ופל בלגי
איתי רוגוזינסקי
המצרכים (ל-6-8 ופלים): 240 גר' (1 כוס) קמח 40 גר' (5 כפות) קורנפלור 1 כפית אבקת אפייה 230 מ"ל (1 כוס) חלב 2 תרמילי וניל או 2 כפיות תמצית וניל איכותי 60 גר' (1/3 כוס) סוכר קורט מלח 50 גר' חמאה 3 חלמונים 2 חלבונים 2 כפות שמנת מתוקה
8 צפייה בגלריה
(צילום: יונתן בן חיים)
אופן ההכנה:
  1. בקערה גדולה מערבבים היטב קמח, קורנפלור, סוכר, מלח ואבקת אפייה.
  2. בסיר קטן מביאים לרתיחה את החלב עם הסוכר וגרגירי הווניל. מסירים מהאש (אם משתמשים בתרמילי וניל - מסננים. במידה שמשתמשים בתמצית וניל, אין צורך להרתיח את החלב).
  3. מוסיפים את השמנת המתוקה ואת החמאה, עד שהיא נמסה. במידה ולא מרתיחים את החלב - מוסיפים את החמאה כשהיא מומסת. נותנים לתערובת להצטנן מעט, ומעבירים למעבד מזון.
  4. מעבדים את התערובת במהירות נמוכה. מוסיפים בהדרגה את החומרים היבשים, עד שמתקבלת תערובת אחידה ונטולת גושים.
  5. מוסיפים את החלמונים בזה אחר זה, ומעבדים במהירות נמוכה, רק עד שהחלמונים נטמעים. מעבירים לקערה.
  6. בקערה נפרדת מקציפים את החלבונים לקצף יציב. מקפלים את קצף החלבון לתערובת בעזרת מטרפה. מכניסים למקרר למשך שעה לפחות.
  7. מחממים מכשיר ופל בלגי (בשימוש בפעם הראשונה, מומלץ לשמן את שטח הפנים של המכשיר). אם יש לכם מכשיר: יוצקים למכשיר בלילה לשני ופלים בכל פעם, ואופים בין 4-5 דקות על חום בינוני/גבוה בהתאם להוראות היצרן.
  8. בהיעדר מכשיר ופל, משתמשים במחבת טפלון ויוצרים עליה מעין פנקייקים: מחממים את המחבת על להבה גבוהה. יוצקים לתוך רינג (טבעת אלומיניום) חלק מהתערובת, בגודל הוופל שתרצו. מוציאים את הרינג ומטגנים כ-3 דקות. הופכים כשמופיעות בועות על פני השטח, ומטגנים מהצד השני, עד להשחמה קלה.
שדרוגים לבלילה:
  • לגרסה שוקולדית - מוסיפים 2 כפות קקאו איכותי (מבשלים עם החלב והווניל).
  • לגרסה פירותית וחמצמצה - ניתן להוסיף לבלילה כוס חמוציות או פירות יער טריים או קפואים.
  • חובבי קפה מוזמנים להוסיף לבלילה מנת אספרסו ( להפחית את כמות החלב בהתאם).
  • לגרסה אלכוהולית אפשר להוסיף לבלילה מעט אמרטו או ליקר איכותי אחר.
פרויקט גלידה

