מרק ארטישוק ירושלמי עם ערמונים

אורלי חרמש
מרכיבים (5-4 מנות): 4-3 כפות שמן זית 1 בצל גדול, קצוץ 1 גבעול סלרי, ללא העלים, קצוץ 1 גזר גדול, קלוף וקצוץ גס 1 תפוח אדמה בינוני, קלוף וחתוך גס 150 גר' ערמונים קלויים וקלופים (המשקל לאחר הקילוף) או ערמונים מוכנים בוואקום 500 גר' ארטישוק ירושלמי, קלוף וחתוך גס 3 כוסות (720 מ"ל) מים מלח, פלפל שחור גרוס
4 צפייה בגלריה
מרק ארטישוק
מרק ארטישוק
(צילום: אורלי חרמש)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את השמן בסיר בינוני ומטגנים את הבצל, הסלרי והגזר כ-5 דקות, עד שהם מזהיבים ומתרככים מעט.
  2. מוסיפים את תפוח האדמה, הערמונים, הארטישוק הירושלמי והמים ומביאים לרתיחה. מתבלים במלח ובפלפל, מנמיכים את האש ומבשלים כ-40 דקות.
  3. מורידים את הסיר מהכיריים וטוחנים את המרק למרקם חלק בעזרת בלנדר מוט. טועמים ומתקנים תיבול, אם צריך.
  4. אפשר להגיש את המרק עם פרוסות מטוגנות של ארטישוק ירושלמי או עם ערמונים קצוצים גס.

מרק סלק (בורשט)

רות אוליבר
המצרכים (ל-8 מנות): 3 כפות שמן 2 בצלים קטנים, חתוכים לרבעים 1 ק"ג בשר בקר (כתף, שייטל), חתוך לקוביות בגודל 2 ס"מ 3 עצמות מוח, שטופות ונקיות 2 עלי דפנה 4 סלקים, חתוכים למקלות עבים 4 גזרים, חתוכים למקלות עבים 2 תפוחי אדמה בינוניים, חתוכים לקוביות בגודל 2 ס"מ 1/4 כרוב לבן, פרוס דק-דק 2 כפות חומץ בן יין (רצוי אדום) 2 כפות רסק עגבניות מלח ופלפל שחור גרוס טרי
להגשה - חופן שמיר טרי קצוץ 1 גביע שמנת חמוצה
אופן ההכנה:
  1. מטגנים בצלים בסיר גדול עם שמן 5 דקות עד להזהבה קלה. מוסיפים בשר, עצמות, עלי דפנה ו-2 ליטר מים ומביאים לרתיחה. מכסים, מנמיכים את הלהבה ומבשלים כשעה וחצי. מסירים מדי פעם את הקצף מעל פני המרק.
  2. מוסיפים לסיר סלקים וגזרים, ומבשלים מכוסה עוד כ-30 דקות על להבה בינונית עד שהסלקים רכים.
  3. מוסיפים תפוחי אדמה, כרוב, חומץ ורסק עגבניות ומבשלים כ-20 דקות על סף רתיחה בכיסוי חלקי. מתבלים במלח ופלפל שחור.
  4. מגישים בקערות אישיות עם כף-שתיים שמנת ומעט שמיר קצוץ.

מרק גזר עם ג'ינג'ר

המצרכים (ל-6 סועדים): 3 כפות שמן זית 1 פלפל ירוק חריף, חף מזרעים, חצוי לאורכו ופרוס לפרוסות דקיקות 5 גזרים קלופים מגוררים בפומפייה דקה מלח 1 כף דבש קליפה מלימון 1/2 1 ליטר מיץ גזר מיץ מלימון 3 ס"מ שורש ג'ינג'ר טרי, קלוף וקצוץ דק 2 שיני שום, קצוצות דק
להגשה: חופן עלי כוסברה 100 גר' שקדים קלופים 2 בצלים ירוקים, קצוצים דק
אופן ההכנה:
  1. בסיר מחממים את שמן הזית ומטגנים את הפלפל החריף במשך כשתי דקות.
  2. מכניסים את הגזרים המגורדים. ממליחים. מנמיכים את האש ומטגנים את הגזר עד שיזהיב, מוסיפים את הדבש ומטגנים משך כדקה נוספת.
  3. מוסיפים פנימה את קליפת הלימון ומוסיפים לטגן עוד חצי דקה לערך. יוצקים את מיץ הגזר עם הלימון. מביאים לרתיחה ומוסיפים את השום והג'ינג'ר.
  4. מנמיכים את הלהבה ומבשלים במשך 7 דקות נוספות.
  5. במקביל, על מחבת יבשה קולים את השקדים עד שיזהיבו. כל סועד מקבל קערה עם מרק ומעליו כוסברה מעט בצל ירוק ושקדים קלויים.

