פשטידת תרד וגבינות

אפרת סיאצ'י
המצרכים (לתבנית אינגליש קייק או תבנית עם 12 שקעים): 400 גר' עלי תרד טריים 2 כפות שמן זית או קנולה 1 בצל גדול קצוץ 4 שיני שום כתושות 2 ביצים 2 כפות גדושות קוטג' או גבינה לבנה 1/2 כוס גבינה צהובה מגורדת 1/2 כוס קמח 1/2 כפית אבקת אפייה מלח (כ-1/2 כפית) פלפל שחור גרוס
4 צפייה בגלריה
פשטידת תרד וגבינות
פשטידת תרד וגבינות
(צילום: אפרת סיאצ'י)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור ל-180 מעלות. משמנים את התבנית.
  2. קוצצים גס את עלי התרד.
  3. מחממים את השמן במחבת ומטגנים את הבצל עד להזהבה. מוסיפים את השום הכתוש וממשיכים לטגן כדקה, תוך ערבוב.
  4. מוסיפים למחבת את התרד ומבשלים 5-4 דקות, תוך ערבוב, עד שהעלים מתרככים ומאבדים מנפחם. מסירים מהאש ומעבירים לקערה.
  5. מוסיפים לקערה את שאר המרכיבים ומערבבים היטב. יוצקים לתבנית ואופים במרכז התנור במשך כ-30 דקות, עד שהפשטידה מזהיבה.

ספנקופיטה - מאפה תרד יווני

רוני ונציה
המצרכים (ל-6 מנות): המלית - 1 כף חמאה (15 גר') 1 כוס תרד טרי (או קפוא), חלוט וסחוט היטב בבד חיתול, קצוץ גס 1/4 כוס פטרוזיליה, קצוצה 1 כף שמיר, קצוץ 200 גר' גבינת פטה (או בולגרית 5 אחוז) מיובשת יום-יומיים מראש, מפוררת גס פלפל שחור
להרכבה - 8 דפי פילו כ-60 גר' מרגרינה מומסת, להברשה
הכלים: תבנית אפייה שטוחה, מרופדת בנייר אפייה
אופן ההכנה:
  1. להכנת המלית - במחבת רחבה ממיסים את החמאה. מוסיפים את התרד, ומטגנים קלות מעל לאש בינונית תוך ערבוב, עד שהתרד יבש לגמרי. מצננים. מוסיפים את הפטרוזיליה, השמיר, הגבינה והפלפל, ומערבבים.
  2. להרכבה - מחממים את התנור לחום בינוני (180 מעלות).
  3. מניחים את דפי הפילו על משטח עבודה ומכסים במגבת בד לחה (למניעת התייבשות). מקפידים לכסות שוב במגבת בכל פעם שמשתמשים בדף אחד.
  4. מניחים דף פילו אחד מעל למשטח עבודה, מברישים בקלילות במרגרינה מומסת מהשוליים כלפי המרכז. מניחים עוד דף פילו מעל, ומברישים שוב במרגרינה מומסת באותה צורה. ממשיכים להבריש במרגרינה, ולהערים את שאר הדפים שנותרו זה על זה.
  5. מניחים את מלית התרד ליד השוליים התחתונים הארוכים של הבצק, במרחק 5 ס"מ מהקצה התחתון. משאירים שוליים של 3 ס"מ מכל צד. מהדקים היטב את המלית לגליל הדוק. מקפלים את השוליים הארוכים (בעובי 5 ס"מ) הריקים מעל למלית, ומקפלים את השוליים הצדדיים מעל. מגלגלים כמו רולדה, הכי הדוק שאפשר. מברישים במרגרינה מומסת מעל, ומניחים עם הצד המקופל כלפי מטה מעל לתבנית. חורצים למנות באלכסון בסכין משוננת, כמעט עד סוף הבצק.
  6. אופים כ-30-40 דקות (באמצע האפייה, אם הבצק זהוב, מכסים בנייר אלומיניום למניעת השחמת יתר) או עד שהבצק זהוב-שחום. מניחים 15 דקות לצינון. פורסים למנות בסכין משוננת, ומגישים חם.

