ייבוש ירקות ופירות הוא דרך נפלאה להכין חטיפים בריאים שכיף לנשנש. אז במקום לקנות, למה שלא תכינו חגיגת ט"ו בשבט תוצרת בית? כדי להשאיר עד כמה שניתן את הערכים התזונתיים, נבצע את התהליך בטמפרטורה נמוכה ככל האפשר, שתוציא מהפירות והירקות את הלחות, תשמור עליהם לאורך זמן ותשאיר בהם כמה שיותר רכיבים בריאים.
4 צפייה בגלריה
פירות יבשים
פירות יבשים
(צילום: Shutterstock)
המשוגעים לדבר יכולים לקנות תנור ייבוש ייעודי, אבל כולם יכולים לעשות זאת בקלות גם בלי זה באחת משתי הדרכים הביתיות. בלי הרבה מאמץ, תוכלו להגיע לתוצאות נהדרות של פרי או ירק בטעם מרוכז ועוצמתי.

ייבוש הפירות באוויר הפתוח

הייבוש בשמש הוא שיטת הייבוש העתיקה ביותר, והוא נוצר בכדי לשמר את היבולים שנאספו לטובת שנים רזות יותר ולטובת הובלת סחורות בין יבשות וימים. זאת למרות אובדן הנפח - לדוגמה, משלושה קילוגרמים של משמשים טריים יהיו רק חצי קילוגרם משמשים מיובשים.
אופן הייבוש:
  1. מרפדים תבנית גדולה בנייר סופג. מניחים עליו את פרוסות הירקות והפירות, בשכבה אחת. אם רוצים, אפשר גם להשחיל על חוט (פטריות מוצקות מתאימות לכך במיוחד).
  2. מניחים את התבנית בחדר מאוורר מאוד, ומדי יום מחליפים את הנייר הסופג והופכים את הפירות והירקות, עד שהם יבשים מספיק. תהליך זה נמשך בדרך כלל 10 עד 14 יום.
  3. אם אתם גרים באיזור יבש, אתם יכולים לייבש את הפירות בחוץ. מגלענים את הפירות או חותכים אותם לפרוסות. מניחים על רשת ברזל - כמו הרשת שמתקינים על חלונות נגד זבובים. מניחים מעל רשת נוספת ועליה מניחים אבנים או משקולות. הרשתות מגינות מפני זבובים ומאפשרות לאוויר לחדור פנימה.

ייבוש הפירות בתנור

אופן הייבוש:
  1. מגלענים ופורסים את הפירות.
  2. מחממים את התנור לחום של ‭70-60‬ מעלות במצב טורבו. מניחים בתחתית התנור תבנית לקליטת נוזלים שיטפטפו.
  3. מסדרים את הירקות והפירות על רשת תנור צפופה כשצד הקליפה פונה מטה. אפשר לשים כמה רשתות במקביל, אבל קחו בחשבון שהנוזלים מטפטפים, ולא כדאי שמיץ עגבניות יטפטף על תפוחים).
  4. התהליך נמשך בין 6 ‭12-ל‬ שעות, בהתאם לסוג הפרי או הירק המתייבשים. בננות, אגסים ותפוחים – ‭6-כ‬ שעות, תותים ודובדבנים ‭12-10 –‬ שעות.
4 צפייה בגלריה
פירות יבשים
פירות יבשים
(צילום: Shutterstock)

מתכונים עם פירות יבשים

טלה עם אורז ופירות יבשים

רפי כהן
המצרכים (ל-8 מנות): 600 גר' כתף טלה, חתוכה עם העצם לנתחים של 5/5 ס"מ 1/2 1 ליטר מים 1/2 כף מלח 1/2 כף פלפל שחור גרוס 3 כפות שמן זית 1/2 ק"ג אורז בסמטי, מושרה במים במשך 20 דקות ומסונן 1 כוס שזיפים מיובשים, ללא חרצנים 1 כוס משמשים מיובשים 1/2 כוס צימוקים שחורים 1 כוס תאנים יבשים 6 בצלים קטנים, קלופים ופרוסים לרבעים 1/2 כף מלח 1/2 כוס שמן זית 1/2 כפית פלפל סודני גרוס
לחליטת פירות - 1/2 כוס מיץ לימון 4 כוסות מים
4 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. בסיר בינוני שמים את הטלה, מוסיפים מים, שמן ותבלינים ומביאים לרתיחה. מקפים את הקצף, מכסים, מנמיכים את הלהבה ומבשלים במשך כשעתיים עד לריכוך. מסננים, ושומרים את הנוזל בצד.
  2. מביאים לרתיחה בסיר קטן את המים ומיץ הלימון, חולטים את הפירות במשך כ-3 דקות ומסננים.
  3. מחממים שמן זית בסיר שטוח, ומוסיפים את רבעי הבצל. מטגנים עד להזהבה, מוסיפים את הפירות היבשים וממשיכים לאדות במשך כ-5 דקות נוספות תוך כדי ערבוב. מוסיפים את המלח והפלפל, ומאדים דקה נוספת. מוסיפים את נתחי הבשר בשכבה אחת מעל שכבת הפירות. מוסיפים את האורז, ויוצקים את נוזלי הבישול כך שיכסו כ-2 ס"מ מעל גובה האורז.
  4. יוצרים בעזרת כף עץ הפוכה חורים (ארובות) עד לתחתית הסיר. מביאים לרתיחה, מכסים ומנמיכים את הלהבה. מבשלים במשך כ-20 דקות, מכבים את האש ומניחים בצד במשך 20 דקות.
  5. הופכים את הסיר על גבי תבנית הגשה גדולה, ומגישים.

