יום התה הבינלאומי מצוין בהודו, בנאפל, באינדונזיה ובמדינות אחרות באזור, כבר משנת 2005. עשור אחר כך הציעה ממשלת הודו להרחיב את יום התה, וזו כבר השנה השנייה שהתאריך 15/12 מוכר על ידי האו"ם כיום התה הבינלאומי. לרוב תה נחשב למשקה נעדר סקס אפיל, אבל לא ככה הצ'אי.
לא יודע אם שמתם לב אבל צ'אי, המשקה המתובל עתיר התבלינים והחלב, הפך לטירוף. הצ'אי מככב בתפריטים של בתי קפה בשלל טעמים מיוחדים עם תוספות על בסיס משקאות חלביים או טבעוניים (כמו חלב אורז או חלב שקדים), וההיסטריה הגיעה גם לאינסטגרם. המודעות לסגולות הבריאותיות של משקאות התה, הצבעוניות, התבלינים הארומטיים והפתרונות הטבעוניים הטעימים שמקלילים את כובד החלב, מושכים מעריצים חדשים לעולם הצ'אי, שכבש לא רק את הישראלים בלבנט אלא את כל העולם.
2 צפייה בגלריה
צ'אי לאטה
צ'אי לאטה
(צילום: Shutterstock)
ההבדל בין צ'אי למשקה תה רגיל הוא בעומק ובמורכבות: צ'אי הוא כמו יין עמוק ועשיר, שכיף לשתות בחורף, שנהנה מטעמים ממספר מרכיבים. הוא גם מתמזג מדהים עם חלב רגיל אך גם עם טבעוני קר או חם, בפרט מוקצף ובשילוב תוספות מפנקות כמו מקלות קינמון וכוכבי אניס.
המשקה הזה הופך למשהו שהוא הרבה יותר מסתם משקה – כמו האספרסו בזמנו, כך גם הצ'אי לאטה הפך להצהרה, ועכשיו הוא כמו סמל סטטוס אינסטגרמי - ועל כך יעידו סלבריטאיות מהאחיות קרדשיאן ועד גווינת' פלטרו שצולמו לוגמות צ'אי.

מה זה צ'אי?

צ׳אי הוא השם ההודי למשקה תה מתובל שהגיע לשם מסין. עד לבוא הבריטים, עלי עץ התה שגדל באזור אסאם משחר ההיסטוריה - נחלטו למשקה שהיה ידוע עוד אז בסגולותיו הבריאותיות, אך לא נלגמו להנאה. האנגלים שתלו שיחי תה עם בואם לתת היבשת בחלקים נרחבים שלה, מסרי לנקה (סיילון) ועד דרג'לינג כחלק מהרצון לספק לאימפריה את העלים הנחשקים שזכו לביקוש באירופה, וכך במהרה הם הפכו את הודו לאחת מיצרניות התה הגדולות בעולם.
בתחילת המאה ה-20 הונהגו הפסקות אוכל במפעלים ומכרות ברחבי האימפריה הבריטית כחלק מהחקיקה הסוציאלית של אותם שנים. באותה תקופה, החל איגוד יצרני התה ההודי לקדם את המשקה כחלק בלתי נפרד מהפסקות העבודה החדשות – וסיפקו קנקנים למקומות עבודה רבים. כך הפכו תושבי הודו ואנגליה לצרכני תה מושבעים ועד היום נהוג באנגליה לצאת ל"קאפה", הפסקת תה מפנקת במקומות עבודה – וגם בבית.

מי שם לי פלפל שחור בתה?

מסאלה היא המילה ההודית לתערובת תבלינים. הביטוי צ'אי מסאלה מתייחס אם כך לבישול של תה שחור עם חלב, ממתיק כלשהו (דבש, למשל) ותבלינים ארומטיים. תבלינים נוספים שבדרך כלל אפשר למצוא במסאלה הם ורדים, שפופולריים בעיקר במערב הודו ובפקיסטן ולמיטיבי לכת – גם כוכבי אניס, מה שפופולרי בצדה המערבי של תת היבשת.
2 צפייה בגלריה
צ'אי לאטה
צ'אי לאטה
(צילום: Shutterstock)
התבלינים הקלאסיים של הצ'אי הם אלו שמקורם בהודו - תרמילי הל, מקלות קינמון, ציפורן, ג'ינג'ר ופלפל שחור. אין מתכון אחד קלאסי לצ'אי ובכל מקום בהודו מוסיפים תבלין אחר, בהתאם למחוז, לעושר האוכלוסייה, להיצע בשווקים ולתרבות הקולינרית, כמות שונה של התבלינים.
השילוב הזה נחשב באמצע המאה ה-19, כשמסורת התה חדרה ללבבות בהודו ואנגליה, לגרסה הפרועה של המשקה הצלול והסטנדרטי. עם זאת, עם הזמן לא רק שצ'אי מסאלה זכה למעמד קלאסי בתרבות ההודית, אלא שהוא נחשב לנכס אמיתי במורשת הקולינרית של המדינה.
קפה לאטה, קפה על חלב באיטלקית, הוא השם למשקאות קפה עתירי חלב חם מוקצף שצברו פופולריות בארצות הברית, שם הם נקראים – קופי לאטה. בתחילת העשור החלו בקליפורניה, על רקע העלייה במודעות לוולנס ואורח חיים בריאותי, להחליף את האספרסו שבלב הלאטה בצ'אי מתובל ומרוכז.
צ'אי לאטה תפס במהרה תאוצה וכיום מוגש גם בסניפי סטארבקס ברחבי העולם והוא לא פחות מהיסטריה עולמית, והוא נחשב לפינוק מושלם לימי חורף קרים. בגרסאות הנהוגות היום, אפשר להכין צ'אי לאטה על בסיס כל חלב שאתם רוצים, כולל חלב טבעוני כמו חלב סויה, חלב אורז, חלב שיבולת שועל או חלב שקדים. והכי כיף – לשתות אותו עם חלב מוקצף.

שלוש הצעות להכנת צ'אי לאטה מפנק בבית

  • מצפים את שולי הכוס עם סירופ מייפל קרמל וחולטים תיון עם 3/4 כוס מים רותחים למשך 3 דקות, שבסיומן ניתן להוציא או להשאיר את התיון. מוסיפים רבע כפית מלח דק. ניתן להוסיף כדור גלידה וניל.
  • חולטים 2 שקיקי תה צ'אי, מוסיפים חלב קוקוס מוקצף ומשלבים עם רוטב מלבי אדום.
  • חולטים תיון במים רותחים, מוסיפים כפית דבש, כוכב אניס ושני תרמילי הל, לצד חלב מוקצף.
עפר בן נתן הוא השף קונדיטור של קונדיטוריית "פופ אנד פופ" בתל אביב