שטרודל תפוחים וינאי

קפה קדוש
המצרכים:
לבצק - 320 גר' (⅓2 כוסות) קמח 20 גר' (2 כפות שטוחות) סוכר קורט מלח 50 מ"ל (1/4 כוס פחות כף שטוחה) שמן 170 מ"ל (3/4 כוס פחות כף שטוחה) מים
לשימון הבצק - 50 גר' חמאה מומסת
למלית - 700 גר' תפוחים קלופים, חתוכים במנדולינה לפרוסות דקות 1/2 כוס סוכר 3/4 כוס אגוזים קצוצים 1/2 כוס צימוקים - לא חובה 1 כפית שטוחה קינמון 3/4 כוס פירורי עוגיות
8 צפייה בגלריה
(צילום: אלי מנדלבאום)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הבצק - שמים קמח, סוכר, מלח, שמן ומים בקערת מיקסר עם וו לישה ומערבלים במשך כ-3 דקות עד לקבלת בצק שאינו דביק אבל גם לא נוקשה (הבצק אמור להתלכד סביב וו הלישה). לשים את הבצק במשך 7 דקות נוספות במהירות גבוהה. חוצים את הבצק לשניים, יוצרים שני כדורי בצק ומשמנים אותם היטב בחמאה מומסת. מסדרים בתבנית ומכסים בניילון נצמד. מניחים לשעה בטמפרטורת החדר.
  2. מכינים את המלית - מערבבים היטב את כל מרכיבי המלית.
  3. מרכיבים את השטרודלים ואופים - פורשים מפה חלקה או סדין על שולחן, ומקמחים אותה מעט. מניחים את אחד מכדורי הבצק על המפה, ומרדדים ליריעה עגולה גדולה בעובי של כ-3 מ"מ. מרימים את היריעה, תולים אותה על גב כפות הידיים ופותחים בעזרתן את היריעה עד שהיא נמתחת והופכת דקה יותר (ממש כמו שמכינים פיצה רק בלי לזרוק את הבצק באוויר). כשמרכז היריעה כבר דק מאוד ויש חשש שהיא תיקרע, מניחים אותה על המפה. מותחים בעדינות את שולי הבצק העבים לצדדים עד שהבצק דק מאוד וכמעט שקוף.
  4. מחממים תנור ל-180 מעלות במצב טורבו, ומרפדים תבנית בנייר אפייה. מזלפים על הבצק חמאה מומסת ומפזרים מחצית מפירורי העוגיות. משאירים 5 ס"מ של שוליים נקיים.
  5. מסדרים מחצית מכמות המלית בערמה בצלע שקרובה אלינו, מרימים את השוליים שבצידי היריעה ושמים אותם מעל המלית. חותכים את השולים העבים בעזרת סכין.
  6. אוחזים בקצות המפה שקרובים אלינו, מרימים ומגלגלים אותם לאט-לאט עד שמתקבלת רולדה, מגלגים את הקצוות (כמו שמגלגלים עטיפת סוכריה) קורעים, ומכניסים את הבצק הנותר מתחת לשטרודל.
  7. מסדרים את הרולדה בתבנית כשהתפר פונה כלפי מטה, ומורחים עליה חמאה מומסת. מכינים באותה צורה את הרולדה השנייה ומניחים בתבנית. אופים במשך 35 דקות עד שהשטרודלים מזהיבים, ומצננים מעט.
  8. לפני ההגשה - מקציפים שמנת מתוקה עם סוכר לקצפת יציבה.
  9. מגישים את השטרודל פרוס חם או בטמפרטורת החדר לצד הקצפת. אפשר לשמור עד 5 ימים במקרר, ולחמם בתנור לפני ההגשה.

אפוגטו

רוני ונציה
אפוגטו, שפירושו באיטלקית "טובע", הוא קינוח שמורכב משני הדברים הכי טובים ואהובים באיטליה וידועים כטובים ביותר בעולם: אספרסו וג'לטו. יחד הם משתלבים במנת פינוק מקסימה וקטנה, שמכינים בדקה ממש. הגלידה "טובעת" בתוך הקפה שמצדו מתקרר מהר וניחן בטעם שונה לגמרי מהאספרסו חם שלוגמים על הבר בלגימה אחת בארץ המגף.
המצרכים (ל-4 מנות): 200 גר' גלידת וניל איכותית 160 מ"ל אספרסו חזק, ניתן להכין במקינטה או במכונת אספרסו
אופן ההכנה:
  1. מסדרים ב-4 כוסות שקופות כדורי גלידה.
  2. מכינים אספרסו ויוצקים אותו חם ומייד על הגלידה. מגישים מייד.