פאלק פניר הודי

המצרכים: 700 גר' עלי תרד טריים 100 גר' גבינת פניר, חתוכה לקוביות (אפשר להמיר בקוביות טופו) 1 בצל, קצוץ 1 עגבנייה קטנה, קצוצה 3 כפות חמאה מסוג גהי או חמאה צהובה 2-3 עלי דפנה חצי פלפל צ'ילי ירוק, קצוץ 1 סנטימטר ג'ינג'ר טרי, קצוץ 4 שיני שום, קצוצות דק 1 כפית זרעי כמון 1 כפית כורכום מלח לפי הטעם 1/4 כפית פלפל שחור 1 כפית אבקת גראם מסאלה (ניתן להשיג בחנויות תבלינים)
4 צפייה בגלריה
פאלק פניר
פאלק פניר
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. שוטפים היטב את עלי התרד. מרתיחים מים בסיר עם מעט מלח. לאחר שהמים מגיעים לרתיחה מכבים את האש ומוסיפים את עלי התרד. מכסים את הסיר וממתינים כ-2-3 דקות.
  2. מסננים ומעבירים את עלי התרד למים עם קרח (מה ששומר על צבעם הירוק של העלים). מסננים ומייבשים ומעבירים את עלי התרד למעבד מזון.
  3. מוסיפים צ'ילי, ג'ינג'ר ושן שום אחת ומעבדים למחית חלקה.
  4. ממיסים את החמאה בסיר. מוסיפים כמון ומערבבים מעט. מוסיפים את עלי הדפנה והבצל ומטגנים עד שהבצל משחים. מוסיפים שום ואת העגבניות וממשיכים לטגן עד שהעגבניות מתרככות. מוסיפים זרעי כמון ופלפל ומטגנים למשך דקה. מוסיפים את מחית התרד ומעט מים (כחצי כוס) ומבשלים למשך 4-5 דקות. מוסיפים את אבקת הגראם מסאלה ומלח לפי הטעם ומערבבים. מוסיפים את קוביות הפניר או הטופו וממשיכים לבשל עד שהן נעשות רכות. מגישים חם עם גבינת פניר מגוררת.