מרק קרם שומר וירקות שורש

המרכיבים (ל-8 מנות): 2 גזרים גדולים 2 בצלים גדולים 2 גבעולי סלרי אמריקאי 2 ק"ג שומר 2 תפוחי אדמה 1/2 1 ליטר מים 1/2 1 ליטר חלב 2 כפות חמאה 4 כפות שמן זית מלח פלפל לבן להגשה: מעט פסטיס
אופן ההכנה:
  1. קולפים את הגזר, הבצל ותפוחי האדמה. מנקים היטב את ראשי השומר מאדמה שדבקה בהם. קוצצים גס את כל הירקות.
  2. מחממים שמן זית וחמאה בסיר, מוסיפים את הגזר, הבצל הסלרי והשומר ומאדים על אש בינונית עד שהם מתרככים - בערך 10 דקות.
  3. מוסיפים את תפוחי האדמה, המים והחלב לסיר, מביאים לרתיחה, מורידים את הלהבה עד שמתקבלת רתיחה עדינה וממשיכים לבשל עד שהירקות רכים לגמרי - כ-1/2 שעה מרגע הרתיחה.
  4. מסננים את המרק ומעבירים את כל הירקות לקערת מעבד מזון. טוחנים היטב את הירקות עד שמתקבל עיסה חלקה. מוסיפים מעט מהנוזלים לפי הצורך. מסננים את הירקות – פקעות השומר מכילות "חוטים" וחלקים קשים שעדיף לסנן.
  5. בודקים את סמיכות המרק - הוא צריך להיות סמיך במידה. אם המרק סמיך מדי, מוסיפים לו מעט מים עד קבלת סמיכות רצויה. ממליחים ומפלפלים. לפני ההגשה מוזגים מעט פסטיס לכל צלחת ומגישים.

מרק בטטה

המצרכים: 2 בצלים 2 כרשות (רק החלק הלבן) 1 גזר 1 ק"ג בטטות 2 כפות חמאה 2 שיני שום כתושות מלח מעט אגוז מוסקט מגורר מעט אבקת קארי 1 ליטר ציר מרק ירקות (אפשר גם מים) 1 מיכל שמנת מתוקה
4 צפייה בגלריה
מרק בטטה
מרק בטטה
(צילום: shutterstock)
אופן ההכנה:
  1. שוטפים את הירקות, קולפים וחותכים לקוביות.
  2. ממיסים את החמאה בסיר, מוסיפים את הירקות, השום, המלח והתבלינים מערבבים ומניחים לירקות "להזיע" כ- 7 דקות, עד שהם מתרככים מעט ומפיצים ריח.
  3. מוסיפים את המרק הצח, מביאים לרתיחה, מנמיכים את הלהבה ומבשלים כ- 10 דקות.
  4. מוסיפים את השמנת ומרסקים את המרק בבלנדר יד. מתקנים תיבול ומגישים חם.