עוגת שוקולד חמה

רוני ונציה
המצרכים (5 מנות): 150 גר' שוקולד מריר, שבור לקוביות 150 גר' חמאה רכה, חתוכה לקוביות 2 ביצים 2 חלמונים 1/2 4 כפות (60 גר') סוכר 1/2 2 כפות (16 גר') קמח מנופה
כלים: 5 תבניות אישיות לסופלה, חסינות אש בקוטר 9 ס"מ, משומנות
8 צפייה בגלריה
(צילום: דודו אזולאי)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור לחום בינוני (180 מעלות צלזיוס).
  2. ממיסים את השוקולד עם החמאה בקערת מתכת בינונית מעל לסיר עם אדים.
  3. בקערה בינונית אחרת שמים את הביצים, החלמונים והסוכר, ומקציפים במטרף ידני לקבלת תערובת אחידה.
  4. יוצקים את תערובת הביצים לאט ובהדרגה לתערובת השוקולד המומס, תוך הקצפה רצופה עד שהתערובת אחידה.
  5. מנפים את הקמח מעל התערובת ומקפלים פנימה בעדינות. יוצקים לתבניות עד ל-3/4 גובהן. מניחים את התבניות על תבנית אפייה שטוחה.
  6. אופים כ-10 דקות עד שנוצרת קליפה מעל פני העוגה והמרכז עדיין רך מאוד כשלוחצים עליו קלות (הדיוק בזמן האפייה חשוב, לכן אופים קודם תבנית אחת לניסיון כדי לבדוק את זמן האפייה המדויק).
  7. מצננים בתבנית על רשת 2-3 דקות, מעבירים סכין קטנה מסביב לשוליים, הופכים מעל לצלחת הגשה ומגישים מייד בליווי קצפת או גלידת וניל. הערה: אפשר להכין מראש ולשמור במקרר, ולאחר מכן להביא לטמפרטורת החדר ולאפות ממש לפני ההגשה.

פנקייק

סאני דרעי
המצרכים (ל-8 פנקייקים גדולים): 2 כוסות קמח (300 גר׳) 2 כפות סוכר (20 גר') 2 ביצים קורט מלח 2 כפות שמן לבישול 1 שקית אבקת אפייה (10 גר׳) 2 כוסות חלב (בערך 400 גר׳, תלוי במקרם של הבלילה) מעט חמאה לשימון המחבת סירופ מייפל איכותי
8 צפייה בגלריה
פנקייקס
פנקייקס
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. שמים יחד את כל החומרים בקערה ומערבבים היטב עד שנוצרת בלילה חלקה ומעט סמיכה.
  2. נותנים לבלילה לנוח עשר דקות בכדי שאבקת האפייה תתחיל לפעול בתוך התערובת.
  3. מחממים מחבת על להבה בינונית (עד נמוכה), ומשמנים מעט בחמאה.
  4. מנגבים את החמאה בכדי שלא תישאר כמות גדולה של שומן על המחבת, ומתחילים את תהליך הטיגון: שמים במחבת בערך 2 כפות גדולות (או מצקת) לכל פנקייק, והופכים את הפנקייק כאשר יש צפיפות של בועות למעלה, והצד שפונה כלפי מעלה מראה צבע חום בהיר.
  5. מטגנים את הצד השני עוד דקה בערך ומגישים חם עם כל תוספת שתרצו. אני ממליצה על קוביית חמאה קטנה וסירופ מייפל איכותי.

טארט טאטן של אפרסקים

רפי כהן  
המצרכים: 300 גר' חמאה רכה 1 כוס סוכר לבן 3 מקלות וניל, חצויים לאורכם 8-9 אפרסקים לבנים או צהובים, חצויים ומגולענים בצק עלים איכותי, חתוך לעיגול בקוטר התבנית תבנית פאי עגולה ממתכת בקוטר 28 ס"מ (כזו שניתן לבשל איתה על גבי כיריים) תבנית פאי שקוטרה גדול מ־28 ס"מ
8 צפייה בגלריה
(צילום: שחר טל)
אופן ההכנה:
  1. מורחים את החמאה בשכבה אחידה על תחתית התבנית, ומפזרים את הסוכר על גבי החמאה.
  2. מניחים בתבנית את חצאי מקלות הווניל בצורת שתי וערב.
  3. מסדרים את האפרסקים בתבנית על צידם החתוך כך שלא נותרים רווחים ביניהם.
  4. מניחים את בצק העלים על גבי האפרסקים, מהדקים את השוליים ומחוררים בו כמה חורים קטנים בעזרת סכין חדה. מחממים תנור ל־200 מעלות.
  5. מניחים את התבנית על גבי להבה בינונית, ומבשלים כ־8 דקות עד להיווצרות קרמל בשולי התבנית.
  6. מעבירים בזהירות את התבנית לתנור ואופים כחצי שעה, עד שבצק העלים מקבל גוון שחום. מוציאים מהתנור את התבנית, ומניחים מעליה תבנית עגולה בקוטר גדול יותר. אוחזים היטב את שתי התבניות בשתי ידיים תוך שימוש בכפפות מטבח, והופכים אותן בתנועה מהירה.
  7. מסירים את התבנית הקטנה (זו שבה נאפה הטארט) ומגישים.