סלט תרד שטוחים וביצה

נדב טל
המצרכים:
לשטוחים פרג - 1 כוס קמח שיפון מלא 1/2 כוס קוואקר דק 1/2 כוס פרג שלם 2 כפות שמן זית 2 כוסות מים פושרים 1/2 1 כפיות מלח דק
מפזרים מלמעלה - 1/4 כוס פרג שלם 1 כפית זרעי כוסברה (אופציונלי)
לסלט - 1/2 חבילה תרד 2 מלפפונים 2 בצל ירוק 10 זית סורי ירוק 2 ביצים
לרוטב - 1/3 כוס שמן זית מיץ מחצי לימון 1 כפית חרדל 1 כף חומץ 1/4 כפית מלח גס 1/2 כפית פלפל שחור גרוס
4 צפייה בגלריה
סלט תרד ושטוחים
סלט תרד ושטוחים
(צילום: נדב טל)
אופן ההכנה:
  1. מכינים שטוחים פרג - מערבבים את כל מרכיבי השטוחים בקערה, ערבוב קצר עד לקבלת תערובת אחידה ונוזלית.
  2. מרפדים 2 תבניות תנור בנייר אפיה ומשמנים קלות את נייר האפיה. שופכים חצי מהבלילה על גבי כל תבנית ומשטחים בעזרת לקקן לשכבה דקה ואחידה. מפזרים מלמעלה את הפרג, כותשים את זרעי הכוסברה ומפזרים גם כן.
  3. מכניסים את התבניות לתנור ואופים כ-10 דקות בתנור שחומם מראש לטמפרטורה של 180 מעלות. לאחר 10 דקות מוצאים מהתנור וחותכים בעזרת סכין או גלגלת פיצה למלבנים מאורכים או לכל צורה שרוצים. חשוב: מנמיכים את הטמפרטורה בתנור ל-150 מעלות. מחזירים את התבניות לתנור לאפיה של חצי שעה נוספת. השטוחים מוכנים כאשר הם יבשים ופריכים לחלוטין, במידת הצורך אופים לכמה דקות נוספות ומשגיחים שלא נשרף.
  4. מוציאים, מצננים, ושוברים את השטוחים על פי הסימון שיצרנו קודם לכן. השטוחים נשמרים מצוין למספר ימים כל עוד דואגים לשמור אותם בכלי אטום.
  5. מכינים את הסלט - שוטפים ומייבישם היטב את עלי התרד, מסירים את הגבעול ומשאירים את העלים בשלמותם. מעבירים לקערה. חותכים את המלפפון לפרוסות עבות (רצוי להשתמש בחותכן שיוצר צורת גלים) ומוסיפים לקערה.
  6. מגלענים את הזיתים וחותכים גס. פורסים את הבצל הירוק על כל חלקיו ומוסיפים לקערה.
  7. בקערית נפרדת מערבבים את החרדל עם מיץ הלימון והחומץ ושמתקבל נוזל אחיד מוסיפים את שמן הזית בזרם דק תוך כדי בחישה.
  8. ממלאים סיר קטן במים ומביאים לרתיחה. כאשר המים רותחים מבשלים את הביצים כ-6 דקות בדיוק. לאחר כ-6 דקות הביצים בשלות, רכות ונוזליות (מומלץ ביותר), במידה ואתם מעדיפים ביצים מוצקות יותר יש לבשל כ-2 דקות נוספות. שוטפים את הביצים בהרבה מים קרים (כדי לעצור את הבישול). קולפים את הביצים וחותכים לשישה פלחים.
  9. בסמוך להגשה לוקחים חופן נדיב של השטוחים פרג ושוברים מעל הסלט. מוסיפים את הרוטב, מערבבים בעזרת הידיים ומעבירים לצלחת הגשה. חותכים את הביצה לפלחים מניחים על הסלט ומפזרים עוד קצת שטוחים מלמעלה. מגישים מיד.