מרק ירקות שורש

ענת לב ארי
המרכיבים (ל-8 מנות): 2 בצלים גדולים, קלופים וחתוכים לקוביות גדולות 2 שיני שום קלופות 2 שורשי סלרי, קלופים וחתוכים לקוביות 2 שורשי פטרוזיליה, קלופים ופרוסים לפרוסות עבות 6 יחידות ארטישוק ירושלמי 1/2 כוס שמן זית 1/4 כוס מיץ לימון 10 כוסות ציר ירקות מלח ופלפל שחור
פסטו שום ירוק: 1 כוס שום ירוק 1/2 כוס שמן זית מלח ופלפל שחור
להגשה: קרם פרש או שמנת חמוצה (מוותרים אם רוצים מרק פרווה)
אופן ההכנה:
  1. מושחים את הירקות בשמן זית ומתבלים במלח ופלפל שחור.
  2. עורכים את הירקות בתבנית אפייה ואופים כשעה בתנור שחומם ל-200 מעלות.
  3. מעבירים את הירקות לסיר, מוסיפים ציר ירקות ומיץ לימון ומבשלים על אש קטנה עד שהירקות רכים.
  4. טוחנים את המרק בעזרת מוט בלנדר.
  5. הרוטב: טוחנים את מרכיבי הרוטב במעבד מזון.
  6. הגשה: יוצקים את המרק לקערות הגשה, שמים כף קרם פרש או שמנת ומעליה 2 כפיות פסטו.

מרק בצל

ליאת בלילטי
המצרכים (ל-6-4 מנות):
למרק - 4-3 בצלים לבנים, קצוצים גס מעט דבש 1 כוס יין לבן יבש מעט שמן 2 ליטר ציר ירקות או ציר בקר (או מים) מלח, פלפל
לרביכה (להסמכת המרק) - 100 גר' חמאה 4 כפות קמח
להגשה - חופן קרוטונים חופן גבינת מוצרלה או פרמזן, מגוררת גס חופן בצל ירוק או עירית
4 צפייה בגלריה
מרק בצל פריזאי
מרק בצל פריזאי
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הרביכה - ממיסים את החמאה במחבת עד לקבלת גוון אגוזי מעט. מוסיפים את הקמח ו-2 כוסות ציר תוך כדי ערבוב, ומניחים בצד.
  2. מכינים את המרק - מחממים מעט שמן בסיר, מוסיפים את הבצל ומטגנים עד להשחמה. מוסיפים מעט דבש, מערבבים ומוסיפים יין לבן ואת הציר. מבשלים את התערובת עד לרתיחה, מנמיכים את האש וממשיכים לבשל במשך 20 דקות נוספות. מוסיפים את הרביכה דרך מסננת, ומבשלים מספר דקות נוספות.
  3. הגשה - יוצקים את המרק הלוהט לקערות, ומפזרים מעל הרבה קרוטונים וגבינה.
  4. מניחים את הקערות על תבנית אפייה, ומכניסים לתנור על מצב גריל למשך 3 דקות. מוציאים בזהירות, מפזרים מעל מעט עירית ומגישים.

מרק כרישה ותפוח אדמה

המצרכים: 1 ק"ג כרישה החלק הלבן והירוק הבהיר בלבד, פרוסה לטבעות בעובי 1 ס"מ 1/4 כוס שמן זית 2 בצל, קצוץ 4 קישואים, קלופים ומגוררים גס 2 גזרים, קלופים ומגוררים גס 2 תפוחי אדמה, קלופים וחתוכים לקוביות קטנות מלח ופלפל לבן חופן שמיר, קצוץ
אופן ההכנה:
  1. משאירים רבע מהכרישה (רק חלקים לבנים) לשלב מאוחר יותר. את השאר מאדים בסיר עם שמן זית, יחד עם הבצל, הקישואים והגזר, על להבה בינונית עד שהירקות מתרככים ומתחילים להזהיב.
  2. מוסיפים את הכרישה ואת תפוחי האדמה ויוצקים לסיר 6 כוסות מים. מביאים לרתיחה, מנמיכים את הלהבה ומבשלים כשעה על להבה נמוכה.
  3. מוסיפים את השמיר, מתבלים במלח ובפלפל, מערבבים ומביאים שוב לרתיחה.
  4. מבשלים על להבה נמוכה עשר דקות. מגישים חם.