עוגת אגסים ושקדים

רוני ונציה
המצרכים (6-8 מנות): 6 אגסים קטנים עם הגבעול, בשלים אך מוצקים 3/4 כוס (100 גר') קמח 2 כפיות אבקת אפייה 3/4 כוס (75 גר') שקדים טחונים דק 175 גר' חמאה, רכה 3/4 כוס (170 גר') סוכר 1 כפית תמצית וניל טהור 3 ביצים טרופות אבקת סוכר, לקישוט
לרוטב שוקולד - 1 מיכל שמנת מתוקה (250 מ"ל) 225 גר' שוקולד מריר, שבור לקוביות
כלים - תבנית קפיצית בקוטר 24 ס"מ, משומנת ומרופדת בעיגול נייר אפייה בתחתית
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור לחום בינוני-נמוך (160 מעלות צלזיוס).
  2. קולפים את האגסים, משאירים את הגבעול שלם, ובעזרת כפית פריזיאן (לכדורי מלון) מסירים את הגזע הקשה שבבסיס. חותכים פרוסה דקה מהחלק התחתון של כל אגס כדי שיהיה לו בסיס שטוח (להבטיח שהאגסים יעמדו יציבים בזמן האפייה).
  3. מנפים ביחד את הקמח ואת אבקת האפייה לקערה בינונית. מוסיפים את השקדים ומערבבים.
  4. בקערת מערבל מקציפים את החמאה עם הסוכר והווניל, במהירות בינונית-גבוהה, עד לקבלת תערובת תפוחה ובהירה.
  5. מוסיפים את הביצים בהדרגה, מעט בכל פעם, ומקציפים היטב לאחר כל הוספה. באמצע מוסיפים 1-2 כפות מתערובת הקמח ומערבלים (למניעת פירוק התערובת). לבסוף, מקפלים פנימה את שאר הקמח בעזרת מרית. יוצקים לתבנית. מציבים את האגסים בעמידה בעיגול, במרחק כ-3 ס"מ מדפנות התבנית. דוחפים אותם למטה עד לתחתית התבנית (כדי שלא יפלו בזמן האפייה).
  6. אופים כ-55 דקות (מכסים בחופשיות בנייר אלומיניום לאחר 35-40 דקות, כשהעוגה מתחילה להשחים), עד שהאגסים רכים, דפנות העוגה נפרדות מהתבנית, וקיסם הננעץ במרכז יוצא נקי. מצננים 15 דקות בתבנית על רשת. מעבירים סכין קטנה מסביב לשוליים לשחרור. מסירים את טבעת התבנית וממשיכים לצנן על רשת.
  7. להכנת הרוטב: מחממים את השמנת בסיר קטן מעל לאש בינונית, עד לסף רתיחה, מסירים מיד מהאש. מוסיפים את השוקולד ומניחים בצד 1-2 דקות. מערבבים בכף עץ עד שהשוקולד כולו נמס. מצננים בצד לחום פושר-חמים.
  8. להגשה: בוזקים אבקת סוכר על השוליים, מגישים בליווי רוטב שוקולד חמים וגלידת וניל.

עוגת סולת ואגסים

נעמה רן
המצרכים (לתבנית בקוטר 26 ס"מ):
3 ביצים 1/2 כוס (120 מ"ל) שמן, מומלץ קנולה 1/2 כוס (120 מ"ל) מיץ אגסים, תפוחים או מיץ מפרי אחר 2/3 כוס (130 גרם) סוכר 3/4 כוס (100 גרם) סולת 3/4 כוס (105 גרם) קמח 2 כפיות אבקת אפייה 1/8 כפית מלח
לאגסים - 6 אגסים בשלים 3 כפות (כ־40 גרם) סוכר חום 1 כפית תמצית וניל
להגשה - אבקת סוכר גלידה לפי בחירה
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור ל־180 מעלות ומרפדים את התבנית בנייר אפייה.
  2. מכינים את האגסים - קולפים את האגסים, חוצים אותם לאורך, ובעזרת כף פריזאית או סכין מוציאים את הליבה והגרעינים. מעבירים את האגסים לקערה, מוסיפים את הסוכר ותמצית הווניל ומערבבים בעדינות. מניחים בתבנית כשצדם הפנימי (הקעור) של האגסים פונה מעלה.
  3. מכינים את העוגה - שמים בקערה את הביצים, השמן, המיץ והסוכר וטורפים היטב. מוסיפים את הסולת, הקמח, אבקת האפייה והמלח ומערבבים רק עד שמתקבלת עיסה אחידה. יוצקים את העיסה על האגסים.
  4. אופים כ־35 דקות, עד שקיסם הננעץ במרכז העוגה יוצא יבש. מוציאים ומצננים מעט (אפשר לשמור עד 3 ימים במקרר ולחמם לפני ההגשה).
  5. להגשה - זורים אבקת סוכר על העוגה החמימה, מוסיפים כדור גלידה ומגישים.

בננה ואננס מטוגנים

אורי וקסלר
המצרכים (ל-4 סועדים): 2 בננות קלופות, חצויות לאורכן 4 טבעות אננס משומרות 150 גר' קמח תופח 180 מ"ל מים קורט מלח שמן
להגשה - רוטב מייפל - לפי הטעם 1 כדור גלידת וניל עלי נענע
8 צפייה בגלריה
מתכונים אסייתיים
מתכונים אסייתיים
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. בקערה בינונית, מערבבים את הקמח יחד עם המים והמלח.
  2. במקביל, מחממים שמן לטיגון בסיר בינוני וגבוה.
  3. טובלים את הבננות ואת טבעות האננס בבלילה של הקמח, ומעבירים לטיגון בסיר עד להזהבה.
  4. מעבירים את הבננות ואת טבעות האננס המטוגנות לצלחת עם נייר סופג, על מנת לספוח את השמן.
  5. הגשה - מסדרים את הפירות המטוגנים בצלחת, מזלפים מעל סירופ מייפל לפי הטעם, מקשטים בעלי נענע ומגישים לצד כדור גלידת וניל.

מילקשייק

אייל רווח
המצרכים לכוס אחת: 3 כדורי גלידה וניל או טעם אחר שרוצים 240 מ"ל (1 כוס) חלב קר 50 גר' שוקולד מריר 2 עוגיות סנדוויץ', אוריאו או כל סוג אחר סירופ שוקולד (לא חובה) 120 מ"ל (1/2 כוס) שמנת מתוקה 38% 1 כפית אבקת אינסטנט פודינג 1 כפית אבקת סוכר
לקישוט - עוגיות, חטיפי שוקולד או כל דבר אחר טעים שיש לכם במזווה
8 צפייה בגלריה
מילקשייק
מילקשייק
(צילום: אייל רווח)
אופן ההכנה:
  1. ממיסים את השוקולד בקערה קטנה חסינת חום בפולסים במיקרוגל.
  2. טובלים את הכוס בשוקולד, נותנים לו מעט להתייצב (אפשר להכניס למקרר לדקה-שתיים).
  3. מכניסים את העוגיות לשקית אטומה, מועכים אותן היטב עד שנוצרת תערובת פירורים דקה. מעבירים לקערה קטנה.
  4. מפזרים את פירורי העוגיות על שכבת השוקולד כך שהם ידבקו ויכסו אותה.
  5. מוזגים סירופ שוקולד על דפנות הכוס הפנימיות. מניחים בצד או במקרר.
  6. מקציפים את השמנת עם האינסטנט פודינג לקצפת יציבה ומעבירים לשקית זילוף עם צנטר משונן.
  7. שמים את הגלידה והחלב בכוס גדולה ורחבה, טוחנים בעזרת בלנדר מוט או בבלנדר, עד קבלת תערובת סמיכה וחלקה.
  8. מוזגים את המילקשייק לכוס המקושטת, מזלפים קצפת ומקשטים עם מה שבא לכם.