קיש תרד עם גבינה בולגרית

המצרכים (ל- 8 מנות גדולות):
לבצק - 180 גר' חמאה קרה, חתוכה לקוביות 2 כוסות קמח לבן 1 ביצה מעט מלח 1 כף מים קרים
למלית - 1 חבילה (400 גר') תרד שטוף 4 שיני שום, קלופות וחתוכות לפרוסות דקיקות 30-40 גר' חמאה 125 גר' גבינה בולגרית 24% שומן 50 גר' צנוברים 1 שמנת לבישול 1 ביצה מלח פלפל שחור גרוס גס
לפיזור למעלה - 15 גר' פרמזן מגורר 1 כף פרורי לחם
אופן ההכנה:
  1. מעבדים במעבד מזון את חומרי הבצק (לא כולל מים) עד להווצרות גוש בצק. במידה ונוצרו פרורים מוסיפים כף מים קרים מאוד ומעבדים שוב כמה שניות עד להווצרות בצק. עוטפים בניילון נצמד ומכניסים לקירור בן שעה לפחות.
  2. מחממים מעט חמאה בסיר רחב או מחבת גדולה ומטגנים את שיני השום עד להשחמה קלה מאוד. נזהרים שלא לשרוף את שיני השום. מוסיפים תרד, מעט חמאה ומערבבים. מוסיפים מעט מלח ופלפל. מערבבים כל כמה שניות עד שעלי התרד מתקמטים ומתרככים. מסירים מן האש ומניחים במסננת מעל צלחת, להגרת נוזלים.
  3. מחממים מעט שמן זית במחבת ומטגנים צנוברים תוך השגחה צמודה. כשהם משחימים מעבירים מיידית לצלחת ועליה נייר סופג.
  4. בודקים מה שלום הבצק במקרר, אם הוא קר ומוצק דיו ניתן לרדד אותו בתבנית פאי משומנת (בשמן זית או חמאה) בקוטר 28 ס"מ. מרדדים דק וקוטמים עודפי בצק. יתכן שישאר מעט בצק, ניתן לעטפו בניילון נצמד ולשמור במקפיא זמן רב. מכניסים את הקלתית בתבנית לשעה למקרר או למקפיא.
  5. מחממים תנור לחום 180 מעלות צלזיוס. מניחים על הקלתית המקוררת יריעת נייר אלומיניום ועליה מפזרים שעועיות יבשות אשר תשמשנה כמשקולות.
  6. מכניסים לתנור ל-10 דקות. כעבור 10 דקות מסירים את נייר האלומיניום והשעועיות, מחוררים בעזרת מזלג חורים אחדים ואופים במשך 5-10 דקות נוספות. מוציאים ומצננים.
  7. מפזרים על הקלתית האפויה כף פרורי לחם, אשר יקלטו את הנוזלים מהמלית וימנעו מהקלתית להיות רטובה.
  8. חותכים גבינה בולגרית לקוביות ומניחים בקערה. מוסיפים את התרד המאודה (אפשר לסחוט אותו מעט בעזרת הידיים), צנוברים מטוגנים,ביצה, שמנת לבישול ומעט מלח ופלפל שחור גרוס גס. טועמים ומוסיפים מלח ופלפל לפי הטעם.
  9. מפזרים את התערובת על הקלתית, מיישרים ומהדקים. מפזרים כ-10-20 גרם פרמזן מגורר למעלה ומנקים את שולי התבנית בעזרת נייר מגבת.
  10. אופים בתנור כ-20-40 דקות (תלוי בעצמת התנור), בחום בינוני, 175 מעלות צלזיוס. הקיש יהיה מוכן כאשר הפרמזן למעלה יהיה מוזהב והקיש יראה יציב. אם הפרמזן כבר מוזהב או מושחם והקיש עדיין אינו נראה יציב החלישו את חום התנור ל-150 מעלות, כסו את התבנית בעדינות מלמעלה בנייר אלומיניום והמשיכו לאפות עוד כ- 10 דקות.

פקורה תרד

אלעזר אסטיוקר
המצרכים (לכ-30 יחידות): 1 חבילת תרד (עדיף מזן גוליבר שטופים) 3/4 כפית מלח 1/2 כפית כורכום טחון 1/4 כפית זרעי כמון 1 כוס קמח בסן (צ'נהדאל) - אפשר להשתמש גם בקמח טמפורה 1/4 כוס מים - להוסיף לפי הצורך
4 צפייה בגלריה
(צילום: דניאל לילה)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הבלילה - בקערה מערבבים את הקמח, המלח, הכורכום והכמון. יוצקים מים ומערבבים עד לקבלת תערובת אחידה (חשוב לוודא שהתערובת לא דלילה מדי).
  2. מכינים את הפקורה - בסיר עם מים רותחים חולטים את התרד במשך 30 שניות, ומייבשים טוב את העלים.
  3. טובלים את העלים בבלילה, ומטגנים בשמן רותח משני הצדדים למשך מספר שניות.

לביבות תרד וגבינה

איילת בן-יוסף
המצרכים (ל-4 מנות): 1 חבילה גדולה תרד טרי 100 גרם גבינה בולגרית פטה, או מלוחה 1 ביצה 1/3 כוס פירורי לחם מעט שמן לטיגון
אופן ההכנה:
  1. מאדים את התרד במסננת מעל סיר עם מים רותחים, אבל אפשר גם במחבת. כשכל התרד "נבול", מורידים מהאש ומצננים. סוחטים וקוצצים את התרד.
  2. בקערה גדולה מפוררים את הגבינה, מוסיפים את התרד הקצוץ, הביצה ואת פירורי הלחם ומערבבים היטב.
  3. במחבת מחממים שמן לטיגון, צרים לביבות שטוחות, בערך 12 לביבות, ומטגנים משני הצדדים עד שהן זהובות.