מקלות גבינה

סאני דרעי
המצרכים (ל-15 מקלות):
לבצק - 1/2 3 כוסות קמח לבן (500 גר') 5 גר' שמרים יבשים 1 כף מלח (15 גר') 1/2 1 כפות סוכר (20 גר') 1/4 כוס שמן זית (50 גר') 1/2 1 כוס מים (290 מ"ל)
לתערובת הגבינות - 150 גר' גבינת פרמזן, מגוררת 100 גר' גבינת גאודה, מגוררת 4 כפות שומשום שחור (60 גר')
7 צפייה בגלריה
סאני דרעי אופה
סאני דרעי אופה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מניחים במיקסר עם וו לישה את הקמח, השמרים, הסוכר והמלח. מערבלים 10 שניות ומוסיפים את המים. ממשיכים ללוש עוד כ-10 דקות, ואז מזלפים את השמן פנימה בשתי נגלות עד שהכל נטמע לתוך הבצק. מפסיקים את הלישה ומעבירים את הבצק להתפחה ומנוחה של 30 דקות.
  2. לאחר שהבצק נח מחלקים אותו ל-15-16 כדורים בגודל כדור פינג פונג, ומכדררים אותם לכדורים. מניחים את הכדורים על מגש מעט מקומח להתפחה, לפחות שעה (רצוי במקרר). אחרי המנוחה של הכדורים יוצרים מהם נקניקים ארוכים בצורה של מקלות. לוקחים מגבת מטבח, מרטיבים אותה ומניחים אותה על משטח העבודה.
  3. בינתיים יוצרים את תערובת הגבינות: מערבבים יחד בקערה את כל החומרים. מגלגלים את הנקניקים על המגבת הרטובה, ולאחר מכן בתוך תערובת הגבינות. מניחים על מגש אפיה, וחוזרים על אותה הפעולה עם כל הפלוטים, וכמובן שאפשר באמצע לגוון עם הציפוי.
  4. כאשר כל הפלוטים מוכנים נותנים להם מנוחה נוספת של עוד 5-10 דקות, ואופים בתנור שחומם מראש לטמפרטורה של 220 מעלות כ-10 דקות. כשהפלוטים יוצאים מהתנור ומזלפים עליהם מעט שמן זית.

שושני קשקבל

ארז קומרובסקי
המצרכים:
לבצק - 1 ק"ג תערובת קסם לחלה 500-550 מ"ל מים (1/3 2 כוסות)
למילוי - 3 בצלים, קצוצים דק 2-3 כפות שמן זית 3 כוסות גבינת קשקבל, מגוררת גס 3 כפות עלי טימין טריים
להרכבה - 1 ביצה 1 כף מים קורט מלח כמה ענפי תימין
7 צפייה בגלריה
שושני קשקבל מבצק חלה -ארז קומרובסקי
שושני קשקבל מבצק חלה -ארז קומרובסקי
(צילום: אפרת מוסקוביץ)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור לטמפרטורה של 170 מעלות.
  2. מערבבים את תערובת החלה והמים בקערה ולשים במשך כמה דקות, בידיים או במיקסר, עד לקבלת בצק רך ונוח לעבודה. מעבירים את הבצק לקערה נקייה משומנת, מכסים בניילון או במגבת ומניחים לתפוח 15-30 דקות (ככל שהחדר חם יותר משך התפיחה קצר יותר).
  3. בזמן שהבצק תופח מטגנים את הבצלים בשמן זית, עד לשקיפות. שומרים בצד.
  4. מרדדים את הבצק למלבן דק (בערך 45X30 ס"מ). מפזרים על הבצק גבינות, תימין ובצלים מטוגנים באופן שווה ומגלגלים לרולדה הדוקה.
  5. פורסים את הרולדה ל-10 שושנים ומסדרים בתבנית עגולה מרופדת בנייר אפייה. מניחים לתפוח עוד 30-45 דקות.
  6. טורפים ביצה עם מים ומלח ומברישים את השושנים שתפחו. אפשר לשבץ גבעולי טימין בין השושנים ולאפות כ-50 דקות עד שהבצק מזהיב היטב.

