות במלח גס ובפלפל גרוס.
  6. אופים 15 דקות. מורידים את טמפרטורת התנור ל-190 מעלות ואופים 25-20 דקות נוספות, עד שתפוחי האדמה רכים. כאן מגיע החלק החשוב: פעמיים בזמן האפייה חשוב להרטיב את תפוחי האדמה, הגזר, השום והבצלים בשמן שהצטבר בתחתית התבנית. פשוט מטים אותה מעט ומשקים את הירקות עם כפית. אם לא נשאר לכם שמן בתחתית, השתמשו בתרסיס שמן זית.
  7. מעלים את טמפרטורת התנור ל-250 מעלות ואופים 5 דקות נוספות, כדי ליצור מעטה פריך מסביב לירקות.
  8. ואם רוצים להכין מראש? אין בעיה. לפני ההגשה פשוט מחממים את המנה המוכנה 10-5 דקות בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות.