אם חשבתם שמקומה הטבעי של הדלעת הוא במרק כתום, תשמחו לשמוע שיש עוד הרבה מאכלים טעימים ומגוונים שאפשר להכין איתה - פשטידות, פירה, לביבות ואפילו ריבה מתוקה. אפשר לקלות אותה או לצלות, היא דלת קלוריות ויש בה ערכי תזונה גבוהים, ואין ירק מתאים ממנה בימים חורפיים.
רונית אלעזרי ממושב צופר בערבה התיכונה מגדלת בגינת הירק האורגנית, "גן ירק", למעלה מ-150 סוגי ירקות בהם כמה זני דלועים - חלקם גדולים וכבדים שיכולים להגיע עד 40 ק"ג, וחלקם קטנים, ומכינה מהם שלל מאכלים שאותם היא גם מגישה לסועדים בלב גינת הירק.
4 צפייה בגלריה
דלעת אילוסטרציה
דלעת אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
אלעזרי סיפרה בתכנית "פה גדול" ב-ynet radio על הזנים השונים של הדלעת, על תנאי הגידול המדבריים ויש גם מתכונים לדלעת ממולאת בתנור, סלט דלעת ועדשים שחורות ודלעת בנוסח צרפתי ברוטב חמאה.
"יש הרבה סוגים של דלעות, הדלעת הזו זו דלעת קטנה, דלעת יפנית קומפקטית עם צבע כתום עז", מספרת אלעזרי, "מה שאנחנו קונים בסופר זו בדרך כלל דלעת נאפולי או דלעת טריפולי גדולה שחותכים ממנה חתיכות, פה מדובר בדלעת ממש קטנה בגודל של קערה קטנה אישית. היתרון שלה הוא שאפשר לשמור אותה מחוץ למקרר והיא גם קישוט יפה בבית. היא מאוד טעימה ומשמשת להמון מתכונים - מלוח, מתוק, אסייאתי, ישראלי, דרום אמריקאי, בכל הצורות".
4 צפייה בגלריה
דלעת
דלעת
דלעת יפנית קומפקטית
(צילום: גן הירק של רונית אלעזרי, צופר)
איך מגדלים דלעת במדבר? כרגע אצלנו בערבה זה מזג אוויר של סתיו-אביב, הטמפרטורות גבוהות, עוצמות האור מאוד גבוהות, עכשיו מגדלים אצלנו פירות. הטרנד עכשיו זה גינות ירק וגינות קהילתיות, ואני מאוד ממליצה לגדל את הדלעת הזו אבל באביב, כי לדלעת יש נטייה לחטוף מחלת קימחון בחורף. הדלעת הזו אוהבת חום. אפשר לזרוע אותה בקצה הערוגה, במקום שהיא מקבלת מים, ולהזיז אותה מחוץ לערוגה וזה חוסך המון מקום. אצלי היא מטפסת על סככה, וכשמכינים אותה בתנור היא נהדרת". האזינו לראיון שבראש הכתבה.

דלעת יפנית ממולאת

המצרכים: 2-3 דלעות יפניות 1 בצל קצוץ 2 שיני שום כתושות 1 כוס אורז שטוף ויבש 1 סלסלת פטריות או שבבי שקדים 2 תמר מג'הול, קצוצים 1/2 צרור פטרוזיליה קצוצה מלח, פלפל שמן זית
4 צפייה בגלריה
דלעת
דלעת
(צילום: גן הירק של רונית אלעזרי, צופר)
אופן ההכנה:
  1. מטגנים במחבת עם שמן זית בצל קצוץ עד שהופך שקוף ומוסיפים את השום הכתוש, לאחר כדקה מוסיפים את האורז ומערבבים כדקה.
  2. מוסיפים את הפטריות הקצוצות או את השקדים והתמרים (אפשר גם וגם), הפטרוזיליה הקצוצה, מלח ופלפל.
  3. מערבבים ומוסיפים 2 כוסות מים רותחים. כשהמים מגיעים לגובה האורז, מנמיכים לאש נמוכה, מכסים, ומבשלים כ-15 דקות.
  4. פותחים את הדלעת - פתיחת "מכסה" בעזרת נעיצת סכין סביב ה"מכסה", מנקים את הגרעינים והסיבים.
  5. מורחים שמן זית בתוך הדלעות וגם בחוץ, ומניחים את הדלעות על נייר אפייה.
  6. כשהאורז מוכן ממלאים את הדלעות בעודו חם. מכסים ומכניסים לתנור לחום של 180-200 מעלות, למשך 45 דקות או עד שהקליפה שחומה קלות. גם הקליפה טעימה לאכילה.

סלט דלעת ועדשים שחורות

המצרכים (כ-5 מנות): 1 חתיכה של דלעת במשקל 800-600 גר', חתוכה לקוביות גודל 2.5-3 ס"מ 2 בצל סגול, חתוך לחתיכות גדולות 1 כוס בורגול 1/4 כוס שמן זית + 2 כפות 3 כפות חומץ בלסמי 3 כפות דבש 1 כפית חרדל דיז'ון 3 כפות סירופ מייפל 1 כוס עדשים שחורות קטנות 1 צרור פטרוזיליה, קצוץ דק 1 צרור כוסברה, קצוץ דק (לא חובה) 4 בצלים ירוקים, מנוקים וקצוצים 1 צרור עלי רוקט חתוך גס 2 שיני שום כתושות שקדים פרוסים, צלויים מעט על המחבת (ללא שמן) מלח ופלפל לפי הטעם
אופן ההכנה:
  1. חותכים דלעת ובצלים, מניחים בקערה, מתבלים עם שמן זית, מייפל וחומץ בלסמי, מלח ופלפל ומערבבים היטב (לא למעוך).
  2. מניחים את הירקות על תבנית עם נייר אפייה, מכסים בנייר כסף, ומכניסים לצלייה בתנור בחום של 200 מעלות, למשך 30-40 דקות, עד שהשוליים נחרכים מעט והירקות עדיין מוצקים. כשמוכן, מוציאים התבנית להתקרר.
  3. בינתיים שוטפים את העדשים השחורות ומבשלים אותן בסיר קטן כרבע שעה, שלא יהיו רכות מידי. מסננים את העדשים המוכנות, ומעבירים לקערה.
  4. את הבורגול משרים בקערה עם מים שיתפחו למשך 20 דקות, ומוסיפים לקערת העדשים.
  5. קוצצים את הבצל הירוק והפטרוזיליה, ומוסיפים לקערה יחד עם הירקות הצלויים.
  6. קולים את השקדים במחבת עד לצבע זהוב, מערבבים כל הזמן, על מנת שלא ישרפו ומניחים בצד.
  7. מערבבים בצנצנת היטב את חומרי הרוטב: רבע כוס שמן זית, 2 כפות חומץ בלסמי, 3 כפות דבש או 2 כפות סירופ מייפל (באיכות טובה), 1 כפית חרדל, 2 שיני שום כתושות, מלח ופלפל. שופכים את הרוטב מעל הירקות בקערה ומערבבים בעדינות מלמעלה מקשטים עם השקדים ומגישים.

דלעת בנוסח צרפתי ברוטב חמאה

החמאה היא מוצר קבוע במטבח הצרפתי, וזו גרסה צרפתית להכנת דלעת כמנה עיקרית לצמחונים או תוספת למנה בשרית.
המצרכים: 800-900 גר' דלעת – לנקות מקליפה וגרעינים ולחתוך לקוביות 3-4 ס"מ 1 כוס סוכר חום דמררה רבע כוס שמן זית כוס גרעיני דלעת חצי כוס זרעי שומשום מלח ופלפל לפי הטעם
לרוטב: 200 גר' חמאה, חתוכה לקוביות גדולות 2 כפות סילאן 2 כפות חומץ בן יין מלח ופלפל לפי הטעם
4 צפייה בגלריה
דלעת צלויה
דלעת צלויה
(צילום: יח"צ)
אופן ההכנה:
  1. מחממים תנור ל-150 מעלות.
  2. מניחים בתבנית עם נייר אפייה את קוביות הדלעת, שופכים בעדינות מעל הדלעת שמן זית, סוכר ומלח, מערבבים הכול בתבנית, ומכסים היטב בנייר כסף.
  3. אופים במשך 25-30 דקות, מורידים את נייר הכסף, מערבבים את הדלעת עם הנוזלים בתבנית ומכניסים שוב לתנור למשך עשר דקות.
  4. קולים בינתיים את גרעיני החמנייה והשומשום ומערבבים כל הזמן שלא ישרפו.
  5. להכנת לרוטב: ממיסים החמאה בסיר קטן, אחרי שהחמאה נמסה, מבשלים עוד 7 דקות ומערבבים כל הזמן.
  6. מורידים מהאש, שופכים לקערה ומצננים. מוסיפים את הסילאן, החומץ, מלח ופלפל.
  7. מניחים את הדלעת על צלחת הגשה, שופכים מלמעלה את הרוטב, ומקשטים בגרעינים ושומשום.
המתכונים באדיבות רונית אלעזרי מ"גן ירק" בצופר, הערבה התיכונה