מאפינס פטה ועגבניות שרי

מיקי שמו
המצרכים (לכ-18 מאפינס): 2 ביצים בגודל L 1 שקית אבקת אפייה (10 גר') 2 כוסות קמח (280 גר') 1/3 כוס שמן זית (80 מ"ל) 3/4 כוס חלב (180 מ"ל) 1/2 כפית מלח 1/4 כפית פלפל שחור 1/4 חבילה פטרוזיליה, קצוצה 100 גר' פטה, מפוררת 18 עגבניות שרי, חצויות לרבעים
7 צפייה בגלריה
המאפינס של מיקי שמו
המאפינס של מיקי שמו
(צילום: דן לב)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור לטמפרטורה של 170 מעלות.
  2. מכינים את התערובת - מערבבים את כל החומרים עד שהתערובת מעט נוזלית. מוסיפים את הגבינה ומחצית מכמות עגבניות השרי.
  3. יוצקים את התערובת ל-18 שקעים של מאפינסים רגילים (קטנים, בקוטר 5 ס"מ ובגובה 3 ס"מ).
  4. בכל אחד מהשקעים מניחים שתי עגבנית שרי מעל התערובת, ואופים במשך כ-20 דקות עד שמתקבלת מסה יציבה ומוזהבת קלות.

פיצה

גיא גמזו
המצרכים:
לבצק בסיסי - 750 גר' קמח 00 400 מ"ל מים 7 גר' שמרים יבשים 15 גר' מלח 20 גר' סוכר 10 מ"ל שמן זית
לטופינג - 1 כוס מחית עגבניות 8 עגבניות מגי, חצויות 1 ראש שום, מפורק לשיניים 1 כוס שמן זית צרור טימין חופן עלי בזיליקום חופן מוצרלה, מגוררת קורט מלח קורט סוכר
7 צפייה בגלריה
גיא גמזו פיצה
גיא גמזו פיצה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. לשים את כל החומרים מלבד המלח בתוך קערה או בעזרת מיקסר עם וו גיטרה, עד לקבלת מסה אחידה.
  2. מוסיפים את המלח, וממשיכים ללוש עד שהוא נטמע לחלוטין בבצק והעיסה הומוגנית.
  3. עוטפים את הקערה בניילון נצמד, נותנים לה לנוח כחצי שעה ומכניסים למקרר ללילה שלם.
  4. למחרת, מוציאים את העיסה ומחלקים אותה לכדורים במשקל 130 גרם כל כדור.
  5. מסדרים את הכדורים על משטח מקומח קלות, ומעבירים להתפחה - במקרר למשך לילה אם מדובר בפיצה שתאכלו למחרת או על השיש במשך שעה אם אתם אוכלים אותה באותו היום.
  6. אחרי ההתפחה פותחים כל כדור למשטח בצק חלק.
  7. מכינים את הטופינג - מזלפים מעל העגבניות החצויות מעט שמן זית, מלח וסוכר. אופים בתנור בחום נמוך למשך שעה עד לקבלת עגבניות חצי אפויות.
  8. מבשלים את שיני השום במחבת עם שמן זית וטימין בחום נמוך מאוד, עד לקבלת שום קונפי. מורחים את הפסטה בעדינות על משטח הבצק, מפזרים מעל את המוצרלה, כמה עגבניות, את הקונפי שום וכמה עלי בזיליקום.
  9. מעבירים לתנור שחומם מראש לחום בינוני (220 מעלות), ואופים 10-7 דקות (תלוי בתנור שלכם). מוציאים וזוללים כל עוד הפיצה חמה.