קסטה ביתית

חן שוקרון, מקור המתכון לביסקוויטים הוא של ננסי סילברטון
המצרכים (לכ-20 ביסקוויטים בגודל 10X5 ס"מ): 1/2 2 כוסות + 2 כפות (380 גרם) קמח 1 כוס (200 גרם) סוכר חום כהה 1 כפית סודה לשתייה 3/4 כפית מלח 100 גרם חמאה קרה מאוד חתוכה לקוביות 1/3 כוס (120 גרם) דבש 5 כפות (75 מ"ל) חלב 1 כף תמצית וניל
למילוי - 100 מ"ל שמנת מתוקה 100 גרם שוקולד מריר שבור לקוביות או במטבעות 1 מיכל של 1.2 ליטר גלידה קנויה או ביתית
אופן ההכנה:
  1. מעבירים את הגלידה לתבנית בגודל 20X20 ס"מ ומקפיאים (רצוי למשך לילה).
  2. הביסקוויטים: מנפים לקערת המיקסר עם וו גיטרה את הקמח והסודה לשתייה. מוסיפים את המלח והסוכר ומערבבים היטב. מוסיפים את קוביות החמאה ומערבלים עד שנוצרת תערובת פירורית.
  3. בקערית קטנה מערבבים היטב את הדבש, החלב ותמצית הווניל.
  4. מוסיפים את תערובת הדבש לקערת המיקסר ומערבלים רק עד שהתערובת מתגבשת לבצק.
  5. מוציאים את הבצק מהמיקסר, יוצרים ממנו צורה של מלבן, מכסים בניילון נצמד ומקררים במקרר כשעתיים.
  6. לאחר שהבצק התקרר, מוציאים אותו אל משטח מקומח ומרדדים אותו לריבוע דק בעובי של כ-1/2 ס"מ. הבצק דביק מאוד ולכן כדאי לקמח היטב את משטח הרידוד ואת המערוך. מסירים את השוליים המיותרים בעזרת סכין.
  7. בעזרת גלגלת משוננת (או גלגלת לפיצה או סכין) חותכים מהבצק 20 מלבנים, כל אחד בגודל 10X5 ס"מ. במידה והבצק עבה מידי, אפשר לרדד אותו דק יותר וליצור כמות גדולה יותר של ביסקוויטים.
  8. מעבירים את הביסקוויטים לתבנית אפייה מרופדת בנייר אפייה, במרווחים זה מזה. בעזרת החלק הקטום של שיפוד עץ, מחוררים כל ביסקוויט בשני טורים שווים, כ-6 חורים בכל טור.
  9. מקפיאים את ריבועי הבצק לכ-20-30 דקות. בינתיים מחממים את התנור ל-175 מעלות. אופים את הביסקוויטים הישר מהמקפיא במשך 13-15 דקות, עד להזהבה קלה. אם מעדיפים מרקם פחות רך ויותר קראנצ'י, אפשר להאריך את משך האפייה בכמה דקות נוספות. מוציאים מהתנור ומצננים לחלוטין.
  10. הגנאש: בקערה חסינת חום מניחים את השוקולד. בסיר קטן מביאים לרתיחה את השמנת המתוקה. מסירים מהאש ומיד יוצקים על גבי השוקולד. מניחים לדקה אחת ולאחר מכן מערבבים היטב עד להמסה מלאה של השוקולד. מצננים לטמפ' החדר.
  11. הרכבת המנה: מסדרים את הביסקוויטים בזוגות שווים וזהים. על מחציתם מורחים שכבה נדיבה של הגנאש. מניחים לגנאש להתקשות (אפשר לזרז ע"י הכנסה למקפיא או למקרר).
  12. חותכים את הגלידה למלבנים בגודל של 10X5 ס"מ. מניחים על גבי כל ביסקוויט עם גנאש קוביית גלידה. סוגרים במחצית השנייה של הביסקוויטים ואוכלים מיד.
טיפ: במידה ומשתמשים בגלידה קנויה, לא מומלץ לשמור את הקסטות במקפיא כשהן מוכנות. משך זמן ההפשרה של הביסקוויטים גדול יותר מאשר של הגלידה. הביסקוויט נותר קשה והגלידה מתרככת. מומלץ להרכיב את הקסטה ולאכול מייד.