עוף בתנור עם פירות יבשים

המצרכים (ל-6 מנות): 2 בצלים גדולים, קלופים ופרוסים 15 אגוזי מלך 6 שזיפים מיובשים 5 משמשים מיובשים 50 גר' צימוקים 1 מקל קינמון 5 עלי דפנה 6 כרעיים, נקיות ויבשות
לרוטב - 1/2 כוס שמן זית 2-1 כוסות סילאן (תלוי במידת המתיקות הרצויה) 1 כף שטוחה מלח 1 כפית פפריקה 1/2 כפית קינמון, טחון 1/2 כפית אגוז מוסקט, טחון
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור ל-200 מעלות, במצב טורבו.
  2. מניחים בתבנית את רצועות הבצל, את האגוזים, את הפירות היבשים והתבלינים, מסדרים מעל את הכרעיים.
  3. הרוטב: מערבבים את מרכיביו ויוצקים אותו על הכרעיים.
  4. מכסים בנייר אלומיניום ואופים בתנור כשעה-שעה וחצי, עד שהכרעיים מוכנות.
  5. מורידים את הטמפרטוקה ל-180 מעלות, מסירים את נייר האלומיניום, מלחלחים את העוף עם הרוטב שנוצר בתבנית ואופים 20-15 דקות נוספות, עד להשחמה.

אורז עם פירות יבשים

אסתר דורון צרפתי
המצרכים (ל-4 מנות): 2 כפות שמן קנולה 1 כוס אורז בסמטי לבן 1 כפית מלח 2 כוסות מים רותחים
לטנזיה - 2 כפות שמן זית 1 בצל לבן, קצוץ 4 משמשים מיובשים, חתוכים לרצועות 2 שזיפים מיובשים, חתוכים לרצועות 2 תאנים יבשות, חתוכות לרצועות חופן חמוציות חופן צימוקים חופן אגוזי מלך חצויים חופן שקדים פרוסים חופן צנוברים 3 כפות שומשום קלוי 1 כף סילאן 1 כפית סוכר לבן 1/2 כפית שטוחה קינמון 1/2 כפית שטוחה אגוז מוסקט 1/2 כפית שטוחה מלח 1/2 כפית שטוחה פלפל שחור 1/4 כוס מים רותחים
4 צפייה בגלריה
אורז עם טנזיה
אורז עם טנזיה
(אסתר דורון צרפתי)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את השמן בסיר, מוסיפים את האורז ומטגנים כמה דקות תוך כדי ערבוב עד שהאורז מצופה כולו בשמן. מוסיפים את המלח ואת המים הרותחים, מערבבים ומביאים לרתיחה. מנמיכים את האש, מכסים ומבשלים כ-15 דקות, עד שהאורז מוכן.
  2. מכינים את הטנזיה: מחממים כף אחת של שמן הזית במחבת ומטגנים את הבצל עד להזהבה. מוסיפים את המשמשים, השזיפים, התאנים, החמוציות והצימוקים ומערבבים.
  3. מוסיפים את אגוזי המלך, השקדים, הצנוברים והשומשום, מערבבים ומטגנים כדקה.
  4. מוסיפים כף נוספת משמן הזית, את הסילאן, הסוכר, הקינמון, אגוז המוסקט, המלח והפלפל השחור, מערבבים היטב, מוסיפים את המים הרותחים ומבשלים עד אש קטנה עד שהרוטב מסמיך.
  5. מעבירים את האורז לקערת הגשה רחבה, מניחים על האורז את הטנזיה ומגישים.