בורקס גבינה ענקי

אסתר דורון צרפתי
המצרכים (לתבנית בגודל 20×29 ס"מ):
למילוי - 500 גר' גבינה לבנה 5% 90 גר' גבינה צהובה מגורדת או 3 פרוסות, קצוצות 3/4 כוס גבינה בולגרית 5%, מפוררת 1 כף פירורי לחם 1 כף קמח 1 ביצה 1 כפית מלח 1 כפית פלפל שחור
לבצק - שמן זית 1 חבילה בצק פילאס, מופשר לפי הוראות היצרן
לציפוי - 1 ביצה חופן שומשום
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור לטמפרטורה של 180 מעלות.
  2. אופן הכנת המלית - מערבבים את מרכיביה בקערה, עד לקבלת תערובת אחידה.
  3. אופן הכנת הבצק - מברישים את התבנית בשמן זית. פותחים את הבצק על משטח עבודה וחותכים אותו לשני מלבנים בגודל התבנית. מניחים את מלבן הבצק בתבנית. משטחים למעלה את המילוי וסוגרים עם מלבן הבצק השני.
  4. אופן הכנת הציפוי - מברישים בביצה טרופה ומפזרים שומשום מעל. בעזרת סכין חדה, פורסים את הבצק לריבועים.
  5. מחממים את התנור לטמפרטורה של 180 מעלות. מברישים את התבנית בשמן זית. ואופים כ-40 דקות, עד שהמאפה מזהיב. מצננים לטמפרטורת החדר, פורסים ומגישים.

פרוז'לאדה - לחם גבינות טורקי

ארז קומרובסקי
המצרכים:
לבצק - 700 גר' קמח פוקאצ'ה 400 מ"ל מים קרירים 200-150 גר' יוגורט כבשים או בקר 2 ביצים 2/3 כפות שמרים יבשים או 20 גר' שמרים טריים 3/4 כף מלח 150 גר' גבינת ברינזה או בולגרית, מפוררת 250 גר' גבינת קשקבל כבשים, מגוררת 1/3 כוס שמן זית 150 גר' זיתים שחורים מגולענים
לטופינג - חופן גבינת קשקבל מגוררת
7 צפייה בגלריה
ארז קומרובסקי אופה לחם טורקי
ארז קומרובסקי אופה לחם טורקי
(צילום: אביהו שפירא)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הבצק - לשים את הבצק ללא המלח, השמן והגבינות עד לקבלת מרקם לח ונעים. מוסיפים את המלח והגבינות המגוררות, ולשים במשך כשתי דקות. מוסיפים את השמן ולשים עוד שתי דקות.
  2. מעבירים את הבצק לקערה משומנת בשמן זית, ומניחים בצד להתפחה במשך שעה. לאחר שעה, מפילים את הבצק ונותנים לו לתפוח במשך כחצי שעה נוספת.
  3. מעבירים את הבצק לתבנית אפייה מלבנית, משומנת בשמן זית. משטחים את הבצק בתבנית, מפזרים מעל את הזיתים ומטביעים אותם בפנים.
  4. מניחים את התבנית בצד להתפחה נוספת, ולאחר שהבצק תפח, מפזרים מעל את גבינת הקשקבל המגוררת.
  5. אופים בתנור שחומם מראש ל-220-200 מעלות במשך כ-25 דקות. אוכלים חם ומתענגים על כל ביס.

קראנץ' שמרים במילוי גבינות

הגר שבבו קאלו
המצרכים:
לבצק - 350 גר' קמח לבן 1 כפית שמרים יבשים 2 כפות שמן זית 1 כפית סוכר 1/2 כפית מלח 3/4 כוס מים
למלית גבינות ומנגולד - 1 מכל קוטג' 1 מכל גבינת שמנת 100 גר' בולגרית, מגוררת 100 גר' מוצרלה, מגוררת 1 ביצה 1 כף קורנפלור 1/2 כף מלח חבילת עלי מנגולד, רק העלים הירוקים
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הבצק - בקערת מיקסר מערבבים את הקמח, הסוכר והשמרים. מוסיפים פנימה בהדרגה את המים והשמן וממשיכים לערבב עד לקבלת בצק רך (אבל לא דביק). מוסיפים מלח, מערבבים ומעבירים את הבצק שנוצר לקערה משומנת קלות להכפלת הנפח, למשך כשעה.
  2. מכינים את המלית - חולטים את עלי המנגולד במים, סוחטים היטב מנוזלים וקוצצים דק. מערבבים את העלים הקצוצים עם שאר מרכיבי המלית, עד לקבלת תערובת אחידה.
  3. כשהבצק מכפיל את נפחו מחלקים אותו לשניים ומרדדים כל חלק לצורת מלבן. מורחים את מלית הגבינה על כל מלבן, ומגלגלים. חותכים באמצע ומסובבים בצורת בורג. מניחים את שני חלקי הבצק הממולאים בתבנית אינגליש קייק משומנת קלות, ומניחים בצד כשעה עד להתפחה.
  4. מורחים את הקראנצ'ים בשמן זית, ואופים בתנור שחומם מראש לטמפרטורה של 180 מעלות במשך חצי שעה או עד שהמאפה שחום.