פחזנייה במילוי גלידה

רוני ונציה
המצרכים לכ-25 פחזניות: 1 כוס מים 1/4 כפית מלח 100 גר' חמאה רכה, חתוכה לקוביות 1 כוס קמח (140 גר') 4 ביצים בטמפרטורת החדר
למילוי - גלידת וניל משובחת
לרוטב שוקולד - 375 גר' שוקולד מריר, חתוך לקוביות 1 מכל שמנת מתוקה (250 מ"ל)
8 צפייה בגלריה
פחזניות גלידה
פחזניות גלידה
(צילום: רוני ונציה)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור לחום גבוה (190 מעלות) ומרפדים 2 תבניות בנייר אפייה. בסיר כבד מחממים את המים, המלח והחמאה על להבה בינונית עד שהחמאה נמסה. ברגע שהתערובת מגיעה לרתיחה מסירים מהאש ומוסיפים מיד, בבת אחת, את הקמח, תוך ערבוב נמרץ בכף עץ לקבלת תערובת חלקה שנפרדת מדופנות הסיר. מחזירים את הסיר לאש ומערבבים ברציפות כדקה על להבה בינונית-נמוכה עד שהבצק נפרד מהדפנות ומהתחתית ונוצר מעין קרום דק לבנבן על התחתית. מעבירים לקערה גדולה ומצננים ‭30-כ‬ שניות.
  2. מוסיפים לבצק 3 ביצים בזו אחר זו, ולאחר כל הוספה מערבבים בכף עץ (או במיקסר ידני) עד שכל ביצה נבלעת והתערובת מתאחדת (בהתחלה התערובת מתפרקת ואחר כך מתאחדת). בקערה קטנה טורפים במזלג את הביצה הרביעית, ומוסיפים אותה לבצק בהדרגה ולפי הצורך, רק עד לקבלת בצק מבריק, רך וגמיש ששומר על צורתו כשמרימים אותו עם הכף (לא חייבים להשתמש בכל הביצה). ‬
  3. מעבירים את הבצק לשקית זילוף עם פיית מתכת חלקה בקוטר 1 ס"מ. מזלפים מעט בצק בארבע פינות התבנית (מתחת ) ומהדקים את הנייר אליהן למניעת תזוזה. מזלפים את הבצק על התבנית בתלוליות גבוהות בקוטר ‭5-4‬ס"מ, במרווחים של ‭5-כ‬ ס"מ ביניהן.
  4. אופים 25 דקות, עד שהפחזניות תפוחות, פריכות וזהובות. מצננים בתנור כבוי עם דלת מעט פתוחה עד שהפחזניות יבשות לגמרי. כשהן צוננות לגמרי, מוציאים מהתנור וחוצים אותן לרוחב בסכין משוננת.
  5. מכינים את רוטב השוקולד: בסיר בינוני כבד, על להבה נמוכה מאוד, ממיסים את השוקולד עם השמנת תוך ערבוב רצוף בכף עץ, עד שהשוקולד נמס והתערובת חלקה.
  6. מרכיבים את הפחזנייה: לפני ההגשה מחממים מעט את הרוטב על להבה נמוכה תוך ערבוב. ממלאים כל תחתית פחזנית בכדור גלידה ומכסים ב"כובע" של הפחזנית. מניחים בצלחת הגשה, יוצקים רוטב שוקולד חם ומגישים מיד.

תפוחים חמים עם גלידה

נעמה רן
המצרכים:
8-7 תפוחי עץ (מכל זן), קלופים
לסירופ - 4 כוסות (1 ליטר) מים 1 כוס (200 גר') סוכר 1 מקל קינמון באורך 5 ס"מ 1/2 תרמיל וניל (שנחצה לאורכו) 1 סרט מקליפת לימון מיץ מ־1/2 לימון
להגשה - גלידה לפי הטעם
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הסירופ - שמים בסיר את כל מרכיביו ומבשלים על להבה נמוכה עד שהסוכר נמס. מביאים לרתיחה ומבשלים עוד 5 דקות.
  2. מוסיפים את התפוחים (הנוזלים צריכים להגיע עד 2/3 מגובה התפוחים. אם חסרים נוזלים, מוסיפים מים רותחים). מנמיכים את הלהבה לבינונית ומבשלים כ־45 דקות, עד שהתפוחים רכים והנוזל מסמיך מעט לסירופ. מסירים מהכיריים (אפשר לשמור עד 4 ימים במקרר, בתוך הסירופ).
  3. מגישים - מניחים תפוח וכדור גלידה בכל צלחת, יוצקים עליהם מהסירופ ומגישים מיד.