מרק תפוחי אדמה וכרוב פולני (קפושניאק)

רותי קינן
טיפ: רוב המתכונים הפולניים המקוריים שמצאתי כללו גם נתחי בשר או עצמות שאפשר להכניס למרק בהתחלה ולהאריך את משך הבישול עד שעתיים. אפשר גם להסתפק בתוספת נקניק או נקניקיות (ראו בגיוון). אם משתמשים במים ולא בציר, המרק מתקבל פרווה למהדרין.
גיוונים: בשלב הוספת הגזר, אפשר להוסיף 2 נקניקיות קבנוס חתוכות לפרוסות בעובי 1/2 ס"מ. לחלופין, אפשר להגיש את המרק עם כף שמנת חמוצה בכל צלחת.
המצרכים (ל-6 מנות): 1 בצל קצוץ 4 כפות שמן 2 גזרים, חתוכים לקוביות קטנות 700 גרם תפוחי אדמה, חתוכים לקוביות קטנות 8 כוסות ציר עוף או מים 1 עלה דפנה 1 גבעול תימין 2 גבעולי פטרוזיליה 1 גבעול סלרי 1/2 קופסה (200 גרם) כרוב כבוש, סחוט מנוזליו 1 כף פפריקה מתוקה מלח, פלפל 2 שיני שום כתושות 2 כפות קמח 2 כפות שמיר, קצוץ דק
אופן ההכנה:
  1. מטגנים את הבצל בסיר גדול וב-2 כפות מהשמן עד שמתחיל להזהיב. מוסיפים את הגזר ומטגנים תוך ערבוב עוד דקה-שתיים. מוסיפים את תפוחי האדמה והציר או המים ומביאים לרתיחה.
  2. קושרים את עלה הדפנה, התימין, הפטרוזיליה והסלרי לצרור ומניחים בסיר מעל המרכיבים. מכסים ומנמיכים את הלהבה. מבשלים כ-15 דקות עד שהגזר ותפוחי האדמה רכים.
  3. מוסיפים לסיר את הכרוב, מחזירים לרתיחה, מנמיכים את הלהבה וממשיכים לבשל בסיר מכוסה עוד 20 - 30 דקות. מוסיפים את הפפריקה, מלח ופלפל ומערבבים היטב.
  4. במחבת קטנה מחממים את השמן שנותר, מוסיפים את השום הכתוש והקמח ומבשלים תוך בחישה עד שמתחיל להזהיב. מוסיפים למחבת ככוס מנוזלי המרק, מסירים מהאש ומערבבים היטב. מוסיפים את הרביכה שנוצרה תוך בחישה למרק שעל האש.
  5. ממשיכים לבשל על להבה נמוכה 10 דקות נוספות. מוסיפים את השמיר ומגישים.

מרק קולרבי עם קשיו

פיליס גלזר
המצרכים (ל־4 מנות): 6 כוסות ציר מרק ירקות או מים 2 גזרים חתוכים לשלישים 6 קולרבי מקולפים 6 תפוחי אדמה קטנטנים (או ארטישוק ירושלמי) 1/2 בצל חתוך לפלחים 2 כפיות אבקת קארי 2 כפיות כורכום 1/2 כוס אגוזי קשיו 8 עלי בזיליקום מלח ופלפל, לפי הטעם מעט עירית קצוצה לקישוט
4 צפייה בגלריה
מרק קולרבי
מרק קולרבי
(צילום: נטשה חיימוביץ')
אופן ההכנה:
  1. מכניסים את הירקות והציר לסיר, מביאים לרתיחה ומבשלים 30 דקות. מכבים את האש, מצננים מעט וטוחנים את המרק בבלנדר מוט. אם לא מגישים את המרק מיד, בשלב זה אפשר לכסות ולקרר עד להגשה.
  2. מוסיפים למרק אבקת קארי, כורכום, אגוזי קשיו ובזיליקום, וטוחנים שוב. מחממים מעט על אש בינונית ומגישים מיד.
  3. אפשר לקשט את המרק בצלחת ההגשה על ידי זיגוג של שמן זית בזיג זג ולפזר מעט עירית קצוצה.