מאפה גבינות במילוי חציל וגבינה

אינס שילת ינאי
המצרכים (כ-12 מאפים):
לבצק - 1 קופסה (250 גר') גבינה לבנה 5% 100 גר' גבינת קשקבל, מגוררת 200 גר' חמאה רכה 3 כוסות קמח תופח 1 כפית שטוחה מלח 1 ביצה 1/2 כפית מלח
לציפוי - 1 ביצה טרופה, 2 כפות זעתר טחון
למלית - 250 גר' גבינה לבנה לאפייה 1 חציל קלוי, מקולף ומסונן מנוזלים 1/2 כוס עלי אורגנו טריים או 1 כפית אורגנו יבש 1 כפית שטוחה מלח מעט פלפל שחור גרוס
7 צפייה בגלריה
מאפה גבינה
מאפה גבינה
(צילום: אפיק גבאי)
אופן ההכנה:
  1. מערבבים בקערה את כל מרכיבי הבצק, למעט הקמח. מוסיפים את הקמח ולשים רק עד שמתקבל בצק אחיד. מכסים ומניחים במקרר ל-30 דקות.
  2. מחממים את התנור ל-180 מעלות. מרפדים תבנית בנייר אפייה.
  3. מקמחים קלות את משטח העבודה ומחלקים את הבצק ל-2 חלקים שווים. מרדדים כל חלק לעלה מלבני גדול ככל האפשר (משתדלים ששני המלבנים יהיו בגודל דומה).
  4. מערבבים את כל מרכיבי המלית ומורחים על אחד מעלי הבצק. מכסים בעלה השני ומהדקים בעדינות עם קצות האצבעות.
  5. בעזרת סכין חדה או גלגלת חותכים את הבצק לרצועות ברוחב של 3-2 ס"מ. מסובבים בזהירות כל רצועה סביב עצמה כמו בורג, יוצרים ממנה שבלול ומניחים בתבנית. מברישים בביצה טרופה ומפזרים מעל מעט זעתר טחון.
  6. אופים כ-25 דקות עד שהמאפים משחימים. מגישים חם לצד גבינות וסלט.

מאפה בטטה ורוזמרין

מירי ארזי
המצרכים (כ-25 יחידות):
לבצק - 75 גר' חמאה רכה בטמפרטורת החדר 150 גר' גבינה לבנה מוצקה לאפייה 2 כוסות (280 גר') קמח, מנופה קורט מלח 1 כפית אבקת אפייה 1/4 כוס (60 מ"ל) שמנת מתוקה 2 כפות שמן קנולה
למלית - 400 גר' בטטות, קלופות וחתוכות לקוביות 1 גבעול רוזמרין 125 גרם (1/2 כוס) גבינת ריקוטה 2-1 כפיות דבש מלח פלפל שחור גרוס
לציפוי - 1 ביצה טרופה 1 כף שומשום 1 כף קצח
7 צפייה בגלריה
מאפה בטטה ורוזמרין
מאפה בטטה ורוזמרין
(צילום: שרית גופן)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הבצק יום לפני האפייה - מתקינים במיקסר את וו הגיטרה ומעבדים את החמאה הרכה לקרם, כדקה. מוסיפים את הגבינה וממשיכים לערבל כ-3 דקות לתערובת אחידה. עוצרים את פעולת המיקסר ומוסיפים את הקמח, המלח ואבקת האפייה. מעבדים 3 דקות נוספות, עד לקבלת מרקם פירורי. מאטים למהירות נמוכה, מוסיפים את השמנת והשמן, ומעבדים עד שמתקבל בצק אחיד .
  2. מקמחים קלות את משטח העבודה ומעבירים אליו את הבצק. יוצרים מהבצק מרובע שטוח, עוטפים היטב בניילון נצמד ושומרים לילה במקרר (או כ-8 שעות).
  3. המלית: מניחים את קוביות הבטטה בסיר עם מים וגבעול רוזמרין. מביאים לרתיחה ומבשלים עד שאפשר לנעוץ בבטטות מזלג בקלות. מסננים ומועכים למחית.
  4. מעבירים את המחית לקערה גדולה ומוסיפים את שאר מרכיבי המלית. מועכים לתערובת אחידה, במרקם של פירה. מעבירים לשק זילוף.
  5. מחממים את התנור ל-180 מעלות. מרפדים שתי תבניות תנור בנייר אפייה.
  6. מקמחים היטב את משטח העבודה ומרדדים את הבצק לריבוע בגודל 45X45 ס"מ. מחלקים אותו לרוחבו ולאורכו ללחמישה חלקים, כך שמתקבלים 25 מרובעים.
  7. מזלפים את מלית הבטטה באלכסון בכל ריבוע. מצמידים זו לזו שתי פינות נגדיות של כל ריבוע מעל המלית, ומהדקים היטב.
  8. מניחים את המאפים בתבניות (חשוב שיהיו ביניהם מרווחים). מברישים בביצה טרופה וזורים מעל שומשום וקצח. אופים כ-20 דקות, עד שמאפי הבטטה משחימים מעט.
  9. אפשר גם להכין מראש - אפשר להקפיא את מאפי הבטטה לפני האפייה למשך כמה ימים ואז לפני ההגשה מפשירים לטמפרטורת החדר ואופים לפי ההנחיות שבמתכון.

פוקאצ'ה עם ירקות

דינה משה
המצרכים (ל-2 פוקצ'ות):
לבצק - 1 כפית שמרים יבשים 1/2 כפית סוכר 3/4 3 כוסות קמח 3 כפות שמן כ-1 כוס מים פושרים 1 כפית מלח
למלית - 4 כפות שמן זית 1 בצל גדול, קצוץ גס 1 חציל בינוני, שטוף וחתוך גס (עם הקליפה) 1 פלפל אדום גדול, פרוס לרצועות 5 שיני שום, קצוצות גס 10 עגבניות שרי חצויות 1/2 כפית בזיליקום יבש 1/2 כפית פתיתי צ'ילי גרוס (לא חייבים) 1 כפית מלח גס
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הבצק - מערבבים יחד את השמרים, הסוכר והקמח. מוסיפים את השמן והמלח ומערבבים. יוצקים את המים בהדרגה, תוך כדי לישה, עד להיווצרות בצק רך ונוח לעבודה, אך לא דביק.
  2. מקמחים שקית גדולה, מכניסים לתוכה את הבצק וסוגרים (משאירים לבצק הרבה מקום לתפוח). מניחים במקום חמים למשך שעה, או עד להכפלת הנפח.
  3. המלית: מחממים את השמן במחבת גדולה. מוסיפים את הבצל ומטגנים עד להזהבה. מוסיפים את החצילים, מערבבים ומטגנים שלוש דקות על להבה נמוכה.
  4. מוסיפים את יתר המרכיבים, מערבבים ומטגנים 5 דקות. מורידים מן האש ומצננים. אפשר להכין את המלית יום לפני האפייה ולשמור אותה במקרר.
  5. מחממים את התנור ל-180 מעלות, מרפדים תבנית או תבניות בנייר אפייה.
  6. מחלקים את הבצק לשניים ומרדדים כל חצי לאליפסה. יוצרים שוליים ומורחים את כל הבצק במעט שמן. מעבירים מחצית מהמלית למרכז כל פוקצ'ה ומשטחים אותה לשכבה אחידה. מניחים בצד למשך רבע שעה.
  7. אופים כ-20 דקות עד להזהבה יפה של השוליים. כדאי לבדוק שתחתית הבצק מוכנה גם כן, לפני שמוציאים. מגישים חם.
פורסם לראשונה: 10:35, 27.05.22